Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:57

het interesseert mij eigenlijk helemaal niets of een ruiter normaalgesproken achterstvoren rijd, hongaarse post kan of wat dan ook.. dat doet niet ter zake. we geven paginas eerder bij ladingen af op de bekende namen, maar nu moet ik deze dame automatisch hoger inschatten omdat ze een naam heeft? dat heeft gewoon niet zo veel zin. in deze analyse doet dat gewoon niet ter zake.

ik geloof best dat deze dame goeie punten scoort, VEEL voorzichtiger is met haar hulpen dan de meesten, enz, maar iedereen heeft z'n makken en dat mag je wel aanspreken. (de andere ruiters in de baan in dat filmpje zijn overigens veel harder)

nombrado drukt zich wellicht soms wat anders uit dan men graag wil, maar dan kan ze in deze nog steeds gelijk hebben.

het gaat er niet om WIE het zegt(/laat zien), het gaat erom WAT ze zeggen.

en nogmaals ik heb het genuanceerd met dat ik het niet een groot probleem vind, maar wat is het nut van het posten van zo'n filmpje op dit topic anders dan te kijken hoe deze aanpak zich verhoudt tot the klassieke?

pluvinel laat een paard pas berijden als ie al aan de pilaren practisch alles kan, bijvoorbeeld.
en aan lange teugels werken of ander grondwerk is een goeie voorbereiding voor een jonger paard.

en wat voor voorbehouden ze allemaal over dat jonge paard zegt kan ik allemaal wel snappen, maar dat doet er niets aan af dat dat afwijkt van de 'regels' of, zo je wilt, het dogma... In deze vind ikzelf het klassieke paradigma van 'niet voor 5 jaar' wel heel steekhoudend in verband met hoe een paard groeit en ontwikkeld.

wat het tweede filmpje aangaat:

is best netjes hoor... voor een cross... maar je beweert weer specifieke dingen die gewoon niet kloppen!
ze rijdt eigenlijk alle vertragingen uitsluitend via het bit. ze zit bijna nooit, alleen voor een paar sprongen om het paard meer energie te geven, niet minder, en het paard krijgt een paar keer flinke ophoudingen.

HOE KAN DAT OOK ANDERS!? het is een cross, dat paard is heet en vol adrenaline, ik vind het prima, hoor, maar dat is niet klassiek,en zeker niet over de zit teruggereden, dat is gewoon niet het geval. Ik zie niet in hoe iemand dit parcours Béter had kunnen rijden... en dat zij hier kiest het bit te gebruiken is volledig legitiem, maar ze doet het wèl. ze rijdt hem niet terug over haar zit.

Ze gebruikt zijn hals als steun voor haar balans, ook volledig legitiem... in de cross... maar niet een bewijs dat haar gevoel voor balans supermenselijk is ofzo.

nogmaals... ik vergelijk graag zo'n filmpje als 'peer'(cross) met een 'peer' en het is een heel mooie peer.
maar als je zegt 'kijk deze appel is ook rood!' als je het over deze peer hebt, dan kan het nog zo'n mooie peer zijn, ik wil het geen appel (KD) noemen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:02

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:22

heeft iemand een link naar Mathilde Holmer-Rattenhüber (?)s' dissertatie? (ik schijn immers een boekje te moeten gaan lezen ;) )

Mooi filmpje, heel mooi gemaakt, die stem is heelrustgevend.

Maar eerlijkheidshalve is ook dat paard nog een jaar te jong.
wel moet men begrijpen dat dat jaar het 'vergrijp' behoorlijk inperkt, het verschil tussen 3 en 4 is aanmerkelijk.

BN ook die kleine voltes aan de hand in een SB-achtige beweging. daar kan ook met een jong paard al heel snel een daadwerkelijke SB worden geleerd, die veel situaties met minder stress en met meer controle laat regelen.

'de SB is het aspirin voor het rijden'

het vroeg teovoegen van piaffe is ook een goeie zaak in mijn optiek. Ik ben zelf nog erg aan het klungelen met mijn piaffewerk, maar het helpt mijn paard enorm, en ik heb veel paarden er erg veel baat bij zien hebben.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:46

ben ik met je eens Airnt.
Kheb hier een 5 jarige PRE hengst staan. (grote kleuter) net pas aan het oppakken in het werk. Heel rustig aan, zonder druk en drang.
Ik begin veelal zelf pas met jonge paarden rond 4 á 4 1/2 longeren en handwerk
en met 5 pas onder het zadel.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:59

Ja, Anja Beran is echt super hé.

Ben het ook eens over die leeftijdgrens, heb hier ook een 4jarig arabiertje staan dat heel goed is in het koppetje, maar nog niet rijp om mee te rijden.

Ik wou dat ik wist hoe ik de piaffe moet aanleren (eventueel aan de hand), want methode van mijn vorige lesgever is volgens mij niet echt "klassiek": paard eerst doen achteruitgaan, en dan met een tik van de zweep doen "schrikken". Heb vorige week nog één van hun paarden gezien waarbij in de piaffe de achterhand zeker 20 cm hoger kwam dan de voorhand!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:00

Het gaat mij niet om dat het een grote naam is, het gaat mij erom dat ik het filmpje, zowel van het jonge paard als van de cross heel fijn gereden vind. Ik zou graag willen dat ik het zo kon.
En wat betreft de manier van omgaan met groen dier, even los van de leeftijd, vind ik haar manier heel wat klassieker en paard vriendelijker ogen dan datgene wat jij beschrijft airnt. Ik vind het nl echt NOT DONE (juist ook vanuit de klassieke leer) om een paard dat onder de ruiter nog niet zijn balans heeft (en dat heeft een paard, ongeacht de leeftijd, dat nog maar een paar keer onder het zadel is gewoon nog niet) in een schouder binnenwaarts te forceren. Dat vind ik gewoon niet eerlijk tegenover een paard, al heb je 100.000 x de hulpen al aangeleerd aan de lange lijnen. Je paard is gewoon nog niet in balans en dan hoor je hem niet in een dergelijke oefening te forceren. Staat ook haaks op het klassieke idee van gewenningsfase. Dan is het gewoon een kwestie van voorwaarts oplossen en makkelijk en vriendelijk blijven. Ik vind een dermate groen paard gewoon zelf laten ontdekken dat het enge niet zo eng is, veel eerlijker, veel paard vriendelijker. Punt is wel dat de meeste pure dressuurruiters gewoon te bang zijn voor een zijsprongetje en dus hun groentje in bochten wringen waar het nog niet aan toe is…om zelf maar in de comfort zone van controle te blijven. Pas als een paard veel verder is in de africhting vind ik het belangrijk dat je paard gewoon bij jou blijft, dat ie zijn aandacht onvoorwaardelijk bij jou houdt. Maar dan nog, zou ik een paard pas als ie een paar keer is weggesprongen in een schouder binnenwaarts zetten om langs het enge te gaan. Ik wil gewoon liever middels een kleine ophouding de aandacht terug vragen en mijn paard gewoon in de houding en buiging waar ik mee bezig was overal langs laten gaan.
Wat betreft leeftijd van inrijden van een paard, daar zijn al zoveel andere topics over. Ik ben voorstander van kijken naar het paard. Mijn merrie heeft gewoon tot 5,5 jaar in de opfok gestaan, was gewoon nog erg puppie, maar ik ken er zat die er gewoon eerder aan toe zijn en die daar echt helemaal niets onder geleden hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:10

schouder binnenwaarts forceren????? Nu heb ik even vraagtekens
er is niets, maar dan ook niets moeilijk aan een schouder binnen voor een paard. Dat kan hij van nature, dus ook onder de ruiter. En je kan dat als ruiter pas, als je dit weet te doen via je zit en de balans van het dier!
Als je paard 4 1/2 a 5 jaar is, zijn ze prima in balans.
Helemaal als je ze aan de hand en aan de longe hebt voorbereid spiertechnisch.
Je doet echt net, of wij als ruiter, de oefeningen allemaal moeten aanleren.
Alle paarden kunnen schouder binnen (in vrijheid) changement in vrijheid, piaffe passage in vrijheid.
Daar is niet bijzonders aan dat wij ze dit moeten "leren"

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:31

Mijn ervaring is toch wel dat ELK paard, ongeacht de leeftijd, altijd weer zijn/haar balans moet terug vinden zodra er iemand op gaat zitten. Dit geld voor zowel jonge 3 jarige als voor een 6/7 jarige. Nog ouder heb ik ze zelf niet zadelmak gemaakt, dus daar kan ik moeilijk wat over zeggen. ;)

Overigens is het wel héél erg paard afhankelijk (en niet leeftijd afhankelijk overigens!) hoe snel ze hun balans weer hebben terug gevonden. Maar naar mijn idee begin je gewoon nog niet met zijgangen als het paard nog niet eens in balans op eigen benen met een ruiter erop door de baan kan gaan. Wel vind ik zijgangen heel erg nuttig voor het gymnastiseren en het recht richten. (En persoonlijk heb ik er echt spijt van dat ik met mijn eigen er niet eerder aan begonnen ben, was zelf daarin héél terughoudend).

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 17:44

nombrado schreef:
schouder binnenwaarts forceren????? Nu heb ik even vraagtekens
er is niets, maar dan ook niets moeilijk aan een schouder binnen voor een paard. Dat kan hij van nature, dus ook onder de ruiter. En je kan dat als ruiter pas, als je dit weet te doen via je zit en de balans van het dier!
Als je paard 4 1/2 a 5 jaar is, zijn ze prima in balans.
Helemaal als je ze aan de hand en aan de longe hebt voorbereid spiertechnisch.
Je doet echt net, of wij als ruiter, de oefeningen allemaal moeten aanleren.
Alle paarden kunnen schouder binnen (in vrijheid) changement in vrijheid, piaffe passage in vrijheid.
Daar is niet bijzonders aan dat wij ze dit moeten "leren"

Zou zeggen....laat eens wat zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:26

@Loriene, loop es met een volle voederschep langs de omheining, en ze doen direct sbw hoor.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:40

schouder binnenwaarts is vrijwel het eerste dat ik doe met een paard, en forceren is nog nooit nodig geweest. je legt gewoon je been aan en gebruikt je heupen en beloont het minste of geringste zijwaarts gaan... na drie keer doen hebben ze het meestal door.

Ik zie absoluut niet waarom een paard dat niet kan. leg eens uit waarom dat zou zijn?
waarom is dat on-klassiek?

zijgangen ontspannen meetbaar het paard.
nogmaals, het is vrij breed gedragen hedentendage, horsemanship, maar zelfs in de Duitsche lagere dressuurproeven zitten zijgangen in stap tegenwoordig.

ik draaf meestal überhaupt niet voordat ik zijgangen kan op een grote volte.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 21:52

Airnt schreef:
maar zelfs in de Duitsche lagere dressuurproeven zitten zijgangen in stap tegenwoordig

Oh ja, vertel? Want dat is nieuw voor me, wat voor zijgangen dan?

Volgens mij worden zijgangen (SB, travers, appuyeren) pas vanaf de M dressuur gevraagd. Daar moet een paard sowieso 5 jaar voor zijn en voor appuyementen 6 jaar.
Dan vraag ik me af waarom daar een leeftijdsgrens voor ingesteld is? Als het zo makkelijk is zoals een aantal van jullie hier schrijven.

Net als passage, dat doe ze ook in vrijheid, maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om dat met een relatief jong paard te gaan doen onder het zadel. Kost toch wel een beetje meer kracht dan los in de wei.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:22

echt kort geleden ingevoerd, appument in stap geloof ik.

maar ik kan me best vergissen, sport 'tangiert mir nur perifer'.

het blijft mij verbazen hoe verschillend de duitsche proeven zijn tov de nederlandse, hetgeen ook maar weer laat zien dat het geen wet van mede en persen is.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 22:50

hwn schreef:
@Loriene, loop es met een volle voederschep langs de omheining, en ze doen direct sbw hoor.

Geprobeerd,niet dus :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:12

loriene schreef:
hwn schreef:

Geprobeerd,niet dus :D

nee ze doen dan meestal schouder buitenwaarts _O-

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 23:38

Waren de mijne te lui voor,liepen gewoon rechtuit. :D
Of ze hadden gewoon geen honger. :+

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 08:43

Schouder binnenwaarts is een verzamelende gang...need I say more... Iemand die vind dat ie daar met een groen paard mee kan beginnen, dat...heeft er in mijn ogen geen snars van begrepen.

Ik begin gewoon met het paard rustig laten wennen aan ruitergewicht en de hulpen van de ruiter...en daarin zijn balans vinden en op eigen benen lopen. Vertrouwen krijgen. Al kunnen ze voor mij een part driedubbele radslag overslag in de wei, dat betekent niet dat jij als ruiter het RECHT hebt dat van een paard te vragen dat zijn balans nog zoekt onder ruitergewicht, dat zijn spieren nog moet ontwikkelen om ruiter te dragen. Dat is in mijn ogen verre van eerlijk naar het paard toe, dat is vragen om blessures en regelmatig de da of peut op bezoek. Dat is het laatste wat ik er over zeg, mensen die dat anders zien, staan gewoon zo ver af van hoe ik met jonge paarden wens om te gaan.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 09:33

oji schreef:
Schouder binnenwaarts is een verzamelende gang...need I say more... Iemand die vind dat ie daar met een groen paard mee kan beginnen, dat...heeft er in mijn ogen geen snars van begrepen.

Ik begin gewoon met het paard rustig laten wennen aan ruitergewicht en de hulpen van de ruiter...en daarin zijn balans vinden en op eigen benen lopen. Vertrouwen krijgen. Al kunnen ze voor mij een part driedubbele radslag overslag in de wei, dat betekent niet dat jij als ruiter het RECHT hebt dat van een paard te vragen dat zijn balans nog zoekt onder ruitergewicht, dat zijn spieren nog moet ontwikkelen om ruiter te dragen. Dat is in mijn ogen verre van eerlijk naar het paard toe, dat is vragen om blessures en regelmatig de da of peut op bezoek. Dat is het laatste wat ik er over zeg, mensen die dat anders zien, staan gewoon zo ver af van hoe ik met jonge paarden wens om te gaan.

Juist de schouder binnen en travers aanleren aan de hand bij een jong paard heeft een groot voordeel als je ze zadelmak gaat maken , niet dat je gelijk SB vraagt als je erop zit, maar het voordeel is ook weer als je eerst het paard de hulpen leert vanaf de grond is het vanaf de rug ook veel makkelijker,

Schouderbinnen is niet perse een erge verzameling , dus waarom niet bij een jong dier aanleren??
Juist als je paard deze kent vanaf de grond is er veel meer balans als je erop gaat voor het eerst, tenminste dat is mijn ervaring, heb eerder paarden zonder handwerk zadelmak gemaakt en nu een met voorbereiding vanaf de grond , dus alle zijgangen en toen begonnen met inrijden en scheelt echt heel veel vind ik zelf

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:37

oji schreef:
Al kunnen ze voor mij een part driedubbele radslag overslag in de wei, dat betekent niet dat jij als ruiter het RECHT hebt dat van een paard te vragen dat zijn balans nog zoekt onder ruitergewicht, dat zijn spieren nog moet ontwikkelen om ruiter te dragen. Dat is in mijn ogen verre van eerlijk naar het paard toe, dat is vragen om blessures en regelmatig de da of peut op bezoek. Dat is het laatste wat ik er over zeg, mensen die dat anders zien, staan gewoon zo ver af van hoe ik met jonge paarden wens om te gaan.

Ik vind niet dat je als ruiter het RECHT hebt in de mond te zagen.
Als een paard in vrijheid schouder binnen kan, kan hij dat onder de ruiter ook.
Alleen is het van belang als ruiter zeer bewust te zijn van je eigen balans en de invloed daarin op het paard.
En daar gaat het veelal mis. Veel mensen hebben geen idee van hun eigen lichaam. Werken vaak in tegenstrijdige hulpen waardoor een paard in verwarring raakt.
Op een eenvoudige gewichtsverplaatsing, zit en balans sturend op een jong paard, gaat het zeer eenvoudig.
Vaak wel aan de ene kant makkelijker dan aan de andere kant.
enige is wel, dat je hierin weer als ruiter goed op moet inspelen om het paard toch recht te laten werken.
Ik zie het nut er niet van in een paard in natuurlijke scheefheid rechtheid voorwaarts te laten rennen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 10:52

oji schreef:

Helemaal mee eens.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:31

'verzameling' is een glijdende schaal. bij schouder binnenwaarts is er een mate van verzameling, maar het paard is nog echt niet in de levade.

waarom is verzameling slecht?
waarom kan dat niet vroeg?
is verzameling niet zo essentieel voor het rijden an sich dat je altijd moet proberen het paard te verzamelen? (to an extent)

het 'balans vinden' vind ik eerlijk gezegd redelijke nonsense, het is grotendeels een probleem bij te jonge paarden.(waar je zowiezo nog niet op moet zitten, dus) als je met een goed voorbereid paard begint, moet ie tuurlijk ff wennen, maar daarom draaf je ook niet gelijk weg, dat geeft grotere krachten etc.

het paard moet begrijpen wat de hulpen zijn en het heeft geen zin eerst een taal met je paard af te spreken en dan halverwege het traject van engels naar chinees om te schakelen. dat is ook waar veel ruiters hun plafond vinden.

overigens hebben Grisone, Pluvinel, Löyeneisen, Andrade, Guérinière, etc er dus allemaal 'geen snars van begrepen'?

ik heb de trajecten in de standaard BHS-aanpak, de standaard Nederlandse aanpak, de standaard hunter aanpak in Yorkshire, (overigens ook wat polo werk) van dichtbij meegemaakt. maar het valt mij op dat het rechtuitrijden enorm inperkt wat je bereikt, heel stijve, zwakke, gestresste paarden voortbrengt.

het bewijs voor mij ligt vaak in de achterhand van het paard...

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:32

"For the trainer who is completely absorbed in the training of dressage horses for competition with FEI or competitive rules as guidelines, there is a significant danger. These rules are not for training dressage horses. They are guidelines for competing dressage horses." P. Belasik.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 11:57

Richtlijnen ja.
Een ieder doet het op zijn eigen manier.
Onze jonge dieren hoeven van mij het 1ste half jaar onder het zadel geen sb te kennen.
Eerst maar eens leren wat been geven betekent.Dat is bij mij nog altijd voorwaarts.
Wanneer ik me vertrouwd voel op zo`n jong dier ga ik lekker met hem naar buiten.Laat ik hem kennis maken wat er allemaal op de wereld te zien is.
Schrikken ze een keer heb ik geen sb nodig om er langs te gaan.Ik heb mijn voorwaarts erin.Dus geen prutsmuts maar erlangs.
Worden ze mak van en krijgen nog meer vertrouwen in de ruiter.
Of dit klassiek is maakt me niets uit,ik doe het op mijn manier en doe dit al meer dan 20 jaar.
Wanneer voorwaarts gaan op het been geven er goed in zit begin ik pas met zijgangen te leren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:17

loriene schreef:
Richtlijnen ja.
Een ieder doet het op zijn eigen manier.
Onze jonge dieren hoeven van mij het 1ste half jaar onder het zadel geen sb te kennen.
Eerst maar eens leren wat been geven betekent.Dat is bij mij nog altijd voorwaarts.
Wanneer ik me vertrouwd voel op zo`n jong dier ga ik lekker met hem naar buiten.Laat ik hem kennis maken wat er allemaal op de wereld te zien is.
Schrikken ze een keer heb ik geen sb nodig om er langs te gaan.Ik heb mijn voorwaarts erin.Dus geen prutsmuts maar erlangs.
Worden ze mak van en krijgen nog meer vertrouwen in de ruiter.
Of dit klassiek is maakt me niets uit,ik doe het op mijn manier en doe dit al meer dan 20 jaar.
Wanneer voorwaarts gaan op het been geven er goed in zit begin ik pas met zijgangen te leren.

:j

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 12:20

Airnt schreef:
"For the trainer who is completely absorbed in the training of dressage horses for competition with FEI or competitive rules as guidelines, there is a significant danger. These rules are not for training dressage horses. They are guidelines for competing dressage horses." P. Belasik.

These rules are a reflection of what happens in the training!