Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oji schreef:Sorry hoor airnt....maar paard is 3 jaar en een paar keer onder het zadel gereden. Daar zit echt nog geen schouder binnenwaarts op...als dat er wel op zou zitten zou ik me JUIST afvragen waar de amazone mee bezig is. Dit is Ingrid Klimke. Als er iemand balans heeft en daarmee niet bang is als een paard een sprongetje opzij maakt is zij het wel. Vriendelijk klopje voor vertrouwen als paard stil blijft staan op de 'enge' plek...als dat al niet meer goed is. De dame rijd 4* crossen. Die rijdt ze net zo netjes in balans en vriendelijk als een GP dressuurproef. Laat het gerust aan haar over hoe ze een dier om moet leren gaan met spooky situations.
Iemand hier roept altijd dat een paard zijn hals als balansstok moet kunnen gebruiken. Nou zien we een amazone op een paard dat net onder het zadel, enorme bewegingen maar ook heel erg zoekende naar zijn balans, daarvoor zijn hals gebruikt...Amazone geeft daar ook de ruimte voor ipv geforceerd dat hoofd stil houden...is het nog niet goed.
Nou, tis dat ik er het geld niet voor heb, maar deze dame zou elk paard van mij mogen beleren...denk dat er in nederland weinig tot geen te vinden zijn die het zo kundig en vriendelijk kunnen.
Airnt schreef:overigens zie ik in het filmpje wel degelijk gezaag, van meerdere ruiters in dat filmpje.
ik heb echt wel erger gezien, en ze heeft heel goed in de smiezen waar de camera staat, maar eenduidig asymmetrisch teugeldruk, bewegend bit, daarnaast laat ze zich meermaals de zit ontnemen door het wegspringen van het paard en dat komt ook duidelijk aan in de paardenmond.
is het wereldschokkend? nee
is het indrukwekkende rijkunst? nee
is het klassiek? lijkt me niet, balanszoeken in de teugels en zagen (ook als het niet heel uitgesproken is) is niet echt klassiek.
erg informatief vind ik het ook niet, ik kan het niet goed zien, maar ze geeft het paard geloof ik zelfs nog een beloning voor het wegspringen met een schouderklopje.
een eenvoudige schouder binnewaarts eraan voorbij is meestal handiger, nuttiger, en als je weet dat je paard gaat wegspringen, dan ga je toch in balans zitten met je schouders naar achteren zodat je niet rondgesmeten wordt, en wellicht in je zit kan voelen wat gaat komen en over zit en been (meer) kan corrigeren en niet zo veel teugel nodig hebt?
het gaat mij er niet om die dame in die rooie jas af te fakkelen, maar er is wel inhoudelijk kritiek op te hebben. het is niet ideaal. (allemaal heel begrijpelijk, maar niet het ideaal).
dus ik ben het coincidentally eens met nombrado.
nombrado schreef:overigens zie ik het dan liever zo
niet de klassieke manier, maar wel zonder in het mondje te werken of een paard naar beneden te drukken met je handen.
https://www.youtube.com/watch?v=No6GVRn4nrg
_Marinke_ schreef:Ik rijd niet met handschoenen, vind het verschrikkelijke ondingen.
Alleen als het echt heel koud is wil ik nog wel eens handschoenen aantrekken, maar dat is omdat ik anders door de kou mijn handen ga verkrampen. Maar ze gaan dan meestal toch ook vrij snel weer uit als ik even aan het rijden ben.Heb overigens gehoord van iemand die in Duitsland gelest heeft dat zij met handschoenen MOEST rijden. Werd haar gewoon verplicht.
Wat heeft het rijden met of zonder handschoenen er eigenlijk mee te maken?
Airnt schreef:en waarom zou je op een 3 jarig paard gaan zitten, klassiek gezien? officieel hoort dat pas vanaf 5 jaar.
en waarom zou je een paard geen schouder binnenwaarts kunnen aanleren, dat is overigens niet uitsluitend dressuur, dat wordt ook (aan de hand) gedaan in horsemanship, westerndisciplines, etc
en of die dan 100% volgens de regelen der kunst doet in zo'n geval ook nog niet ter zake, het is een paar pasjes zodat je controle houdt, de achterhand blijft controleren, en niet zo met je hele gewicht (technisch gezien zelfs meerdere malen eigengewicht) in de teugels hangen.
hwn schreef:Airnt schreef:en waarom zou je op een 3 jarig paard gaan zitten, klassiek gezien? officieel hoort dat pas vanaf 5 jaar.
en waarom zou je een paard geen schouder binnenwaarts kunnen aanleren, dat is overigens niet uitsluitend dressuur, dat wordt ook (aan de hand) gedaan in horsemanship, westerndisciplines, etc
en of die dan 100% volgens de regelen der kunst doet in zo'n geval ook nog niet ter zake, het is een paar pasjes zodat je controle houdt, de achterhand blijft controleren, en niet zo met je hele gewicht (technisch gezien zelfs meerdere malen eigengewicht) in de teugels hangen.
Helemaal mee eens.
oji schreef:Hier een filmpje van dezelfde amazone in een cross. Kijk met hoeveel balans en techniek zij door een cross gaat. hoe licht het teugelcontact is, hoe goed het paard op haar zit terugkomt. Met hoeveel vertrouwen en plezier het dier zijn werk doet. Hoe weinig verstoringen. Ik vind dit echt een wereld amazone. Kan ik alleen maar een diepe buiging voor maken en heel erg van genieten.
https://www.youtube.com/watch?v=Ug9FG7Gw1hY