[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarrieLeen

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:27

Ik heb vandaag en gisteren het hele topic doorgelezen, erg interessant.
Wilde daarom even zeggen dat ik het een enorm goed en leuk idee vind van je om hier vragen te gaan beantwoorden.
Zoals al eerder is gezegd: mooie plek om educatie naar voren te brengen.
Ga zo door! :)

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:29

Een topic zoals Bokt volgens mij ook bedoeld is! Van ervaren mensen tips en tricks leren om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen, samen met je paard! +:)+ +:)+

Hou me van harte aanbevolen voor eventuele clinics en lees hier lekker mee!

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 16:37

MarcelDufour schreef:

Dat is heel moeilijk voor zo'n tenger poppetje zoals je zegt. Dat doet zo'n pony omdat die heeft gemerkt dat ie er mee weg komt. Misschien is een oplossing om af een toe een andere ruiter er mee te laten springen die wel genoeg te zeggen heeft om dit niet te laten gebeuren.[/quote]

dank voor je antwoord!
we gaan er mee aan het werk

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:24

Jola schreef:
Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
En hoe dan in een dubbelsprong?

Amerikanen zeggen:

Stijl: kijk naar de bovenste paal totdat de paal tussen de oren verdwenen is.
Oxer: kijk naar de bovenste voorste paal totdat ie tussen de oren verdwenen is.
Triple: kijk naar bovenste paal achterste paal totdat ie tussen de oren verdwenen is.

Zodra de palen verdwenen zijn, kijk je verder (naar de volgende hindernis) naar voren en NIET naar beneden.
Dit kan je dus ook oefenen in een van die lijntjes waar Marcel het over had. Je instructeur of vriend kan aan het eind gaan staan en vingers omhoog houden en dan moet jij zeggen hoeveel vingers ie omhoog had tijdens je sprong. Het gaat er dus allemaal om dat je niet omlaag kijkt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:50

Jola schreef:
Een vraag van een echte leek. Er wordt altijd gezegd kijk naar je sprong. Maar waar kijk je dan precies naar? Naar de hele sprong? Het punt waar je afspringt? Of bij een oxer bijvoorbeeld naar de voorste of achterste balk? Dus welk punt hou je aan om de juiste afstand te hebben?
En hoe dan in een dubbelsprong?

clarence schreef:
Amerikanen zeggen:

Stijl: kijk naar de bovenste paal totdat de paal tussen de oren verdwenen is.
Oxer: kijk naar de bovenste voorste paal totdat ie tussen de oren verdwenen is.
Triple: kijk naar bovenste paal achterste paal totdat ie tussen de oren verdwenen is.

Zodra de palen verdwenen zijn, kijk je verder (naar de volgende hindernis) naar voren en NIET naar beneden.
Dit kan je dus ook oefenen in een van die lijntjes waar Marcel het over had. Je instructeur of vriend kan aan het eind gaan staan en vingers omhoog houden en dan moet jij zeggen hoeveel vingers ie omhoog had tijdens je sprong. Het gaat er dus allemaal om dat je niet omlaag kijkt.

Het probleem met afstanden zien is dat heel veel ruiters wel zien dat er een foute afstand aan zit te komen, maar weinigen weten wat te doen om dat op te lossen, cq, te corrigeren.

Jola

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:51

Maar dat ga jij nu toch wel uitleggen Marcel? :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:57

MarcelDufour schreef:
Het probleem met afstanden zien is dat heel veel ruiters wel zien dat er een foute afstand aan zit te komen, maar weinigen weten wat te doen om dat op te lossen, cq, te corrigeren.

Ja, dat is helemaal waar. Wat ik handig vind aan het Amerikaanse systeem is dat ze alles in minuscule hapjes verdelen en daar dan specifiek op oefenen. Jouw oefening van balkjes tot aan de hindernis is daar een perfect voorbeeld van. Daar verbeter je je oog inderdaad echt mee.
Dus Jola, hij heeft het al een beetje uitgelegd hoor.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:58

Jola schreef:

alsof dat zo simpel is ..dat kan helaas niemand uit leggen en al helemaal niet via de computer ..dat heeft met talent en heel veel arbeid en oefenen te maken ..een oog op de sprong heb je of niet ..je kan er natuurlijk wel heel hard op oefenen en dat gaat ook heus niet met één paardje per dag ..

en zeker niet vanchter de computer ..zou lekker makkelijk zijn parcours via de virtuele weg springen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 17:59

ja clarence ..tot je die balkjes wegneemt ..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:05

Jola schreef:

Als ik dat uit kon leggen, dan werd ik rijker dan Bill Gates! :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:09

besita schreef:

Nee, dat is niet helemaal waar. Als je dat vaak genoeg doet dan bouw je een soort ritmegevoel op.

PS, ik vind Eric ook een hele goeie ruiter.
Toen ik jong was, stonden we op dezelfde manege in Asten. En Eric is maar een paar jaar ouder dan ik ben, dus was hij altijd een voorbeeld voor me. Komt bij dat Piet Raijmakers altijd zei dat als ik maar sneller dan De Vleut was, dan was hij tevreden.
Buiten dat is Eric ook nog eens een geweldig fijne kerel om mee om te gaan.
We zaten hem vroeger wel eens te pesten door te zeggen dat hij de Koning van de bijrubrieken was, maar zodra het echt spannend werd dat hij niet thuis was.
Dat was natuurlijk onzin, dat wisten wij ook wel, maar ruiters jennen elkaar af en toe graag. ;)

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:13

besita schreef:

Dat is niet helemaal waar. Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een interview met Lars Nieberg heb gelezen dat de eerste tijd bij Schockemohle hij alleen maar z'n oog oefende. Volgens Alwin had Paul Schockemohle een heel slecht oog, maar heeft ie zich verbeterd door heel veel oefenen. Ik denk dat het totaal geen nut heeft om mensen te zeggen dat ze het niet kunnen leren (niet dat jij dat doet), want daar raken ze alleen maar ontmoedigd van.
Iedereen vond Albert Zoer vroeger toch echt minder talentvol dan zijn zus, maar hij is toch wel ff de eerste Nederlander geworden die op nr. 1 van de FEI rankings heeft gestaan.
Wetenschap heeft aangetoond dat als je iets compleet wil beheersen dan moet je daar 10.000 uur diepe, bewuste oefening aan besteden. Je hebt ook nog eens een Master Trainer nodig en het innerlijk vuur. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het wel uit zichzelf doen, maar het merendeel heeft die ingrediënten toch echt gehad in hun opleiding.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:16

Marcel,
Tijdens het losspringen, spring je dan de hoogte die je moet springen in het parcours, (laten we uitgaan van een M parcours, 1.20) hoger dan 1.20 of iets lager dan 1.20? Of is dit per paard verschillend?

Op wedstrijd springen sommige ruiters altijd hoger in dan andere, ik ben benieuwd wat u hier van vindt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:19

besita schreef:

clarence schreef:
Dat is niet helemaal waar. Ik kan me herinneren dat ik ooit eens een interview met Lars Nieberg heb gelezen dat de eerste tijd bij Schockemohle hij alleen maar z'n oog oefende. Volgens Alwin had Paul Schockemohle een heel slecht oog, maar heeft ie zich verbeterd door heel veel oefenen. Ik denk dat het totaal geen nut heeft om mensen te zeggen dat ze het niet kunnen leren (niet dat jij dat doet), want daar raken ze alleen maar ontmoedigd van.
Iedereen vond Albert Zoer vroeger toch echt minder talentvol dan zijn zus, maar hij is toch wel ff de eerste Nederlander geworden die op nr. 1 van de FEI rankings heeft gestaan.
Wetenschap heeft aangetoond dat als je iets compleet wil beheersen dan moet je daar 10.000 uur diepe, bewuste oefening aan besteden. Je hebt ook nog eens een Master Trainer nodig en het innerlijk vuur. Er zijn natuurlijk altijd mensen die het wel uit zichzelf doen, maar het merendeel heeft die ingrediënten toch echt gehad in hun opleiding.

Ja, klopt dat verhaal van Paul. Wist je dat Paul het hele parcours altijd exact liep. Hij wist precies hoeveel galopsprongen hij ging maken van start tot finish.
Wat Albert Zoer betreft is dat een groot misverstand hoor. Albert reed als 14-jarige al de sterren van de hemel, en toen al hadden we een hele geduchte tegenstander aan hem in de 1.40 proeven. Hij mocht niet hoger springen omdat hij te jong was, maar Albert is altijd een geweldig groot talent geweest. Ik heb hem zien komen, net als Jenny. Jenny was ook heel goed, en ik weet niet wie beter was. Zonde dat ze zo jong gestopt is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:20

Henkjan schreef:
Marcel,
Tijdens het losspringen, spring je dan de hoogte die je moet springen in het parcours, (laten we uitgaan van een M parcours, 1.20) hoger dan 1.20 of iets lager dan 1.20? Of is dit per paard verschillend?

Op wedstrijd springen sommige ruiters altijd hoger in dan andere, ik ben benieuwd wat u hier van vindt.

Ja, dat doe ik ook altijd. Nou doen ruiters dat ook wel om een fout te krijgen, zodat het paard iets attenter is in de ring.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:50

clarence schreef:

maar je zegt het nu zelf ..je geeft een voorbeeld ..en dat gaat echt niet over huis tuin en keuken ruiter ..dat zijn gasten die al 'talent' hebben of op zijn minst al uren uren in het zadel hebben gezeten ..je gaat niet bij die mannen trainen of op stage of in dienst voor je al een bepaald niveau hebt ..en door daar tussen de 10- 15 paarden paarden per dag te rijden train je een oog ...bovendien staan er daar zoveel paarden op stal dat ze ook nog eens gemiddeld een vijftal paarden per dag kunnen springen

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 18:55

Henkjan schreef:
Marcel,

dat hangt heel sterk van het paard af ..onze merrie was bloedvoorzichtig daar moest je gewoon lekker laag mee inspringen zodat ze vol vertrouwen het 1.50 binnekon ..zo'n bloedvoorzichte beesten hoef je NET GEEN fout te krijgen voor ze binnen gaan ..maar bovendien heb ik aan zo'n ruiters een gruwelijke hekel ..dikke fout in de paddock laten maken zodat er vuurwerk te zien is in de ring :r

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:32

besita schreef:
maar je zegt het nu zelf ..je geeft een voorbeeld ..en dat gaat echt niet over huis tuin en keuken ruiter ..dat zijn gasten die al 'talent' hebben of op zijn minst al uren uren in het zadel hebben gezeten ..je gaat niet bij die mannen trainen of op stage of in dienst voor je al een bepaald niveau hebt ..en door daar tussen de 10- 15 paarden paarden per dag te rijden train je een oog ...bovendien staan er daar zoveel paarden op stal dat ze ook nog eens gemiddeld een vijftal paarden per dag kunnen springen

Daar heb je dan weer helemaal gelijk in. Leuke paarden heb je trouwens. Hele leuke. :9

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:46

Henkjan schreef:
Marcel,

besita schreef:
dat hangt heel sterk van het paard af ..onze merrie was bloedvoorzichtig daar moest je gewoon lekker laag mee inspringen zodat ze vol vertrouwen het 1.50 binnekon ..zo'n bloedvoorzichte beesten hoef je NET GEEN fout te krijgen voor ze binnen gaan ..maar bovendien heb ik aan zo'n ruiters een gruwelijke hekel ..dikke fout in de paddock laten maken zodat er vuurwerk te zien is in de ring :r

Dat ben ik met je eens, Besita. Voorzichtige paarden hebben juist vertrouwen nodig. Voorzichtigheid is een soort van bang zijn. Het is niet helemaal het goede woord, maar ik weet het niet beter te verwoorden. Het is geen slechte angst, maar een gecontroleerde. Ze zijn iets bang, maar hun lef en vertrouwen is groter. Dit soort paarden zijn de wens van iedere ruiter, maar zijn ook heel delicaat. Ze zijn heel makkelijk beledigd. Dus voor zulke paarden is het niet gewenst om uberhaupt fouten te maken. Je hebt ook ook over-voorzichtige paarden. Bij hun is de schrik groter dan hun lef en vertrouwen. Daarom stoppen die vaak.
Ik weet wat je bedoelt met die groffe fouten. Die bedoelde ik ook niet. Af en toe rij ik op het inspringterrein ook wel eens iets dichter dan normaal. Als ze een fout maken, dan is het een lichte, en als ze hem niet maken is het ook goed, want dan zijn ze in orde.
Ik denk ook dat dat meer in het hoofd van de ruiter zit, allemaal. Zoiets van 'als ik maar een fout gemaakt heb op het inspringterrein, dan gaat het goed in de ring'. Bijgeloof.
Als je dat ook te vaak doet, dan worden ze 'inspring slim'. Al parkeer je ze met de neus eronder, ze maken toch geen fout, en zodra kom je in de ring...poef...hindernis een er af!

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:52

Citaat:

Ben het er mee eens dat je een bloedvoorzichtige absoluut niet bang moet gaan maken van te voren, raak je alleen maar het vertrouwen mee kwijt.
En misschien is het niet altijd even netjes om je paard een flinke fout te laten maken van te voren, maar weet niet of je alles over 1 kam kan scheren.

Sommige paarden moet je er even op attenderen dat het de bedoeling is dat ze over de balken heen gaan. Mijn eerste had genoeg talent en vermogen, maar o zo laks met de (voor)benen, alles toucheren, totdat het balken gaat regenen natuurlijk. Hoogte maakte daarin niks uit. Dus zowel in de trainingen als voor de wedstrijd 1x de hindernis wat optrekken en ja, 'm er vol in laten lopen, moet ie maar opletten. Vuurwerk boeit me niet als ze hun best maar doen en iets toucheren kan altijd, maar elke hindernis onnodig aanraken omdat ie laks is is niet echt handig.
Er zullen er overigens wel genoeg zijn die het doen voor een leuk voorbeentje en een hap lucht boven de srpong in de ring, dat vind ik ook niks. Ik wil alleen even aangeven dat er misschien soms wel een reden achter zit.

Verder vind ik dit een erg interessant topic!! Spring al jaren niet meer (door gebrek aan paard en de laatste was een Jazz die met moeite 80cm haalde) maar het kriebelt wel weer zo. Super dat jullie dit doen!!

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:54

Regelementair mag je toch niet hoger springen dan 10 cm boven het niveau wat je in de ring springt?
Ik doe met inspringen altijd net wat lager dan in de ring. Idd om het vertrouwen te geven. Gaat het op 90 cm goed dan is die 10 cm extra het probleem niet.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 19:58

Hangt ook erg van het paard af denk ik.
Met de mijne sprong ik juist liever iets hoger, dan leek het in de ring allemaal een eitje... Moest ik alleen wel zorgen dat ie attent bleef, heel fijn hoor een relaxed dier, maar soms iets te :s

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:03

Super topic vind ik dit en heb zo ongeveer alles gelezen (dus nu hoop ik dat mijn vraag niet toevallig stond in wat ik niet zo goed onthouden heb)

Ik heb een merrie van 6 jaar (even voor het gooien met afstammingen Royal Jubilee x Ferro dus redelijk allround gefokt) en ze valt over het algemene in de koudere klasse. Ze springt met gemak in de springlessen die ik volg maar ik vroeg me af of je nog een tip hebt om haar meer op het hout aan te laten. De enige momenten dat ze echt op het hout trekt is als het knopje ineens omgaat van koud naar superheet en dit gaat (nog) enorm ten koste van mijn controle. Dus ik hoop dat je een tip voor me hebt zodat ze net wat meer zelf aantrekt.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:45

Simmie schreef:
Regelementair mag je toch niet hoger springen dan 10 cm boven het niveau wat je in de ring springt?
Ik doe met inspringen altijd net wat lager dan in de ring. Idd om het vertrouwen te geven. Gaat het op 90 cm goed dan is die 10 cm extra het probleem niet.

Daar zeg je wat. vaag staat me zoiets bij. Maar ja, internationaal heb je daar geen last van, omdat die proeven uitgeschreven zijn als max. hoogte 1.60, dus dan mag je 1.70 springen. Dat doet zelden iemand.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 20:47

Joki schreef:
Super topic vind ik dit en heb zo ongeveer alles gelezen (dus nu hoop ik dat mijn vraag niet toevallig stond in wat ik niet zo goed onthouden heb)

Ik heb een merrie van 6 jaar (even voor het gooien met afstammingen Royal Jubilee x Ferro dus redelijk allround gefokt) en ze valt over het algemene in de koudere klasse. Ze springt met gemak in de springlessen die ik volg maar ik vroeg me af of je nog een tip hebt om haar meer op het hout aan te laten. De enige momenten dat ze echt op het hout trekt is als het knopje ineens omgaat van koud naar superheet en dit gaat (nog) enorm ten koste van mijn controle. Dus ik hoop dat je een tip voor me hebt zodat ze net wat meer zelf aantrekt.

Normaal wil in de verlichte zit rijden, met het koppie er een beetje uit, wel helpen. maar karakter is karakter. Aan de aard van het beeste kan je niet zo heel veel veranderen.