Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 13:56

loriene schreef:
Of dit klassiek is maakt me niets uit,ik doe het op mijn manier en doe dit al meer dan 20 jaar.

maar is wel het onderwerp van het Topic.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 14:20

Airnt schreef:
loriene schreef:
Of dit klassiek is maakt me niets uit,ik doe het op mijn manier en doe dit al meer dan 20 jaar.

maar is wel het onderwerp van het Topic.

Ik ben niet de enige die hier wel eens wat post wat niets te maken heeft met klassiek.
Je kunt best wel combineren met academisch en klassiek.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 17:23

Nou volgens mij is een SB voor een paard dat helemaal groen is, verre van klassiek, eerder academisch. Klassiek gaat in mijn ogen uitgaan van datgene waar het paard fysiek en mentaal aan toe is, niet uitgaan van dat de ruiter die zo graag al verder gevorderde oefeningen doet en niet toe is aan een zijsprongetje.
Ik ben even zo vrij om hierin ook Simpelman te citeren, die in mijn ogen wel een van de meest onderlegde en stringente volgers van het klassieke systeem is.
Simpelman schreef:
Wanneer er een ruiter op de rug van het paard gaat zitten dan zal dit voor het paard tot gevolg hebben dat het zijn motoriek, de afdruk van zijn benen om zich in de verschillende gangen voort te bewegen, hier aan moet aanpassen. Het paard moet hier dan aan wennen, zijn bespiering aanpassen, en niet in de laatste plaats ook mentaal mee leren omgaan.
Dit heet in de africhting de gewenningsfase, de Campagneschool, deze duurt tenminste anderhalf jaar.
De Campagneschool bestaat voornamelijk uit het zich natuurlijk verplaatsen in alle verschillende soorten van terrein en omstandigheden in alle gangen, inclusief gemakkelijk sprongetjes, afgewisseld met korte sessies (15/20 minuten, 3 keer per week) in de rijbaan.
In de rijbaan: in draf grote volte, slangenvolte 3 bogen, gebroken lijn. Kort, simpel, rustig, alles is goed.
Ik lees hierin dus nog GEEN verzamelende oefeningen...simpel houden voor het paard en aan de nieuwe situatie met ruitergewicht laten wennen.

En verder...
Simpelman schreef:
De fase Campagneschool slaat men tegenwoordig bijna consequent over, bijna iedereen begint direct pogingen te doen in de rijbaan met het beïnvloeden van de horizontale verplaatsing van het zwaartepunt van het paard door zijn hoofd in een zekere positie te brengen.
Men noemt dit dan het "in evenwicht brengen", kennelijk in de veronderstelling beter dan het paard te weten hoe het zijn lijf het beste kan gebruiken.
Sorry Simpelman dat ik je teksten even gejat heb, maar beter als jij kan ik het niet zeggen... :=

In het academische zie ik inderdaad dat paarden al in een (TE) vroeg stadium van de africhting met (ver)buigende oefeningen beginnen....en ik moet het eerste filmpje van een happy athlete uit de academische richting nog zien.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 18:35

Dan begin ik dus zonder het te weten wel klassiek.
Weer wat geleerd ;)

Trouwens onze dochter gaat in september naar spanje om de spaanse rijstijl te gaan rijden.
Zal me benieuwen.....

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 19:50

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 01:55

@Loriene, hou ons dan op de hoogte, want ben er zelf nog niet helemaal uit wat ik hiervan moet denken.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:18

Mijn mening over spaans rijden (enige ervaring is een paar lessen en het rijden van een spaans gereden andalusier), maar heb me er toen wel behoorlijk in verdiept:

Voor (de meeste) Iberische paarden werkt het, echter; je krijgt niet precies de oefeningen zoals ze volgens het skala gereden zouden moeten zijn. Lengtebuiging en rug/lichaamsgebruik en aanleuning is niet echt iets waar naar mijn idee naar gestreefd wordt, hoewel de paarden toch op een bepaalde manier wel los moeten zijn. De meeste Iberische, spaans ingereden paarden lopen puur op de benen. Ze zitten van nature aangenaam en zijn snel heet te krijgen, waardoor je wel het gevoel hebt veel vuur onder je te hebben, maar als je met gevoel rijdt is dit heel fijn onder je te houden. Ze gaan makkelijk zitten, bekken kantelen.
Het rijdt dus niet verkeerd, maar is MI eigenlijk niet echt te vergelijken met klassiek rijden.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit niet zou kunnen met een Iberisch paard.

Misschien hebben anderen andere ervaringen, maar dit was de mijne. :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 09:21

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:35

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 10:46

Lante schreef:
Mijn mening over spaans rijden (enige ervaring is een paar lessen en het rijden van een spaans gereden andalusier), maar heb me er toen wel behoorlijk in verdiept:

Voor (de meeste) Iberische paarden werkt het, echter; je krijgt niet precies de oefeningen zoals ze volgens het skala gereden zouden moeten zijn. Lengtebuiging en rug/lichaamsgebruik en aanleuning is niet echt iets waar naar mijn idee naar gestreefd wordt, hoewel de paarden toch op een bepaalde manier wel los moeten zijn. De meeste Iberische, spaans ingereden paarden lopen puur op de benen. Ze zitten van nature aangenaam en zijn snel heet te krijgen, waardoor je wel het gevoel hebt veel vuur onder je te hebben, maar als je met gevoel rijdt is dit heel fijn onder je te houden. Ze gaan makkelijk zitten, bekken kantelen.
Het rijdt dus niet verkeerd, maar is MI eigenlijk niet echt te vergelijken met klassiek rijden.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dit niet zou kunnen met een Iberisch paard.

Ik weet niet wat je met spaans ingereden bedoeld. Ik ben op heel wat dressuurstallen geweest in Spanje , en in Jerez, maar het is altijd volgens het skala. Vanachter naar voor.
Het "over de rug" rijden is ook een term waar ik me niet in kan vinden.
Een PRE/ spaans paard is van nature extreem lenig en heeft geen enkel probleem met buigen.
echter wel zeer gevoelig op fijne hulpen. Als je daar dus op stapt zal je eerst moeten leren eens niets te doen en stil zitten. De mate van vering (die je hoort te voelen in de rug) zal naar mate van de vordering in de africhting meer verend worden. Dat heeft niets te maken met ruggebruik, maar met achterhand gebruik. De rug hoort altijd verend te blijven.
Inderdaad anders dan dat je voelt bij een KWPN er. Die houden veelal hun rug veel te strak en niet meer verend zoals het hoort.
Dat moet je juist meer los rijden, omdat ze van nature hun rug zo strak en vast houden.
Ik zie dus een kwpn er (de meeste) als strak en stram, die je naar de lenigheid toe moet rijden.
Iets wat een PRE al van nature heeft.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:35

Citaat:
Dat heeft niets te maken met ruggebruik, maar met achterhand gebruik. De rug hoort altijd verend te blijven.

1. Dat geldt zowel voor de ledematen van de voorhand als achterhand die de totale massa in balans moeten heffen. De achterhand 'an sich' is bepalend voor de kracht van de afzet.

2. De rug op zichzelf veert niet. De rugwervels zijn tot aan het bekken echter wel flexibel en zorgen voor het noodzakelijke schokabsorberend effect in de beweging.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:54

Lante schreef:

Hier een eigenaar van een PRE merrie, die niet Spaans is ingereden, want ze was 2 jaar toen ik haar kreeg.
Ik weet niet of je kan generaliseren dat alle 'Spaans' ingereden paarden (bedoel je dan ook Portugees?) niet over de rug lopen en alleen op de benen lopen. Het is denk ik hetzelfde als in Nederland, je hebt goede ruiters en minder goede ruiters, goeie dressuurruiters en minder goede dressuur ruiters, paarden die meer volgens het Skala worden getraind en paarden die minder volgens het Skala worden getraind. Veel van de Iberische rijkunst vindt zijn oorsprong in de arbeidersrijstijl, en natuurlijk ook in de show-rijstijl. Dat heeft weer een andere achtergrond dan hier in het Noorden. (Overigens de Working Equitation, die dus voortkomt uit de arbeidersrijstijl, hamert altijd op een zeer gedegen klassieke dressuuropleiding voor het paard).
Hoewel er nu dus ook portugese trainers hier hot zijn, juist vanwege hun gedegen klassieke kennis, zoals B runo R odrigues da S ilva

In ieder geval ben ik juist heel veel bezig mijn PRE de lengtebuiging te leren en dit vanuit een ontspannen basis te doen. Ze kan van zichzelf al prima verzamelen, het gaat bij haar juist meer om het rekken en langer maken van de spieren. Als je het even abstract zegt: ik ben meer bezig met het horizontale werk dan het verticale werk.
En als je het nog meer generaliserend kan zeggen, denk ik dat je heel algemeen kan stellen dat Iberische paarden van nature vooral verticaal zijn in hun energie en (bijv.) de KWPN-er horizontaal. En dat je dus in de training in de basis in eerste instantie resp. bij Iberisch moet werken aan het verbeteren van de horizontale energie en de KWPN er aan de verticale energie.

En voor wie het interessant vindt, vanwege de discussie over schouderbinnenwaarts, ik vond laatst dit artikel met een interview met Anja Beran over schouderbinnen- en buitenwaarts (ook volgens haar goed voor het jonge paard). http://horsesforlife.com/CounterShoulderIn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:13

wat bedoel je precies met lengtebuiging Fransje?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 12:14

arie53 schreef:
Citaat:
Dat heeft niets te maken met ruggebruik, maar met achterhand gebruik. De rug hoort altijd verend te blijven.

1. Dat geldt zowel voor de ledematen van de voorhand als achterhand die de totale massa in balans moeten heffen. De achterhand 'an sich' is bepalend voor de kracht van de afzet.

2. De rug op zichzelf veert niet. De rugwervels zijn tot aan het bekken echter wel flexibel en zorgen voor het noodzakelijke schokabsorberend effect in de beweging.

de rug "voelt" als verend (golvend) en niet als vastgezette betonnen plaat. (wat je veel voelt bij de KWPN ers bv)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:00

nombrado schreef:

Dat staat er toch Nombrado.

Ze kan van zichzelf al prima verzamelen, het gaat bij haar juist meer om het rekken en langer maken van de spieren. Als je het even abstract zegt: ik ben meer bezig met het horizontale werk dan het verticale werk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:03

Babootje schreef:
nombrado schreef:

Dat staat er toch Nombrado.

Ze kan van zichzelf al prima verzamelen, het gaat bij haar juist meer om het rekken en langer maken van de spieren. Als je het even abstract zegt: ik ben meer bezig met het horizontale werk dan het verticale werk.

wat is de functie van een spier langer maken? Hoe kan de spier verkort zijn dan? En al helemaal bij een jong paard?
Het horizontaal en vertikaal kan ik weinig mee.
dat heeft alles te maken met de bouw van het dier.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 14:53

nombrado schreef:
Wat is de functie van een spier langer maken?
Hoe kan de spier verkort zijn dan?
En al helemaal bij een jong paard?
Het horizontaal en vertikaal kan ik weinig mee, dat heeft alles te maken met de bouw van het dier.

Ik denk:
Langer maken is spiergroepen loslaten, is zwakkere tegenovergestelde spieren willen aanspannen, is zonder weerstand aan de hulpen komen, is Dûrchlassigheid.
Horizontaal is lengtebuiging, uitstrekken, vertikaal is verzamelen

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:29

nombrado schreef:
wat is de functie van een spier langer maken? Hoe kan de spier verkort zijn dan? En al helemaal bij een jong paard?

ja precies, de bouw van het dier, wat je zegt, en wat ik ook beschrijf in mijn eerdere post in generaliserende vorm. Een Iberisch paard is vaak korter in de rug, sterk in het front, moeilijker in het loslaten bij de schoft. Die moet die spieren juist oprekken in de lengte, en ook neerwaarts.

Mijn paard is links steviger bespierd, heeft een vollere schouderspier bijv, itt tot rechts en in het dagelijks gebruik komt dat in allerlei zaken naar boven, ik noem het zadel bijvullen (links moet er voor wat minder in vanwege haar vollere schouderspier) de masseuse die ik liet komen en zei dat haar linkerkant vaster zit dan haar rechterkant. En die kwam toen mijn paard nog echt jong was en we alleen wat spielerei deden ohz en op de grond. Dat zit gewoon in haar bouw. Net zoals jij aan één kant beter bespierd bent dan aan de andere kant, of stijver bent. Aan mij om haar met oefeningen aan beide zijden gelijker en even soepel in haar spieren te krijgen.

Maar hee, dit is herkauwen van heeeeel algemene kennis.

En ook bijzonder dat je niet weet dat je spieren oprekt met allerlei dressuuroefeningen, die er mede o.a. tot doel hebben om beide zijden van je paard gelijkmatig bespierd en soepel te krijgen. Bijv alle laterale dressuuroefeningen. Waarvoor denk jij dan dat die oefeningen voor het paard dienen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 15:58

Fransje_70 schreef:
nombrado schreef:

ja precies, de bouw van het dier, wat je zegt, en wat ik ook beschrijf in mijn eerdere post in generaliserende vorm. Een Iberisch paard is vaak korter in de rug, sterk in het front, moeilijker in het loslaten bij de schoft. Die moet die spieren juist oprekken in de lengte, en ook neerwaarts.

Mijn paard is links steviger bespierd, heeft een vollere schouderspier bijv, itt tot rechts en in het dagelijks gebruik komt dat in allerlei zaken naar boven, ik noem het zadel bijvullen (links moet er voor wat minder in vanwege haar vollere schouderspier) de masseuse die ik liet komen en zei dat haar linkerkant vaster zit dan haar rechterkant. En die kwam toen mijn paard nog echt jong was en we alleen wat spielerei deden ohz en op de grond. Dat zit gewoon in haar bouw. Net zoals jij aan één kant beter bespierd bent dan aan de andere kant, of stijver bent. Aan mij om haar met oefeningen aan beide zijden gelijker en even soepel in haar spieren te krijgen.

Maar hee, dit is herkauwen van heeeeel algemene kennis.

En ook bijzonder dat je niet weet dat je spieren oprekt met allerlei dressuuroefeningen, die er mede o.a. tot doel hebben om beide zijden van je paard gelijkmatig bespierd en soepel te krijgen. Bijv alle laterale dressuuroefeningen. Waarvoor denk jij dan dat die oefeningen voor het paard dienen?

Ik heb echt geen idee, waar je dit bovenstaande verhaal het over hebt?
Loslaten van de schoft?
Termen als schoft openen, loslaten van de schoft, schoft laten vallen , uitdrukkingen die echt niet kloppen met de biomechanische werkelijkheid!
een zadel aan 1 zijde meer bijvullen dan de andere krijg je echt geen recht paard (of beter gelijkmatige gevormde spieren van) (eerder een nog schever ontwikkeld paard)
Wat er belangrijk is als een paard scheef is, is vanachteruit het paard recht werken. Recht maken, bekken recht, belasting been achter links en recht gelijk.
Daardoor krijg je takt en gelijkmatige beweging in de gangen en een gelijkmatige spierontwikkeling in de achterhand . Vandaaruit wordt de voorhand meteen meegenomen.
Als een paard vanachter nog niet recht is? kan je bijvullen en oefeningen doen in de voorhand, schouder, wat je wilt, maar het komt nog steeds vanachteruit.
Als je paard recht beweegt, zijn namelijk alle zijoefeningen peace of cake!
Wat ik zorgwekkend vind, is dat er osteopaten en fisio, masseurs overal momenteel werk zat hebben, bij alles wat we denken scheef is erbij gehaald wordt om weer recht te maken. Maar het begint altijd met het recht rijden en juist rijden.
Ik hoop echt, dat ruiters in de toekomst meer geld gaan uitgeven aan daadwerkelijk goed leren rijden. (zelf)
En wie weet, zit je als ruiter wel heel erg scheef, waardoor je paard scheef wordt.
Recht leren rijden, (en voelen) is basis, daar begint het mee.
Geef daar liever je geld aan uit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:09

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:14

nombrado schreef:
Loslaten van de schoft?

"Loslaten van de schof", naar mijn mening bedoelt men daarmee het in de beweging loslaten van de rugbespiering onder het zadel.
Wanneer paarden in de krul lopen of niet "losgelaten" zijn, is deze permanent aangespannen

nombrado schreef:
Termen als schoft openen, loslaten van de schoft, schoft laten vallen, uitdrukkingen die echt niet kloppen met de biomechanische werkelijkheid!.

"Schoft openen en laten vallen" wil denk ik zeggen dat het paard aanstalten maakt de hals te strekken, hiermee komen de doornige uitsteeksels van de schoft iets naar voren.
Wanneer het paard dan door het voorwaarts te rijden ook de buikspieren aanspant en de voorrug loslaat in de beweging maakt dat dat met de aanwezige flexibiliteit van de wervelkolom de rug en de schoft iets omhoog komen.
Dit is de uitgangshouding voor een correct Klassiek gereden paard.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:27

@Nombrado, een eenvoudige vraag, waarvoor dient het rijden op de volte?
Waarom is het rijden van een perfecte volte juist zo moeilijk? Omdat het paard niet gelijkmatig bespierd en soepel is.
o.a. door het juist trainen op de volte aan beide zijdes krijg je uiteindelijk een recht paard.
Ik kan mijn paard eindeloos op lange rechte paden naar voren rijden in het bos, maar daar worden haar beide zijden niet gelijkmatig van ontwikkeld.
Maar ach, ik laat me verleiden tot het schrijven van zulke algemene kennis dat ik me eigenlijk afvraag waarom ik dit opschrijf.

Ik geef mijn geld heel graag uit aan een algemene APK van mijn paard, door een masseur, of een osteo als dat nodig mocht zijn. Paarden maken ook nog wel eens een rare schuiver in de wei of krijgen een klap, en het kan zeker geen kwaad dat zo af en toe te laten checken.
En goed les natuurlijk, waar ik hele goede dingen leer zoals het rijden van lengtebuiging, gelijkmatige takt en impuls, het verbeteren van balans.

(en mijn handgemaakte zadel wordt elk half jaar geinspecteerd en aangepast aan mijn jonge paard, omdat een jong paard nu eenmaal niet recht en gelijkmatig bespierd is. Het wordt niet 'scheef' bijgevuld, maar aangepast aan haar bouw en ontwikkeling op dat moment. Ik ben heel blij dat ik geen confectie zadel heb juist om die reden).
Laatst bijgewerkt door Fransje_70 op 22-03-14 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:31

Simpelman schreef:
Wanneer het paard dan door het voorwaarts te rijden ook de buikspieren aanspant en de voorrug loslaat in de beweging maakt dat dat met de aanwezige flexibiliteit van de wervelkolom de rug en de schoft iets omhoog komen.
Dit is de uitgangshouding voor een correct Klassiek gereden paard.

Hoe kan dat nou. :+
Een buikspier hoort toch altijd in de beweging zowel aan te spannen als te ontspannen?
Dat geld voor elk dier/mens in de beweging.
Rug en buikspieren spannen en ontspannen tijdens bewegen (en nog meer spiergroepen)
anders zou het dier/mens namelijk niet kunnen bewegen.
Een wervelkolom is van nature al flexibel. Dat hoef je toch niet te trainen?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:59

@Fransje, ik heb juist begrepen op een zadelpas-clinic dat je juist meer moet opvullen aan de meest ontwikkelde kant, maar ik kan me de reden niet meer indenken, al leek het toendertijd wel logisch.

Ben zelf ook geen voorstander van asymmetrisch opvullen als het om bespiering gaat. Heeft het paard twee verschillende schouderbladen, dan mag je trainen tot je een ons weegt, daar verandert niets aan, dus in dat geval wel asymmetrisch aanpassen.

@Lante, ik herken wel hetgeen je zegt over die Spaanse paarden. En met zo'n korte rugjes is het natuurlijk heel moeilijk om te zien of ze die hol maken of niet.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 16:59

Ik wil nog even inpikken op die ongelijke schouders om terug te keren op academisch vs klassiek. Ik was een 5tal maand geleden begonnen met klassieke dressuur (Portugese school - richting Nuno Oliveira) met een niet barok paard. Ze is in die tijd 3x behandeld door (verschillende) osteo's, maar telkens zonder het gewenste resultaat. Uiteindelijk lessen stilgelegd (zo'n anderhalve maand geleden), en zelf beginnen academisch rechtrichten aan de hand. We maakten vorderingen, maar met mondjesmaat.

Daarna heb ik mijn massagekennis via opleiding van Massage Hippique er weer bij gehaald, en die combi blijkt te werken. Ik heb onlangs zowel een zadelpasser als een centered riding lesgeefster bij gehad die haar 5 maand geleden gezien hadden, en ze waren beiden erg positief. De zadelpasser zei dat haar schouders, die vorige keer erg ongelijk waren, nu helemaal gelijk waren, en ook haar rugspieren waren prima in orde.

Met mijn hengst, die vorig jaar twee maand in revalidatietraining gestaan heeft (bij een bekende klassieke trainster) maar daar weinig baat van gehad heeft, ben ik nu op dezelfde manier begonnen, combi massage + academisch, en hoewel ie al zeker 3 jaar (!!) stijf liep en al alle mogelijke onderzoeken gehad heeft, kan ie nu eindelijk voorwaarts-neerwaarts gaan met stelling en lengtebuiging, beweegt los door de rug, beginnen we wat met het übertreten, achteruitgaan gaat ook niet meer als een kameel, dus voorlopig blijf ik nog even geloven in het academische, al pik ik wel hier en daar wat klassieke oefeningen mee. Mijn geloof in osteo's ben ik helaas ook al wat verloren, al is het wel logisch dat zoiets niet helpt bij spierproblemen.