[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:41

Aniek93 schreef:
heyhey,

Ik rijd een jonge pony van 4 jaar die in de zomer is ingereden. En nee, nu ga ik niet vragen om nagefelijkheid, maar hij loopt vaak met zijn hoofd hoog, en ik wil graag dat hij zich ontspant, gewoon met zijn hoofd laaglopen bedoel ik dan. Wanneer hij zijn hoofd zakt, doet hij dit eventjes, of gaat hij op de teugels hangen. Nagefelijkheid komt allemaal wel. Nu dacht ik dat ik dit het beste hier kon vragen, dus vandaar hier mijn berichtje. Nu is het niet zo dat hij alleen onder het zadel met zijn hoofd hoog loopt, maar tijdens het longeren doet hij dit ook.
Ik heb momenteel nog geen les, maar ik ben er wel hard naar op zoek, en misschien heb ik daarvoor al iets gevonden.
Weten jullie misschien hoe ik dit het best kan oplossen?

Alvast bedankt.

Nageeflijkheid is dat dat het paard je hand volgt. Hoeft dus niet zo te zijn dat hij dan gelijk aan de teugel loopt.
Eigenlijk is het zo dat een paard die wordt ingereden al na een paar keer nageeflijk en aan de teugel kan lopen. Er is dan gewoon een goede verbinding waar het paard op reageerd wanneer hij tevens ook actief loopt.

Weet je wel zeker dat het zadel goed ligt, want dat kan ook een goeie reden zijn voor het paard om zijn rug weeg te drukken.
Ook zijn tanden zijn belangrijk. Kan zijn dat hij aan het wisselen is en reageerd op het bit.
(longeren aan het halster kan dus ook wat duidelijk maken als hij dan wel zakt met zijn hoofd)

Verder zou ik het paard aan de longe bijzetten (dit moet je natuurlijk niet als onervaren persoon doen, dus vraag dan om hulp) Er zijn verschilllende manieren om het paard bij te zetten en dat hangt af van ruiter en paard wat het beste werkt)

Met rijden kan het zijn dat je niet genoeg mee gaat met je hand, zorg dat deze met de paardenmond mee beweegt. De rest van je arm en schouder moet los zijn als scharnieren - vaak houden mensen hier spanning op, wat doorloopt naar de mond.
Blijf rechtop je paard zitten en zorg voor een rechte rug (en dus niet hol!) Ook in de wending niet doorzakken bij je ribben of scheefhangen. Ook is het belangrijk dat je met 2 handen stuurt. Eerst vraag je wat stelling en daarna stuur je voornamelijk met je buitenhand. Ga dus niet de hele tijd aan je binnenteugel trekken bij een volte of afwenden.

Ik denk dat je hier al wat mee kan of niet?

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 13:01

Hier kan ik zeker wat mee, ik ga hard oefenen.
Bedankt voor je reactie! :D

Charlie_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-10 20:51

Goede instructie nemen! En goed voelen hoe een paard beweegt dus rugspieren en beengebruik. Zodat je op het goede moment(achterhand) kunt drijven. En zelf vragen aan de instructie als je iets niet snapt!

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:14

Charissa_25 schreef:
Goede instructie nemen! En goed voelen hoe een paard beweegt dus rugspieren en beengebruik. Zodat je op het goede moment(achterhand) kunt drijven. En zelf vragen aan de instructie als je iets niet snapt!

Ik ben op zoek, en heb misschien iets gevonden. Bedankt voor je reactie! :D

marloverox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:27

Hollybolly schreef:
ik zal wel beginnen, mijn paard heeft hackneybloed in dr en wil daarom nog al graag met opgeheven hoofd lopen, als je een tijdje niet dressuur gereden heeft duurt het flink wat trainingen voordat ze haar hoofd weer wat wil laten zakken en weer ontspannen aan de teugel gaat, maar als ze iets interessants ziet gaat dat koppie weer omhoog, doorvragen helpt dan niet, Longeren in die hoek ook niet. MOet ik gewoon vaker in die hoek gaan rijden, het kan vanalles zijn, ze ziet opeens wat, ook tijdens een proef en dan kop omhoog, daar worden je punten niet beter van. wie heeft dit meer of kan een tip geven? ik kan andere ook wel tips geven dus wie nog meer een vraag, probleem heeft kom maar hoor.. ik heb al wat tips voor mijn probleempje, maar ben benieuwd wat jullie zeggen ;)

Ik rijd altijd op een welsh, en heb daar ook last van. Het enige wat ik altijd doe om het te voorkomen is, haar erg goed aan het werk zetten veel verschillende en onverwachte dingen doen zodat ze de aandacht bij jou houdt. Daardoor heb ik er een stuk minder last van.

Jenniferlevy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:20

Mijn paard loopt altijd wel aan de teugel maar soms dan trekt hij zomaar de teugels uit mijn handen of dan gaat het eerder naar halsstrekken toe

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:32

Jenniferlevy schreef:
Mijn paard loopt altijd wel aan de teugel maar soms dan trekt hij zomaar de teugels uit mijn handen of dan gaat het eerder naar halsstrekken toe

Ben toch bang dat hij niet correct aan de teugel loopt als hij dat soms doet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 22:34

marloverox schreef:
Ik rijd altijd op een welsh, en heb daar ook last van. Het enige wat ik altijd doe om het te voorkomen is, haar erg goed aan het werk zetten veel verschillende en onverwachte dingen doen zodat ze de aandacht bij jou houdt. Daardoor heb ik er een stuk minder last van.

En jij werkt ook harder door meer verschillende dingen te doen. Vaak is het zo dat de ruiter te laat reageerd en door ze harder te laten werken geven ze het paard onbewust minder ruimte om andere dingen te gaan doen. ;)

marloverox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:25

Jenniferlevy schreef:

Ik denk idd dat je paard niet correct aan de teugel loopt. Maar aan de andere kant, als een paard na het rijden graag wil halsstrekken is dat altijd een teken dat ze goed en ontspannen heeft gelopen. Het kan misschien ook wel zijn dat je iets te veel spanning op je teugels hebt(te veel trekt ofzoo).. eigenlijk zou ik het aan iemand vragen die er echt verstand van heeft, je lesgever als je die hebt:D

ik hoop dat ik je een beetje heb geholpe

marloverox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:25

superwoman schreef:
marloverox schreef:

En jij werkt ook harder door meer verschillende dingen te doen. Vaak is het zo dat de ruiter te laat reageerd en door ze harder te laten werken geven ze het paard onbewust minder ruimte om andere dingen te gaan doen. ;)

helemaal mee eens:D

thoraklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:13

Aniek93 schreef:
heyhey,

Ik rijd een jonge pony van 4 jaar die in de zomer is ingereden. En nee, nu ga ik niet vragen om nagefelijkheid, maar hij loopt vaak met zijn hoofd hoog, en ik wil graag dat hij zich ontspant, gewoon met zijn hoofd laaglopen bedoel ik dan. Wanneer hij zijn hoofd zakt, doet hij dit eventjes, of gaat hij op de teugels hangen. Nagefelijkheid komt allemaal wel. Nu dacht ik dat ik dit het beste hier kon vragen, dus vandaar hier mijn berichtje. Nu is het niet zo dat hij alleen onder het zadel met zijn hoofd hoog loopt, maar tijdens het longeren doet hij dit ook.
Ik heb momenteel nog geen les, maar ik ben er wel hard naar op zoek, en misschien heb ik daarvoor al iets gevonden.
Weten jullie misschien hoe ik dit het best kan oplossen?

Alvast bedankt.

Het kan ook aan het bit liggen.. Heb je een enkel gebroken? Want als je druk op het bit brengt, steekt het middelste stuk in het gehemelte. Even een filmpje ervan opgezocht: http://www.youtube.com/v/AOKMewVCMHY&hl=nl_NL&fs=1&rel=0&color1=0x3a3a3a&color2=0x999999&border=1%22%3E%3C/param%3E%3Cparam Hoop dat je er wat aan hebt.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:17

Ik lees dit niet ga gwn even de vraag beantwoord zoals ik het op dit moment ervaar maar denk idd dat het ook wat aan jou en je paard ligt en het beste nog steeds les is.
Met mijn buitenteugel hou ik contact met mijn binnenteugel geef ik lichte kneepjes niet bij elke stap maar om de 2 stappen ofso 2 kneepjes bij mij werkt het maar dat is natuurlijk geen garantie. Zodra ze ontspant ontspannen jou handen ook.

@anniek dit pas ik toe op mijn jonge paard en gaat vrij goed in stap al heel goed in draf begint stilletjes aan mijn paard loopt ook vrij veel met der hoofd omhoog.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:14

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 00:39

Dus als een paard "aan de teugel" loopt,maar niet voorwaarts is
loopt ie dus in een gedwongen krul?
Dat is wat ik vaak zie.
Dat is dus geen voorwaarts neerwaarts...en zeker niet nageeflijk.

elcke

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:25

volgens mij niet persee, ik merk dat wanneer er ontspanning komt ze vaak wil terug vallen in tempo, omdat ze ontspannen raakt. je moet dan zorgen dat je voorwaarts blijft rijden.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:49

Tempo (en takt) zijn basispunten die bevestigt moeten zijn wanneer je paard correct aan de teugel gaat

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-10 12:57

maar als je dus zorgt dat ze voorwaarts blijft gaat het paard dus correct aan de teugel.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:08

de ene keer lukt het wel de andere keer niet, echt jammer vind ik dat.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 17:25

elcke schreef:
maar als je dus zorgt dat ze voorwaarts blijft gaat het paard dus correct aan de teugel.

als dat het enige zou zijn, zou het wel makkelijk zijn :D

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 18:32

nee dat snap ik ,maar wat ik ervan begreep dat er gezegd werd is dat wanneer een paard terugvalt in tempo ze niet correct aan de teugel loopt. Dus vroeg ik me af als je het paard dan voorwaarts drijft en niet in tempo terug valt loopt ze dan wel correct aan de teugel.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 19:20

elcke schreef:
nee dat snap ik ,maar wat ik ervan begreep dat er gezegd werd is dat wanneer een paard terugvalt in tempo ze niet correct aan de teugel loopt. Dus vroeg ik me af als je het paard dan voorwaarts drijft en niet in tempo terug valt loopt ze dan wel correct aan de teugel.

paard moet actief lopen en dat heeft dus niks met het tempo te maken.
Een paard is actief als hij zijn achterbenen steeds "ver" onder zijn buik zet.
Hierdoor krijgt zijn rug ook een bolling waardoor het paard "vanzelf" (met een fijne aanleuning van de ruiter) aan de teugel gaat.

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 20:38

Iedere keer als ik mn paard netjes aan het lopen hebt komt mijn probleempje weer opsteken..Ik druk mijn linkerhand naar beneden:S waarom weet ik ook niet, maar het is erin geslopen en mijn paard gaat daartegen 'protesteren' waardoor ze niet meer nageeft. Hebben jullie misschien tips om die hand op zn plaats te houden? want ik corrigeer mezelf wel steeds, maar wil het liever gewoon voorkomen want ik heb het pas door als mijn paard niet meer aan de teugel loopt..En dan duurt het weer ff voor ik haar weer netjes heb lopen.

FireAndIce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 00:37

Ik had gisteren gelongeerd,longeerlijn onderaan de longeersingel bevestigd
en door de binnenste bitring gehaald.
Hij liep heerlijk ontspannen en gaf wat na.
Ook galoppeerde hij erg netjes en meer verzameld.
Ik ga longeren en rijden vaker afwisselen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:09

_Sascha_ schreef:
Iedere keer als ik mn paard netjes aan het lopen hebt komt mijn probleempje weer opsteken..Ik druk mijn linkerhand naar beneden:S waarom weet ik ook niet, maar het is erin geslopen en mijn paard gaat daartegen 'protesteren' waardoor ze niet meer nageeft. Hebben jullie misschien tips om die hand op zn plaats te houden? want ik corrigeer mezelf wel steeds, maar wil het liever gewoon voorkomen want ik heb het pas door als mijn paard niet meer aan de teugel loopt..En dan duurt het weer ff voor ik haar weer netjes heb lopen.

Wat kan helpen is bijv je handen op een andere plek houden, zoals meer uit elkaar of alleen je binnenhand van de hals en een beetje stelling rijden.
Door de "abnormale" houding ben je meer bewust van je handen en val je minder snel in je "gewoonte"
Afleren is moeilijker dan aanleren :j

_Sascha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 10:54

Dankje! Ik ga het proberen:)
ja inderdaad, aanleren is makkelijk..maar dat afleren..:P