Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 00:35

loriene schreef:
nombrado schreef:

aan de bouw valt niets te sleutelen
wel aan de spieren en spiergebruik
Een paard met een niet goed gebalanceerde bouw, zal je iets meer training in de achterhand nodig hebben. Te leren zakken, om hetzelfde voor elkaar te krijgen.
Die paarden zullen vooral moeite hebben met bv appuyementen, piaffe, passage, changement, pirouettes
terwijl een goed evenwichtig gebouwd paard, zelfs net beleerd paard kan dit al sneller onder de ruiter.

Niet helemaal waar.
Hoe verklaar jij dan dat onze overbouwde merrie makkelijk een appuyement en changement liep?

Rijdt ji zelf ook Loriene?

Het is wel degelijk waar, dat een minder goed gebouwd paard moeite heeft met bepaalde oefeningen.
Dat het veel meer tijd kost om dat minder correcte paard iets te leren op de klassieke manier.
Dat wist zelfs Steinbrecht al.

Daarom had Baucher ook zijn first manner "uitgevonden" omdat met die methode ook dat minder correcte paard "redelijk" vlug op te leiden was tot iets wat er op leek voor een buitenstaander.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:17

Babootje schreef:
arie53 schreef:
Heb je er wel eens over nagedacht dat de hoeken van de voor -en achterbenen wel eens niet gelijk kunnen zijn maar dat wil niet zeggen dat dit ook voor de som van de lengte opgaat.

[ Afbeelding ]

De som van de lengte geeft zo op het oog al verschil. Wil mn meetlatje er best bijhalen maar vrij nutteloze discussie is dit.

Optisch bedrog.

Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:22

loriene schreef:
nombrado schreef:

aan de bouw valt niets te sleutelen
wel aan de spieren en spiergebruik
Een paard met een niet goed gebalanceerde bouw, zal je iets meer training in de achterhand nodig hebben. Te leren zakken, om hetzelfde voor elkaar te krijgen.
Die paarden zullen vooral moeite hebben met bv appuyementen, piaffe, passage, changement, pirouettes
terwijl een goed evenwichtig gebouwd paard, zelfs net beleerd paard kan dit al sneller onder de ruiter.

Citaat:
Niet helemaal waar.
Hoe verklaar jij dan dat onze overbouwde merrie makkelijk een appuyement en changement liep?

Rijdt ji zelf ook Loriene?

Het is wel degelijk waar, dat een minder goed gebouwd paard moeite heeft met bepaalde oefeningen.
Dat het veel meer tijd kost om dat minder correcte paard iets te leren op de klassieke manier.
Dat wist zelfs Steinbrecht al.

Daarom had Baucher ook zijn first manner "uitgevonden" omdat met die methode ook dat minder correcte paard "redelijk" vlug op te leiden was tot iets wat er op leek voor een buitenstaander.

Xenophon en Simon van Athene (430 v chr.) wisten dat ook al.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 01:26

Simpelman schreef:
arie53 schreef:
Of het nu om een vrachtauto, luxeauto, terreinauto, raceauto of een limousine gaat, de wet van de zwaartekracht is universeel en de constructeurs van deze auto's weten dat de carrosserie te allen tijde stabiel dient te zijn om de noodzakelijke balans te kunnen generen.
De mate van comfort en wegligging wordt door de vering en schokbrekers bewerkstelligd.
Dat zijn bij een paard de ledematen, het hoofd en hals die massa in de voorwaartse beweging moeten opvangen om de balans te behouden.

Die lopen toch niet op vier poten!
Bewegen door middel van wielen heeft niets te maken met het bewegen op poten.

De som van de hoeken van de ledematen die bepalend zijn voor de afstand die het paard overbrugt, vormen altijd 360°.

En die 360° vormt altijd een wiel. Dat hebben wij dus niet maar had de natuur allang voor ons uitgevonden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 10:36

loriene schreef:
Niet helemaal waar.

als dat zo is? ben ik wel benieuwd naar een foto van je overbouwde merrie. Het zou namelijk zomaar kunnen dat het "overbouwde" hoe ze genoemd wordt een goed gebouwd paard is met een goed gewelfde rug.
(iets wat je vaak hoort, in het land der rechte ruggen )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 12:51

arie53 schreef:
Optisch bedrog.

[ Afbeelding ]

Nou Arie haal dan je meetlatje maar even erbij en meet de voor en achterbenen van de giraffe op het plaatje op (zodanig dat je ze allemaal rechtop zou kunnen zetten). Geeft wel degelijk verschil

loriene

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:40

Ja cherie 78 ik rij zelf ook.
Niet heel fanatiek meer vanwege een spierziekte.
Rij al vanaf mijn 10de jaar ongeveer,wordt dit jaar 48.
Zal eens kijken naar een foto van de merrie.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:44

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 13:55

Volgens mij (correct me if Im wrong/ Arie? ) is dit paard niet overbouwt
Als je een denkbeeldige lijn trekt van haar hoogste deel van haar bekken naar het begin van haar schoft. Is het volgens mij een horizontale lijn.
Mooie welvende rug dus. Kan dus prima haar zijgangen idd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:12

Volgens mij ook niet overbouwd. Hoogste punt schoft is hoogste punt bekken, zo te zien. Wel een wat wekere rug (bouw). Is bij mijn pony (ook welsh) net zo. Kan ook prima zijn zijgangen. :D
Het enige dat lastig was v.w.b. de vorm van zijn rug was er een goed zadel voor te vinden. Leuke pony trouwens.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:30

Vreemd.....op de keuring werdt er aan ons verteld dat ze overbouwd was.
Pony hebben we niet meer,is vorig jaar verkocht,veulen wat er in zit is nu 3 jaar deze is er nog wel. :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 14:49

loriene schreef:
Vreemd.....op de keuring werdt er aan ons verteld dat ze overbouwd was.
Pony hebben we niet meer,is vorig jaar verkocht,veulen wat er in zit is nu 3 jaar deze is er nog wel. :D

Dat bedoel ik dus.
Er zijn zoveel onkundige mensen, die iets nabrullen en het niet kunnen onderbouwen. Zelfs op keuringen !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:17

Heeft niet direct zo met onkunde te maken.
Mijn ervaring is dat keuringen bij de stamboeken altijd 1 grote kliek is van vriendjes en daarbij behorende politiek. Ik heb in het verleden voor mij onbegrijpelijke keuzes zien maken bij het uitdelen van premies (bij een niet nader te noemen stamboek :D )
Ben een paar keer geweest en het zijn altijd dezelfden die met de prijzen naar huis gaan. Als outsider kom je daar nauwelijks tussen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:24

o, dat geloof ik graag Babootje.
Vriendjespolitiek is in die omgevingen erg herkenbaar.
Daarom kan je jezelf beter verdiepen in de bewegingen en bouw van een dier. Daar heb je veel meer (profijt) van uiteindelijk. (is mijn ervaring)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:24

Dat is zo Babootje.
Bij het welsh willen ze geen E maat en dat was deze merrie wel.Werdt ook vermeld dat ze paardachtig was. :(
Heb haar later ook over laten schrijven naar het NRPS omdat daar wel E maat is en de vader van het veulen is goedgekeurd bij het NRPS.
Leek me wel zo verstandig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:27

Paard /pony? whats the difference ?
Wij mensen worden ook steeds langer/ niet gek dat de paarden dat ook worden.
Dat zie je ook tegenwoordig in het PRE stamboek. Grotere paarden.
Vrienden van mij in Colombia, fokken daar ook PRE's . Gek genoeg blijven ze daar kleiner. (heb me erover verbaasd.) zal toch wel met klimaat en voeding te maken hebben denk ik.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 16:31

Wordt tijd dat ze eens afstappen van de "on-maatjes" en internationale rubrieken uitschrijven voor de E-maat. Rijden ook die kinderen niet meer voor schut die tot hun 18e in de pony sport willen blijven, maar eigenlijk te lang zijn voor een D-tje :D

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:23

Babootje schreef:
arie53 schreef:
Optisch bedrog.

[ Afbeelding ]

Nou Arie haal dan je meetlatje maar even erbij en meet de voor en achterbenen van de giraffe op het plaatje op (zodanig dat je ze allemaal rechtop zou kunnen zetten). Geeft wel degelijk verschil

Meten is weten. In het paardenwereldje schudt echter alles een beetje uit de losse mouw. Doet men met beoordelen en rijden ook en daarom gaat men ook voorbij aan de werkelijke functionele kenmerken.

Opperarm: 1.
Onderarm: 1.7
Knie: 0.2
Pijp: 1.5
Koot: 0.4
Totaal 4.8

Dijbeen: 1.2
Schenkel: 1.3
Sprong: 0.3
Pijp: 1.7
Koot: 0.3
Totaal: 4.8

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:35

nombrado schreef:
Volgens mij (correct me if Im wrong/ Arie? ) is dit paard niet overbouwt
Als je een denkbeeldige lijn trekt van haar hoogste deel van haar bekken naar het begin van haar schoft. Is het volgens mij een horizontale lijn.
Mooie welvende rug dus. Kan dus prima haar zijgangen idd.

Afbeelding

Overbouwd is ze niet en een weke rug heeft ze al evenmin. Optisch lijkt dit zo maar dat komt omdat de schoft niet tot aan het midden van de rug doorloopt. In dat geval komt de ruiter ook midden op het paard te zitten en daar ligt in het beweging het zwaartepunt. De ervaren paardenmensen uit het verleden noemden dat functioneel. Deze rug is dus goed gewelfd.

Op de lendenpartij is ze echter te lang. De bovenlijn dient uit drie gelijke (harmonie) onderdelen te bestaan:
1/3 rug, 1/3 lendenpartij en 1/3 croupe. Ook is het achterbeen te lang. Daar staat tegenover dat ze een buitengewoon mooie en goede voorhand heeft met een hooggelegen boeggewricht, een goede, schuine schouder en grote hoek in het ellebooggewricht.

Bovendien heeft ze een mooie, ronde, diepe romp waarbij het diepste punt in het midden ligt en dat maakt met deze voorhand de zijgangen (kantelen van de romp) en de changementen (zwaartepunt in het midden) weer wat gemakkelijker.
Laatst bijgewerkt door arie53 op 17-03-14 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:36

Babootje schreef:
Wordt tijd dat ze eens afstappen van de "on-maatjes" en internationale rubrieken uitschrijven voor de E-maat. Rijden ook die kinderen niet meer voor schut die tot hun 18e in de pony sport willen blijven, maar eigenlijk te lang zijn voor een D-tje :D

Wijze woorden. +:)+ Trek maar aan de bel bij de KNHS.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 19:37

Babootje schreef:
Mijn ervaring is dat keuringen bij de stamboeken altijd 1 grote kliek is van vriendjes en daarbij behorende politiek. Ik heb in het verleden voor mij onbegrijpelijke keuzes zien maken bij het uitdelen van premies (bij een niet nader te noemen stamboek :D )
Ben een paar keer geweest en het zijn altijd dezelfden die met de prijzen naar huis gaan. Als outsider kom je daar nauwelijks tussen.

Gelukkig hadden wij onze Welsh pony's dan gekocht bij insiders van dit stamboek ;)
We hebben dus een D- en E maat

Het is inderdaad bij keuringen regelmatig (tot heel vaak) dat het altijd dezelfde zijn die aan kop staan

Loriene en Babootje, hebben jullie een welsh uit de categorie NWR?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:20

Ik had het niet direct over het Welsh stamboek (ik heb eerder een Connemara gehad :D ; dat is nog een stuk kleiner in NL en al helemaal een ons-kent-ons gebeuren), maar ook idd bij het Welsh stb. zie je het ook.
Ik heb een welsh cob in de E maat. Hij is eigenlijk iets te luxe voor een echte cob. Alhoewel hij ondanks zijn maat wel de echte cob kenmerken heeft gehouden. Ik neem hem ook wel eens mee naar de keuring maar dan alleen voor de bestgaande rubrieken, want hij is teveel in sportconditie en dat scoort zowiezo niet hoog. Bij een keuring moeten ze zo ontiegelijk vet zijn en de mijne mag ik niet zo vetmesten want die is insulineresistent. Bij dat vetmesten voor die keuringen kun je erop wachten dat ze dat een keertje krijgen. (Ook daar moeten ze eens mee ophouden).

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-14 21:53

cherie78 schreef:
Babootje schreef:

Gelukkig hadden wij onze Welsh pony's dan gekocht bij insiders van dit stamboek ;)
We hebben dus een D- en E maat

Het is inderdaad bij keuringen regelmatig (tot heel vaak) dat het altijd dezelfde zijn die aan kop staan

Loriene en Babootje, hebben jullie een welsh uit de categorie NWR?

Ja wij hadden een NWR.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 11:39

terpentijn schreef:
En toen vond ik het nog steeds vrij hinderlijk dat figuren met grote monden hier zelf geen enkele rijvaardigheid UIT EIGEN ERVARING ten beste kunnen geven.

Wat vind je hinderlijk aan een onderbouwde mening?

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-14 12:56

arie53 schreef:
Ook is het achterbeen te lang

Je hebt ons net vier pagina's lang verteld dat dat onmogelijk is. :Z