Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 22:03

nu haar handen nog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 00:07

Niemand ziet hier volgens mij gezaag, behalve jij Nombrado.
Ik zie een heel erg netjes gereden jong paard zoals ik ze maar weinig zie.
Sporen zie ik geen probleem in, want de amazone heeft goeie controle over haar onderbeen en ze gebruikt de sporen niet onnodig.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 02:03

een wel grappige website zegt dit:

"AKADEMISCHE REITKUNST" (Wortschöpfung von Bent Branderup) Wie Zalis "Reiten für Gebildete" - ist ein tolles Buch nebenbei gesagt, zielt es ab darauf, daß man Nachdenken muß beim Reiten und nie auslernt. Ist ein philosophischer Ansatz.

"KLASSISCHE REITKUNST" - Reitkunst ohne Tummeln auf Warmblütern und Vollblütern Serienwechsel, Gangverstärkungen, Anspruch zur Nutzung als Campagnepferd - Jagd - Kavallerie, "Einhändig nur für die Reitpäpste"

"BAROCKE REITKUNST" - Reitkunst auf "Barockpferden", Piaffe, Passage, kultviertes Mezair, Schulsprünge ohne "Nutzungsanspruch", nur schön
aussehen, einhändig reiten, durch aufgerichtete Gerte verdeutlicht, ist Ideal.

"RENAISSANCE-REITEN" - Reikunst auf "Barocken", viel Galopparbeit, Tummeln, Carriere, Schulung auf Einhändig-Reiten wg.
Waffenhandhabung, Waffengänge, Schulsprünge als Krone der Ausbildungskunst.

hun lexicon klopt bijna helemaal, redop hebben ze nog verkeerd (is een zijwaartse terre-a-terre), en passaden zijn ook nog wat ingewikkelder (zijn vele vormen van, in galoppirouette, repulon, in courbette etc etc.), maar best wel een goed geschreven stukje.

http://fdc_sasu.beepworld.de/reitweise.htm

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 02:32

overigens zie ik in het filmpje wel degelijk gezaag, van meerdere ruiters in dat filmpje.
ik heb echt wel erger gezien, en ze heeft heel goed in de smiezen waar de camera staat, maar eenduidig asymmetrisch teugeldruk, bewegend bit, daarnaast laat ze zich meermaals de zit ontnemen door het wegspringen van het paard en dat komt ook duidelijk aan in de paardenmond.

is het wereldschokkend? nee
is het indrukwekkende rijkunst? nee
is het klassiek? lijkt me niet, balanszoeken in de teugels en zagen (ook als het niet heel uitgesproken is) is niet echt klassiek.

erg informatief vind ik het ook niet, ik kan het niet goed zien, maar ze geeft het paard geloof ik zelfs nog een beloning voor het wegspringen met een schouderklopje.

een eenvoudige schouder binnewaarts eraan voorbij is meestal handiger, nuttiger, en als je weet dat je paard gaat wegspringen, dan ga je toch in balans zitten met je schouders naar achteren zodat je niet rondgesmeten wordt, en wellicht in je zit kan voelen wat gaat komen en over zit en been (meer) kan corrigeren en niet zo veel teugel nodig hebt?

het gaat mij er niet om die dame in die rooie jas af te fakkelen, maar er is wel inhoudelijk kritiek op te hebben. het is niet ideaal. (allemaal heel begrijpelijk, maar niet het ideaal).

dus ik ben het coincidentally eens met nombrado.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:43

Sorry hoor airnt....maar paard is 3 jaar en een paar keer onder het zadel gereden. Daar zit echt nog geen schouder binnenwaarts op...als dat er wel op zou zitten zou ik me JUIST afvragen waar de amazone mee bezig is. Dit is Ingrid Klimke. Als er iemand balans heeft en daarmee niet bang is als een paard een sprongetje opzij maakt is zij het wel. Vriendelijk klopje voor vertrouwen als paard stil blijft staan op de 'enge' plek...als dat al niet meer goed is. De dame rijd 4* crossen. Die rijdt ze net zo netjes in balans en vriendelijk als een GP dressuurproef. Laat het gerust aan haar over hoe ze een dier om moet leren gaan met spooky situations.
Iemand hier roept altijd dat een paard zijn hals als balansstok moet kunnen gebruiken. Nou zien we een amazone op een paard dat net onder het zadel, enorme bewegingen maar ook heel erg zoekende naar zijn balans, daarvoor zijn hals gebruikt...Amazone geeft daar ook de ruimte voor ipv geforceerd dat hoofd stil houden...is het nog niet goed.
Nou, tis dat ik er het geld niet voor heb, maar deze dame zou elk paard van mij mogen beleren...denk dat er in nederland weinig tot geen te vinden zijn die het zo kundig en vriendelijk kunnen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:00

Ik kende haar nog niet (althans, weinig nog van gezien, ligt aan mij hoor :P ), maar vind haar inderdaad een heel prettig voorbeeld van hoe je een jong paard zou kunnen rijden. Ik weet alleen wel zeker dat als ik zo op een jong paard zit dat ik al snel te horen krijg dat ik me teugels veel te lang zou hebben (krijg nu al regelmatig te horen dat ik de teugels korter moet pakken en met meer druk moet rijden :o )... Toch vind ik het wel een fijn voorbeeld, zo wil ik de jonge paarden ook kunnen rijden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:32

oji schreef:
Sorry hoor airnt....maar paard is 3 jaar en een paar keer onder het zadel gereden. Daar zit echt nog geen schouder binnenwaarts op...als dat er wel op zou zitten zou ik me JUIST afvragen waar de amazone mee bezig is. Dit is Ingrid Klimke. Als er iemand balans heeft en daarmee niet bang is als een paard een sprongetje opzij maakt is zij het wel. Vriendelijk klopje voor vertrouwen als paard stil blijft staan op de 'enge' plek...als dat al niet meer goed is. De dame rijd 4* crossen. Die rijdt ze net zo netjes in balans en vriendelijk als een GP dressuurproef. Laat het gerust aan haar over hoe ze een dier om moet leren gaan met spooky situations.
Iemand hier roept altijd dat een paard zijn hals als balansstok moet kunnen gebruiken. Nou zien we een amazone op een paard dat net onder het zadel, enorme bewegingen maar ook heel erg zoekende naar zijn balans, daarvoor zijn hals gebruikt...Amazone geeft daar ook de ruimte voor ipv geforceerd dat hoofd stil houden...is het nog niet goed.
Nou, tis dat ik er het geld niet voor heb, maar deze dame zou elk paard van mij mogen beleren...denk dat er in nederland weinig tot geen te vinden zijn die het zo kundig en vriendelijk kunnen.

:j Helemaal mee eens. Merk dat ik het ook wel grappig vind al de kritiek op deze amazone die geloof ik de derde of vierde keer op dit groene paard zit. Dan SB rijden ach Airnt toch, dat is toch helemaal niet aan de orde. Paard kan amper met ruiter op zijn rug zijn balans houden en dat is normaal voor zo'n jonkie. En ja Oji deze dame mag zeer zeker op mijn paard. Zou paardje een stuk beter van worden denk ik!
Amazone vertelt dat paard super gespannen is en blij is dat hij zo braaf is. Blijkbaar heeft hij dat vertrouwen in haar. Vandaar ook die klopjes. Klopjes zijn niet alleen als beloning bedoeld. Als mijn paard bang is en ik geef een zacht klopje op de hals dan kruipt ze als het ware "helemaal in mijn hand" en dan durft ze meestal wel langs al het spannende. Is gewoon vertrouwen tussen paard en amazone en geruststelling van kom maar kleintje, komt wel goed, is allemaal niet zo erg dat je wat naar binnen uitwijkt enz.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:10

Airnt schreef:
overigens zie ik in het filmpje wel degelijk gezaag, van meerdere ruiters in dat filmpje.
ik heb echt wel erger gezien, en ze heeft heel goed in de smiezen waar de camera staat, maar eenduidig asymmetrisch teugeldruk, bewegend bit, daarnaast laat ze zich meermaals de zit ontnemen door het wegspringen van het paard en dat komt ook duidelijk aan in de paardenmond.

is het wereldschokkend? nee
is het indrukwekkende rijkunst? nee
is het klassiek? lijkt me niet, balanszoeken in de teugels en zagen (ook als het niet heel uitgesproken is) is niet echt klassiek.

erg informatief vind ik het ook niet, ik kan het niet goed zien, maar ze geeft het paard geloof ik zelfs nog een beloning voor het wegspringen met een schouderklopje.

een eenvoudige schouder binnewaarts eraan voorbij is meestal handiger, nuttiger, en als je weet dat je paard gaat wegspringen, dan ga je toch in balans zitten met je schouders naar achteren zodat je niet rondgesmeten wordt, en wellicht in je zit kan voelen wat gaat komen en over zit en been (meer) kan corrigeren en niet zo veel teugel nodig hebt?

het gaat mij er niet om die dame in die rooie jas af te fakkelen, maar er is wel inhoudelijk kritiek op te hebben. het is niet ideaal. (allemaal heel begrijpelijk, maar niet het ideaal).

dus ik ben het coincidentally eens met nombrado.

Gelukkig dat er nog iemand dit ziet. (ik mankeer echt niets aan mijn ogen, en vind het zelfs overduidelijk)
Het is zeker niet bedoeld iemand af te branden, maar zeker geen klassieke manier om een paard zo zadelmak te maken.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:18

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:25

@Nombrado, ik snap niet wat je hier goed aan vindt, en heeft voor mij helemaal niets met dressuur te maken:
1) werkt idd niet in de mond, want er zit geen bit in, maar werkt zelfs op de neus duidelijk sterk genoeg in met de handen, zodat het paard bij momenten veel zwaarder achter de loodlijn kruipt dan dat vorige paard.
2) ik vind het not done dat je even een paard in een vreemde omgeving in 1-2-3 zadelmak gaat maken omdat je toevallig goed kan rodeo's uitzitten. Zadelmak maken moet met tijd, geduld en vertrouwen gebeuren, en rodeo's voorkomen. Oké, hier was geen rodeo te zien, maar da's toeval, is wel zijn methode.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 10:50

Snap ook niet wat dit filmpje met dressuur te maken heeft.
Dit is een filmpje over zadelmak maken.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:02

Er is wel een heel groot verschil tussen deze paarden. Het ene paard is zadelmak en accepteert de ruiter. Klaar om door gereden te worden. Het andere paard is nog niet zadelmak, zit voor de aller eerste keer iemand op haar rug. Ben benieuwd hoe die na een week door de baan gaat en gereden word.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:07

zo vond ik dat eerdere filmpje absoluut niet met klassieke dressuur te maken hebben, net als het filmpje wat ik poste
als er een hoofd gemanipuleerd wordt naar beneden, en dat doet ze, of zagende bewegingen maakt , en dat doet ze ook (kan je ook zien aan de naar beneden gedrukte armen, er is dus geen ontspanning in de armen/schouders, hoe kan het paard daar dan wel ontspannen?)

Nog een vraag. Wie rijd er hier met handschoenen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:12

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:13

nombrado schreef:
overigens zie ik het dan liever zo
niet de klassieke manier, maar wel zonder in het mondje te werken of een paard naar beneden te drukken met je handen.
https://www.youtube.com/watch?v=No6GVRn4nrg

Overigens als we het hebben over zadelmak maken ben ik ook wel een fan van Gert v het Hof

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 11:15

Ik rijd niet met handschoenen, vind het verschrikkelijke ondingen.
Alleen als het echt heel koud is wil ik nog wel eens handschoenen aantrekken, maar dat is omdat ik anders door de kou mijn handen ga verkrampen. Maar ze gaan dan meestal toch ook vrij snel weer uit als ik even aan het rijden ben. :+ Heb overigens gehoord van iemand die in Duitsland gelest heeft dat zij met handschoenen MOEST rijden. Werd haar gewoon verplicht.

Wat heeft het rijden met of zonder handschoenen er eigenlijk mee te maken?

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:04

ik zie duidelijk de ruiter naar voren kippen, en dan hard rukken aan de teugels... dat is geen balans.

en nogmaals, het is gewoon niet klassiek.
en waarom zou je op een 3 jarig paard gaan zitten, klassiek gezien? officieel hoort dat pas vanaf 5 jaar.

en waarom zou je een paard geen schouder binnenwaarts kunnen aanleren, dat is overigens niet uitsluitend dressuur, dat wordt ook (aan de hand) gedaan in horsemanship, westerndisciplines, etc

en of die dan 100% volgens de regelen der kunst doet in zo'n geval ook nog niet ter zake, het is een paar pasjes zodat je controle houdt, de achterhand blijft controleren, en niet zo met je hele gewicht (technisch gezien zelfs meerdere malen eigengewicht) in de teugels hangen.

het is en blijft niet klassiek.
en heel onhandig.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:50

_Marinke_ schreef:
Ik rijd niet met handschoenen, vind het verschrikkelijke ondingen.
Alleen als het echt heel koud is wil ik nog wel eens handschoenen aantrekken, maar dat is omdat ik anders door de kou mijn handen ga verkrampen. Maar ze gaan dan meestal toch ook vrij snel weer uit als ik even aan het rijden ben. :+ Heb overigens gehoord van iemand die in Duitsland gelest heeft dat zij met handschoenen MOEST rijden. Werd haar gewoon verplicht.

Wat heeft het rijden met of zonder handschoenen er eigenlijk mee te maken?

ik moest inderdaad in Duitsland verplicht met handschoenen rijden.
dit omdat ze hier enkele ongelukken mee hebben gemaakt dat met handschoenen voorkomen had kunnen worden. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:53

Vanwege zachte huid waar ik last van heb moet ik tuinieren en paardrijden met handschoenen doen. Eigenlijk heb ik vrijwel altijd handschoenen aan. Ik heb ook heel gauw winterhanden en dan kan ik met mijn handen helemaal niets meer, is zo pijnlijk. Ik heb hele dunne leren fijne paardrij handschoenen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:13

Ik persoonlijk vind het zelf gewoon ondingen, maar vraag me wel af waar de vraag van Nombrado vandaan komt. Er zijn tal redenen waarom iemand met handschoenen rijd imo. Ook kan het simpelweg een gewoonte zijn wat van jongs af aan is aangeleerd (zo is dat bij mij dat ik altijd mijn cap op zet). Maar wat heeft het rijden met of zonder handschoenen er precies mee te maken?

Lotte, ik wist inderdaad dat het jou verplicht werd en dat daar een reden voor was. Maar het precieze wist ik niet meer. Fijn dat je het zelf even toelicht. ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:19

Airnt schreef:
en waarom zou je op een 3 jarig paard gaan zitten, klassiek gezien? officieel hoort dat pas vanaf 5 jaar.

en waarom zou je een paard geen schouder binnenwaarts kunnen aanleren, dat is overigens niet uitsluitend dressuur, dat wordt ook (aan de hand) gedaan in horsemanship, westerndisciplines, etc

en of die dan 100% volgens de regelen der kunst doet in zo'n geval ook nog niet ter zake, het is een paar pasjes zodat je controle houdt, de achterhand blijft controleren, en niet zo met je hele gewicht (technisch gezien zelfs meerdere malen eigengewicht) in de teugels hangen.

Helemaal mee eens.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:22

hwn schreef:
Airnt schreef:

Helemaal mee eens.

Ze vertelt in het filmpje dat ze met zo'n jong paard er af en toe op gaat zitten maar voornamelijk aan de longe met hem werkt en dat ook maar zeer mondjesmaat. Zoiets heb ik in ieder geval begrepen en ik ga hierop niet het filmpje weer beluisteren.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:23

Hier een filmpje van dezelfde amazone in een cross. Kijk met hoeveel balans en techniek zij door een cross gaat. hoe licht het teugelcontact is, hoe goed het paard op haar zit terugkomt. Met hoeveel vertrouwen en plezier het dier zijn werk doet. Hoe weinig verstoringen. Ik vind dit echt een wereld amazone. Kan ik alleen maar een diepe buiging voor maken en heel erg van genieten.
https://www.youtube.com/watch?v=Ug9FG7Gw1hY

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:29

Waar zie jij licht teugelcontact oji?
Bij de eerste minuut zie ik het paard al zeker 4 keer zijn mond opensperren door de inwerking van de ruiterhand.
Nu vind ik absoluut niet dat je deze discipline moet vergelijken met klassieke dressuur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 14:40

oji schreef:
Hier een filmpje van dezelfde amazone in een cross. Kijk met hoeveel balans en techniek zij door een cross gaat. hoe licht het teugelcontact is, hoe goed het paard op haar zit terugkomt. Met hoeveel vertrouwen en plezier het dier zijn werk doet. Hoe weinig verstoringen. Ik vind dit echt een wereld amazone. Kan ik alleen maar een diepe buiging voor maken en heel erg van genieten.
https://www.youtube.com/watch?v=Ug9FG7Gw1hY

Klasseruiter op een wereldpaard, chapeau.
Maar ik zie dit aanzienlijk liever dan wanneer ze gaat "dressuren", haar Klassieke Dressuur achtergrond heeft ze reeds lang achter zich gelaten.