[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 20:54

IlovePrinses schreef:
Hoi,
Is het beter als een paard ontspannen kauwt op het bit bij het bageven of gewoon 'niks' doet.
Of ligt dat aan het paard zelf?

Bit hoort in de mond te liggen waar hij geen tanden of kiezen heeft, dus ik vraag me af of je dat precies bedoeld.
Verder is elk paard anders, dus ik geloof niet dat je zonder beeld of dat je het paard ken een goede mening kan geven.
"niks doen" heeft iig de voorkeur.

nishrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:49

Ik heb een beetje een probleem met aan de teugel rijden
licht het aan mij of aan de pony, :(:)
dat ze steeds sterker word ik probeer zo weinig mogelijk te vragen maar toch blijft ze sterk...
Of ligt het aan mij dat ik te veel trek?
Groetjes !

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 22:52

Het ligt er niet aan dat jij trekt, ze wordt sterker omdat ze waarschijnlijk niets met jou hulp kan. Ze kan het niet kwijt in haar lij omdat het niet van achter uit komt, is dat wel zo hoef je voor ook niet te vragen en zal ze er ook (minder) tegenin komen. Om dit voor elkaar te krijgen is allereerst nodig dat het paard goed onder de ruiter door kan bewegen dus dat de ruiter het paard niet hindert en blokkeerd in de beweging omdat hij/zij zelf verkeerd zit of spant. Een klein dingetje als je pink aanspannen heeft namelijk effect op heel je lijf en dus op de mogelijkheden van het paard om correct onder de ruiter te kunnen lopen.

Misslolliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:01

Ik heb een probleem. Mijn paard geeft niet op. Hoe hard ik ookdruk op de teugels zet, hoe hard ik ze laat doorlopen, Niks. Alleen als ze moe word, dan begint ze het een klein beetje te doen. Hebben jullie tips?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 23:06

onmiddelijk stoppen met die onzin of zeg ik nu iets wat je niet wilt horen? Blijf van zijn mond af en vraag je instructeur een waarom je dit hebt moeten leren. Vraag ook eens wat aan de teugel nu precies is en wat trekken met ontspanning en van achter naar voor lopen te maken heeft...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 00:19

Misslolliex schreef:
Ik heb een probleem. Mijn paard geeft niet op. Hoe hard ik ookdruk op de teugels zet, hoe hard ik ze laat doorlopen, Niks. Alleen als ze moe word, dan begint ze het een klein beetje te doen. Hebben jullie tips?

Hoe meer druk jij zal geven met je handen, hoe meer protest je paard zal geven, het zal dan ook niet gaan lukken op deze manier.
Mijn raad: goede instructeur nemen!

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:37

Ik rij zowel vast op een manegepaard en zij vind 't moeilijk om na te geven.
Het is een oud ren paard dus ze wil af en toe behoorlijk hard.
Ze is best 'zwaar' en groot en enorm sterk.
Als ik bijvoorbeeld op een kleine volte overdreven stelling vraag vindt ze 't moeilijk om los te laten en gaat ze steeds harder lopen. Ook vind ik 't moeilijk om mijn hand stil te houden en dat is voor haar natuurlijk ook verwarrend. Als ze eenmaal een beetje na geeft dan is 't volgende probleem dat ze wel eens wil klappertanden.. wie kan mij helpen ?

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 10:40

Heb dat nog nooit gehoord,een ex renpaard als manegepaard.
Is ze er wel geschikt voor?
Renpaarden worden vaak erg jong ingereden.

Je kunt oefenen met je pinken aan je zadel te houden.
Dan worden je handen wat stiller.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:25

Ze heeft niet echt heel hoog in de sport meegelopen en ze is niet echt in de bak aan 't rennen hoor ze is gewoon vlot en kan af en toe als ze zin heb (en vooral de laatste 10 minuten van de les als we uitdraven en ik in verlichte zit ga zitten) énorm uitsloven en dan gaat ze hard.

Maar als ik me pinken aan 't zadel hou en ik wil me binnenhand iets meer naar binnen zetten dan kan ik ze niet meer aan me zadel houden.
Ik kan gewoon niet me handen op 1 plek houden en dan benen geven totdat ze wat loslaat.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 11:29

Als je je hand van de hals doet moet je idd je pink loslaten.
Eerst goed je handen stil kunnen houden,dan stoor je je paard ook niet in de mond.
Door onrustige handen wordt een paard ook onrustig.
Maar goed voorwaarts houden (dus tempo wat jij wilt) is ook belangrijk natuurlijk.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:15

Je zou een een riempje van bijv. je sporen vast kunnen maken aan de ringetjes voor aan je zadel, misschien dat dat helpt? Die kun je zo lang of kort maken als dat jij zelf wil.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:54

Misslolliex schreef:

Vooral van die teugels afblijven en goede hulp zoeken.
Ik geloof dat je een groot deel basis nog moet leren. Waarom paarden reageren zoals ze doen en hoe jij dus moer vragen om te krijgen wat je wil.
Voornaamste is het leren rijden op je zit ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:56

FireAndIce schreef:

Nou dat vind ik niet zo'n goed idee omdat de dan niet mee kan gaan bety de beweging van de paardenmond ;)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 12:58

superwoman schreef:
FireAndIce schreef:

Nou dat vind ik niet zo'n goed idee omdat de dan niet mee kan gaan bety de beweging van de paardenmond ;)

Tuurlijk moet je meegaan met de bewegingen,
maar je handen moeten wel boven het zadel blijven.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:03

xNathaliee schreef:
Ze heeft niet echt heel hoog in de sport meegelopen en ze is niet echt in de bak aan 't rennen hoor ze is gewoon vlot en kan af en toe als ze zin heb (en vooral de laatste 10 minuten van de les als we uitdraven en ik in verlichte zit ga zitten) énorm uitsloven en dan gaat ze hard.

Maar als ik me pinken aan 't zadel hou en ik wil me binnenhand iets meer naar binnen zetten dan kan ik ze niet meer aan me zadel houden.
Ik kan gewoon niet me handen op 1 plek houden en dan benen geven totdat ze wat loslaat.

Ik denk dat het aan de teugel vragen bij dit paard ect nog teveel gevraagd is. Jij moet leren om eerst het tempo onder de knie te krijgen en je handen optisch(!) stil te houden.
Vaak merk je veel te laat dat het paard een stapje harder of groter maakt. Vaak voelen mensen dat een paar passen later pas, terwijl je voor het gebeurd al moet ingrijpen (dan kún je het al aanvoelen)
Probeer dus het paard echt te voelen en zorg voor een onafhankelijke zit - goede oefening is een knoop in je teugels maken en zonder teugels in hje handen op de hoefslag rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:04

FireAndIce schreef:

maar je handen moeten wel boven het zadel blijven.[/quote]

Dat zou ik niet kunnen hoor, met mijn pinken aan het zadel blijven en toch lekker meegaan met de beweging. :o Dan zet ik spanning en kan mij nooit meer goed concentreren op wat ik voel (het paard) tijdens het rijden

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:06

superwoman schreef:
FireAndIce schreef:

maar je handen moeten wel boven het zadel blijven.

Dat zou ik niet kunnen hoor, met mijn pinken aan het zadel blijven en toch lekker meegaan met de beweging. :o Dan zet ik spanning en kan mij nooit meer goed concentreren op wat ik voel (het paard) tijdens het rijden[/quote]

Dan doe je het niet.
Het heeft mij vroeger met draven goed geholpen,ik had er geen spanning door.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:12

FireAndIce schreef:
Dan doe je het niet.

Haha, nee ik doe dat idd niet, kan zo prima rijden en mijn handen "stil" houden := :')

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:13

Ik ook,maar als kleuter kreeg ik die oefening mee
toen ik les had op m'n Shet.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:28

Heel veel kinderen krijgen die oefening mee, niets mis mee om de basis te leren! Na een tijdje houden ze de handen zonder hulp stil en kun je verder. Je kunt immers niet alles tegelijk leren en een stille hand is belangrijk.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:30

misschien oorzaak van het probleem, ipv zomaar een oefening? vaak komt het omdat ze niet in evenwicht kunnen lichtrijden, dan wordt daar niet naar gekeken maar moeten ze wel de handen stil houden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 13:35

In dat geval zou ze het even moeten filmen, dat is niet te beoordelen via internet. Ik ga puur af op hetgeen dat ze verteld in haar vraag.

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:08

lillytjuh schreef:
In dat geval zou ze het even moeten filmen, dat is niet te beoordelen via internet. Ik ga puur af op hetgeen dat ze verteld in haar vraag.

Is dat tegen mij?
Kan wel even kijken of vriendlief morgen de camera in zijn hand wil nemen :P

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 20:25

Ja goed idee! Beelden zeggen altijd meer (als is real life het aller beste)

steviee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 21:30

alle paarden zijn anders
maar tips kunnen altijd helpen!
want je moet het gevoel zien te krijgen, en als anderen je dat vertellen zit er vast ooit wel eens 1 goeie tussen
*D
het is (bijna) nooit de paard zijn schuld, zeggen veel tegen mij.
en ik ben er achter gekomen dat dat ook zo is :o