Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 21:48

@annetje, heb je al eens weer geprobeerd het achterwaarts? heel belangrijk is dat je paard goed recht halt houdt, vierkant is natuurlijk ideaalbeeld. want als hij in t achterbeen al niet gelijk staat heb je in t achterwaarts gaan al een valse start.
ook is het belangrijk dat je in het achterwaarts gaan rijden en sturen blijft, en denk er dan om dat achterwaarts een laterale gang is, ga je scheef naar rechts stuur je recht met links.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:51

Safiera schreef:
:D 'kiek es' en ik heb een kwijlende hond naast me, haha. Moesten we bij de training van geleidehonden gebruiken als afleiding in lastige situaties.

Ik zou het allicht kunnen proberen bij mijn pony. Al wil ik ook weer niet dat hij happerig wordt. Heeft hij al wat last van sinds de fysio met 'carrot stretches' kwam. Voor bij me komen heb ik al een 'hulp' heb 'm aan de longe geleerd dat hij mocht komen zodra ik op m'n hurken ging zitten. Nu hoef ik enkel een kniebuiging te maken en hij komt op me af. Ook als ik hem losgooi werkt het, dus best goed :)

Oplossing: gebruik een bridge. Zie bijv. ingeteblick.be :D

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 12:57

Zo. Ik heb eens even bijgelezen. Ben net een week op vakantie en een week op studiereis geweest dus liep even achter ;) Paardlief is eindelijk bevallen van een gezond merrieveulen. Ben heel benieuwd en ga zo snel mogelijk kijken. Als m'n voedselvergiftiging in ieder geval achter de rug is ;)

Nog even wat over het andere forum. Ik kreeg een mailtje dat ik daar niet genoeg actief was. Nu zou ik dat graag willen maar het schiet er gewoon vaak bij in. Toch vind ik het jammer omdat ik wel het idee heb dat ik dingen mis. Nu zit ik net te lezen en zie ik dat er al een hele meeting gepland staat. Ik had hier eigenlijk wel heel graag bij willen zijn, maar heb het idee dat de boel ondertussen al rond is.
Maar ik zal in ieder geval m'n best doen om ook op dat forum wat actiever te zijn :j

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-12 13:54

Zeg, wat mij betreft mag je gewoon naar die meeting komen hoor :oo ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat iemand daar problemen mee heeft...

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 12:44

Hey ik zou me hier ook graag willen melden..

Ik ben eigenlijk wel klaar met mijn rijden :+ Ik wil helemaal op nieuw leren rijden, echt terug naar de basis, op nieuw leren zitten, het paard voelen en me zelf lang kunnen maken, van achter naar voren rijden in de ontspanning en vooral Lol maken.. Niet meer dat vol spanning en rek en pluk werk en naar voren zitten en en me bol proberen te maken..

Momenteel ben ik paardloos, ergens heb ik eens een cursus gezien waarbij je als ware een trainingsweek ofzo hebt waar ze niks anders doen dan volledig op je rijden focussen maar waarbij je geen eigen paard nodig hebt..

Dit zijn ongeveer mijn meest recente foto's van rijden, helaas is de pony niet meer van mij..
Van de zomer:
Afbeelding

Paar maanden geleden..
Afbeelding

Afbeelding

Ik loop van nature ook op mijn tenen en met rijden is dit echt een vreselijke tik dat ik dit ook ga doen :(

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 11:57

hoi nicole, wat een gave pony! ik zie idd dat je je hak omhoog houdt en hierdoor je vering in je enkels mist. hierdoor bouw je opwaartse spanning op in je lichaam.heb je vaak hakken aan? kan zijn dat je achillespees verkort is nl.
rij je nog wel of moet je echt helemaal weer op zoek waar je aan het rijden kan?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 12:14

Zet hier ook even een dikke stip bij. Terug naar de basis! :D :D :D
@Knollentuin: je verwoordt het allemaal heel duidelijk. Ik kan precies in mijn hoofd "zien" wat je bedoelt. Voor degenen die dat niet kunnen: Misschien moet je eens denken aan een soort "videoboek" of zo.

@Nicole. Prachtige pony toch die Luca. Spijtig dat je hem weg hebt moeten doen. Hopelijk vind je snel weer wat om te rijden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:07

:o dankjewel babootje! zo probeer ik het idd duidelijk te maken -visueel maken - jip en janneke taal- noem het hoe je wil . maar als iemand begrijpt wat je zegt kom je door.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:14

knollentuin schreef:
hoi nicole, wat een gave pony! ik zie idd dat je je hak omhoog houdt en hierdoor je vering in je enkels mist. hierdoor bouw je opwaartse spanning op in je lichaam.heb je vaak hakken aan? kan zijn dat je achillespees verkort is nl.
rij je nog wel of moet je echt helemaal weer op zoek waar je aan het rijden kan?

Dank je wel, ik mis hem nog elke dag ;( maar hij heeft het gelukkig super super getroffen :)

Ik loop inderdaad geregeld op hakken :o maar ook heel vaak gewoon mijn nike of platte schoenen..
Ik mis inderdaad de vering in mijn enkels, wat je zegt klopt..

Momenteel rij ik niet.. Jammer maar helaas.. Heel af en toe en dat is iemand anders hun problemen oplossen en die de volgende dag weer verkloot word dus daar
maar mee opgehouden.

Ik ben voor luca en paar jaartjes was ik Z springen stargerechtigt en L1 dressuur..
Ik heb heel snel dat ik naar voren ga hangen in plaats op mijn kont te gaan zitten en ontspannen |o

SuusBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 14:25

Oh.ik wil ook volgen, ik wil dansen met mijn paard! Die openingpost is helemaal TOP! en beschrijft precies dat wat ik wil...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-12 15:19

@ nicole, wat voor jou een hele goede oefening is , is met de ba van je voet op een traptree te gaan staan-neus naar de trap toe en veren in je enkels. let op niet te enthousiast gaan hupsen. je achillespees kan heel snel geirriteerd raken en die blessure wil je niet.
het zit een beetje aan elkaar vast he? of je voeten onder je uit en naar achter hangen of je hak omhoog en van je billen af en naar voren kukelen. het is voor jou dus heel belangrijk dat je je bovenbeen spier ontspannen kan, je billen zacht, je enkels verend en je bovenlichaam rechtop op elkaar "stapelen" om mooi te blijven zitten.
@ nigel, succes met lezen. er staan in de voorgaande delen veel bruikbare tips :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:04

Ik lees ook nog steeds mee,echter mis ik een aantal bokkers vanaf het begin.
Hier voornamelijk aan het genieten van het weer,wat andere uitdagingen en geestelijke ontspanning teweeg brengt voor mijn paarden. (zoals lekker pootje baden en zwemmen bv en lange buitenwandelingen).
Verder nog wel bezig met lessen,echter veel met hetzelfde bezig ;-)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 10:37

Nicole: zonder zelf kunnen rijden wordt het lastig jezelf nieuwe dingen aan te leren.
Kun je niet een verzorg in je buurt regelen ?, of een lease aangaan op locale manage met "vast" paard wat op jou nivo met je kan samenwerken.

Denk niet dat je zomaar mee kan draaien op allerlei manegepaarden met jou nivo en met de rijinstelling van dit draadje, dan kom je al snel beperkingen tegen.
Er lopen echter wel paarden mee op manege's die wel het "fijn gevoel" nog in zich hebben, kwestie van uitproberen.
Niks beter als vast paard waar je mee samenwerkt.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 17:29

Ik lees ook nog steeds mee hoor, heb het alleen druk en zelf niet zo veel te melden.
En welkom nieuwe mensen, iid wat Knollentuin zegt, in de eerdere delen staan genoeg bruikbare tips.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 21:52

Wees welkom, nieuwe mensen! :wave:

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 08:56

Ik was dit topic helemaal kwijt.

Hoe is het nu met iedereen? Hoe gaat het met rijden?

Hier gaat het wisselend. Rijtechnisch gaan we nog steeds enorm vooruit. Jim wordt heel sterk, krijgt mooie billen en weet zichzelf inmiddels ook te dragen. Niet altijd, want soms is het gewoon net iets te veel :D
Momenteel ben ik veel bezig met übertreten (wordt ie heerlijk los van en achter veel actiever) en overgang stap-galop (terug gaat ieets minder makkelijk :') ). Naast het werk dat we normaal al deden natuurlijk. Hij pakt alles razendsnel op, staat heel scherp aan mijn hulpen en denken is soms al genoeg.
En soms doe ik iets te veel en heb ik ineens een schitterende keertwending, in plaats van simpel afwenden :D

Het vervelende is de zomer. Hij heeft enorm jeuk en last van allergie. Ik ben pas begonnen met de hyposensibilisatiekuur inspuiten en ik hoop dat dat gaat helpen.
Op goeie dagen gaat het ook echt heel goed, maar op slechte dagen...
Ik had zondag wedstrijd, helaas een slechte dag.
12 proef 152 punten en de 2e afgegroet na 3 onderdelen.
Het is zo sneu :(:)

Nog even 2 foto's van zondag. Door het schudden zijn ze niet optimaal. De eerste is wel okee. Alleen het fotomoment is zo fout :+
De 2e is iets te diep en teveel gewicht in mijn hand.
Maar het is wel een mooie om te laten zien hoe hij veranderd is. Achterbeen er heel goed onder, gespierde billen, onderhals is weg.
Afbeelding

Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:04

dat is idd een andere jim amanda! leuk om te zien,maar sneu om te lezen van die jeuk, is het echt zomer exceem? of weten jullie dat niet..
topic ligt een beetje stil ,iedereen lekker aan t rijden zeker?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:07

Nee een mijtenallergie. Ik heb nog een keer bloed laten prikken en daar kwam een torenhoge score uit op hooimijten, voedermijten, huisstofmijten, enz. Alle mijten die ongeveer bestaan.
Daarnaast ook nog voor UV/zon.
Dit wordt getriggerd door warmte. Hij krijgt dan enorme jeuk aan zijn neusslijmvliezen.
En daardoor gaat hij dus headshaken, schuren en slaan met zijn voorbenen.

We zijn nu begonnen met desensibiliseren. Oftewel, inspuiten van de allergenen zodat hij antistoffen gaat ontwikkelen. Bij 90% van de paarden werkt het, dus ik hoop bij Jim ook.
Anders wordt het beperkt rijden in de zomer en echt trainen in de winter.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:14

dat is echt niet leuk! erg heftig zelfs, er is ook een centraal topic voor headshaking he? had je die al gevonden
staan erg veel tips en bevindingen in .
het beste voor hem is eigenlijk dus buiten -behalve als t warm is en de zon schijnt.. is niet handig dus.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:16

Ja weet ik. Die tips heb ik allemaal al geprobeerd. Behalve dan inladen en naar Laarakker.
Hij staat 24/7 buiten, al 2,5 jaar. En met zon met een neusnetje met UV bescherming.
Plus pillen met antihistamine.
Nat hooi.
Voer in aparte bakjes.
Dunne laag gehakseld koolzaadstro in inloopstal, op een laagje zand.

Dat was het wel geloof ik :+

Hij heeft gelukkig ook veel goede dagen. Maar de slechte dagen zijn wel echt slecht.
Heb ook na zondag besloten om even niet te starten. Het was zo sneu zondag :(:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:38

Lijkt wel of je een ander paard hebt, wat een mooie billen heeft hij gekregen. Leuk om te lezen dat het zo goed gaat met rijden. Wel jammer dat je door zijn allergie nu niet lekker kan starten.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:44

Thanx :D
Hoe is het met jouw paardje?

Nog even een vergelijk foto. Onze 1e wedstrijd, april 2010.
Afbeelding

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 09:54

Dat is een mooi verschil!
Lijkt me erg lastig die allergieen.... Heb je enig idee hoe lang het duurt voordat die spuiten horen te gaan werken? En enig idee hoe lang het werkt?
Hier ook nog aan het rijden, zeer kleine vorderingen, maar ze zijn er wel. De ene keer drama met rijden, de andere keer een engeltje. Ben er nog niet achter wat daar de oorzaak van is. Maar ploeter rustig door. :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:13

Amanda schreef:
Nee een mijtenallergie. Ik heb nog een keer bloed laten prikken en daar kwam een torenhoge score uit op hooimijten, voedermijten, huisstofmijten, enz. Alle mijten die ongeveer bestaan.
Daarnaast ook nog voor UV/zon.
Dit wordt getriggerd door warmte. Hij krijgt dan enorme jeuk aan zijn neusslijmvliezen.
En daardoor gaat hij dus headshaken, schuren en slaan met zijn voorbenen.

We zijn nu begonnen met desensibiliseren. Oftewel, inspuiten van de allergenen zodat hij antistoffen gaat ontwikkelen. Bij 90% van de paarden werkt het, dus ik hoop bij Jim ook.
Anders wordt het beperkt rijden in de zomer en echt trainen in de winter.

Heb je al zo'n neusnetje geprobeerd?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:25

Babootje: zie mijn bericht daaronder ;)

maaikiemike: Ze zeggen dat je met een maand of 3 verschil moet gaan merken en dat het dan steeds beter wordt. Hoelang ik nog moet spuiten weet ik niet. Kan zijn dat ik op een gegeven moment kan stoppen. Maar ook dat ik zijn leven lang een soort onderhoudsdosis in moet spuiten om de zoveel maanden.
En vorderingen zijn goed. Hoe klein ook :j

Ik merk zelf dat ik wel een omslag heb gemaakt.
Als er iets niet goed gaat zoek ik het meteen bij mezelf. En 9 van de 10x is dat ook gewoon zo.
Ik kan mijn rijden beter analyseren. Wat op zich apart is, aangezien ik ook veel beter ben gaan voelen.
En het gaat ook lang niet altijd goed hoor :D
Maar waar ik momenteel enorm van kan genieten is dat Jim voor me door het vuur gaat en alles voor me wíl doen.
Hij durft nog niet altijd (trailers blijven bijvoorbeeld spannend), maar hij laat wel zien dat hij echt wil. Elke keer doen we weer engere dingen en elke keer gaan we een stapje verder.
Dus dat is wel echt een omslag :j
Nog veel belangrijker dan het rijtechnische eigenlijk.