Angstige ruiter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jendemen25

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:50

ik heb vroeger veel jonge paarden ingereden en was nooit bang oid. later heb ik zelf een jing paard gehad en die was zo erg al " verknoeid" met inrijden en niet eerlijk tegen mij geweest en dus 5 keer gelanceerd ik durfde niet meer te rijden. iemand anders moest erop, nou ik dacht ik lijk wel gek ik wil genieten van MIJN paard hier koop ik geen paard voor!

het jonge paard heb ik verkocht. daarna een 8 jarige lieve merrie gekocht, ging na 5 mnd helaas dood... nu ben ik precies 2 weken in het bezit van een stoere pittige fjord en ze is toch braaf!!! maar de eerste paard dagen durfde ik dus niet erop te gaan zitten... ik dacht hupla erop en niet zo zeiken gewoon rijden. er gebeurde niets en op buiten rit geweest, ze wilt alleen maar voorop lopen en blikt of bloost nergens van! heerlijk en ik ben niet meer bang!!

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:17

jendemen25 schreef:
ik heb vroeger veel jonge paarden ingereden en was nooit bang oid. later heb ik zelf een jing paard gehad en die was zo erg al " verknoeid" met inrijden en niet eerlijk tegen mij geweest en dus 5 keer gelanceerd ik durfde niet meer te rijden. iemand anders moest erop, nou ik dacht ik lijk wel gek ik wil genieten van MIJN paard hier koop ik geen paard voor!

het jonge paard heb ik verkocht. daarna een 8 jarige lieve merrie gekocht, ging na 5 mnd helaas dood... nu ben ik precies 2 weken in het bezit van een stoere pittige fjord en ze is toch braaf!!! maar de eerste paard dagen durfde ik dus niet erop te gaan zitten... ik dacht hupla erop en niet zo zeiken gewoon rijden. er gebeurde niets en op buiten rit geweest, ze wilt alleen maar voorop lopen en blikt of bloost nergens van! heerlijk en ik ben niet meer bang!!

Wat een pech zeg!
En wat erg dat je merrie zo snel is komen te overlijden!
Geniet maar lekker en zorgeloos van je nieuwe paardje!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 08:19

Dank jullie wel, ben er ook super trots op :D
Weer een stapje dichter bij het kunnen genieten van buitenritten.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:12

Ik heb al een paar dagen niet gereageerd, dus even op een paar van jullie reageren nu:
@RM94: Hoe gaat het met de merrie die gekomen is ?
@Sunnygirl: wat een ontzettende pech. Heb je nu wel een eigen paardje of nog niet ?
@Silence: Geweldig hoor, super gedaan. Als je de 4-daagse gedaan hebt, dan kan je alles aan volgens mij, dus lekker buiten rijden hoor.
@blue_sky: klinkt echt wel goed hoor zoals het gaat met jou en je paard en zo schattig van je dochtertje.
@Somebitch: goed hoor, buitenritten gemaakt. Jij komt er wel…
@jendemen25: na zoveel ellende verdien je ook wel een fijn paardje vind ik. Goed van je, dat jij jezelf de spreekwoordelijke schop onder je k… gegeven hebt en gewoon bent gaan rijden.
Ik ben zelf ook wisselend wat ik durf. Vandaag wilde ik in de bak rijden, maar die is zó zwaar, dat is dus niet echt een pretje. Wel geprobeerd, maar in plaats van draven ging mijn IJslander steeds tölten en dat wil ik nog niet, omdat zijn tölt niet goed tactmatig is nog, maar heel lateraal. Dat moet ik eerst goed leren corrigeren zelf, dus draven is de bedoeling. Ik ben de bak uit gegaan en naar buiten (Dúx wil niet graag alleen), even “vechten” met hem maar daarna toch fijn gereden, het laatste stuk zelfs uitgestapt met mijn benen uit de beugels. Dat durfde ik echt niet een maandje geleden, maar nu gingen we gewoon super relaxed…

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 18:32

Bedankt Elan :)
Em wat goed dat je hem zover hebt gekregen om toch alleen naar buiten te gaan. :D

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:36

morgen weer naar les.
ga wel weer proberen om op de heen weg allen buiten te rijden.
hoop echt dat het weer goed gaat.
is wel goed voor me als het goed gaat.
gaf me vorige week ook wel heel fijn gevoel.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 19:48

ik mag donderdag uittesten of het chiroprakken heeft geholpen:)
heb er zin in:)

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:54

Hoi allemaal. Mijn paard is sinds een dag of vijf geblesseerd. Ze heeft haar hoefijzer van haar linker voorbeen verloren en is met haar hoef rechts achter vol in de lip van het ijzer gaan staan. Hoe krijgt ze het voor elkaar. -:(-
Stuk ijzer is in haar hoef gedrongen. Het gaat redelijk, tot nu toe ontstekingsvrij maar zal wel even duren voordat we weer kunnen rijden.

Nu staan wij op een manege en als je eigen paard geblesseerd is, mag je altijd een manege paard lenen om in de les te rijden. En dat vind ik best spannend. Maar ga het wel proberen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 22:22

@ladyratina: ah naar joh. Hopelijk knapt ze snel op. Sterkte ermee :(:)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:35

Ik meld me hier ook maar even :j

Even heel officieel:

Naam: Saskia (praat gemakkelijker :D )
Paard: Haflinger Zita nu 9 jaar
Reden van angst: rug gebroken en puberende haflinger die een wel héél uitgesproken mening heeft.
Datum van ballen terug samenrapen en les nemen: 3 juli :')

Doel: ontspannen op mijn paard zitten en alle 3 de gangen onder controle krijgen. That's it :j

Ok en nu ga ik bijlezen en hopen dat we er allemaal samen netjes doorgeraken!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:42

Silence schreef:
Nou, wij hebben alle 4 de dagen van de Eper paarden 4 daagse uitgereden :D
Inclusief 2x een klein stukje galop.

goed zo *\o/* *\o/* *\o/*

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 14:46

ElanII schreef:
Ik heb al een paar dagen niet gereageerd, dus even op een paar van jullie reageren nu:
@RM94: Hoe gaat het met de merrie die gekomen is ?
@Sunnygirl: wat een ontzettende pech. Heb je nu wel een eigen paardje of nog niet ?
@Silence: Geweldig hoor, super gedaan. Als je de 4-daagse gedaan hebt, dan kan je alles aan volgens mij, dus lekker buiten rijden hoor.
@blue_sky: klinkt echt wel goed hoor zoals het gaat met jou en je paard en zo schattig van je dochtertje.
@Somebitch: goed hoor, buitenritten gemaakt. Jij komt er wel…
@jendemen25: na zoveel ellende verdien je ook wel een fijn paardje vind ik. Goed van je, dat jij jezelf de spreekwoordelijke schop onder je k… gegeven hebt en gewoon bent gaan rijden.
Ik ben zelf ook wisselend wat ik durf. Vandaag wilde ik in de bak rijden, maar die is zó zwaar, dat is dus niet echt een pretje. Wel geprobeerd, maar in plaats van draven ging mijn IJslander steeds tölten en dat wil ik nog niet, omdat zijn tölt niet goed tactmatig is nog, maar heel lateraal. Dat moet ik eerst goed leren corrigeren zelf, dus draven is de bedoeling. Ik ben de bak uit gegaan en naar buiten (Dúx wil niet graag alleen), even “vechten” met hem maar daarna toch fijn gereden, het laatste stuk zelfs uitgestapt met mijn benen uit de beugels. Dat durfde ik echt niet een maandje geleden, maar nu gingen we gewoon super relaxed…

Ik was ook niet geweest :) (hele zieke mama)
De merrie is geweldig ze is dus niet van mij maar voor een lesklant. Ik ga proberen haar dressuurtechnisch wat oefeningen te leren zodat mijn lesklant er nog meer van kan leren. Omdat ik door de ziekte van mijn moeder op weekdagen (werk 40 uur) niet heel veel tijd heb en de merrie 10 maanden stil heeft gestaan heb ik er voor gekozen haar deze week te longeren en komende zaterdag op te stappen. Iedere dag reageert ze weer beter en iedere dag heeft ze alles van de dag ervoor onthouden dus ik ben erg positief :) Oh ja ze zijn op stal een nieuwe schuur aan het bouwen dus zaterdag waren we in de buitenbak en de kranen reden af en aan er zaten mannen op het dak met dakplaten en schroefmachines maar mevrouw vond het allemaal best ook een ander paard dat even uit moest razen was voor mevrouw niet interessant oooohhhh wat een heerlijk paard want ze is ook zeker niet traag tumtiedumtiedumt ik krijg al zin in zaterdag

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 17:53

Klinkt als een fantastisch paard RM94 :D Zieke mama's is geloof ik besmettelijk, de mijne is gisteren ook onverwachts in het ziekenhuis opgenomen. Sterkte voor jou en je moeder.
Zo, daarnet een bizarre buitenrit gemaakt... Tegelijkertijd met mij ging een van de dochters van de stalbaas met een heel moeilijk paard naar buiten. Nou kan ik niet goed rijden, maar zij ?? Zitten kan ze en dat is het dan wel. Het paard waarmee ze ging is buiten echt gevaarlijk, dus ik stelde voor om niet samen te gaan, maar haar eerst te laten vertrekken. Zo gezegd zo gedaan. Het rondje wat ik deed was grotendeels over een verhard pad. Morgen komt de smid, hard nodig, dus ik ben voorzichtig, doe geen gekke dingen. Afijn, toen ik zo'n beetje op de helft was, hoorde ik achter mij een hoop kabaal. Komt dat meisje op een dijk langs dat pad in rengalop voorbij, Dúx over het verharde pad erachteraan natuurlijk, zo hard als hij kon. Gelukkig kon ik hem na verloop van tijd terugnemen, want het pad kruist een drukke weg, pff. Overigens was Dúx in het begin ook super vervelend, erger dan gisteren en ontspannen ho maar natuurlijk. Toch... heb ik hem het laatste stuk zo ontspannen gekregen, dat ik zonder beugels de laatste weg naar huis kon stappen, yes *\o/*
Haha, ben best wel trots op mezelf eigenlijk... Ik heb het meisje nog wel gesproken en haar toch maar aangeraden les te nemen, maar dat vindt ze niet zo nodig volgens mij. Kennelijk moeten er eerst ongelukken gebeuren :( Vorig jaar is haar zus ongelooflijk onderuit gegaan, maar daar hebben ze weinig van geleerd helaas.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:19

Beterschap met jullie moeders!

Wat een verhaal Elan. Je zal toch zo'n kind er ineens af zien gaan. Eng! Maar jij hebt in ieder geval een fijne rit gehad. Wat heb jij trouwens een leuke ijslander!

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 18:48

Jee Elan dat moet schrikken geweest zijn. Vind je erg dapper. Zo te horen ben je zelf aardig rustig gebleven en heb je heel geod gehandeld. Zo zie je maar, ben je zelf verstandig en is je paard braaf, kan een ander het alsnog voor je verpesten.

BWendyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:31

ik zit zelf in een lastige cirkel vind ik..
Ik heb al een maand een super verzorgpaard waar ik heel blij mee ben! Maar ik ben soms nog zo gespannen en vind het eigenlijk alleen eng als hij stapt..Hij heeft een hele langzame maar ruime stap. Als we dan in stap zijn,schiet me bloeddruk omhoog en moet ik met hem praten om mezelf ook gerust te stellen..Heeft iemand hierbij nog enige tips?
Zo dat vind ik ook erg dapper van je ElanII :j

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:22

Goed op je ademhaling leten sweetwendy. :) Waarom ben je persies gespannen?

Ik heb net weer hetzelfde rondje als gisteren gereden. :D Dus langs de 80 KM weg. :)
Kwam als eerst een bus vanachteren aan, die vond hij toch wel eng dus ik twijfelde of ik door zou gaan (was namelijk aan het begin van de weg), toch maar geprobeert. Toen kwam er iemand op skeelers aan, Zembla vond het maar raar maar deed niet meer als raar kijken haha.
Toen een vrachtwagen van voren, ging goed wat gedribbel maar goed. :) Een trailer vanachteren, ging ook goed, keek hij dit keer niet naar om. Toen weer een vrachtwagen van voren, een grote van die zwaailichten erop van speciaal vervoer.. Dat vond hij wél eng. Ik had hem alle teugel gegeven, hij kon weg als hij wou maar dribbelde alleen en bleef bij me. :D Heeel braaf en goed beloont!
Toen nog een scooter vanachteren, keek hij ook niet naar. Toen waren we thuis. :P

Om even duidelijk te zijn, het is echt een heeel smal fietspad, 2 paarden naast elkaar zal net gaan. :j Dan een hele smalle berm en de weg al..
Ben aan de ene kant wel blij dat ik geen vrachtwagen van achteren tegen ben gekomen. :o Die had namelijk wel erg dicht voorbij gegaan dan, weet niet of paardlief dat leuk zou vinden hihi.

Al met al heerlijk gereden dus. :D

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:30

@ladyratina: bedankt voor je medeleven en je complimenten. Ja, een plaatje is het hè en nog lief ook :D maar wel sensibel en temperamentvol, zoals de meeste IJslanders. Ik was meer bang dat ik eraf zou gaan, het meisje was gewoon ontzettend onverantwoord bezig. Toen ik haar later sprak, vertelde ze doodleuk, dat ze als ze weg gaat van stal met hem meteen gaat draven of galopperen, omdat hij anders omdraait. Ik suggereerde om eerst een stuk ernaast te gaan lopen en dan een stuk van stal vandaan erop te stappen. Dat kon dus niet volgens haar, want dan gaat hij steil omhoog. Nou vraag ik je…
@blue_sky: bedankt voor je compliment, ik kon niet veel anders eigenlijk. Inderdaad, dan denk je zelf verantwoord bezig te zijn, verstandig ook en dan zou zij het voor mij verpesten. Ik was ook best boos op haar, maar dring niet echt door… Het mag gewoon allemaal geen geld kosten vrees ik. Ik investeer juist erg veel energie en geld in de ontwikkeling van mij en Dúx en daar heb ik ook plezier van.
@sweetwendy: ook jij bedankt voor de complimenten. Ik snap jouw verhaal eigenlijk niet zo goed. Vind je het niet eng als je paard draaft of ben je al bang als hij stapt ? Bedenk dat iedereen in dit topic op dit zelfde punt is geweest als jij, of vergelijkbaar. Ik heb ervoor gekozen om hele goede instructie te zoeken, iemand die ook naast het paard oefeningen met mij doet om te ontspannen, goed te ademen enz.. Ik heb daar veel profijt van. Kijk, vanzelf zal het niet overgaan dus er moet iets gebeuren: oftewel ben jij zelf in staat om de knop om te zetten of je zoekt goede hulp. Ik hoop dat er nog meer goede tips voor je komen, want paardrijden is gewoon zó ontzettend leuk :D
@Somebitch: super gedaan. Concentreer je zelf niet teveel op de obstakels. Daarmee bedoel ik dus dat je je beter op je ademhaling kunt concentreren, want als jij teveel op de “enge” dingen let, dan span jij je spieren aan en je paard ook. Spiegelen, weet je nog. Dit is geen kritiek he, ik vind dat je echt geweldig vooruit gaat.
@sweetwendy: misschien is het voor jou handig om een aantal pagina’s terug te lezen en te zien hoe iedereen met elkaars hulp vooruit gaat. Laat jezelf inspireren daardoor. Je kan het…

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:35

Tuurlijk niet, ik moet zeggen dat ik ook op mijn ademhaling 'probeer' te letten, maar het is nog wel moeilijk. :) Ik had er wel een goed gevoel over en ben langs die weg gegaan omdat er in de polder teveel trekkers rondreden, dan is er op zo'n 80 km weg meer afstand dan dat ik in de polder een trekker tegen kom. :P

Ik vond het wel heel wat van me dat ik hem de lange teugel heb gegeven bij de engste vrachtwagen.. Eerder zou ik dat nooit gedurft hebben. :o

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:44

Ook al zo knap van somebitch. Dames jullie gaan goed! Ikzelf heb ook net weer gereden. Wel binnen want in de buitenbak is het dinsdags altijd springles. Maar ook dat vind ik dan weer spannend omdat er dan buiten veel te luisteren is voor hem. Maar hij heeft eerlijk waar geen stap verkeerd gezet. En ik heb lekker gegaloppeerd ook. Wilde ik vroeger alleen maar langzaam en gecontroleerd durf ik nu al lekker vooruit te rijden. Ik merk aan mijn paard dat dat hem echt goed doet. Daarna wil hij nog meer zijn best doen voor me.
Maar buitenrijden (het bos in bedoel ik) zie ik nog niet zo zitten. Nadat hij gisteren zo schrok van de rinkelende vierspannen die voorbij kwamen zie ik alweer allemaal leewen en beren op de weg.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:44

Inderdaad super dat je dat durfde. Dat is vergelijkbaar met mijn uitstappen naar stal zonder beugels, doodeng leek me dat, maar ik zit er nu zo relaxed op... Ik weet trouwens hoe moeilijk het is om in spannende situaties toch door te blijven ademen, kan het zelf ook nog niet altijd hoor, maar blijf het wel proberen. In het begin is het ook zo nieuw en moet je alles zo bewust doen, terwijl het over een tijdje misschien wel "piece of cake" is voor ons :D
@blue_sky: je hoeft ook niet alles tegelijk te kunnen he. Je gaat al zo ontzettend goed. Geniet daar lekker van, de rest komt nog wel...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:48

Fijn dat het rijden goed ging Blue_Sky. :) Dat buitenrijden komt vanzelf wel.. Ik durfde altijd alleen op zondag, want dan kwam ik geen trekkers tegen. Inmiddels zie je dat ik ook regelmatig doordeweeks ga durven. :)

Ik hoop het Elan, best lastig hihi, ik heb ook nog een beetje weggekeken van die enge vrachtwagen. Vond het al heel wat dat ponylief kon gaan als hij wilde maar gewoon ondanks het gedribbel en gespannen rug toch bij me bleef. :D Dat voelt echt goed..

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:19

Jullie zijn goed bezig :)

Met mijn eigen paard ga ik echt de straat niet op alleen aan de hand. Als hij heel erg schrikt raakt hij in paniek en dan registreerd hij niets meer dan moet ik er afspringen terwijl hij aan het springen/stuiteren is en dan is 1.70m best wel hoog :)
Met de nieuwe merrie wil ik wel weer naar buiten wij zitten tenslotte aan Landgoed de Utrecht je kan hier echt fantastisch buitenrijden en vanaf onze stal maar een paar honderd meter over een rustig weggetje. Eerst zaterdag in de bak er maar eens op :)

Elan jij ook sterkte met je mama

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:37

gisteren weer met maxi naar de les gereden.
helaas ging het dit keer niet zo goed.
maxi draaide zich steeds om.
maakte pirowetten.
en ging rustig omhoog met de voor of achterkant.
ben zelfs af en toe afgestapt.
wel elke keer na een stuk weer terug op.
baal flink.
was ook gewoon weg even bang

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:15

@ line18 Dat is jammer zeg. Nu is je vertrouwen weer een beetje geknakt. Gelukkig heb je wel doorgezet begrijp ik en ben je bij de les aangekomen. Vergeet niet dat je paard het direct oppikt als je zelf bang en gespannen wordt. Ik vind het zelf ook het moeilijkste wat er is maar zelf rustig blijven is het allerbelangrijkste.