Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:schouder binnenwaarts forceren????? Nu heb ik even vraagtekens
er is niets, maar dan ook niets moeilijk aan een schouder binnen voor een paard. Dat kan hij van nature, dus ook onder de ruiter. En je kan dat als ruiter pas, als je dit weet te doen via je zit en de balans van het dier!
Als je paard 4 1/2 a 5 jaar is, zijn ze prima in balans.
Helemaal als je ze aan de hand en aan de longe hebt voorbereid spiertechnisch.
Je doet echt net, of wij als ruiter, de oefeningen allemaal moeten aanleren.
Alle paarden kunnen schouder binnen (in vrijheid) changement in vrijheid, piaffe passage in vrijheid.
Daar is niet bijzonders aan dat wij ze dit moeten "leren"
Airnt schreef:maar zelfs in de Duitsche lagere dressuurproeven zitten zijgangen in stap tegenwoordig
oji schreef:Schouder binnenwaarts is een verzamelende gang...need I say more... Iemand die vind dat ie daar met een groen paard mee kan beginnen, dat...heeft er in mijn ogen geen snars van begrepen.
Ik begin gewoon met het paard rustig laten wennen aan ruitergewicht en de hulpen van de ruiter...en daarin zijn balans vinden en op eigen benen lopen. Vertrouwen krijgen. Al kunnen ze voor mij een part driedubbele radslag overslag in de wei, dat betekent niet dat jij als ruiter het RECHT hebt dat van een paard te vragen dat zijn balans nog zoekt onder ruitergewicht, dat zijn spieren nog moet ontwikkelen om ruiter te dragen. Dat is in mijn ogen verre van eerlijk naar het paard toe, dat is vragen om blessures en regelmatig de da of peut op bezoek. Dat is het laatste wat ik er over zeg, mensen die dat anders zien, staan gewoon zo ver af van hoe ik met jonge paarden wens om te gaan.
oji schreef:Al kunnen ze voor mij een part driedubbele radslag overslag in de wei, dat betekent niet dat jij als ruiter het RECHT hebt dat van een paard te vragen dat zijn balans nog zoekt onder ruitergewicht, dat zijn spieren nog moet ontwikkelen om ruiter te dragen. Dat is in mijn ogen verre van eerlijk naar het paard toe, dat is vragen om blessures en regelmatig de da of peut op bezoek. Dat is het laatste wat ik er over zeg, mensen die dat anders zien, staan gewoon zo ver af van hoe ik met jonge paarden wens om te gaan.
oji schreef:Schouder binnenwaarts is een verzamelende gang...need I say more... Iemand die vind dat ie daar met een groen paard mee kan beginnen, dat...heeft er in mijn ogen geen snars van begrepen.
Ik begin gewoon met het paard rustig laten wennen aan ruitergewicht en de hulpen van de ruiter...en daarin zijn balans vinden en op eigen benen lopen. Vertrouwen krijgen. Al kunnen ze voor mij een part driedubbele radslag overslag in de wei, dat betekent niet dat jij als ruiter het RECHT hebt dat van een paard te vragen dat zijn balans nog zoekt onder ruitergewicht, dat zijn spieren nog moet ontwikkelen om ruiter te dragen. Dat is in mijn ogen verre van eerlijk naar het paard toe, dat is vragen om blessures en regelmatig de da of peut op bezoek. Dat is het laatste wat ik er over zeg, mensen die dat anders zien, staan gewoon zo ver af van hoe ik met jonge paarden wens om te gaan.
loriene schreef:Richtlijnen ja.
Een ieder doet het op zijn eigen manier.
Onze jonge dieren hoeven van mij het 1ste half jaar onder het zadel geen sb te kennen.
Eerst maar eens leren wat been geven betekent.Dat is bij mij nog altijd voorwaarts.
Wanneer ik me vertrouwd voel op zo`n jong dier ga ik lekker met hem naar buiten.Laat ik hem kennis maken wat er allemaal op de wereld te zien is.
Schrikken ze een keer heb ik geen sb nodig om er langs te gaan.Ik heb mijn voorwaarts erin.Dus geen prutsmuts maar erlangs.
Worden ze mak van en krijgen nog meer vertrouwen in de ruiter.
Of dit klassiek is maakt me niets uit,ik doe het op mijn manier en doe dit al meer dan 20 jaar.
Wanneer voorwaarts gaan op het been geven er goed in zit begin ik pas met zijgangen te leren.
Airnt schreef:"For the trainer who is completely absorbed in the training of dressage horses for competition with FEI or competitive rules as guidelines, there is a significant danger. These rules are not for training dressage horses. They are guidelines for competing dressage horses." P. Belasik.