Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:37

Ik iets meer poging tot dressuur :') Helaas had dit paard niet zijn dag en liep hij vreselijk zwaar in de hand te hangen en hoe voorwaards ik hem ook probeerde te krijgen, hij bleef hangen. Op het einde (met deze foto) werd die iets losser in de voorkant maar het bleef zwaar

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
mijn eigen commentaar is dat ik mijn handen gelijk moet houden en mijn tenen naar binnen

zo liep die overigens vooral. Ik probeerde hem actief vanuit de achterhand te laten draven, maar voor bleef hij maar hangen
Afbeelding

en nog een galop
Afbeelding

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 16:49

Bedankt voor de reacties!
Love_shyboy: Mijn handen mag ik inderdaad meer dragen :) daar zijn we mee bezig! Bedankt!
Gianti: Onstabiel been kan kloppen ja, maar dat komt ook omdat ik hem echt veel moet aandrijven!
We zijn hier erg mee bezig hoor, het gaat al veel beter. Mijn handen heb ik (nog) vrij breed inderdaad,
maar ik rijd dit paard nog niet zo lang en hij is erg moeilijk naar beneden! Bedankt voor de tips :)

Verder kan ik eigenlijk geen goed commentaar/ tips geven... ik zal even kijken :)

Lifaya: Je mag meer naar voren kijken, (al heb je een leuk paard onder je, dus ik snap dat dat leuk is om naar te kijken :D )
Je handen meer rechtop (duim hoogste punt) en je tenen naar binnen :) In mijn ogen mogen je handen wat lager,
maar zelf rijd ik met te lage handen dus tja :')

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:28

Hannepan schreef:
ik heb vooral qtilletjes meegelezen (en geleerd) maar ga nu toch een fototje posten :)
zeg maar wat jullie ervan vinden!

[ Afbeelding ]
-beugels mogen wel wat langer, maar had net gesprongen en ging nog even een stukje buitenrijden en ik was te lui om ze weer langer te maken :)
-benen ook ietje naar achter, met ander zadel s dat misschie ook al anders
- handen hoger houden, daar moet ik echt op letten!

Wat voor iedereen eigenlijk een goede is om te onthouden:
Een goede houding krijg je niet door alles rechtop te houden en in lijn volgens een bepaald plaatje.
Wat mij opvalt bij de meeste ruiters is dat ze met een vast bekken en vaste rug rijden, waardoor paard niet fijn los kan laten.
Dat zie ik ook bij jou; teveel spieren op spanning.
Dat vind ik écht het jammere aan veel instructeurs, dat ze ruiters 'dwingen' in een bepaalde houding te gaan zitten en daardoor hun hele lichaam vast zetten én daarbij het paard ongewild blokkeren in beweging.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 21:29

Vind het trouwens super positief dat jullie hier zo erg bezig zijn met jullie houding +:)+

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 08:40

LiVetime schreef:
Hannepan schreef:
ik heb vooral qtilletjes meegelezen (en geleerd) maar ga nu toch een fototje posten :)
zeg maar wat jullie ervan vinden!

[ Afbeelding ]
-beugels mogen wel wat langer, maar had net gesprongen en ging nog even een stukje buitenrijden en ik was te lui om ze weer langer te maken :)
-benen ook ietje naar achter, met ander zadel s dat misschie ook al anders
- handen hoger houden, daar moet ik echt op letten!

Wat voor iedereen eigenlijk een goede is om te onthouden:
Een goede houding krijg je niet door alles rechtop te houden en in lijn volgens een bepaald plaatje.
Wat mij opvalt bij de meeste ruiters is dat ze met een vast bekken en vaste rug rijden, waardoor paard niet fijn los kan laten.
Dat zie ik ook bij jou; teveel spieren op spanning.
Dat vind ik écht het jammere aan veel instructeurs, dat ze ruiters 'dwingen' in een bepaalde houding te gaan zitten en daardoor hun hele lichaam vast zetten én daarbij het paard ongewild blokkeren in beweging.

bedankt voor de tip hoor!
ik ga daar zeker eens proberen aan te werken. Je hebt daar wel gelijk over. Het mag wel wat losser idd :)

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 18:59

http://www.m.bokt.nl/forums/viewtopic.p ... lit=sander

Linkje van mijn topicje (ik weet dat ik met de uitgestrekte draf mijn bovenlichaam tever terug plaats. Dit komt doordat madame pas sinds kort zo verruimde en dat lastig uit te zitten is als je het niet gewend bent :+ t gaat al beter :)

Ook mijn hoofd.... tja. Als je je focust en je best doet trek je rare gezichten.... :+

Voor me kijken en in galop lijk ik wat te verkrampen.

.Hebben jullie verder tips?

Hygge

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 19:52

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 18:14

2 weekjes terug
Afbeelding
Afbeelding

Even een klein overzichtje van dit jaar, het is nog steeds niet goed maar ik ben erg vooruit gegaan al zeg ik het zelf !

http://www.mijnalbum.nl/Foto-IAGKSMXL.jpg
een van de eerste keren rijden

http://www.mijnalbum.nl/Foto-X8LQISAN.jpg
na 2 weken

http://www.mijnalbum.nl/Foto-XADW4E83.jpg
winter, aanschaf dressuurzadel

http://img828.imageshack.us/img828/5338/dsc0318d.jpg
winter

http://img585.imageshack.us/img585/9422 ... 490011.jpg
een hele tijd geen foto's gemaakt omdat het gewoon super slecht ging. dit is 2 maanden terug

1 maand terug
http://img856.imageshack.us/img856/6798/dsc0652kg.jpg
http://img607.imageshack.us/img607/5486/dsc0667t.jpg

Ellen_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 20:21

Nou ook maar een paar foto's van mij dan.

Ik had hier een carrousel, dus mooi pakje, haha
Ook een vieze camera, kwaliteit is dus niet al te best.

http://8.media.hyves-static.net/1252378671/6/QUfO/2/img1252378671.jpeg
http://6.media.hyves-static.net/1252380013/6/HlbC/0/img1252380013.jpeg

Ook nog een eerdere foto, hier moeten mijn ellebogen wat meer in mijn zij
http://2.media.hyves-static.net/565673745/6/LH18/0/img565673745.jpeg

Zelf vind en zie ik dat ik in mijn ene pols een klein knikje heb. Dit wordt inmiddels al beter, maar ik moet er nog wel steeds om blijven denken. Als iemand tips heeft, graag!

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 13:04

Voor het durven verwachten van het loslaten van de rug van het paard, is het belangrijk dat je je eigen rug ook los kunt laten.
Je eigen rug zou eigenlijk moeten fungeren als een soort van veer die meedeinst met de beweging van het paard. Zelfde geldt voor je paard helpen meer gewicht te helpen dragen vanuit achteren. Daarvoor moet paard bekken iets leren kantelen, maar datzelfde geldt ook voor de ruiter.
Zodra je zelf met een voorover gekanteld bekken zit, kun je niet van paard verwachten dat hij zich makkelijk op achteren zal zetten.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 19:41

Ook ik zou heel erg graag wat tips willen voor m'n houding.
Heb nu toch echt besloten dat ik er meer op moet gaan letten, want dit ziet er echt niet uit!

M'n schouders gaan veel te ver naar voren, waardoor ik ook m'n rug bol, ik trek m'n benen met aandrijven op en ze slingeren ook nog eens.
Iemand tips hoe ik dit het beste kan oplossen? (in de les ook al mee bezig)

Hierbij nog even een fotootje die het duidelijk illustreert.
Afbeelding
Laarzen waren hier overigens nogal stug, waardoor ik nog beroerder ging zitten :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:05

Kan zo niet eens zien of het zadel wel groot genoeg is?

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 22:14

Evelijn schreef:
Kan zo niet eens zien of het zadel wel groot genoeg is?

Zadel is groot genoeg :j der zit alleen erg weinig wrong (niets) op, waardoor ik dus ook heel makkelijk met m'n knie er over heen schuif.
Als ik foto's van eerder dit jaar bekijk zie ik trouwens dat ik wel gewoon m'n hakken netjes heb :7

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-12 16:37

Mijn zit is echt bijna perfect, kaarsrechts en hakken naar beneden alleen zodra ik ga galopperen verwaterd dat enorm, iemand tips voor in de galop zodat ik beter/netjes kan blijven zitten?
op mijn pony rijd ik altijd zonder zadel, en daardoor trek ik mijn been weleens op, ik ben het bijna niet meer gewend om met zadel te rijden.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 00:03

Ik zit me compleet te ergeren aan mezelf en toen kwam ik dit topic tegen.
Ik hoop dat iemand een goede tip heeft, iets wat ik nog niet gehoord heb zeg maar :))

Ik kan mijn handen gewoon niet fijn houden. Mijn paard heeft een lange nek en nogal veel beweging in zijn hoofd zeg maar, dat vind ik echt heel moeilijk. Als ik op een ander paardje rij heb de teugels gewoon fijn stil op goede lengte automatisch..
Bij Blade heb ik ze dus veel te lang, en wil ik wel contact houden maar geen druk. Maar dan is het dus flabber flabber. Los vast los vast, dat voel ik niet maar dat zie ik op film.
Dus ik moet een fijn stabiel contact hebben. En mijn teugels wat korter. Nou zie dan mijn schouders nog maar eens recht te houden, niet teveel druk te gaan geven, niet vast te gaan houden, niet te gaan tegenhouden waardoor hij dus op de rem gaat lopen...

Vreselijk! Help ik wil gewoon een mooie stabiele vast elastische handhouding dat zou ons zoveel helpen!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 20:46

NeverGiveUp schreef:
Vreselijk! Help ik wil gewoon een mooie stabiele vast elastische handhouding dat zou ons zoveel helpen!

Probeer es je handen wat naar binnen te draaien ipv gestrekte pols, de massa van je hand is veel kleiner om mee te bewegen als massa onderarm <> bovenarm.
flabber-flabber is voor Blade ook niet fijn in z'n mond en wordt het moeilijk voor je paard om je hand op te zoeken.
Je dwingt meteen je handen in goede stand (geen pianospel) ;-)

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 20:59

En een tip om je handen wat meer naar voren te houden?
Ik heb m'n handen blijkbaar vlak voor me en met stelling vragen ook de neiging om iets terug te werken. Maar ik heb dan ook werkelijk niet door dat mijn elleboog dan ook echt naar achter gaat. Vooral rechts gebeurt dat.
Ik doe wel echt m'n best om 'van me af' te rijden. Maar ik krijg het gewoon niet voor elkaar om ze 10 cm naar voren te houden.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:54

Het is moeilijk om tips te geven zonder foto's of filmpje. Soms ligt de oorzaak van een houdingsprobleem heel ergens anders dan waar je het probleem ervaart. Het is dus belangrijk om de combinatie samen te zien.

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 12:01

Ik wil ook wel tips voor mijn houding. Vooral mijn handhouding is verschrikkelijk, verder heb ik de neiging om achterover te hangen. Dus wie heeft er tips??

Afbeelding

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 19:42

Hey Mereltjuhxxx. Het valt me op op de foto dat je, zoals je zelf al aangeeft, achterover hangt. Maar wat me ook opvalt zijn je opgetrokken hakken. Voordat je je handhoudign kunt verbeteren moet je eerst zorgen dat je in je bekken balans kan houden en dat je voldoende steunvlak creeert met je voeten. Zolang je dit niet voor elkaar hebt, is een stille hand onmogelijk.

Voor tips voor je bekken, lees dit topic eens door. Ik heb al een aantal keer uitgelegd hoe je je bekken in middenstand kunt krijgen en houden.

Om een langer been te krijgen kun je het beste gaan staan in je beugels, in alle gangen en tijdens alle oefeningen en overgangen. Zo leer je je balans te houden en je onderbeen stil te houden.

Ga staan in de beugels met je knie licht gebogen. Je hak moet net iets lager zijn dan je tenen en je voeten en enkels ontspannen. Als je ook maar iets op je tenen staat, verlies je makkelijk je balans. Je moet net het puntje van je teen kunnen zien voorbij je knie. Let erop dat je je gewicht gelijk verdeeld over alle vijf de ballen van je voet (van grote teen tot kleine teen) en dat je voeten ook op die plek in de beugels steunen. Draai je hakken iets naar buiten zodat je knie aangesloten blijft. Het is niet de bedoeling dat je in verlichte zit rijdt, dus blijf met je bovenlijf zo recht mogelijk. Als je het goed doet, voel je je heel stabiel!

Je moet dit in alle gangen kunnen met losse handen, maar in het begin is het slim om een halstertouw om de nek van je paard te binden om je balans te houden. Zo zit je je paard niet in de mond.

Je merkt aan deze hele riedel dat het moeilijk is om je houding alleen te veranderen. Er zijn zoveel dingen waar je op moet letten en als er ook maar één ding niet klopt, vind je niet het juiste gevoel en train je niet de juiste spieren bij jezelf. Het aller belangrijkste is dus goede begeleiding.

Als je nog vragen hebt, stel ze dan gerust!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 08:48

Alicia2u: goed dat ik in dit draadje een stippie heb gezet, want je geeft erg goede houdingtips weg waarvoor dank. 8-)

MerelV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 09:49

Ik had mijn beugels daar nog te lang, vandaar de hakken, twee minuten later heb ik de beugels korter gemaakt. Dan heb ik daar geen last meer van, had ik er even bij moeten zetten oeps! Een stille hand is ook absoluut niet mijn probleem, dat heb ik prima. Het probleem is dag mijn handen vaak te hoog willen, dus daar wilde ik tips voor! Ik nam aan dat jullie dat wel zouden zien, sorry had iets duidelijker moeten zijn!

En Ow ja met losse handen rijden doe ik bijna iedere dag, voor de balans van zowel mijn paard als voor mij. Ik heb daar ook totaal geen moeite mee...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 11:07

@Mereltjuh: als je je handen te hoog houdt, heb je geen stille hand. Je moet je onderarmen juist volledig ontspannen vanaf de alleboog en het paard moet daarbij het bit aannemen. Wanneer je een paard hebt wat de aanleuning zoekt, krijg je dan automatisch de juiste positie van je handen, met voldoende vering vanuit je elleboog. Dit krijg je echter niet voor elkaar wanneer je nog geen goede balans hebt gevonden in bekken en benen. Je moet goede controle hebben over de spieren rondom je schouderbladen en je triceps in de bovenarm, daarbij moet je je polsen en handen voldoende kunnen ontspannen. Dit valt niet te leren vanachter een computerscherm. Om nuttigere tips te geven voor je handen is het denk ik beter om een filmpje te plaatsen.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 15:42

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:43

SummerRemedy schreef:
Ik erger me altijd zo aan mijn voeten (kapstokken) :( Iemand tips?

https://www.youtube.com/watch?v=xxQdr9OUCng

Probeer rechtop te gaan zitten en vooruit te kijken, dan zul je zien dat je beenligging ook direct verbeterd.