ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:51

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:57

Wow, je bent wel nog heel? ziet er best heftig uit die foto's :(:) Vooral die in de link.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:00

Ben ik niet hoor ;), is het meisje dat er anderhalf jaar mee bezig is geweest. Vorig jaar is ze er voor het eerst opgeklommen en dat ging 2 weken goed totdat ze viel. Sindsdien is eigenlijk niemand meer blijven zitten.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:00

Ohja voor als ik mensen schrik aanjaag :'), dit is ook wel echt een aparte hoor!

leonie1984

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:10

ohh oke. Ben heel benieuwd naar je vorderingen! is inderdaad een hele uitdaging dan!

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:11

Zal proberen morgen foto's te plaatsen, heb er eergisteren 10 sec opgezeten en ging prima :)!

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 22:12

ow mooi +:)+

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 23:27

Maar goed dat je niet zelf aan het longeren bent. Want deze pony krijgt alle ruimte (en benut die ook) om lekker te spoken.

Vanavond toch nog op Pedro gereden. Had zondag mijn rug geblesseerd en mijn andere paard heeft mijn instructrice gedaan. Daarna Peetje eerst gelongeerd en die ging echt bijna buikschuiven, zo aan het uisloven. Daarna opgestapt en in stap gebroken lijn en omkeert gedaan. Klein stukje draf en daarna was het goed. Afgelopen keer was hij totaal niet aan het been en moest ik regelmatig op zijn schouder tikken. Nu reageerde hij beter op mijn been maar bleef ook beter doorlopen.
Galop maar achterwege gelaten, dat zat er voor mij niet in.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 08:03

Ik heb gisteren voor het eerst een andere ruiter op mijn paard gelaten. Ging goed. Ik had wel zelf even losgereden.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 13:33

Fijn dat ie zo lekker aan je been was vandaag!
en fijn germie dat je paard ook een andere ruiter toe laat

Foto's van vandaag:
Afbeelding
en oeps ja stom geen cap! onverantwoordelijk en gevaarlijk maar liever geen commentaar
https://lh3.googleusercontent.com/_jAbu ... LD7830.JPG
https://lh5.googleusercontent.com/_jAbu ... LD7838.JPG
beetje fanatiek in mijn sturen :=
https://lh4.googleusercontent.com/_jAbu ... LD7848.JPG
halthouden
https://lh5.googleusercontent.com/_jAbu ... LD7842.JPG

Al met al mag het neusje nog iets lager maar te bedenken dat pony 10 dagen geleden alleen als een gek heel hard kon rennen aan de longeerlijn ben ik hier heeel blij mee!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:16

@ Olga88 ziet er al netjes uit hoor.

Iedereen maakt goede vorderingen. Ikzelf lig er even uit hoop niet al te lang hoop ik. Ben er afgevallen dus heeft degene die mij helpt heeft haar van het weekend gereden heb er zelf nog geen 5 minuten opgezeten volgens mij. En dit weekend komt ze weer rijden. Hoop dat ik het de week erna zelf weer op kan pakken als alles weer een beetje genezen is. Niet alles kan mee zitten en weet gelijk weer hoe het voelt om te vallen. Heb helaas zelf niet kunnen zien hoe ze het deed van het weekend, ze is nogal "vervelend" er is een hoek in de bak en daar zit volgens haar een spook ofzo dus dat is het probleem nu even.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:28

Olga88 schreef:

dat doet onze haflinger ook! (in het filmpje) alleen ik krijg hem niet meer goed ervoor want zodra ik de zweep pak gaat ie helemaal uit zijn dak (nog meer trekken naar achteren), ik heb geen geschiedenis van hem omdat hij niet van mij is... maar het lijkt alsof ie wel ooit klappen heeft gehad, hoe heb je dat aangepakt, dat ie niet meer zo trekt?

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:38

Dat filmpje van je Olga, is heel herkenbaar haha, doet Chelsey ook regelmatig! _O-

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:16

Hier een filmpje van ons probleem gister. Achterin de bak was eng dus en zo lang geoefend totdat ze ging ontspannen en ging likken en kauwen.
Verder liep ze heel lekker en ontspannen.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:23

Dan zou ik hem eerst eens aan de zweep laten wennen zodat ie dat niet als gevaarlijk/eng ziet.

Ik ben dat niet op het filmpje he, krijgt ze ook de kans niet voor bij mij. Ik heb d'r telkens van me af gestuurd en 2 sec later weer terug gevraagd en beloond en zo telkens door.. Op een gegeven moment stapte ze 1 rondje, toen 2 enz. Je moet ze simpelweg niet de ruimte geven om weg te rennen en het op tijd aan zien komen zodat je je paard voor kan zijn. Beetje moeilijk uit te leggen allemaal maar is grotendeels duidelijk zijn in je lichaamstaal/voorkomen en veeeel belonen

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 18:38

Ja, klopt ook! Wegrennen doet ze bij mij ook niet, maar als ze wat druk is, heeft ze de neiging om zonder mijn teken naar binen te draaien en me met grote ogen en oren aan te kijken :D Probeer dat ook voor te zijn door goed richting haar achterhand te lopen, maar ze weet me af en toe nog wel te tricken ;)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:51

Haha, ja of als je 2 seconden niet oplet staan ze zo weer voor je neus ;)

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:53

Wat ben jij heerlijk met je paardje bezig xmarlies! Echt super.
Heb je niemand die je kan helpen? Lijkt me best lastig om telkens af te stappen en ik zou het ook niet te vaak doen..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:28

Ik stap liever wel zelf af, doe ik bij mijn andere paard ook als die ergens bang voor is (bijv buitenrit).
Daarnaast heb ik inderdaad niemand die mij helpen kan maar dat ik deze keer af moest stappen lag puur aan mezelf. Meestal gaan we eerst op de grond werken en nemen we de hele bak door, dan is het ook geen probleem als ik er op zit. Nu hadden we dat niet gedaan dus ik had wel verwacht dat er moeilijkheden zouden zijn. Zo zie je maar, iedere keer leer je weer :D

Bedankt voor je compliment trouwens, altijd fijn om te horen als mensen zien dat je fijn bezig bent met je paard. Zo voelt het namelijk ook.

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 20:30

Het zal ook wel verschillen per paard inderdaad. Ik doe het zelf ook wel eens bij de mijne als hij ergens echt niet langs wil maar als ik het elke 100m doet gaat ie voor mij denken en ook elke 100m stil staan :').

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:25

Dan ga ik er niet meer opzitten :D gaan we eerst alles langs om te kijken wat er aan de hand is en bij ieder stukje waar het echt 'eng' is oefenen we even wat dingentjes zodat het minder eng wordt en dan gaan we weer verder. Mijn paarden halen geen geintjes met mij uit gelukkig :D maar er zijn van die grapjassen bij die dat wel graag doen en daar moet je weer anders mee omgaan :) .

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:57

nou ik zit ff in de rats....

heb ciara maandag en gisteren met dubbele longe gelongeerd (wat overigens goed ging) en ben er daarna op geklommen. blijkbaar is ze dus hengstig want maandag kwam er een ander paard bij in de bak en ze deed niks anders dan pissen. ik kreeg haar niet vooruit. uiteindelijk wel samen met dat paard een rondje door de bak gestapt, maar het ging met moeite. nu ben ik gister dus weer geweest en ik was helemaal alleen dus dacht dat het nu wel zou gaan. ze deed het echter weer. telkens als ik mn been aanleg gaat ze staan pissen. niet 1 keer maar aan een stuk door..... ben er toen maar weer afgegaan. ik krijg haar gewoon niet vooruit. zelfs als ik met de zweep bijtik heeft het geen zin. herkennen jullie dit? ik hoop niet dat het elke keer zo gaat. nu is ze al niet echt aan het been, maar de laatste tijd ging het wel beter. als ik er nu ook af stap loopt ze gewoon weer zonder te pissen braaf mee. echt heel vreemd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:07

Ik zou haar even lekker 1 of 2 weken laten.. het heeft geen haast toch? Na die 2 weken zal haar gedrag heel anders zijn. Sommige paarden reageren gewoon enorm op hengstigheid, heb ook ooit zo een merrie gehad en daar moet je niets mee willen doen want je maakt jezelf alleen maar boos als het niet lukt.

ismy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 09:33

nou ik ben nu rustig bezig met Leroy.
Leroy is nu een 3 jarige hannoveraan ruin (vader is Londonderry).
ik mag 'm zadelmak maken en dan gaat ie voor de verkoop wegens te weinig stallen helaas.
Maar ik ben nu al zo gehecht aan het paardje. Heeft nog geen verkeerde stap gedaan (wat nog wel komt).

Eerst longeer met of zonder dubbele lijnen ik altijd even, kijk of ie op de stop reageerd het vooruit en het stuur. Dan klim ik er rustig op doen we wat op de longeerlijn. (moet alles zelf doen, maar als ie wat wil proberen kan er niet zoveel gebeuren. en dan gaan we helemaal los. heel veel stop en vooruit en sturen. En het gaat zo super (:

dit is de grote kerol van 1 meter 72:

Afbeelding

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 10:14

@keat: Dat is vervelend. Ik heb ook zo'n pismerrie := , daarom is Deamen eigenlijk geboren, ze zeiden dat dat misschien zou helpen. Nou niet dus. Mijne had trouwens wel cystes. Wat ik gebruikt heb en mij als enige wel geholpen heeft is dit: http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... re/100402/. Maar weet niet of je dat wil.

En over het er af gaan tijdens buitenrit, dat doe ik alleen maar als er echt iets heel erg engs is. Mijn merrie heeft mij daar in het begin wel mee uitgeprobeerd hoor. Als ik het te vaak deed dan wilde ze op een gegeven moment nergens meer langs en was alles eng. Inmiddels ken ik haar en weet ik wanneer het serieus is. Mijn merrie is dus zo'n grapjas :D . Ze zeggen hier niet voor niets "pret met de Amulet" de hengst waar mijn merrie van af stamt. Vandaar dat ik een "gemakkelijke" hengst heb uitgekozen. En dat lijkt gelukt *\o/* .

@Ismy, drie jaar is hij? Wanneer is hij geboren? Niet om kritiek te geven hoor, gewoon nieuwsgierigheid. Mijn driejarige gaan we in aug/ sept zadelmak maken.

We hebben Deamen gisteren gemeten. Hij is 1.66m nu. Maar nog wel een ieltje. Alles wat ik hem van mijn merrie van 1.64 om doe is veel te groot. Ben benieuwd hoe groot hij zal worden. Denk zeker wel 1.70m?

Gisteren hebben we hem voor het eerst aan een lijn gelongeerd (eerst maar een enkele) aan het halster. Longeersingel om gedaan, na de dekensingel was dit voor het eerst dat hij aangesingeld werd. Hij deed een pas vooruit met aansingelen, verder niet. We hebben hem in de bak eerst even los gelaten, en hij begon op de plek te bokken op de singel. Een keer of vier en toen was het goed. We hebben een longeersingel met veel ringen dus het rinkelt nogal. Daarna gelongeerd en dat ging best goed. Bak was afgezet op 20x20. Hij wilde nog wel eens naar je toekomen maar als je duidelijk de positie aannam (zoals in plaatje van hiervoor) en jezelf groot maken is weg van de zweep, met je lichaam schuin gaan staan en iets gebogen (uitnodigen) dan had hij het op een gegeven moment wel door. We hebben niet gegaloppeerd alleen stap en draf. Doen jullie al wel galop, nee toch?