Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:01

Hermelientje schreef:
arie53 schreef:
Ook is het achterbeen te lang

Je hebt ons net vier pagina's lang verteld dat dat onmogelijk is. :Z

Dat zijn niet mijn woorden. Ik beweer namelijk niet dat het achterbeen langer is dan het voorbeen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 13:30

Maar als ze even lang zijn en het achterbeen is te lang dan is dus eigenlijk het voorbeen ook te lang. :?
En te lang impliceert dat het korter had moeten zijn, maar hoe dan?

arie53

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 14:39

De visuele lengte van de benen wordt gevormd door de hoeken die de ledematen ten opzichte van elkaar vormen. Grote hoeken in het achterbeen alsmede een sterk hellende croupe levert altijd een langere absolute lengte op.

Als de hoeken van het heupbeen, van het knie- en van het spronggewricht kleiner of groter worden is dat bepalend voor de absolute lengte. Ook de helling van de croupe is van grote invloed op de hoeken die het achterbeen vormen.

In dit geval hebben we met een vrij sterk gehelde croupe te maken waardoor de hoeken in het heup- en het spronggewricht vrij groot worden en dus bepalend zijn voor een correct gesteld of te lang achterbeen.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:00

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:17

Wat heeft dit met klassieke dressuur te maken?
Het gezaag in de mond in draf al...om te rillen.
Leer het dier op zit te rijden, en de handjes kunnen gewoon stil blijven.
Ik vind dit dus niet klassiek.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:34

Volgens mij is Ingrid Klimke toch echt wel klassiek :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:40

Dan mag je mij vertellen in welk boek "zagen met je handen" omschreven staat als klassiek!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:45

nombrado schreef:

Heb het filmpje niet bekeken (kan even niet met de computer). Het enige dat ik wil schrijven is dat een dier alleen op zit rijden zeer zeker niet klassiek is.
De halve ophouding daar rijden de klassieke ruiters mee en dat is zit, been en handen waarbij het nageven op het juiste moment zeer belangrijk is.
Eens met Setteke dat Ingrid Klimke wel degelijk klassieke amazone is en het Duits Klassieke rijden met de paplepel heeft mogen ontvangen van papa Klimke. Leerling van INgrid Klimke was Helen Langenhanenbergh, ook een echte klassieke amazone.

IlseCaspers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:27

heey! ik heb 2 vragen:
-hoe spring je in de linker galop aan?
-hoe spring je in de rechter galop aan?
meestal doen de paarden op de manege het wel goed, maar ik denk dat dat komt omdat hij/zij achter de groep aan loopt en dus hun voorbeeld neemt, maar ik ga binnenkort een dressuur proef doen dus zou ik het wel graag willen weten ;)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 16:51

nombrado schreef:

Zo het mij lijkt is dit nog een jong dier die nog niet veel gewend is.
Zagen zie ik niet,wel proberen om contact met de mond te krijgen door gewoon de hand even te sluiten.
Zagen is voor mij toch even wat anders.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 17:46

bij 1.36 op het filmpje, zie je het dier in draf met zijn hoofd naar links en rechts gaan/
dat doet een paard niet vanzelf, wel door invloed van handen.
Ik snap dat het een jong dier is, maar ik vind dit absoluut niet klassiek.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:11

Asjeblieft zeg!!!! Wel heel pietluttig.
Ze doet maar kwalijk wat!
Zou jou wel eens op dat paard willen zien rijden,denk dat je er vlug naast ligt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:23

nombrado schreef:
bij 1.36 op het filmpje, zie je het dier in draf met zijn hoofd naar links en rechts gaan/

Eerlijk gezegd doen paarden dit juist wel vanzelf. Het links recht gaat mee met de beweging van het voorbeen. Dus rechter been naar voren is het hoofd buigt naar links. Dit zorgt voor meer ruimte voor de schouderspieren. Als het ware helpt het paard zichzelf om het been meer naar voren te kunnen plaatsen.

Als de spieren genoeg lengte hebben (en het paard meer op de achterkant komt) zie je vaak dat het links rechts bewegen verdwijnt. Tot die tijd is het zeker niet schadelijk en hoeft het dus niet vanuit de ruiter te komen. Een ruiter zou het wel moeten herkennen en z'n training moeten richten op het meer vrij maken van die spieren. Bv met schouder voor of spaanse pas.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 18:32

nombrado schreef:

Heb het filmpje net bekeken. Ben het niet met je kritiek eens Nombrado. Ze vertelt (als ik het allemaal goed versta) dat na het voorbereidende werk het een van de eerste keren is dat ze erop zit. Hij is gespannen vanwege de deken die op is, vanwege de andere paarden in de rijbaan waarvan eentje in galop langs kwam en vanwege de schaduwen. Ze is bij dat hij braaf is en blijft en ze geeft aan dat ze weinig vraagt maar hem aan alles wil laten wennen. Het enige zoals ik het zie, wat ze niet goed vindt is dat hij zijn rug wegdrukt door zijn hoofd omhoog te gooien. Dan grijpt ze in maar het is absoluut geen in de krul trekken gebeuren. Alles probeert ze voorwaarts op te lossen en je ziet dat haar hele bovenlijf , armen ontspannen is dus het getrek en gezaag wat jij ziet zie ik niet.
Ik vind dit wel degelijk klassiek. Paard is erg jong, totaal niet recht (kan ook niet) en ze is bezig met de campagne fase of met andere woorden ze laat hem aan alle indrukken om hem heen wennen en middels beloningen stem en hand stelt ze hem zoveel mogelijk gerust.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:57

Veulen84 schreef:
nombrado schreef:

Eerlijk gezegd doen paarden dit juist wel vanzelf. Het links recht gaat mee met de beweging van het voorbeen. Dus rechter been naar voren is het hoofd buigt naar links. Dit zorgt voor meer ruimte voor de schouderspieren. Als het ware helpt het paard zichzelf om het been meer naar voren te kunnen plaatsen.

Als de spieren genoeg lengte hebben (en het paard meer op de achterkant komt) zie je vaak dat het links rechts bewegen verdwijnt. Tot die tijd is het zeker niet schadelijk en hoeft het dus niet vanuit de ruiter te komen. Een ruiter zou het wel moeten herkennen en z'n training moeten richten op het meer vrij maken van die spieren. Bv met schouder voor of spaanse pas.

hmm... ik denk dat je je eens heel goed moet verdiepen in de gangen ;)
onlangs heeft Arie nog een filmpje gepost betreffende beweging
in draf blijft namelijk het hoofd stil en gaat echt niet van links naar rechts.
enige beweging in het hoofd is van voor naar achter, zowel in stap als in galop!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 19:59

loriene schreef:
Asjeblieft zeg!!!! Wel heel pietluttig.
Ze doet maar kwalijk wat!
Zou jou wel eens op dat paard willen zien rijden,denk dat je er vlug naast ligt.

Juist in de klassieke dressuur, zorg je dat het dier vertrouwen krijgt in de ruiterhand (en het bit in de mond)
Zelf had ik het anders aangepakt..., maar goed.

Overigens denk ik als deze dame een onbekende was geweest, jullie een en al kritiek gehad hadden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:06

nombrado schreef:
hmm... ik denk dat je je eens heel goed moet verdiepen in de gangen ;)
onlangs heeft Arie nog een filmpje gepost betreffende beweging
in draf blijft namelijk het hoofd stil en gaat echt niet van links naar rechts.
enige beweging in het hoofd is van voor naar achter, zowel in stap als in galop!

Dat dacht ik ook altijd. Maar het is me laatst enorm goed uitgelegd. Natuurlijk in de ideale situatie heeft een paard vanaf het begin genoeg lengte en ruimte in de spieren om dat niet te hoeven. Maar in minder ideale situaties zul je dat moeten trainen. En dat wiegen is in veel gevallen ene goeie indicator daarvoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:10

En om nog even aan Veulen84 toe te voegen: het ene paard "wiegt" ook meer dan het andere.
Welshcobs kunnen dat ook erg hebben.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:44

Citaat:

Hoe is biomechanische werking van deze filosofie?

Citaat:
Maar het is me laatst enorm goed uitgelegd

Dan kun je het ons ook vast uitleggen.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:08

[/quote]
Juist in de klassieke dressuur, zorg je dat het dier vertrouwen krijgt in de ruiterhand (en het bit in de mond)
Zelf had ik het anders aangepakt..., maar goed.

Overigens denk ik als deze dame een onbekende was geweest, jullie een en al kritiek gehad hadden.[/quote]

Ik wist niet wie op het paard zat,heb ook gekeken zonder geluid.
Uitleg dus gemist en gezocht naar het zagen ,aleen zonder resultaat. ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:21

Wat een gezeik weer hier :roll: top amazone en zeer vriendelijke rijstijl, paard loopt vast binnen nu en 6 jaar (internationaal) GP onder haar ;)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:27

Ik heb ook geen gezaag of zo gezien, vind haar juist een erg rustige hand hebben en vriendelijk rijden. Waar ik dan wel wat problemen mee heb, is dat een paard dat blijkbaar nog maar enkele keren onder het zadel is, al met sporen bereden wordt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:30

hwn schreef:
Ik heb ook geen gezaag of zo gezien, vind haar juist een erg rustige hand hebben en vriendelijk rijden. Waar ik dan wel wat problemen mee heb, is dat een paard dat blijkbaar nog maar enkele keren onder het zadel is, al met sporen bereden wordt.

pennypraat...sielugh, deze dame is meer dan kundig genoeg om daarmee te rijden!

Zoals gezegd loopt dit paard binnen nu en 6 jaar GP, die weet echt wel binnen no time wat been is hoor ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:49

Begrijp ook niet waarom een spoor een probleem zou moeten zijn. Is alleen maar duidelijk. (Tenzij je niet stil kan zitten natuurlijk :D )

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 21:52

hulpmiddelen zijn alleen een gevaar in onkundige handen....maar deze dame is verre van onkundig!

Die heeft haar "sporen" wel verdiend :D