Wilde daarom even zeggen dat ik het een enorm goed en leuk idee vind van je om hier vragen te gaan beantwoorden.
Zoals al eerder is gezegd: mooie plek om educatie naar voren te brengen.
Ga zo door!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarcelDufour schreef:
Jola schreef:Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
En hoe dan in een dubbelsprong?
Jola schreef:Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
En hoe dan in een dubbelsprong?
clarence schreef:Amerikanen zeggen:
Stijl: kijk naar de bovenste paal totdat de paal tussen de oren verdwenen is.
Oxer: kijk naar de bovenste voorste paal totdat ie tussen de oren verdwenen is.
Triple: kijk naar bovenste paal achterste paal totdat ie tussen de oren verdwenen is.
Zodra de palen verdwenen zijn, kijk je verder (naar de volgende hindernis) naar voren en NIET naar beneden.
Dit kan je dus ook oefenen in een van die lijntjes waar Marcel het over had. Je instructeur of vriend kan aan het eind gaan staan en vingers omhoog houden en dan moet jij zeggen hoeveel vingers ie omhoog had tijdens je sprong. Het gaat er dus allemaal om dat je niet omlaag kijkt.
MarcelDufour schreef:Het probleem met afstanden zien is dat heel veel ruiters wel zien dat er een foute afstand aan zit te komen, maar weinigen weten wat te doen om dat op te lossen, cq, te corrigeren.
Jola schreef:Maar dat ga jij nu toch wel uitleggen Marcel?
besita schreef:ja clarence ..tot je die balkjes wegneemt ..
clarence schreef:Dat is niet helemaal waar. Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een interview met Lars Nieberg heb gelezen dat de eerste tijd bij Schockemohle hij alleen maar z'n oog oefende. Volgens Alwin had Paul Schockemohle een heel slecht oog, maar heeft ie zich verbeterd door heel veel oefenen. Ik denk dat het totaal geen nut heeft om mensen te zeggen dat ze het niet kunnen leren (niet dat jij dat doet), want daar raken ze alleen maar ontmoedigd van.
Iedereen vond Albert Zoer vroeger toch echt minder talentvol dan zijn zus, maar hij is toch wel ff de eerste Nederlander geworden die op nr. 1 van de FEI rankings heeft gestaan.
Wetenschap heeft aangetoond dat als je iets compleet wil beheersen dan moet je daar 10.000 uur diepe, bewuste oefening aan besteden. Je hebt ook nog eens een Master Trainer nodig en het innerlijk vuur. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het wel uit zichzelf doen, maar het merendeel heeft die ingrediënten toch echt gehad in hun opleiding.
Henkjan schreef:Marcel,
Tijdens het losspringen, spring je dan de hoogte die je moet springen in het parcours, (laten we uitgaan van een M parcours, 1.20) hoger dan 1.20 of iets lager dan 1.20? Of is dit per paard verschillend?
Op wedstrijd springen sommige ruiters altijd hoger in dan andere, ik ben benieuwd wat u hier van vindt.
clarence schreef:Dat is niet helemaal waar. Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een interview met Lars Nieberg heb gelezen dat de eerste tijd bij Schockemohle hij alleen maar z'n oog oefende. Volgens Alwin had Paul Schockemohle een heel slecht oog, maar heeft ie zich verbeterd door heel veel oefenen. Ik denk dat het totaal geen nut heeft om mensen te zeggen dat ze het niet kunnen leren (niet dat jij dat doet), want daar raken ze alleen maar ontmoedigd van.
Iedereen vond Albert Zoer vroeger toch echt minder talentvol dan zijn zus, maar hij is toch wel ff de eerste Nederlander geworden die op nr. 1 van de FEI rankings heeft gestaan.
Wetenschap heeft aangetoond dat als je iets compleet wil beheersen dan moet je daar 10.000 uur diepe, bewuste oefening aan besteden. Je hebt ook nog eens een Master Trainer nodig en het innerlijk vuur. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het wel uit zichzelf doen, maar het merendeel heeft die ingrediënten toch echt gehad in hun opleiding.
Tijdens het losspringen, spring je dan de hoogte die je moet springen in het parcours, (laten we uitgaan van een M parcours, 1.20) hoger dan 1.20 of iets lager dan 1.20? Of is dit per paard verschillend?
Op wedstrijd springen sommige ruiters altijd hoger in dan andere, ik ben benieuwd wat u hier van vindt.
besita schreef:maar je zegt het nu zelf ..je geeft een voorbeeld ..en dat gaat echt niet over huis tuin en keuken ruiter ..dat zijn gasten die al 'talent' hebben of op zijn minst al uren uren in het zadel hebben gezeten ..je gaat niet bij die mannen trainen of op stage of in dienst voor je al een bepaald niveau hebt ..en door daar tussen de 10- 15 paarden paarden per dag te rijden train je een oog ...bovendien staan er daar zoveel paarden op stal dat ze ook nog eens gemiddeld een vijftal paarden per dag kunnen springen
besita schreef:dat hangt heel sterk van het paard af ..onze merrie was bloedvoorzichtig daar moest je gewoon lekker laag mee inspringen zodat ze vol vertrouwen het 1.50 binnekon ..zo'n bloedvoorzichte beesten hoef je NET GEEN fout te krijgen voor ze binnen gaan ..maar bovendien heb ik aan zo'n ruiters een gruwelijke hekel ..dikke fout in de paddock laten maken zodat er vuurwerk te zien is in de ring
Citaat:dat hangt heel sterk van het paard af ..onze merrie was bloedvoorzichtig daar moest je gewoon lekker laag mee inspringen zodat ze vol vertrouwen het 1.50 binnekon ..zo'n bloedvoorzichte beesten hoef je NET GEEN fout te krijgen voor ze binnen gaan ..maar bovendien heb ik aan zo'n ruiters een gruwelijke hekel ..dikke fout in de paddock laten maken zodat er vuurwerk te zien is in de ring
Simmie schreef:Regelementair mag je toch niet hoger springen dan 10 cm boven het niveau wat je in de ring springt?
Ik doe met inspringen altijd net wat lager dan in de ring. Idd om het vertrouwen te geven. Gaat het op 90 cm goed dan is die 10 cm extra het probleem niet.
Joki schreef:Super topic vind ik dit en heb zo ongeveer alles gelezen (dus nu hoop ik dat mijn vraag niet toevallig stond in wat ik niet zo goed onthouden heb)
Ik heb een merrie van 6 jaar (even voor het gooien met afstammingen Royal Jubilee x Ferro dus redelijk allround gefokt) en ze valt over het algemene in de koudere klasse. Ze springt met gemak in de springlessen die ik volg maar ik vroeg me af of je nog een tip hebt om haar meer op het hout aan te laten. De enige momenten dat ze echt op het hout trekt is als het knopje ineens omgaat van koud naar superheet en dit gaat (nog) enorm ten koste van mijn controle. Dus ik hoop dat je een tip voor me hebt zodat ze net wat meer zelf aantrekt.