Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:24

Zooist schreef:
ankem schreef:
Wel leuk om te lezen hoe bepaalde reacties nu even tussen elkaar door floepen, haha.
Keertwending ben ik nog niet mee bezig, maar wel interessant om te lezen. Ik doe wel eens een soort gelijk iets op de hoefslag, aan de bakrand. Halthouden en dan zeg maar de achterhand om drukken om weer van hand te veranderen.

Grote keertwendingen wordt ze wel erg los van! En kan ze echt goed!

Ik vind dit soort reacties altijd zo leuk... *\o/*
Jij kent Kelly natuurlijk zo ontzettend goed en ik ben nog bezig om haar goed te leren kennen. Helpt me echt weer verder hoor.
Laatst bijgewerkt door ankem op 15-02-12 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:29

Ik denk dat foto's met name jezelf wel goed kunnen helpen, omdat je zelf beschikt over veel meer kennis, dan alleen die foto. Foto's kunnen je soms wat antwoorden geven. Maar anderen beoordelen op een foto, zonder die voorkennis, lijkt me ook bijna onmogelijk.

Ik durf nog niet op de foto of film. Vind ik ons nu nog niet klaar voor. Wil haar eerst beter leren kennen. We hebben eerst vooral gewerkt aan vertrouwen. We hebben, door de natte bak, veel buitengereden, wat een ontzettende boost voor mijn vertrouwen is geweest. Daar genieten we beide ook enorm van. Ook was het goed om weer wat conditie op te bouwen. We hebben echt hele einden gestapt.
Nu is ze weer beter op gewicht, de conditie is weer een stuk beter, nu mag ze weer dressuurmatig meer aan de slag. En daar heb ik echt super veel zin in!

Zanshiro

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:32

ja dat denk ik ook: dat het name jezelf goed kan helpen.
Wat fijn zeg dat je zooist zo om raad kan vragen!
Buitenritten zijn altijd erg goed voor het vertrouwen op te bouwen. Ik heb afgelopen jaar ook heel veel buitenritten gedaan om zo de band te versterken. Heb er met het overige rijden zoveel profijt van gehad.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:39

partywitch schreef:
ja dat denk ik ook: dat het name jezelf goed kan helpen.
Wat fijn zeg dat je zooist zo om raad kan vragen!
Buitenritten zijn altijd erg goed voor het vertrouwen op te bouwen. Ik heb afgelopen jaar ook heel veel buitenritten gedaan om zo de band te versterken. Heb er met het overige rijden zoveel profijt van gehad.

Kelly is van Zooist. Kelly is, na het overlijden van mijn eigen merrie, half december bij mij op stal gekomen om te genieten van een actief pensioen. En dat doen we met volle teugen :D

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:41

Geweldig dat jullie dat zo samen hebben kunnen regelen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:41

partywitch schreef:

Zeker weten! :))

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:47

Zooist schreef:
partywitch schreef:

Zeker weten! :))

Ja, echt super!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:48

Ik heb trouwens een vraagje waar jullie me wellicht mee kunnen helpen.
Op de wedstrijden laat ik eigenlijk bijna altijd punten vallen met de middendraf (middenstap en galop gaan heel goed)
Ik kan er een hele mooie middendraf uit rijden, maar daarvoor moet ik hem van voor erg begrenzen (naar mijn idee teveel. ) Maar als ik hem dus zo begrens dan gaat de middendraf super en wordt ik ook weleens bij de jury geroepen omdat ze het helemaal geweldig vinden! Maar vindt dit zelf gewoon niet fijn! Hebben jullie misschien tips?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:55

Ik heb 1x van de jury een 8 op mijn middendraf gehad...(de rest van de proef gingen we bokkend door de baan)
Toen maakte ik haar in de hoek al behoorlijk wakker aan mijn been en begrensde ik haar. Het tempo niet te hoog. Op de lange zijde stelde ik haar eerst goed recht en gaf haar daarna ruimte naar voren.
Maar goed, ik ben geen held op wedstrijdgebied....Nouja, wie weet ooit....Er zullen mensen hier zijn die het vast beter kunnen vertellen.
Toen ik bij een bevriend jurylid schreef liet men ook punten liggen bij de middendraf. Wat ik toen veel heb moeten opschrijven was: meer verschil tonen of ook weer terugrijden, vanuit middendraf.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:58

Ja zo doe ik het momenteel ook, echter zodra ik van voren dan weer ruimte geef gaat hij alsnog versnellen en niet meer verruimen. Geef ik hem juist niet de ruimte en blijf ik hem dus wat meer begrenzen dan rijdt ik er ook 8-en voor. Enkel vindt ik dit zelf dus niet fijn omdat ik dan het gevoel heb dat hij heel zwaar wordt in de hand, terwijl hij dat verder nooit is.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:01

Soms hebben ze nog wat meer ondersteuning nodig tijdens de oefeningen. Streef ernaar om in je training echt los te laten in je middendraf. Dan zal je zien dat dat in de proef ook steeds makkelijker zal gaan. Je paard moet daar echt sterker in worden.

Verder is het een afweging die je zelf moet maken. Bij What heb ik in het begin altijd op rechts moeten ondersteunen. Die was nog wat scheef toen en had dat echt nodig. Met het terugrijden kon ik die ondersteuning weer weglaten en nu hoef ik al heel lang niet meer te ondersteunen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:18

dus als ik het goed begrijp is het helemaal niet erg om tijdelijk toch met wat meer begrenzing de middendraf te rijden. Als ik in de training maar blijf streven en oefenen naar de volledige ontspanning in de middendraf.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:27

En in de wedstrijd moet je daar natuurlijk ook naar streven.
Je kan dus twee dingen doen.
Of hulp bieden in de ring om het goed te doen
Of in de ring blijven oefenen met loslaten en dus wel ondersteunen maar steeds losser kunnen laten.

Uiteindelijk moet je paard het toch zelf gaan doen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:31

Mooi, tijd om naar mezelf in mijn rijbroekje te hijsen en naar Kelly te gaan. Tot later!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:33

ga er meteen mee aan de slag! Hij kan het wel. Het is dus een kwestie van nog sterker worden zodat hij niet meer op mijn hand hoeft te steunen maar volledig op eigen benen de middendraf loopt

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:46

Welkom Partywitch:
Wat ik zou doen met jou fries is heel veel schakelen. Dus rij op een diagonaal 5 of 6 keer een pas weg en dus ook terug. Nou kan dat terug rijden lastig zijn want dat wil je niet op teugel maar op zit. En gok dat dat ook een lastig punt voor jullie is. Als jij hem op je zit goed terug kan rijden, kun je uiteindelijk met je zit hem terug rijden terwijl je toch voorwaarts rijdt. Klinkt dubbel, maar zie het als volgt: Als jij op zit met kuit naar voren kan rijden en terug kan op je zit. Kun je dit combineren in je middendraf. Door heel veel weg en terug te rijden leer je hem om op je zit te reageren. En doordat je veel optrekt en terug rijdt wordt hij ook sterker, dat hij nu sterk wordt in je hand in de middendraf, klinkt voor mij als kracht te kort komen en dus steun zoeken in je hand.
Komt hij onvoldoende terug op je zit, dan stemhulp proberen. En wat je ook kan doen is een kleinevolte inzetten, dan moet hij wel terug komen. Wel zorgen dat je eerst je zit hulp geeft, voor je hem op de volte zet. Geeft hij geen of te weinig reactie dan dus de volte inzetten op zit/gewichtshulp. Dit veel herhalen, tot je merkt dat hij bij de inzet van je volte al afremt, dan gelijk rechtuit rijden. Net zolang tot je je volte niet meer nodig hebt om terug te rijden.

Verder heel belangrijk dat je blijft ademen in je middendraf en zeker bij het terug rijden, je ademhaling omlaag brengen.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:52

Bedankt voor de reactie.
Ik kan hem eigenlijk wel heel mooi terugrijden op zit, dit is iets wat we ook erg veel oefenen. Enkel in de middendraf (als hij dus erg gaat versnellen ipv verruimen) krijg ik hem idd moeilijk terug op mijn zit. Vind het een goede tip om dit op te lossen dmv een kleine volte. Ga dit ook vanavond meteen proberen.
Ik ga ook meteen proberen om hem voorwaarts te rijden met kuitdruk maar met mijn zit remmen (of begrijp ik dit verkeerd) Want op deze manier heb ik het nog nooit geprobeerd.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:56

Om te beginnen iid voorwaarts met kuit, maar ook je zit en ademhaling die een voorwaartse hulp geven. Uiteindelijk wil je je kuit steeds kleiner en meer je zit.
Ga even kijken iemand had in een andere topic een mooi tekeningetje gemaakt hoe en wat met je zitbeen knobbels.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:57

dank je wel!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:59

Citaat:
Afbeelding

1ste plaatje is dus basis/neutraal
2de paard vragen voorwaarts te gaan
3de paard vragen terug te komen

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:02

he wat raar! ik heb van mijn vorige instructie altijd geleerd dat als ik op mijn zit terug wil rijden ik mijn navel naar mij toe moet halen. En dus mijn bekken naar voren kantel. en als ik naar vore wil ik mijn bekken naar achter kantel. Hier op het plaatje is het precies andersom. Doe ik het nu dus helemaal verkeerd????!!! aaaaah

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:04

Ik doe het ook andersom hoor :)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:06

partywitch schreef:
he wat raar! ik heb van mijn vorige instructie altijd geleerd dat als ik op mijn zit terug wil rijden ik mijn navel naar mij toe moet halen. En dus mijn bekken naar voren kantel. en als ik naar vore wil ik mijn bekken naar achter kantel. Hier op het plaatje is het precies andersom. Doe ik het nu dus helemaal verkeerd????!!! aaaaah

Ik doe het zo. Omdat ik vind dat dit logisch is voor het paard, je duwt als het ware met je zitbeen knobbels je paard die kant op die je wil.
Maar vertel, ben altijd benieuwd wat jou gedachte zijn om het anders om te doen.

Als ik halt hou en ik maak mijn rug wat hol, plaatje 3 dan gaat mijn paard al achterwaarts.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:09

Wel om naar achteren te gaan ja.
Maar in het vw en terug rijden die ik het andersom.

Dan open je je zit naar voren en sluit je je zit naar achteren.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:09

Ik heb dus altijd geleerd dat als ik mijn navel naar mij toe haal ( en zo dus mijn bekken naar voren kantel / mijn achterhand eronder schuif) het paard dit ook doet. In de western doen ze volgens mij op deze manier de inzet van een slidingstop. En als ik mijn bekken naar acter kantel open ik vanzelf mijn borst en krijgt het paard de gelegenheid naar voren te gaan.