loriene schreef:Of dit klassiek is maakt me niets uit,ik doe het op mijn manier en doe dit al meer dan 20 jaar.
maar is wel het onderwerp van het Topic.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Airnt schreef:loriene schreef:Of dit klassiek is maakt me niets uit,ik doe het op mijn manier en doe dit al meer dan 20 jaar.
maar is wel het onderwerp van het Topic.
Simpelman schreef:Ik lees hierin dus nog GEEN verzamelende oefeningen...simpel houden voor het paard en aan de nieuwe situatie met ruitergewicht laten wennen.Wanneer er een ruiter op de rug van het paard gaat zitten dan zal dit voor het paard tot gevolg hebben dat het zijn motoriek, de afdruk van zijn benen om zich in de verschillende gangen voort te bewegen, hier aan moet aanpassen. Het paard moet hier dan aan wennen, zijn bespiering aanpassen, en niet in de laatste plaats ook mentaal mee leren omgaan.
Dit heet in de africhting de gewenningsfase, de Campagneschool, deze duurt tenminste anderhalf jaar.
De Campagneschool bestaat voornamelijk uit het zich natuurlijk verplaatsen in alle verschillende soorten van terrein en omstandigheden in alle gangen, inclusief gemakkelijk sprongetjes, afgewisseld met korte sessies (15/20 minuten, 3 keer per week) in de rijbaan.
In de rijbaan: in draf grote volte, slangenvolte 3 bogen, gebroken lijn. Kort, simpel, rustig, alles is goed.
Simpelman schreef:Sorry Simpelman dat ik je teksten even gejat heb, maar beter als jij kan ik het niet zeggen...De fase Campagneschool slaat men tegenwoordig bijna consequent over, bijna iedereen begint direct pogingen te doen in de rijbaan met het beïnvloeden van de horizontale verplaatsing van het zwaartepunt van het paard door zijn hoofd in een zekere positie te brengen.
Men noemt dit dan het "in evenwicht brengen", kennelijk in de veronderstelling beter dan het paard te weten hoe het zijn lijf het beste kan gebruiken.
Lante schreef:Mijn mening over spaans rijden (enige ervaring is een paar lessen en het rijden van een spaans gereden andalusier), maar heb me er toen wel behoorlijk in verdiept:
Voor (de meeste) Iberische paarden werkt het, echter; je krijgt niet precies de oefeningen zoals ze volgens het skala gereden zouden moeten zijn. Lengtebuiging en rug/lichaamsgebruik en aanleuning is niet echt iets waar naar mijn idee naar gestreefd wordt, hoewel de paarden toch op een bepaalde manier wel los moeten zijn. De meeste Iberische, spaans ingereden paarden lopen puur op de benen. Ze zitten van nature aangenaam en zijn snel heet te krijgen, waardoor je wel het gevoel hebt veel vuur onder je te hebben, maar als je met gevoel rijdt is dit heel fijn onder je te houden. Ze gaan makkelijk zitten, bekken kantelen.
Het rijdt dus niet verkeerd, maar is MI eigenlijk niet echt te vergelijken met klassiek rijden.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit niet zou kunnen met een Iberisch paard.
Misschien hebben anderen andere ervaringen, maar dit was de mijne.
Citaat:Dat heeft niets te maken met ruggebruik, maar met achterhand gebruik. De rug hoort altijd verend te blijven.
Lante schreef:Mijn mening over spaans rijden (enige ervaring is een paar lessen en het rijden van een spaans gereden andalusier), maar heb me er toen wel behoorlijk in verdiept:
Voor (de meeste) Iberische paarden werkt het, echter; je krijgt niet precies de oefeningen zoals ze volgens het skala gereden zouden moeten zijn. Lengtebuiging en rug/lichaamsgebruik en aanleuning is niet echt iets waar naar mijn idee naar gestreefd wordt, hoewel de paarden toch op een bepaalde manier wel los moeten zijn. De meeste Iberische, spaans ingereden paarden lopen puur op de benen. Ze zitten van nature aangenaam en zijn snel heet te krijgen, waardoor je wel het gevoel hebt veel vuur onder je te hebben, maar als je met gevoel rijdt is dit heel fijn onder je te houden. Ze gaan makkelijk zitten, bekken kantelen.
Het rijdt dus niet verkeerd, maar is MI eigenlijk niet echt te vergelijken met klassiek rijden.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit niet zou kunnen met een Iberisch paard.
Misschien hebben anderen andere ervaringen, maar dit was de mijne.
arie53 schreef:Citaat:Dat heeft niets te maken met ruggebruik, maar met achterhand gebruik. De rug hoort altijd verend te blijven.
1. Dat geldt zowel voor de ledematen van de voorhand als achterhand die de totale massa in balans moeten heffen. De achterhand 'an sich' is bepalend voor de kracht van de afzet.
2. De rug op zichzelf veert niet. De rugwervels zijn tot aan het bekken echter wel flexibel en zorgen voor het noodzakelijke schokabsorberend effect in de beweging.
nombrado schreef:wat bedoel je precies met lengtebuiging Fransje?
Babootje schreef:nombrado schreef:wat bedoel je precies met lengtebuiging Fransje?
Dat staat er toch Nombrado.
Ze kan van zichzelf al prima verzamelen, het gaat bij haar juist meer om het rekken en langer maken van de spieren. Als je het even abstract zegt: ik ben meer bezig met het horizontale werk dan het verticale werk.
nombrado schreef:Wat is de functie van een spier langer maken?
Hoe kan de spier verkort zijn dan?
En al helemaal bij een jong paard?
Het horizontaal en vertikaal kan ik weinig mee, dat heeft alles te maken met de bouw van het dier.
nombrado schreef:wat is de functie van een spier langer maken? Hoe kan de spier verkort zijn dan? En al helemaal bij een jong paard?
Het horizontaal en vertikaal kan ik weinig mee.
dat heeft alles te maken met de bouw van het dier.
Fransje_70 schreef:nombrado schreef:wat is de functie van een spier langer maken? Hoe kan de spier verkort zijn dan? En al helemaal bij een jong paard?
Het horizontaal en vertikaal kan ik weinig mee.
dat heeft alles te maken met de bouw van het dier.
ja precies, de bouw van het dier, wat je zegt, en wat ik ook beschrijf in mijn eerdere post in generaliserende vorm. Een Iberisch paard is vaak korter in de rug, sterk in het front, moeilijker in het loslaten bij de schoft. Die moet die spieren juist oprekken in de lengte, en ook neerwaarts.
Mijn paard is links steviger bespierd, heeft een vollere schouderspier bijv, itt tot rechts en in het dagelijks gebruik komt dat in allerlei zaken naar boven, ik noem het zadel bijvullen (links moet er voor wat minder in vanwege haar vollere schouderspier) de masseuse die ik liet komen en zei dat haar linkerkant vaster zit dan haar rechterkant. En die kwam toen mijn paard nog echt jong was en we alleen wat spielerei deden ohz en op de grond. Dat zit gewoon in haar bouw. Net zoals jij aan één kant beter bespierd bent dan aan de andere kant, of stijver bent. Aan mij om haar met oefeningen aan beide zijden gelijker en even soepel in haar spieren te krijgen.
Maar hee, dit is herkauwen van heeeeel algemene kennis.
En ook bijzonder dat je niet weet dat je spieren oprekt met allerlei dressuuroefeningen, die er mede o.a. tot doel hebben om beide zijden van je paard gelijkmatig bespierd en soepel te krijgen. Bijv alle laterale dressuuroefeningen. Waarvoor denk jij dan dat die oefeningen voor het paard dienen?
nombrado schreef:Loslaten van de schoft?
nombrado schreef:Termen als schoft openen, loslaten van de schoft, schoft laten vallen, uitdrukkingen die echt niet kloppen met de biomechanische werkelijkheid!.
Simpelman schreef:Wanneer het paard dan door het voorwaarts te rijden ook de buikspieren aanspant en de voorrug loslaat in de beweging maakt dat dat met de aanwezige flexibiliteit van de wervelkolom de rug en de schoft iets omhoog komen.
Dit is de uitgangshouding voor een correct Klassiek gereden paard.