[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

zamorasjaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:22

MyOwnDream schreef:
Mijn 3,5jarige pony kan prachtig aan de teugel lopen, als hij het in het zin heeft, ik ben niet echt zo'n dressuurruiter dus ik doe het niet vaak, maar nu loopt hij bestwel met zijn hoofd de lucht in de ben ik er wel wat meer mee bezig. Het probleem is, als hij aan de teugel loopt wil hij of helemaal niet meer aandraven, of begint hij telkens te bokken, is dit gewoon omdat hij er geen zin in heeft of?

mijn paard heeft dit ook een tijd gedaan, toen zaten de spieren in haar nek gewoon heel erg vast, toen we haar hadden laten masseren dee ze het wel gewoon wer:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:31

MyOwnDream schreef:
Mijn 3,5jarige pony kan prachtig aan de teugel lopen, als hij het in het zin heeft, ik ben niet echt zo'n dressuurruiter dus ik doe het niet vaak, maar nu loopt hij bestwel met zijn hoofd de lucht in de ben ik er wel wat meer mee bezig. Het probleem is, als hij aan de teugel loopt wil hij of helemaal niet meer aandraven, of begint hij telkens te bokken, is dit gewoon omdat hij er geen zin in heeft of?

Denk dat je te hard bent met je hand :)
Heb je misschien een foto/filmpje van het rijden :) ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:37

MyOwnDream schreef:

Wsl ben je er op een manier mee bezig dat je meer druk geeft met je handen en zo werkt het aan de teugel rijden niet. Het is namelijk heel logisch dat wanneer jij meer druk geeft met je handen, je pony niet naar voren kan hij gaat bokken of stijgeren.Gas geven en remmen tegelijk = de lucht in ;) )

In dit topic (slechts een paar pagina's terug) staat omschreven hoe je het wel moet doen.

Villanelle

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 13:08

Ik rijd bitloos (heb verder niks tegen een goed gebruikt bit hoor) en als ik hem goed heb losgereden zakt hij vanzelf (hij loopt daarvoor ook niet met zijn hoofd in de lucht). Doe niks met m'n teugels op dat gebied. Ik ben met hem nog niet zover dat ik hem kan oprichten, we rijden eigenlijk alleen lekker vwnw. Het is bij mij beter gegaan, toen ik meer ben gaan letten op het rechtrichten (en dit moet natuurlijk eigenlijk altijd) en meer slangenvoltes, halve grote voltes van links naar rechts en andersom en meer stelling in de hoeken ging vragen.

x_mnq

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 15:45

heb je hem aleens gereden met een bijzet of slof? Of tijdens het longeren hier gebruik van maken?

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 13:42

Het klinkt misschien raar, maar Dakota loopt veel meer ontspannen en vanzelf aan de teugels sinds in een happy mouth bit heb gekocht. Die heb ik nu 2 weken. Daarvoor had ik een gewone elkel gebroken bustrens. Ik heb het laatst nog een keer geprobeerd met het 'oude' bit, maar dan loopt ze minder ontspannen en pakt meer vast. Ze is 4 jaar en het kan zijn dat ze nu bezig is met wisselen. Ik blijf gewoon lekker met het HM bit rijden. Het gaat lekker zo. Vooral na de eerste galop is ze meer ontspannen en loopt ze vanzelf mooi aan de teugel.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:21

ik rijd 2x per week op een tinker van iemand anders.
de eigenaar rijd hem maar eens in de twee maanden ofzo.
nou probeer ik hem aan de teugel te krijgen maar het wil nog niet zo lukken, ik doe heel erg mijn best door voltes te rijden sneller en zachter, voorzichtig wat te spelen met mijn handen maar toch lukt het niet om hem aan de teugel te krijgen. hij word ook nog door iemand anders gereden en die lukt het soms wel. oke die heeft wel 20 jaar meer rijervaring maar toch?
iemand tips??

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 11:45

nijntjuh94 schreef:
nou probeer ik hem aan de teugel te krijgen maar het wil nog niet zo lukken, ik doe heel erg mijn best door voltes te rijden sneller en zachter, voorzichtig wat te spelen met mijn handen maar toch lukt het niet om hem aan de teugel te krijgen. hij word ook nog door iemand anders gereden en die lukt het soms wel. oke die heeft wel 20 jaar meer rijervaring maar toch?
iemand tips??

Ik raad je aan om met het spelen te stoppen.
Wanneer paarden door het spelen aan de teugel gaan, zakken ze omdat ze het geklooi in de mond zat zijn. Je wilt graag dat het paard zijn rug gat bollen en daardoor ook aan de teugel gaat lopen (daarom ook "van achter naar voren rijden") Door aan de voorkant te "klooien" gaat de achterkant en rug niet mee en krijg je dus alleen een krul.
Wanneer je het paard goed activeerd van achter (tempowisselingen, goed aan het been etc) zet hij zijn achterbenen verder onder de buik. Hierdoor wordt zijn rug boller. Wanneer zijn rug bol is, is het lastig en niet prettig om "sterren te kijken" en met een fijne verbinding (meegaande hand waardoor de aanleuning/contact licht en constant is) zal het paard vanzelf ook zijn hals ronder maken.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 12:48

Hej!
ik heb ook een vraagje! :)
De laaste 2 keer dat ik ben gaan rijden op mijn vzpony heb ik gereden met wat kortere teugels omdat ze zeiden op de manege dat ik altijd met veel te lange teugels reed, dus thuis dan een beetje oefenen want ik weet dat ik dit bij men vzpony ook doe dus daar al maar direct verandering van gemaakt.

Maar nu dus, de voorlaatste keer dat ik ben gaan rijden is mijn vzpony onderin beginnen te lopen op het einde in stap. Wel telkens maar een paar stukken maar toch, ik helemaal verbaasd :D
Ik heb dan als hij zo begon te lopen, een beetje meegegeven en dan meeveren.

Nuja gistere ben ik weer gaan rijden en toen vanaf dat we de piste inkwamen begon hij direct zo te lopen, ik nog meer verbaasd, telkens wel maar stukken, dus lange zijde hoofd omlaag, korte zijde hoofd horizontaal.
Ik hoop dat jullie nog kunnen volgen?

Maar kunnen jullie mijj wat tips geven hoe ik hier het beste op reageer?
Want ik heb nog niet vaak gereden op paarde die onderin lopen, buiten die van mijn neef dan.
En hier moest ik dan meegeven.
Maar ik heb het probleem dat als ik wil meegeven mijn contact verlies en het paard dan weer omhoog komt.
Hebben jullie hier ook wat tipt voor?

Ieder geval al bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:05

Aaronsroos schreef:
Hej!
ik heb ook een vraagje! :)
De laaste 2 keer dat ik ben gaan rijden op mijn vzpony heb ik gereden met wat kortere teugels omdat ze zeiden op de manege dat ik altijd met veel te lange teugels reed, dus thuis dan een beetje oefenen want ik weet dat ik dit bij men vzpony ook doe dus daar al maar direct verandering van gemaakt.

Maar nu dus, de voorlaatste keer dat ik ben gaan rijden is mijn vzpony onderin beginnen te lopen op het einde in stap. Wel telkens maar een paar stukken maar toch, ik helemaal verbaasd :D
Ik heb dan als hij zo begon te lopen, een beetje meegegeven en dan meeveren.

Nuja gistere ben ik weer gaan rijden en toen vanaf dat we de piste inkwamen begon hij direct zo te lopen, ik nog meer verbaasd, telkens wel maar stukken, dus lange zijde hoofd omlaag, korte zijde hoofd horizontaal.
Ik hoop dat jullie nog kunnen volgen?

Maar kunnen jullie mijj wat tips geven hoe ik hier het beste op reageer?
Want ik heb nog niet vaak gereden op paarde die onderin lopen, buiten die van mijn neef dan.
En hier moest ik dan meegeven.
Maar ik heb het probleem dat als ik wil meegeven mijn contact verlies en het paard dan weer omhoog komt.
Hebben jullie hier ook wat tipt voor?

Ieder geval al bedankt :)

Aangezien het paard omhoog komt als je contact verliest zou ik toch echt even met langere teugels gaan rijden.
Waarschijnlijk loopt de pony gewoon in een 'valse knik', dat is dan meestal verkeerd aangeleerd.
Ik weet niet of je les hebt op die pony?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:31

idd, wanneer je als ruiter gaat meegeven, hoort het paard na te geven, dus de hand te volgen. Wanneer je dan het contact verliest is je pony dus niet nageeflijk en loopt dus niet correct aan de teugel.

sommige paarden lopen sneller in een valse knik dan andere. Ik raad iig les aan, omdat je nog erg zoeende bent en bevestiging nodig hebt wanneer het goed of fout gaat.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:56

superwoman schreef:
idd, wanneer je als ruiter gaat meegeven, hoort het paard na te geven, dus de hand te volgen. Wanneer je dan het contact verliest is je pony dus niet nageeflijk en loopt dus niet correct aan de teugel.

sommige paarden lopen sneller in een valse knik dan andere. Ik raad iig les aan, omdat je nog erg zoeende bent en bevestiging nodig hebt wanneer het goed of fout gaat.

Ja nee dat bedoel ik niet, als ik met mijn hande meegeef, volgt hij mooi en gaat hij ja lekker laag lopen, maar ik heb nogal de neiging om inneens veel te veel mee te geven waardoor het contact kwijt graakt...

Een vriendin gaat binnekort eens mee gaan om eens te kijken.
Maar wou al graag miss een paar tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:19

Aaronsroos schreef:
superwoman schreef:

Ja nee dat bedoel ik niet, als ik met mijn hande meegeef, volgt hij mooi en gaat hij ja lekker laag lopen, maar ik heb nogal de neiging om inneens veel te veel mee te geven waardoor het contact kwijt graakt...

Dan zou ze alsnog je hand moeten volgen.

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:31

Bizzybijtje schreef:
Aangezien het paard omhoog komt als je contact verliest zou ik toch echt even met langere teugels gaan rijden.
Waarschijnlijk loopt de pony gewoon in een 'valse knik', dat is dan meestal verkeerd aangeleerd.
Ik weet niet of je les hebt op die pony?

Nee les op hem heb ik niet, maar in de manege wel.

Maar waarom zou hij inneens beginnen met in een valse knik te lopen?
Hij heeft dit daarvoor nooit gedaan en in zijn mond zitte 'spelen' doe ik ook niet of dergelijk. Ik blijf uit zijn mond.
Ik rijd nu gewoon met contact en vroeger niet of maar met half contact.
Hij loopt zo ongeveer http://www.gerdheuschmann.com/bdp/_img/dehn.jpg

Maar er gaat normaal een vriendin eens komen kijken, die er wel wat van af weet, dus misschien weet ik dan meer, :)
in iedere geval bedankt :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:31

Aaronsroos schreef:

Dan snap ik je helemaal niet :=
Graag een echte foto, anders wordt het allemaal niet duidelijker ;)

Aaronsroos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:43

superwoman schreef:
Aaronsroos schreef:

Dan snap ik je helemaal niet :=
Graag een echte foto, anders wordt het allemaal niet duidelijker ;)

haha sorry! :o :=
zal proberen woendag iemand mee te nemen en dat die dan een foto trekt :p

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:09

superwoman schreef:
nijntjuh94 schreef:
iemand tips??

Ik raad je aan om met het spelen te stoppen.
Wanneer paarden door het spelen aan de teugel gaan, zakken ze omdat ze het geklooi in de mond zat zijn. Je wilt graag dat het paard zijn rug gat bollen en daardoor ook aan de teugel gaat lopen (daarom ook "van achter naar voren rijden") Door aan de voorkant te "klooien" gaat de achterkant en rug niet mee en krijg je dus alleen een krul.
Wanneer je het paard goed activeerd van achter (tempowisselingen, goed aan het been etc) zet hij zijn achterbenen verder onder de buik. Hierdoor wordt zijn rug boller. Wanneer zijn rug bol is, is het lastig en niet prettig om "sterren te kijken" en met een fijne verbinding (meegaande hand waardoor de aanleuning/contact licht en constant is) zal het paard vanzelf ook zijn hals ronder maken.

oke bedankt,
ik zal het gaan proberen!
dus hand stil houden en beetje meegaan met het paard met de hand, en voor de rest, veel been geven?
begrijp ik het nu goed?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:46

nijntjuh94 schreef:
oke bedankt,
ik zal het gaan proberen!
dus hand stil houden en beetje meegaan met het paard met de hand, en voor de rest, veel been geven?
begrijp ik het nu goed?

Niet veel been geven, maar hem scherp aan je been maken.
Hij moet niet wegschieten op je been, maar jij moet wel verschil voelen wanmneer je je kuit aanspant.
:j

Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:12

Mijn fjord is niet zo goed dressuur aangelegen maar wil hem nu nagevelijk gaan rijden
maar dat vindt hij heel moeilijk en hij doet helemaal niks als ik het probeer.

Iemand tips? :)
:wave:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 16:54

zie de posts iets daarboven...

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 17:07

superwoman schreef:
zie de posts iets daarboven...

Idd,paard laten ontspannen door overgangen/figuren te rijden.
Ik longeer ook regelmatig,dan zie je hoe je paard loopt.
Bij mij gaat het rijden al beter,hij geeft eerder na dan een tijdje terug!
Paard moet zelf je hand opzoeken idd,niet andersom!Dat werkt gewoon niet.
Ik houdt m'n handen gewoon stil,dus niet af en toe een kneepje.
Het geeft een goed gevoel als hij ontspant,
z'n oren ontspannen dan ook,grappig gezicht *D

xJilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:02

ik probeer een paard waar ik tijdens de les op rijd
aan de teugel te laten lopen, dan gaat ie wel, maar dan heb je 'm heel even netjes aan de teugel en als je denkt dat het gelukt is, doet ie z'n hoofd omhoog en dan zit hij niet meer aan de teugel, mijn insturctrice zegt dat het paard heel goed aan de teugel kan lopen, (zij rijd hem soms ook)
maar bij mij wil het nog niet lukken, wat moet ik doen zodat hij zijn hoofd niet meer omhoog doet en weer aan de teugel blijft lopen?

iemand helpen?, ik heb dit aan mijn instructrice gevraagd, met haar erbij wil het wel maar niet als ik het in mijn eentje probeer xD

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-10 19:05

Als je nu even de moeite had genomen om deze pagina even te lezen.....
superwoman schreef:
Je wilt graag dat het paard zijn rug gat bollen en daardoor ook aan de teugel gaat lopen (daarom ook "van achter naar voren rijden") Door aan de voorkant te "klooien" gaat de achterkant en rug niet mee en krijg je dus alleen een krul.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 18:34

xJilly schreef:
ik probeer een paard waar ik tijdens de les op rijd
aan de teugel te laten lopen, dan gaat ie wel, maar dan heb je 'm heel even netjes aan de teugel en als je denkt dat het gelukt is, doet ie z'n hoofd omhoog en dan zit hij niet meer aan de teugel, mijn insturctrice zegt dat het paard heel goed aan de teugel kan lopen, (zij rijd hem soms ook)
maar bij mij wil het nog niet lukken, wat moet ik doen zodat hij zijn hoofd niet meer omhoog doet en weer aan de teugel blijft lopen?

iemand helpen?, ik heb dit aan mijn instructrice gevraagd, met haar erbij wil het wel maar niet als ik het in mijn eentje probeer xD

Misschien dat je je handen meteen te los gooit als je paard na gaat geven. Probeer altijd licht contact en een meegaande hand te houden en hou je paard aan je been. Zorg dat de reactie op je been niet meteen wegzakt.

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 22:51

Voooooorwaarts neerwaarts