Hermelientje schreef:arie53 schreef:Ook is het achterbeen te lang
Je hebt ons net vier pagina's lang verteld dat dat onmogelijk is.
Dat zijn niet mijn woorden. Ik beweer namelijk niet dat het achterbeen langer is dan het voorbeen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
nombrado schreef:Wat heeft dit met klassieke dressuur te maken?
Het gezaag in de mond in draf al...om te rillen.
Leer het dier op zit te rijden, en de handjes kunnen gewoon stil blijven.
Ik vind dit dus niet klassiek.
nombrado schreef:bij 1.36 op het filmpje, zie je het dier in draf met zijn hoofd naar links en rechts gaan/
dat doet een paard niet vanzelf, wel door invloed van handen.
Ik snap dat het een jong dier is, maar ik vind dit absoluut niet klassiek.
Veulen84 schreef:nombrado schreef:bij 1.36 op het filmpje, zie je het dier in draf met zijn hoofd naar links en rechts gaan/
dat doet een paard niet vanzelf, wel door invloed van handen.
Ik snap dat het een jong dier is, maar ik vind dit absoluut niet klassiek.
Eerlijk gezegd doen paarden dit juist wel vanzelf. Het links recht gaat mee met de beweging van het voorbeen. Dus rechter been naar voren is het hoofd buigt naar links. Dit zorgt voor meer ruimte voor de schouderspieren. Als het ware helpt het paard zichzelf om het been meer naar voren te kunnen plaatsen.
Als de spieren genoeg lengte hebben (en het paard meer op de achterkant komt) zie je vaak dat het links rechts bewegen verdwijnt. Tot die tijd is het zeker niet schadelijk en hoeft het dus niet vanuit de ruiter te komen. Een ruiter zou het wel moeten herkennen en z'n training moeten richten op het meer vrij maken van die spieren. Bv met schouder voor of spaanse pas.
loriene schreef:Asjeblieft zeg!!!! Wel heel pietluttig.
Ze doet maar kwalijk wat!
Zou jou wel eens op dat paard willen zien rijden,denk dat je er vlug naast ligt.
nombrado schreef:hmm... ik denk dat je je eens heel goed moet verdiepen in de gangen![]()
onlangs heeft Arie nog een filmpje gepost betreffende beweging
in draf blijft namelijk het hoofd stil en gaat echt niet van links naar rechts.
enige beweging in het hoofd is van voor naar achter, zowel in stap als in galop!
Citaat:Eerlijk gezegd doen paarden dit juist wel vanzelf. Het links recht gaat mee met de beweging van het voorbeen. Dus rechter been naar voren is het hoofd buigt naar links. Dit zorgt voor meer ruimte voor de schouderspieren. Als het ware helpt het paard zichzelf om het been meer naar voren te kunnen plaatsen.
Citaat:Maar het is me laatst enorm goed uitgelegd
hwn schreef:Ik heb ook geen gezaag of zo gezien, vind haar juist een erg rustige hand hebben en vriendelijk rijden. Waar ik dan wel wat problemen mee heb, is dat een paard dat blijkbaar nog maar enkele keren onder het zadel is, al met sporen bereden wordt.