Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:20

knollentuin, kreeg op stal de opmerking van de pa van de eigenaar dat ik aan mijn
hoefsmid moest vragen of hij bij mijn paard de teen iets in wil korten zodat ze beter
af kan rollen. De hoek was niet goed.

Vroeg gister aan mijn instructrice wat zij ervan vond. Ze moest lachen en zij
"hij moet maar autorijles gaan geven, jouw paard staat keurig op haar hoeven en
loopt prima. Neem aan dat je hoefsmid daar echt wel op let. Als je paard zich zou
vangen dan zeg ik je dat echt wel, doe ik altijd. Maar dat is niet zo"

(begreep alleen niet zo goed wat ze bedoelde met "zichzelf vangen" maar was meer
bezig met paardlief, die vond de honden machtig interessant tijdens het uitstappen
dus ben niet door gaan vragen)

Hoefsmid zei vorige keer ook al dat hij wou dat alle paarden zulke hoeven hadden
als die van mij, achter staat ze iets wijder met de tenen maar haar voorbenen en
hoeven zouden zo in een voorbeeldboekje voor hoefsmeden passen.

Wat mensen al niet denken beter te weten :')

edit: had mijn vorige post even aangepast zodat hij meer OT was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:24

Die van mij wilde met de nieuwe trailer er niet goed op, 1e keer duurde 10 minuutjes, maar daarna werd het van kwaad tot erger, ook slaan in de trailer en zeiknat eruit. Terwijl hij daarvoor alleen onrustig was als je stilstond en de moter liet draaien (Dus stoplichten enzovoorts, eenmaal op concours met moter uit stond hij rustig stil) Hebben toen ook cursus gedaan en hij was doodsbang voor de klep, de opstap was iets hoger dan bij de oude :+ Daarna was hij ook rustig in de trailer. Maar met die paar keer daarvoor heeft die ook halsters stuk getrokken, steigert geprobeert tussen de muur en de trailer in te komen, vreselijk...

Die van mij staat al jaren vierkant op ijzers en moet om de 6 weken, laat je hem langer staan, gaat hij aantikken en ijzers eraf slaan :+

@ svdijk86: ik zou sowieso de oefeningen achterwege laten. De basis is nog niet voor elkaar, dus een keertwending zie ik het nut niet van in. SB kan je gebruiken om hem soepeler te maken, maar zou liever veel voltes, 8jes en slangevoltes rijden, vergroten en verkleinen van je voltes en opletten op je tempo. Hij gaat nu naar mijn idee iets te voorwaarts, waardoor hij juist weer van het achterbeen afloopt. Zoals je zelf al zegt niet met je hand afremmen, maar met je zit. Kan je ook halsstrekken in galop? Voor de rest hele kleine schakelingen rijden, paar passen vooruit en weer terug en dan stukje iets verder terug.

EDIT: Mag jij in het M1 beginnen dan?

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:29

mwm, een keertwending kan je wel geruiken hoor, welliswaar een arbeids keertwending,maar je kan je paard daar net iets meer op het achterbeenkrijgen om vandaaruit naar het halt,stap of wegdraven en verder in training galoperen te zoeken. dit word in de klassieke manier al heel vroeg meegenomen en als je de proeven b leest zit het er eigenlijk al in ; e afwenden en overgang stap, b rechterhand en aandraven [is feitelijk precies hetzelfde]

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:33

paardje weet helaas niet beter

http://94.100.122.71/915850001-91590000 ... _8tS0.jpeg
http://94.100.116.138/146350001-1464000 ... _XA2Y.jpeg

Denk dat een grote niet zoveel kwijt kan maar verwachten dat ik hem kan verzamelen en correct
kan laten draaien op de achterhand kan ik wel vergeten (nu dwing ik hem ook niets af en rijd ik ze
zo groot en klein als hij zelf aangeeft te kunnen)

SB is ook teveel denk ik?.. (omdat daarbij ook verzameling en op het achterbeen gaan hoort) misschien dat
ik beter wat meer schoudervoor met hem kan oefenen op kleine stukjes? (inzetten vanuit volte, paar passen
en weer recht?)

Maar kan wel wat met je tips ja. Denk wel dat hij kan halsstrekken in galop.. in draf loopt hij met zn neus
op zn hoeven (letterlijk) maar is dat wel een goede oefening? Heeft heeft namelijk absoluut geen gallopade.
Hij springt niet, verruimt voor geen seconde en maakt zich hoog in het kruis om het achterbeen de ontzien..

knollentuin de keertwending die ik stap is groot genoeg om door te gaan als een arbeids keertwending toch?
Heb niet het gevoel dat ik hem te klein draai eigenlijk, probeer hem kleine stukjes wel iets meer bij elkaar te
stappen als hij fijn voelt maar voelt hij dit niet vraag ik het hem ook niet. Halt draf, draf halt is idd een goeie.
En daarbij goed voorwaarts aan het been op 1 hulp denk ik? (hij duikt gigantisch, is een gewenning bij hem geworden)
Als hij duikt is het dan een idee om 1x een hele ophouding te geven? Of juist alleen aanleuning bieden en hem gewoon
zelf uit laten vogelen waar hij lopen moet?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:34

Maar niet zoals in het filmpje en met de wetenschap dat het paard moeite heeft met tactmatig stappen. Want als er al problemen zijn met de tact, de aanleuning enzovoorts, breekt naar mijn idee je paard alleen af, misschien in de keertwending niet, maar daarna wel. Een arbeidskeertwending zou je wel kunnen gebruiken, maar dan zou ik hem groter(echt op een volte dus) houden en puur en alleen gebruiken om los te maken, dus paar passen en niet een 'hele'.

Maar die wending in een B proef heeft niet echt iets te maken met een keertwending? Tenminste, ik vind van niet, waarom zouden ze daar in de B mee beginnen en daarna nooit meer terug laten komen? (Wat ik zonde vind, want die kwartkeertwendingen vroeger in de M1 waren een leuke voorbereiding)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:36

Ik gebruik het halsstrekken in galop als controle dat ik geen steunpilaar ben. Laat hem halsstrekken en rijd hem tegelijkertijd wel wat naar voren. Maar als hij zo enorm duikt zou ik het niet doen. Dan vooral werken aan je galop houden en hem sneller maken. Is moeilijk dat je maar zo kort de tijd hebt, vraag me af in hoeverre je echt iets voor elkaar krijgt (niet negatief tegenover jou hoor!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:45

Ik denk dat als je maar zo kort de tijd heb, je het beste het beestje een fijne vakantietijd kan geven en het hem niet te moeilijk maken. Natuurlijk kan je werken aan lossigheid, en op het achterbeen krijgen, maar ik zou dit denk ik eerder zoeken in figuren en (schijn)overgangen dan in SB/travers/appuyementen. Vooral omdat je zegt dat hij snel steun in je hand zoekt bij buiging, en ook protesteert door met zijn staart te zwiepen.
Echt corrigeren ga je in 3 weken niet redden, en bovendien denk ik dat de eigenaresse het er dan weer zo uitgereden heeft. Zeker als zij denkt dat hij door jou rijden meer bevestigd is in de oefeningen en dat nu zelf ook voor elkaar wil krijgen, met waarschijnlijk ruk en plukwerk als gevolg.

Oja, en met 'zichzelf vangen' wordt meestal bedoeld dat ze met het achterbeen het voorbeen aantikken, al dan niet door te lange hoeven of verkeerd bekappen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:50

MWM heb voor een stal een paar keer een Z paard in het Z gestart en winst behaald
op mijn eigen naam (zijn eigen amazone was uit de running ivm blessure en paard moest de verkoop in)
Vind dat alleen niet zo boeiend om te vermelden, was een leuk paard en liep braaf zn
proefje door dus 2 winstpuntjes halen was niet zo moeilijk :')

Dus volgens het boekje zou ik M1 mogen ja. Vind het alleen onzin omdat ik zelf nog met het CORRECT
aanrijden van de basis aan het "klungelen" ben en paard heeft geen concourservaring en vind het allemaal
ook nog best moeilijk te begrijpen af en toe.

Nja MWM, wil hem alleen wat fijner door zijn lijf rijden en hem meer ontspanning kunnen bieden waarbij hij
wel wat beter met zijn achterbenen omgaat. Dat hij over 3 weken niet perfect zal lopen en zijn achterhand
niet mooi correct bespierd is dat begrijp ik ook wel. Maar dat hij zich wat losser laat in de rug en minder vasthoudt
in het kruis moet te doen zijn denk ik. Misschien voelt de eigenaresse dan ook wel dat ze op een andere manier
verder moet/kan en hij dan veel lekkerder gaat lopen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:55

Ah vandaar! Naja, ik zou hetzelfde doen als jij, gewoon lekker L1 beginnen, je kan altijd nog versneld promoveren!

Ik hóóp dat ze dat inziet ja :j Zou heel erg zonde zijn anders? Wil niet zeggen dat je niet goed bezig bent hoor, maar zoals Blijheid zegt, zou ik bang zijn dat de eigenaresse ineens denkt dat jij hem alles goed aangeleerd hebt := En die keertwending kan geen kwaad, alleen zou ik hem op een volte 15 meter oid houden. Puur en alleen om het buigen om je been en de reactie. Maar goed, ik ben geen instructie _O- Kan je niet met jouw instructie overleggen trouwens?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:56

Blijheid, dat leert ze helaas al bij haar instructrice. Ze weet niet dat ik met het paardje een beetje aan het
oefenen ben zodat hij haar sneller begrijpt en meedenkt.

Overigens geniet hij prima van zijn vakantie hoor. Deze week was ze ook al weg. Heb hem 2x gereden sinds vorige
week zaterdag, vanmiddag relaxed een buitenritje maken zonder frutsels. Zondag rijd ze hem zelf weer dus zaterdag
mag hij lekker de wei op van mij.

Zijn schema is bij eigenaresse 3 dgn 1 uur 1 dag longe of rust. Bij mij 1 dag rijden, 1 dag stapmolen, 1 dag weidegang.
Ik pak hem als [***] rust heeft (die heeft 1 dag 15/30 min opbouwen, fijn is klaar.. dan lekker veel stapoefeningetjes
doen en lekker uitstappen etc. en dan 1 dag 30 min/45 min lekker oefenen en die dag daarna uurtje stappen aan de hand
en lekker tuttelen zodat ze onder het zadel niet MOET als ze wat spierpijn heeft. Het werkt heel goed want ze heeft nu
echt lol in het werk en reageert heel fijn)

Ik rijd hem ook niet langer dan 20 min/30 min. Ik beul hem dus absoluut niet af om iets te MOETEN bereiken,
maargoed.. kan ik hem met kleine oefeningetjes wat fijner laten ontspannen dan doe ik dat graag natuurlijk.
Dat is beter dan hem op zijn eigen manier te laten rondtuffen (als hij goed zou lopen zou hij niet zo slap
mogen/kunnen zijn van achteren)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-07-11 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:02

Ik zie heus dat je hem niet afbeult of teveel ambitie hebt :)
Alleen ik zou die lossigheid dus meer proberen te zoeken door overgangen en figuren te rijden, en minder met de oefeningen. Juist omdat je zegt dat hij dan meer steun zoekt in je hand, met galop nauwelijks van de grond komt etc. Eerst maar eens naar voren, simpel figuren rijden met de juiste stelling en buiging (en vooral, los van de voorkant), daarna pas moeilijker maken. Maargoed dat ben ik, zo heeft iedereen zijn manier :)

Moeilijk blijft het, ik heb ook wel eens een 'vakantiepaard' gereden, en juist daardoor ben ik misschien nu wat te pessimistisch over wat je echt voor het paard kan betekenen. Dat paard wat ik reed liep ook een stuk losser na 2 weken, en na één week de eigenaar er op was het weer weg.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:05

Ja, ga ik mee aan het werk :j al ben ik bang dat de galop weinig te verbeteren valt zonder druk..
ben optimistischer over de draf _O-

(eigenaresse is familie, ze is best wel te sturen en wil graag leren, maar ze krijgt gewoon knudde les)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:06

Je ging toch een buitenritje maken vandaag? Goeie kans dat de galop er buiten een stuk beter uit komt, als je een wat langer stuk rechtdoor kan is het sowieso makkelijker voor sommige paarden, en een beetje enthousiaster zijn ze meestal ook wel :)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:10

Hallo, meld me hier ook. zit net alles te lezen :o . Baal dat ik dit topic niet eerder gespot heb.
Zit momenteel in een dilemma met mijn paardje. Wel of niet andere manier van rijden zoeken.
'k zal het proberen uit te leggen.

Ik heb mijn Suus nu een paar jaar. Ze is verandert van dramatisch kunnen ontploffen/ race door de baan / schrikken om alles/ heethoofd zijn om alles in een rustig/ aanhankelijker / werkwillig / gebalanceerd (soms nog heefthoofd) paard. We hebben elkaar in de jaren echt leren kennen en vertrouwen. Ik merk direct aan hoe ze is als ik bij haar kom of ik haar kan rijden of beter met rust kan laten (lees kusje, kroelen en weg)
Ik reed altijd met handen van beton, spanning in mijn lijf, foute zit en houding.. Eigenlijk deed ik alles fout ;(
Nu is het beter, ben kalmer en vriendelijker in mijn handen en armen, rustiger in mijn zit. Maar ooh die controle... die wil ik zo graag houden. Hiermee merkt ik dat ik haar belemmer in haar lopen. Momenteel ben ik bezig met lang en laag en rond, dit gaat beter. Al loopt ze het liefste met hoofd in de lucht, soms halve volte ff lekker lang en laag en dan hup hoofd omhoog om te kijken /3

Ik heb in november 2010 een auto ongeluk gehad waardoor ik rugklachten heb overgehouden, ik merk nu als ik niet goed zit (lees ontspannen zit) of zoals jullie het hier noemen "zachte billen" dat ik dan de nacht en volgende dag erge last heb van mijn onderrug. Laat staan wat mijn Suuske moet voelen |( Ik heb fyiso gehad en die heeft mijn bekken en heup (vooral rechts) los gemaakt. Maar merk nu met rijden dat suus weer sneller scheef gaat lopen en dat ligt echt aan mijn houding. Ik ben bewust bezig met zit ik recht, benen beide even lang laten afhangen. HEEEEL moeilijk.
mijn handen daar ben ik blij mee want dat gaat echt goed en die hou ik (ook als ze heet wordt of schrikt) lekker ontspannen en luchtig en met veer.
Probleem: Zal ik op zoek gaan naar iemand die mij kan helpen met mijn houding. Mijn huidige instructrice is echt heel goed, alleen let die niet op zachte billen of ontspannen benen, meer in hoe paard loopt, onder me komt of actief achterhand. Ik wil haar niet kwijt ze is technisch daarin erg goed. Mijn houding qua hoe het eruit ziet is niet slecht hoor, juffie zegt altijd, je zit netjes recht, handen goed dragen (mag iets meer bij elkaar houden) benen hangen prima af. (Al denk ik soms dat dit niet zo is)

Ik heb gewoon snel het gevoel dat ik de macht over paard kwijt ben, als ze sneller gaat, drukker wordt etc. Dan verval ik in handen dicht en van beton, spanning in rug en benen. Tja en dan is paard ook drama natuurlijk.... arm dier heeft best te lijden onder mij.

Als ik alles van jullie lees, dan denk ik, JA dat wil ik ook!! Dat verdient mijn Suus ook.
.... tja hoe nu verder.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:22

Misschien een aantal zitlessen nemen? welkom iig en ik denk dat iedereen dat controle punt moeilijk vindt :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:23

:wave: sabm,welkom hier.
ik heb even filmpje van vakantie paard gezien en het eerste wat me opvalt is het hoge tempo en de lange stukken die je rijdt.
ik wil een tip geven, probeer m uit en meld me dan hoe je t vond en hoe je gereden hebt,ok?
ga in een rustiger tempo rijden,als je voelt dat t paard sneller\harder gaat ga je denken aan overgang stap- vanuit je lichaam =ophouding,been niet afsteken,lichaam lang maken hakken laten zakken en uitademen. op het moment dat je voelt dat paard voldoende terugkomt rustig doorlaten lopen tot ie weer harder gaat en herhalen,of doorzetten tot overgang stap en opnieuw aandraven. zo rijdt je ws ook meteen kortere stukjes
dit ook in de galop proberen te rijden.
met kortere stukjes bedoel ik ook niet die hele lange diagonaal maar de k-b[ kortere ]of een halve volte ,stukje rechtuit en weer halve volte ,creatiever gaan rijden :j
ik ga je mn achterliggende gedachte uitleggen als je t geprobeerd hebt ,mischien ,ws ontdek je t zelf wel

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:24

Nou heb gister mijn 1e les gehad en wat was dat confronterend! heb me in tijden niet zo kwetsbaar gevoeld.

Ik had zelf het idee dat ik redelijk ontspannen zat, maar niets bleek minder waar. Ik blijk continu op scherp te staan en dat in combinatie met een erg nerveus en druk paard is niet ideaal. Mijn S-curve is heel erg, moet leren om onderrug te bollen in plaats van te hollen en vandaaruit mijn wervels te stapelen.
Verder heb ik een blokkade in mijn bovenrug en heeft ze me aangeraden om naar een fysio of chiropractor te gaan. Het heeft me gisternacht behoorlijk bezig gehouden, want ik ben nu tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk elke minuut van de dag gespannen ben, voel me behoorlijk kelote...

ga nu even bijlezen ;-)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:26

Bedankt! Vind dit een erg positief topic daarom heb ik gedurft mijn verhaal neer te zetten.
Zitlessen (3 stuks) heb ik wel eens gehad, maar toen kreeg ik er niet uit wat ik hoopte. Mss op zoek naar iemand anders...

Oh ben zo'n controle freak :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:27

@Sabm: Hoe verder? Nog meer vertrouwen opbouwen, durven ontspannen.
Misschien helpt het als je instructrice je paard aan de longeerlijn houd, en jij er op zit, met de teugels van je hoofdstel af. Voel maar eens hoeveel je kan met je zit, dat je je hand niet nodig hebt. Ook niet als ze hard gaat. Voor je gevoel heb je geen controle, maar eigenlijk heb je die wel, door te zitten en te ontspannen. Er kan jou niks gebeuren want je instructie heeft altijd de noodrem nog vast :)

Wat mij persoonlijk ook geholpen heeft is de realisatie dat er in de bak eigenlijk niks kan gebeuren als je paard hard gaat. Je kan niet de weg op denderen, anderen of jezelf in gevaar brengen of wat dan ook. Je gaat alleen hard. Stil blijven zitten en ze worden het vanzelf zat na een tijdje. Hoe sneller jij ontspant, hoe sneller zij zal ontspannen. En das eng in het begin :j
Ik denk dat het ook heel moeilijk te leren is zonder instructie die op je houding let. Misschien wil je huidige instructie daar ook wel meer aandacht aan besteden als je het vraagt?

@Laetitia: Misschien nu even klote, maar de eerste stap om een probleem aan te pakken is realiseren waar het fout gaat :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:27

Leuk om dat te lezen knollentuin! Ik probeer dat na de galop ook met die van mij, eerst 2 rondjes op de auto piloot hem zelf uit laten zoeken in galop, dan daarna continu bezig blijven, ik probeer maximaal 10 meter hetzelfde te doen en dan steeds iets anders. Wel moeilijk, want paard wordt er heet van, maar ook heel fijn en gaat beter wachten!

(Als ik dan met instappen en draven doe gaat/ging hij op de rem, dus dan doe ik alleen links en rechtsomkeert van 15 meter en grote 8en, dus gewoon 2 grote voltes)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:28

Wat balen Laetitia! Maar idd het (h)erkennen van je eigen fouten is stap 1 en meteen de moeilijkste denk ik

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:31

@ blijheid. Het punt is dat ik niet bang ben. Vertrouw mijn meiske volledig :j Controle is denk meer dat ik alles wil bepalen, maar dan ook alles :o
Zal juffie vragen volgende keer alleen houding en zit aan te pakken met de longeerlijn eraan.... Hmmm wat doe ik met mijn handen als er geen teugels zijn??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:34

Maar als je niet bang bent, wat is dan het moeilijke aan de controle loslaten? Waarom wil je alles bepalen? Wat denk je dat er gebeurt als je niet alles bepaald?

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:36

tja lastig, denk ...., dat ik dan niet kan bepalen, hoe ze loopt, wat ze doet, dat ze ontspannen blijft. Dat soort controle.

Moet wel zeggen dat als ik "zwaarder ga zitten" voor overgang ofzo. Dat suuske meteen terugvalt.
Ze maakt het me niet gemakkelijk, mijn gepluk aan de binnen teugel leer ik mezelf af door er niet aan te zitten zeg maar. Met als gevolg dat Suuske nog net niet roept (voor zover paard dat kan) .... pak dan die binnen teugel .... toe dan....toe....ah joh... toe. Met als gevolg dat ze harder gaat, scheef hoofd houdt etc etc De hele trukkendoos gaat open. En tja een controle freak heeft zijn grenzen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:40

SabM, wat goed van je dat je je verhaal zo vertelt. Ik herken het ook heel erg, juist die spanning is de reden dat ik anders wilde gaan rijden, het voelde gewoon niet goed.......
Ik moet zeggen dat ik nu een stuk relaxter op het paard zit. Ik heb ook echt meer lol in het rijden, en meer lol in het omgaan met mijn paard. Paard is ook echt veel blijer (nou is ze sowieso wel een erg blij paard).

Het is aan jou wat je doet, meisje. Denk wel dan Zen-les erg goed kan helpen :j

Laetitia: herkenbaar, ik had echt de eerste lessen van Japeloup dat ook echt, en niet dat de les stom was, helemaal niet juist, maar ik werd zo hard geconfronteerd met mijn lijf dat niet meewerkte, mijn hoofd dat neit meewerkte, en mijn paard dat het ook altijd nodig vindt om mij te spiegelen........ heb jankend op het paard gezeten, zo gefrustreerd, zoveel spanning ook, dat mijn keel haast dichtgeknepen werd. Vind de zitlessen nog steeds het allermoeilijkste.
Dat was wel makkelijker bij andere instructie, ik hoefde niet naar mezelf te kijken, vooral bezig met hoe paard liep, en hoe ik dat dan moest corrigeren........ waanzin achteraf. Mijn binnenbeen, wat gespannen was, zorgde dat paard over de buitenschouder wegliep, en dat corrigeerde ik dan weer met mijn handen, buitenteugel, binnenteugel, ipv dat ik hoorde dat ik dat been echt eens moest ontspannen. Wel beter voor je ego natuurlijk, maar erg realistisch is het niet imo, want je corrigeert je paard voor jouw fouten, en dat is niet eerlijk ook.

Nu ben ik vooral bezig met: hoe zit ik, ben ik Zen, heb ik zachte billen, kan ik die benen loslaten, heb ik zachte handen, die dingen....... buitenteugel gebruik doet Japeloup echt wel op hameren, en mijn binnenhand mag niks. Moeilijk hoor.