[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke1989

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:10

idd voorwaarts neerwaarts ma wel altij kontact met de mond blijven houden

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 21:36

superwoman schreef:
Aaronsroos schreef:
Ja nee dat bedoel ik niet, als ik met mijn hande meegeef, volgt hij mooi en gaat hij ja lekker laag lopen, maar ik heb nogal de neiging om inneens veel te veel mee te geven waardoor het contact kwijt graakt...

Een vriendin gaat binnekort eens mee gaan om eens te kijken.
Maar wou al graag miss een paar tips :)

Dan snap ik je helemaal niet :=
Graag een echte foto, anders wordt het allemaal niet duidelijker ;)

Ik heb op mijn profiel een collage gezet van het rijden laatst, komt uit een filmpje van 20 min :)
boven de collage staat 'collage van het rijden laatst' Anders kan je daar eens kijken. :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:48

Lijkt erop dat je nog niet de balans heb gevonden met je zit in combinatie met je handen. Het samenspel is volgens mij nog niet optimaal. Gewoon blijven oefenen met les.

Je moet dat léren voelen en dat kan alleen door oefening en een instructeur die zegt wanneer iets meer/minder hier of daar moet doen en natuurlijk wanneer je het goed doet. Dat laatste is erg belangrijk imo, omdat je dan het gevoel terug kan zoeken. Een goed gevoel wil namelijk niet altijd zeggen dat het goed is (denk aan achter de teugel en een valse knik)

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:49

superwoman schreef:
Lijkt erop dat je nog niet de balans heb gevonden met je zit in combinatie met je handen. Het samenspel is volgens mij nog niet optimaal. Gewoon blijven oefenen met les.

Je moet dat léren voelen en dat kan alleen door oefening en een instructeur die zegt wanneer iets meer/minder hier of daar moet doen en natuurlijk wanneer je het goed doet. Dat laatste is erg belangrijk imo, omdat je dan het gevoel terug kan zoeken. Een goed gevoel wil namelijk niet altijd zeggen dat het goed is (denk aan achter de teugel en een valse knik)

Oh oke bedankt :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:54

Ik kan het niet vinden dus kan niet kijken helaas.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:37

lillytjuh schreef:

Sorry had hem er juist afgehaald,
zal hem er direct terug opzetten :)

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 00:11

haha ze zijn te klein ik kan het niet goed zien! Als je wil mag je de link sturen via PB!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 16:21

Dit is toch echt iets dan je niet kan leren op een site of uit een boek. Dit kan je toch het allerbest vragen aan iemand die het goed kan en dan oefenen oefenen oefenen!!!!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 09:47

Hoi.
Altijd als ik aan de teugel wil rijden dan spoor ik aan en vang ik het op met me teugel maar zodra ze een beetje *doorzakt* geeft ze een ruk aan de teugel en kan ik weer opnieuw beginnen. Zo kan het wel een half uur door gaan :+ . De pony is van de manege maar ik weet dat ze het kan. Dus hebben jullie misschien een idee? Doe ik het fout? Of neemt de pony me in de maling?

P.s. Er is niks mis met dr gebit of noem maar op :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:40

vosje456 schreef:
Hoi.
Altijd als ik aan de teugel wil rijden dan spoor ik aan en vang ik het op met me teugel maar zodra ze een beetje *doorzakt* geeft ze een ruk aan de teugel en kan ik weer opnieuw beginnen. Zo kan het wel een half uur door gaan :+ . De pony is van de manege maar ik weet dat ze het kan. Dus hebben jullie misschien een idee? Doe ik het fout? Of neemt de pony me in de maling?

De pony neemt je iig niet in de maling. Aan de teugel = namelijk een resultaat. Ek paard of pony kan het of ze moeten lichamelijk een "ernstig of zeldzaam" probleem hebben.
Zo lang jij nog niet de balans hebt gevonden, zal de pony niet aan de teugel gaan.

De ruk aan de teugel door de pony kan goed een reactie zijn op teveel druk.
Verder is het heel lastig aan te geven wat er fout gaat zonder enig beeld, want dat kunnen 100 dingen zijn ;)

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:42

superwoman schreef:
vosje456 schreef:
Hoi.

De pony neemt je iig niet in de maling. Aan de teugel = namelijk een resultaat. Ek paard of pony kan het of ze moeten lichamelijk een "ernstig of zeldzaam" probleem hebben.
Zo lang jij nog niet de balans hebt gevonden, zal de pony niet aan de teugel gaan.

De ruk aan de teugel door de pony kan goed een reactie zijn op teveel druk.
Verder is het heel lastig aan te geven wat er fout gaat zonder enig beeld, want dat kunnen 100 dingen zijn ;)

Okè

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 12:05

Aaronsroos schreef:
lillytjuh schreef:

Misschien proberen iets meer voorwaart te laten lopen? Sommige foto's zien er wel goed uit en sommige niet, ik kan het niet goed beoordelen. Maar ik weet door de mensen die ik les geef dat veel mensen het paard te weinig aan het been hebben waardoor ze terug komen in snelheid.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 18:37

lillytjuh schreef:
Aaronsroos schreef:

Misschien proberen iets meer voorwaart te laten lopen? Sommige foto's zien er wel goed uit en sommige niet, ik kan het niet goed beoordelen. Maar ik weet door de mensen die ik les geef dat veel mensen het paard te weinig aan het been hebben waardoor ze terug komen in snelheid.

Nu ja het is me ook opgevallen dat hij percies op sommige foto's de 'impuls' mist, dat het lijkt of hij echt traag is enz.
Maar het rare is dat hij in principe een hele snelle haf is.
Wat betreft aan het goed aan het been hebben, ik moet mijn been maar lichtjes aandrukken en hij versnelt al, iets harder en hij is in draf. Ik heb het gevoel dat hij vrij goed aan het been is, maar zal er anders nog wat aan werken, dus veel overgangen maken enz. :) Dit bedoel je toch he? :p
Heel erg bedankt voor je tip en uitleg!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 19:39

Aaronsroos schreef:

Is niet zo raar hoor.
sneller lopen of actief is namelijk een verschil.
Wanneer jij been geeft en hij versnelt ga je wsl minder been geven, terwijl je wel die voorwaartse drang nodig hebt om die aan de voorkant te kunnen "opvangen".
Hij moet zijn achterhand goed onder de massa zetten en dat is niet altijd het geval. ;)
Verder ben je o.a door te weinig voorwaartse drang teveel aan de voorkant bezig en wordt het een duikboot :P .
Je mist zoals gezegd wat balans.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor tips je instructeur veelal geeft :o

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:16

superwoman schreef:
Aaronsroos schreef:

Is niet zo raar hoor.
sneller lopen of actief is namelijk een verschil.
Wanneer jij been geeft en hij versnelt ga je wsl minder been geven, terwijl je wel die voorwaartse drang nodig hebt om die aan de voorkant te kunnen "opvangen".
Hij moet zijn achterhand goed onder de massa zetten en dat is niet altijd het geval. ;)
Verder ben je o.a door te weinig voorwaartse drang teveel aan de voorkant bezig en wordt het een duikboot :P .
Je mist zoals gezegd wat balans.

Ben eigenlijk wel benieuwd wat voor tips je instructeur veelal geeft :o

Maar met snelle haf bedoel ik gewoon dat het soms op de foto's lijkt dat het zo'n extreem slome haf is daarom dat ik dit zei :) ;)
Maar op veel foto's zit zijn achterhand er toch goed onder? Ook bijven we nog steeds balkjes draven en veel overgangen rijden.
Dat is toch logisch dat wanneer ik been geef en hij dan versnelt (ik krijg direct reactie), zoals ik vraag, ik stop met been geven, hij doet toch wat ik vraag dan..? Als ik heel de tijd ga benen geven gaat hij toch eerder 'stomp' worden voor het been als je me snapt.
Anders snap ik jou niet xD

Dan dat van dat hij voorwaarts is ik aan de voorkant zit daardoor klopt niet helemaal, ik rijd hem erg op mijn zit en stem en probeer zo min mogelijk aan de teugels te zitten( bedoel dan zitten trekken om hem te stoppen), nuja als ik geen reactie krijg ga ik de druk wel n beetje opvoeren maar echt trekken ofzo omdat hij te snel gaat gebeurt niet of niet veel. Ik zet hem dan op cirkel.

En instructeur, de persoon die gaat komen kijken en helpen enz, is nog niet kunnen langskomen.
Was heel de week ziek dus het is er niet van gekomen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:41

Moet zeggen dat de foto's vrij klein zijn, maar zag iig wel wat duikboot-foto's en dan is zijn achterhand dus hoger dan de schoft wat wil zeggen dat hij de achterhand er niet goed brengt. Hoe verder de achterhand eronder komt, hoe meer de schoft omhoog zal komen (t/m verzameling ;) )

De reactie van je pony klopt idd. Als je wat verder in de training bent, zul je hem actiever kunnen maken op je been, zonder direct veel te versnellen. Net als uitgestrekte draf bijv, in het begin van de training gaan nog veel paarden versnellen, terwijl je wil dat ze verruimen. Dat komt vanzelf wanneer iig de "aktie->reactie" er is.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:50

Ik ben wel benieuwd naar wat je instructeur er van zegt.
Ik zou proberen veel overgangen te rijden, voorwaart, weer terug, stap-draf etc. Hoe is het paard in de stelling?

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:08

lillytjuh schreef:
Ik ben wel benieuwd naar wat je instructeur er van zegt.
Ik zou proberen veel overgangen te rijden, voorwaarts, weer terug, stap-draf etc. Hoe is het paard in de stelling?

Stelling gaat steeds beter en soepeler.
Rechts gaat wel beter dan links, maar dit merk je ook als ik hem laat wijken aan de hand.
We maken veel slagevoltes en maken veel cirkels en vergroten en verkleinen deze ook enz, voor hem lekker soepel in het lichaam te krijgen.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:19

Mijn pony loopt veel te diep, zelfs met mijn teugels in de boog loopt ze te diep, ik geef benen bij (met losse teugels) Mevrouw loopt nog steeds te diep...
Anybody tips???
Gtaag via PB..

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:38

superwoman schreef:
Moet zeggen dat de foto's vrij klein zijn, maar zag iig wel wat duikboot-foto's en dan is zijn achterhand dus hoger dan de schoft wat wil zeggen dat hij de achterhand er niet goed brengt. Hoe verder de achterhand eronder komt, hoe meer de schoft omhoog zal komen (t/m verzameling ;) )

De reactie van je pony klopt idd. Als je wat verder in de training bent, zul je hem actiever kunnen maken op je been, zonder direct veel te versnellen. Net als uitgestrekte draf bijv, in het begin van de training gaan nog veel paarden versnellen, terwijl je wil dat ze verruimen. Dat komt vanzelf wanneer iig de "aktie-reactie" er is.

Ja idd, daar heb je zeker gelijk in dat er enkele duikbootfoto's tussen! :)
Maar dit doet hij niet altijd, heb op de pc nog enkele foto's staan waar hij zijn hoofd iets hoger draagt en zijn schoft hoger is dan de achterhand en zijn 2 benen bijna helemaal tegen elkaar komen.
Dankje om dit even uit te leggen! Ben ik erg veel mee!
Verruimen of dergelijke zijn we op dit moment niet bezig, eerst de rest er goed in! :D
Ik weet dat we nog veel werk hebben! Maar we komen er wel! :D

Ik ga ook proberen nog eens een les te pakken te krijgen van mijn neef, maar dan op men vzp ipv op zijn paard, hij geeft echt super goed les en ik heb al veel van hem geleerd!
Maar tegewoordig is dit echt niet mogelijk en tot dan gaat een andere persoon me zoveel mogelijk proberen te helpen. :)
Laatst bijgewerkt door Aaronsroos op 25-02-10 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:39

kelly_Utah schreef:
Mijn pony loopt veel te diep, zelfs met mijn teugels in de boog loopt ze te diep, ik geef benen bij (met losse teugels) Mevrouw loopt nog steeds te diep...
Anybody tips???
Gtaag via PB..

Als dat ook gebeurd met losse teugels, loopt hij wsl ACHTER DE TEUGEL.
Direct ervoor zorgen dat hij weer zijn hoofd omhoog doet, desnoods door met 1 teugel "stelling" te vragen. Jij moet aanleuning houden en als je pony achter de teugel loppt, heb je geen aanleuning en is hij niet nageeflijk.

sjofaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 12:44

mijn instuctrice laat me altijd met mijn ogen dicht rijden zodat je je gaat concentreren op wat je voelt in je handen
dit werkt bij mijn echt om me paard aan de teugel te laten lopen en zo kijk je ook niet de hele tijd naar je paard zn hoofd ( dat heb ik tenminste steeds ik kijk naar me paard niet naar voren ) en daar zullen anderen mischien geen last van hebben maar bij mijn heeft het heel veel geholpen

ps- zorg wel dat er geen andere mensen bij je in de bak rijden:P en tis handig als er voor de zekerheid even iemand bij is die je kan corrigeren

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:06

Hoi,
Is het beter als een paard ontspannen kauwt op het bit bij het bageven of gewoon 'niks' doet.
Of ligt dat aan het paard zelf?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 18:50

IlovePrinses schreef:
Hoi,
Is het beter als een paard ontspannen kauwt op het bit bij het bageven of gewoon 'niks' doet.

Niks doen.
Kauwen wijst imo toch altijd een beetje op spanning :)

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:12

Bizzybijtje schreef:
IlovePrinses schreef:
Hoi,

Niks doen.
Kauwen wijst imo toch altijd een beetje op spanning :)

Maar bij mij kauwt ie ook als er geen spanning op de teugels staat...