Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
blue_kim schreef:maar met bijzet heb ik toch het idee dat het wat meer zagen wordt doordat ie bij elke stap die die zet ene ophouding krijgt.
superwoman schreef:
blue_kim schreef:maar met bijzet heb ik toch het idee dat het wat meer zagen wordt doordat ie bij elke stap die die zet ene ophouding krijgt.
Ik bedoelde met bijzet ook élke manier van bijzetten hoor.
Misschien dat hij toch een blokkade heeft en hij veel baat kan hebben van een osteopaat.
Dat hij zonder "bijzet"aan de longe helemaal niet uit zichzelf zakt vind ik vreemd (zeker voor en jong paard). Is dat ook zonder hoofdstel, dus aan het halster aan de longe? want dat zal het wsl niet aan z'n gebit liggen. (kan natuurlijk altijd nog, maar de kans is dan veel kleiner)
lailapri schreef:Ik heb laats mogen ervaren dat te weinig druk of niet constante druk heel verwarrend is en juist spanning kan geven, maar hoeveel druk dat is dat zal je echt zelf moeten gaan voelen en ervaren, geef iemand die ook te vriendelijk is eens een paar teugels in handen en hou zelf de andere kant vast. Als je meerdere mensen vraagt kun je goed voelen wat ik bedoel
superwoman schreef:Dus met halster zakt hij wel (uiteindeijk). Dan zou ik aan de longe proberen met hoofdstel zonder "bijzet". Dan moet hij ook zakken. Doet hij dat niet, is de kans juist groot dat hij toch last heeft van zijn gebit.
Ook jonge paarden kunnen blokkades hebben. Hun akties zijn ook niet altijd zo veilig![]()
Ik zou eerst wat testjes doen om zo veel mogelijk uit te sluiten voordat je iedereen laat komen.
Wanneer je weet waar het ongeveer zit kun je dit beter oplossen. Kan namelijk best zijn dat een behandelaar per ongeluk een steekje laat vallen en jij dat dus ook niet kan weten... dan kom je er niet achter waar het paard last van heeft.
Heb helaas ook eens een tandarts gehad voor mijn paard die zijn werk niet goed genoeg had gedaan...
Harvest_Moon schreef:Dankje
Maar als ik met alleen constante druk rij, dus de halve ophoudingen/kneepjes enz weglaat dan zet hij zich alleen vast en zakt hij helemaal niet meer...
Harvest_Moon schreef:lailapri schreef:Ik heb laats mogen ervaren dat te weinig druk of niet constante druk heel verwarrend is en juist spanning kan geven, maar hoeveel druk dat is dat zal je echt zelf moeten gaan voelen en ervaren, geef iemand die ook te vriendelijk is eens een paar teugels in handen en hou zelf de andere kant vast. Als je meerdere mensen vraagt kun je goed voelen wat ik bedoel
Dankje
Maar als ik met alleen constante druk rij, dus de halve ophoudingen/kneepjes enz weglaat dan zet hij zich alleen vast en zakt hij helemaal niet meer...
woods schreef:@superwoman: ik vrees dat de galop er nog wel enigszins hetzelfde uitziet. Wat ik op het filmpje zie, is dat dat merrie haar rug onvoldoende gebruikt en niet vanuit de schoft haar halsspieren aanspant. Mijn ruin doet dat inmiddels wel, daarom ben ik ook voorzichtig begonnen met oprichten.
Maar ik rij hem niet zo kort als op het filmpje in het topic. Ik rij hem wel direct rond en neerwaarts, maar probeer zo snel als hij het aangeeft hem weer vwnw te krijgen. Ik hoef hem steeds minder lang rond te rijden, maar soms kan het echt wel een kwartier duren voor ik vwnw kan gaan werken.
knip
Ik geloof(de) er niet in dat een paard zomaar spoken ziet, maar door hem heb ik wel ontdekt dat het zien van spoken met dominantie te maken kan hebben. Ik denk dat hij me vertrouwt (ik kan rustig zijn ogen afdekken of zijn hoofd naar beneden duwen), maar er niet volledig van overtuigd is dat ik de leider ben. Helaas heb ik dat overwicht niet op hem, maar ik ben nog niet zover dat ik het wil afdwingen. Door hem direct rond te vragen bij het opstappen en wegstappen doe ik dat indirect wel.
superwoman schreef:woods schreef:@superwoman: ik vrees dat de galop er nog wel enigszins hetzelfde uitziet. Wat ik op het filmpje zie, is dat dat merrie haar rug onvoldoende gebruikt en niet vanuit de schoft haar halsspieren aanspant. Mijn ruin doet dat inmiddels wel, daarom ben ik ook voorzichtig begonnen met oprichten.
Maar ik rij hem niet zo kort als op het filmpje in het topic. Ik rij hem wel direct rond en neerwaarts, maar probeer zo snel als hij het aangeeft hem weer vwnw te krijgen. Ik hoef hem steeds minder lang rond te rijden, maar soms kan het echt wel een kwartier duren voor ik vwnw kan gaan werken.
knip
Ik geloof(de) er niet in dat een paard zomaar spoken ziet, maar door hem heb ik wel ontdekt dat het zien van spoken met dominantie te maken kan hebben. Ik denk dat hij me vertrouwt (ik kan rustig zijn ogen afdekken of zijn hoofd naar beneden duwen), maar er niet volledig van overtuigd is dat ik de leider ben. Helaas heb ik dat overwicht niet op hem, maar ik ben nog niet zover dat ik het wil afdwingen. Door hem direct rond te vragen bij het opstappen en wegstappen doe ik dat indirect wel.
Ik denk dat je goed bezig bent. Je geeft aan dat je hem steeds minder lang rond hoeft te rijden, dus eingelijk zou ik je huidige manier nog maar even volhouden.
Bij sommige paarden is het zien van spoken volgens mij niet echt op te lossen, maar bij de grootste groep is het imo wel te verminderen.
Aanpassen van voer kan soms helpen. Ook de manier van trainen - dus meer of minder druk (soms is "losgooien" van de teugels een oplossing voor meer vertrouwen, dan missen ze de steun van hun ruiter) hoger of lager instellen en ook trainen met "enge dingen" (zeil, plu etc etc) kan soms helpen. Ook kan het komen wanneer het paard niet helemaal recht is en hij de aandacht daarvan wil afleiden wanneer het werk wat moeilijker wordt
ietjelover schreef:ik heb hier al heel vaak advies gevraagd.
Jullie zeggen dan je moet van achter naar voren rijden.
Mijn pony zakt dan niet maar gaat juist met haar neusje in de lucht lopen?! het zal wel aan mij liggen maar mijn instructrice kan ook niet op d'r rijden en we kunnen dat dus neit kijken.
nou is mijn vraag of er iemand is die niet al te groot of zwaar is en al op hoger niveau dresuur rijd die mijn pony gewoon 1 keer zou willen rijden om te kijken waar het aan ligt, ligt het aan mij of aan iets anders? ik woon in leende vlak bij eindhoven en mijn pony is 1.40. iemand?