Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:27

ff offtopic... welke rijlaarzen dragen jullie? Moet nieuwe maar weet niet goed welke. Heb nu 3 jaar die van Mountainhorse gehad.

weer ontopic.
Zit stilletjes nog beetje na te genieten van gisteren. Hoop dat we het vanavond weer kunnen bereiken.
Kreeg net sms dat suus mss niet lekker is en of ze wel naar buiten mag want ze was zo kalm op stal _O- _O-
Gevraagd of ze verhoging had? maar dat was niet het geval....dus de ZEN werkt door :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:31

Ik heb rijlaarzen bij Lipica laten maken. Simpel model, met rits aan de achterkant en vetertje voor.
Soepel leer.
Hele fijne laarzen :j

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 15:47

Ik rij meestal gewoon met chaps. Als rijlaarzen heb ik Mountain Horse rijlaarzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:00

Ik heb Petrie dressuurlaarzen :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:04

ik heb mountainhorse highriders, maar ik vind met vetertje net ff mooier.
vind ze ook errug duur allemaal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:05

Heel erg duur :j al heb ik ze voor 30 euro via Bokt :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:06

? de petries???

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:06

Lipica is nog enigszins betaalbaar :j

Yamcha: boeiende discussie trouwens, in je topic op RT :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:27

SabM schreef:
? de petries???

:j

Zijn anders vrij wat duurder, maar kan ze wel aanraden, vind het heel prettige laarzen :)

Amanda: thanks, ik word af en toe zó gallisch zat van al die ego's hier op Bokt, met hun logen en paten, en dat het vooral neit aan henzelf kan liggen, dan is het het paard dat loopt te klieren, dat ik maar eens besloot dat ter discussie te stellen...... die van mij is ook niet altijd zoet, maar weet wel heel zeker dat het niet is dat ze niet nageeft om mij eens lekker een hak te zetten :D

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:32

Ik weet van Beeb dat hij zich vasthoudt in de kaak, omdat hij de lengtebuiging moeilijk vindt en als ik daardoorheen probeer te rijden, hij soms in verzet wil komen. Niet om mij te zieken, maar omdat ik op dat moment de timing en finetuning mis en hij het dus niet snapt en/of aankan :D

Maar het is veel makkelijker om te zeggen dat hij het niet wil en gewoon gaat staken. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:33

MyWishMax schreef:
Ik weet van Beeb dat hij zich vasthoudt in de kaak, omdat hij de lengtebuiging moeilijk vindt en als ik daardoorheen probeer te rijden, hij soms in verzet wil komen. Niet om mij te zieken, maar omdat ik op dat moment de timing en finetuning mis en hij het dus niet snapt en/of aankan :D

Maar het is veel makkelijker om te zeggen dat hij het niet wil en gewoon gaat staken. :P

Yup, hij pest je gewoon, aan die binnenteugel gaan hangen met je volle gewicht, leert ie 't wel af :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:35

Geloof dat de insteek van dit topic hier ook vooral is dat 'wij' op dit moment leren eerst naar onszelf te kijken en dan pas naar paardlief. En dat 'wij' ook instructeurs hebben die daar erg op letten.

Overigens afgelopen weekend weer eens gevoeld dat de 'timing en finetuning' die er bij ons is ingehamerd niet overal opgaat en dat sommige paarden gewoon niet anders verwachten dan een flinke por in de zij danwel het bit door de mond flossen om iets duidelijk te maken. Een subtielere hulp wordt gewoon niet begrepen danwel niet eens geregistreerd als hulp :)) .

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:41

Dat is dus het fijne van het "nieuwe" rijden. Paard proberen af te stemmen op wel de kleine hulpen.
Maar idd is het soms lastig als paard het niet door laat dringen.

gisteren met les ging suus op moment dat ik haar het liet uitzoeken beetje om zich heen kijken en slingeren. Heel grappig om te voelen maar ook frustrerend omdat ik heeeeeel graag dan haar de steun wil geven die ze zoekt. Maar zoals knollentuin zegt.. niet doen zij moet jou gaan zoeken en niet jij haar aanbieden om te hangen/zwaar worden.
JA JUF ;)
Laatst bijgewerkt door SabM op 15-11-11 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:41

@ Apple: :D

Zal kloppen ja :D

Die van mij raakte overigens in paniek toen er een ander opzat, snapte neit wat er nou bedoeld werd, en werd heel rennerig en vluchterig......

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:43

:j Apple, klinkt bekend. Met Max dan, Beeb hebben niet veel anderen opgereden. Bij hem is het meer dat ik een hulp geef, hij het probeert, maar ik dan stop met de hulp geven voordat hij het echt doet. Om dan pas weer hulp te geven 1 seconde te laat :+ Zulke dagen zitten er wel eens tussen bij mij en ik probeer het dan te ontlopen door simpelere dingen te doen. Met Max kon ik lezen en schrijven, Linka was eigenlijk ook redelijk simpel, maar Beeb vind ik toch weer een slag lastiger... Hoewel, die voelt heel fijn, terwijl er toch nog wat aan mankeert, dus ben ik te snel tevreden...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:44

Suus word nu dwars als het niet gaat zoals ze nu leert. Dan gaat ze klieren en gassen zonder rem!
En dat gas erop doet ze HEUL graag :Y)
Maar ik vind het wel fijn dat ik merk dat ze het niet kan bolwerken als het anders gaat. Ze vind het niet leuk meer en eist anders :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:44

slimme dieren zijn het!

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:45

Over laarzen: ik heb Petries gehad en ik heb Cavallo's gehad, maar nu Ariat schoenen en Ariat chaps, en ik wil nooit meer wat anders.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 16:56

Mooi is dat, om je paard te zien met een andere ruiter :j
Bij Jim zijn er maar 2 die er goed mee overweg kunnen.
Mijn beste vriendinnetje stapt op alsof ze ponykamp gaat rijden, lacht om zijn streken, stelt een grens, rijdt hem vriendelijk en duidelijk, maar hij krijgt ook soms de ruimte om even een geintje uit te halen binnen de grens.
Bijrijdster Romana doet hem nu 1x in de week. Die stapt gewoon lekker nuchter op. Geen fratsen, heel vriendelijk, los in haar lijf.
Bij allebei gaat het super. Bij Romana kruipt hij bijna in haar broekzak. Jim is heel introvert, maar als hij haar ziet trekt hij altijd een blij hoofd :D
Bij Birgit heeft hij meer zoiets: wat kom jij doen? >;)
Maar stiekem doet hij wel zijn best voor haar :D

Maar er moet geen ruiter met een ego op gaan zitten. Ik durf niet voor hem in te staan. Of nou ja, op zich zal hij best braaf zijn. Maar het kost me een maand om weer vertrouwen in de ruiter te krijgen. Dat is bij hem zo'n gigantische deuk door zijn verleden met inrijden en manegelessen...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:21

Als suus een onbekende ruiter op de rug krijgt is het 1 bonk stress. Ze staat dan strak van voor tot achter.
Maar als meisje van stal erop kruip (die haar eigenlijk wel heel spannend vind). Gaat ze wel wat klieren door tempo te versnellen en ff doorgalopperen terwijl zij terug wil naar draf. Maar ze zal nooit schrikken of raar doen.

ben eigenlijk wel benieuwd als knollentuin opstapt hoe ze dan is... Dus KT, neem je volgende keer je rijlaarsjes mee <<)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 17:54

Ik ben dus zondag even op een totaal onbekend paard gestapt. Ik heb niets gedaan, alleen gezeten en dom rondjes stappen. Eerst proberen te ontspannen en adem laag. Na een paar rondjes voelde het goed en konden we loslaten. Eerst even een soort aftast fase zeg maar.
Normaal kon ik erg gespannen zijn, als ik op een onbekend paard stapte. Nu ging het goed en het voelde ook direct goed en vertrouwd. Mooi als een paard je dat mee kan geven.

Wat laarzen betreft: Heb op maat gemaakte Derby's. Hele mooie slank gesneden laars, met rits. Maar rijdt bijna altijd met ariats en gaithers. Soms zelfs met Timberland stalschoenen en sokken (en spijkerbroek). Komt van die paar keer western rijden ;)
Ik zal de laarzen meer gaan dragen, want ze zijn prachtig, maar ik vond het soms net van die kachelpijpen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:01

fijn idd als je snel vertrouwen hebt in paard. Scheelt wel als je idd zelf ontspannen blijft.

Zondag mag ik op GP paard rijden van kennisje uit brabant :# Ben benieuwd hoe dat voelt en rijdt.
En of het trucjes rijden is :=

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:50

knollentuin schreef:
nee ,geen ervaring, alleen verhalen. waar kom je vandaan garny? mag op pb hoor als je dat liever hebt. je kan altijd gaan kijken, waar ik les kost het ook niets weet niet of het op andere locaties ook zo is

ik kom uit limmen, dat is ongeveer 20 min van heemstede, was daar nog 2 weken geleden voor de hockey ( 3 hockeyende dochters, dan krijg je dat )
maar lijkt me heel leerzaam en ik wil hem wel eens aan het werk/les zien, hoor graag van je wanneer en waar, ik kan ook met jou mee als je nog iemand nodig hebt

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 18:55

Yamcha schreef:
MyWishMax schreef:

Yup, hij pest je gewoon, aan die binnenteugel gaan hangen met je volle gewicht, leert ie 't wel af :D

:D
een slofteugel wil ook vast wel helpen ;)

ik heb heerlijke ariats en ik rij altijd met mijn spijkerbroek, dat is uit nood geboren, mijn rijbroek zit niet lekker, ik heb inmiddels een jodphur van een goeie maat kleiner en die hangt in mijn slaapkamer ter inspiratie, ik wil er 5 kilo vanaf voordat ik daar knap inpas en tot die tijd rij ik met een gewone of spijker broek ( en dat is al een tijd helaas )

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 19:02

SabM schreef:
fijn idd als je snel vertrouwen hebt in paard. Scheelt wel als je idd zelf ontspannen blijft.

Zondag mag ik op GP paard rijden van kennisje uit brabant :# Ben benieuwd hoe dat voelt en rijdt.
En of het trucjes rijden is :=

leuk vooruitzicht en gaaf om eens mee te maken, ik heb dat ook eens gedaan en mijn ervaring was dat je ze ook evengoed moet rijden ( viel tegen... :+ , arm paard )