Aniek93 schreef:heyhey,
Ik rijd een jonge pony van 4 jaar die in de zomer is ingereden. En nee, nu ga ik niet vragen om nagefelijkheid, maar hij loopt vaak met zijn hoofd hoog, en ik wil graag dat hij zich ontspant, gewoon met zijn hoofd laaglopen bedoel ik dan. Wanneer hij zijn hoofd zakt, doet hij dit eventjes, of gaat hij op de teugels hangen. Nagefelijkheid komt allemaal wel. Nu dacht ik dat ik dit het beste hier kon vragen, dus vandaar hier mijn berichtje. Nu is het niet zo dat hij alleen onder het zadel met zijn hoofd hoog loopt, maar tijdens het longeren doet hij dit ook.
Ik heb momenteel nog geen les, maar ik ben er wel hard naar op zoek, en misschien heb ik daarvoor al iets gevonden.
Weten jullie misschien hoe ik dit het best kan oplossen?
Alvast bedankt.
Nageeflijkheid is dat dat het paard je hand volgt. Hoeft dus niet zo te zijn dat hij dan gelijk aan de teugel loopt.
Eigenlijk is het zo dat een paard die wordt ingereden al na een paar keer nageeflijk en aan de teugel kan lopen. Er is dan gewoon een goede verbinding waar het paard op reageerd wanneer hij tevens ook actief loopt.
Weet je wel zeker dat het zadel goed ligt, want dat kan ook een goeie reden zijn voor het paard om zijn rug weeg te drukken.
Ook zijn tanden zijn belangrijk. Kan zijn dat hij aan het wisselen is en reageerd op het bit.
(longeren aan het halster kan dus ook wat duidelijk maken als hij dan wel zakt met zijn hoofd)
Verder zou ik het paard aan de longe bijzetten (dit moet je natuurlijk niet als onervaren persoon doen, dus vraag dan om hulp) Er zijn verschilllende manieren om het paard bij te zetten en dat hangt af van ruiter en paard wat het beste werkt)
Met rijden kan het zijn dat je niet genoeg mee gaat met je hand, zorg dat deze met de paardenmond mee beweegt. De rest van je arm en schouder moet los zijn als scharnieren - vaak houden mensen hier spanning op, wat doorloopt naar de mond.
Blijf rechtop je paard zitten en zorg voor een rechte rug (en dus niet hol!) Ook in de wending niet doorzakken bij je ribben of scheefhangen. Ook is het belangrijk dat je met 2 handen stuurt. Eerst vraag je wat stelling en daarna stuur je voornamelijk met je buitenhand. Ga dus niet de hele tijd aan je binnenteugel trekken bij een volte of afwenden.
Ik denk dat je hier al wat mee kan of niet?