[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:05

Tja wie weet.
Ik zeg ook niet dat je bijzets eraan moet doen hoor, maar mischien wat oefeningen onder zadel/longe die balans verbeteren (stelling/buiging oefeningen als voltes (openen/sluiten), slangevoltes, etc)

Ik heb zelf goede ervaringen met ellectrisch vijlende tandartsen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:15

we blijven gewoon oefenen, aan de ene kant heb ik zoiets van hij is nog jong het komt vanzelf wel straks, en aan de andere kant heb ik zoiets van tsjah na een half jaar mag iet toch wel eens iets gaan zakken :P
we gaan als straks de bak weer berijdbaar is (is nu 1 grote sneeuw, ijs, bevroren brokken bak) gewoon weer goed oefenen op de voltes buigingen overgangen etc en dan hoop ik maar dat ie dan wat meer gaat zakken.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 13:40

;)
blue_kim schreef:
maar met bijzet heb ik toch het idee dat het wat meer zagen wordt doordat ie bij elke stap die die zet ene ophouding krijgt.

Ik bedoelde met bijzet ook élke manier van bijzetten hoor.

Misschien dat hij toch een blokkade heeft en hij veel baat kan hebben van een osteopaat.
Dat hij zonder "bijzet"aan de longe helemaal niet uit zichzelf zakt vind ik vreemd (zeker voor en jong paard). Is dat ook zonder hoofdstel, dus aan het halster aan de longe? want dat zal het wsl niet aan z'n gebit liggen. (kan natuurlijk altijd nog, maar de kans is dan veel kleiner)

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:33

Hee allemaal :)

Het aan de teugel rijden van mijn paard gaat niet zo soepel. Op een lichte druk reageert hij (bijna) niet, om hem na te laten geven is echt wat meer 'kracht' nodig. Maar dit is nou juist weer niet de manier waarop ik mijn paard nageeflijk wil rijden. Nu moet ik wel toegeven dat ik van andere vaak te horen krijg dat ik wel eens wat liever ben dan zou mogen, dus misschien dat de druk die nodig is om hem nageeflijk te rijden helemaal niet zo erg veel is. Daarnaast is hij bij zijn vorige eigenaar door een boom van een kerel gereden en ben ik een flink stuk kleiner. In ieder geval, om hem aan de teugel te rijden hou ik meestal mijn handen op de plaats en rij ik hem nageeflijk op mijn been. Soms speel ik daarbij wat met mijn buiten teugel, als dat niet lukt ook met mijn binnen teugel. Hij laat daarbij zijn hals wel wat zakken, maar zijn neusje is er nog te ver uit. Hij maakt zich ook snel heel sterk. Als ik echt doorzet gaat hij vaak met zijn hoofd klapperen, 'ja knikken' dus.
In stap gaat hij eigenlijk altijd goed, natuurlijk komt hij er soms uit of gaat hij even niet goed, maar ik heb het idee dat we in ieder geval in stap goed bezig zijn. Maar zodra ik dan aandraaf, om maar niet over de galop te beginnen, raken we het helemaal kwijt.
Om hem wat meer het gevoel te geven longeer ik mijn paard zo af en toe met elastiek, daar wordt hij wel wat losser van, maar het zorgt er natuurlijk niet voor dat hij pats, boem nageeflijk gaat lopen ;)
Nou heb ik al van een aantal mensen het advies gehad om met slof te rijden, wat misschien wel kan helpen op de momenten dat hij zich echt strak zet en besluit het plafond te gaan bekijken. Maar dat is niet mijn echte probleem.
Het echte probleem is dat hij zich sterk maakt van voren en ik zijn neusje er in draf en galop echt niet meer bij krijg. Help?

Bedankt!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:04

Ik heb laats mogen ervaren dat te weinig druk of niet constante druk heel verwarrend is en juist spanning kan geven, maar hoeveel druk dat is dat zal je echt zelf moeten gaan voelen en ervaren, geef iemand die ook te vriendelijk is eens een paar teugels in handen en hou zelf de andere kant vast. Als je meerdere mensen vraagt kun je goed voelen wat ik bedoel ;)

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:23

superwoman schreef:
;)
blue_kim schreef:
maar met bijzet heb ik toch het idee dat het wat meer zagen wordt doordat ie bij elke stap die die zet ene ophouding krijgt.

Ik bedoelde met bijzet ook élke manier van bijzetten hoor.

Misschien dat hij toch een blokkade heeft en hij veel baat kan hebben van een osteopaat.
Dat hij zonder "bijzet"aan de longe helemaal niet uit zichzelf zakt vind ik vreemd (zeker voor en jong paard). Is dat ook zonder hoofdstel, dus aan het halster aan de longe? want dat zal het wsl niet aan z'n gebit liggen. (kan natuurlijk altijd nog, maar de kans is dan veel kleiner)

als ik niks om heb, dan longeer ik hem altijd met een halster. daarin tegen als ik hem los heb dus ook geen longe eraan vast, dan loopt ie in het begin hoog, en dan zakt ie op een gegeven moment echt helemaal met zn neus tegen de grond en blijft ook zo lopen, zo van ik geef me over, beetje onderdanig.
zal straks als we weer kunnen rijden een kijken of er verandering is nu de tandarts geweest is, en anders inderdaad toch eens de osteo laten komen, had er wel al aan zitten denken, maar omdat ie zo jong is en er verder nooit wat mee gedaan is had ik niet het idee dat er wat fout zou kunnen zitten.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:41

Dus met halster zakt hij wel (uiteindeijk). Dan zou ik aan de longe proberen met hoofdstel zonder "bijzet". Dan moet hij ook zakken. Doet hij dat niet, is de kans juist groot dat hij toch last heeft van zijn gebit.
Ook jonge paarden kunnen blokkades hebben. Hun akties zijn ook niet altijd zo veilig :P

Ik zou eerst wat testjes doen om zo veel mogelijk uit te sluiten voordat je iedereen laat komen.
Wanneer je weet waar het ongeveer zit kun je dit beter oplossen. Kan namelijk best zijn dat een behandelaar per ongeluk een steekje laat vallen en jij dat dus ook niet kan weten... dan kom je er niet achter waar het paard last van heeft.

Heb helaas ook eens een tandarts gehad voor mijn paard die zijn werk niet goed genoeg had gedaan...

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:56

lailapri schreef:
Ik heb laats mogen ervaren dat te weinig druk of niet constante druk heel verwarrend is en juist spanning kan geven, maar hoeveel druk dat is dat zal je echt zelf moeten gaan voelen en ervaren, geef iemand die ook te vriendelijk is eens een paar teugels in handen en hou zelf de andere kant vast. Als je meerdere mensen vraagt kun je goed voelen wat ik bedoel ;)

Dankje :)
Maar als ik met alleen constante druk rij, dus de halve ophoudingen/kneepjes enz weglaat dan zet hij zich alleen vast en zakt hij helemaal niet meer...

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:12

superwoman schreef:
Dus met halster zakt hij wel (uiteindeijk). Dan zou ik aan de longe proberen met hoofdstel zonder "bijzet". Dan moet hij ook zakken. Doet hij dat niet, is de kans juist groot dat hij toch last heeft van zijn gebit.
Ook jonge paarden kunnen blokkades hebben. Hun akties zijn ook niet altijd zo veilig :P

Ik zou eerst wat testjes doen om zo veel mogelijk uit te sluiten voordat je iedereen laat komen.
Wanneer je weet waar het ongeveer zit kun je dit beter oplossen. Kan namelijk best zijn dat een behandelaar per ongeluk een steekje laat vallen en jij dat dus ook niet kan weten... dan kom je er niet achter waar het paard last van heeft.

Heb helaas ook eens een tandarts gehad voor mijn paard die zijn werk niet goed genoeg had gedaan...

zal hem inderdaad eens met hoofdstel longeren en losgooien kijken wat ie dan doet.
nee hij heeft zeker een paar stomme acties gehad, maar is nooit echt onderuit gegaan, of gaan hangen ofzo, tenminste, niet zolang ik hem heb (vanaf 3 maanden) maar een check voor de zekerheid kan nooit kwaad, liever dat ik voor niks de osteo langs laat komen als dat ie straks door het door blijven trainen alleen maar meer klachten krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 13:29

Harvest_Moon schreef:
Maar als ik met alleen constante druk rij, dus de halve ophoudingen/kneepjes enz weglaat dan zet hij zich alleen vast en zakt hij helemaal niet meer...

Misschien geef je dan teveel druk of ben je gespannen in de rest van je lijf of een deel van je lijf.
Het tijdsdtip van ontspanning komt ook heel nauw.

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 17:09

@ superwomen: Dat zou best wel eens kunnen :)
Laatst reed ik buiten, paard was enorm voorwaarts, op het té voorwaartse af en dan let ik altijd extra op het ontspannen van míjn lichaam en moest zeggen dat dat hielp met nageven. Nu ik er zo over nadenk...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 18:32

Harvest_Moon schreef:
lailapri schreef:

Maar waarom zou hij die druk niet aankunnen?
Een lichte druk moeten ze gewoon kunnen aanvaarden en vinden ze meestal fijn.
Als je die kneepjes nu eens alleen gericht geeft om wat stelling te vragen bijvoorbeeld en niet constant, dus 1 of 2 kneepjes en de rest met je lichaam en zit. De kneepjes ondersteunen dus alleen het geheel, Als dat hem helpt zou ik veel van stelling en buiging wisselen, en ook binnen en buitenstelling op een volte afwisselen (eerst recht stellen en dan pas omstellen dus met beleid, geef hem de tijd). Probeer met je zit die stelling door te werken naar buiging, en stukken rechtdoor waarbij die recht is kunnen ook geen kwaad en dan liever niet langs het hek

Janneke1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:59

Weet iemand een goede rijschool in Amsterdam?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:22

blue_kim: ja een algemene check kan idd nooit kwaad en is idd ook verstandig.

Harvest_Moon: +:)+

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:20

naar aanleiding van dit topic:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=1210169&&hilit=problemen+aan+de+teugel&start=50
Zou ik graag een vraag stellen.

Net als de TS van het topic heb ik te maken met een dominante ruin die graag achter de teugel kruipt/kroop, "vals" fris is en zich graag opdrukt. Om dit op te lossen heb ik in eerste instantie veel vwnw gewerkt, maar na verloop van tijd werd hij sterker en dus drukker en frisser.
Om dit op te lossen ben ik op aanraden van mijn instructrice (en na het lezen van Ruiters en Rechters) brutaler gaan rijden en consequent meer druk op de teugels gaan zetten als hij zich sterk maakte of opdrukte. Dit heeft goed uitgepakt, hij begint steeds meer los te laten in rug en lendenen (te merken aan het heerlijke swingen wat hij op de goede momenten doet) en in zijn kaak.
Een probleem is echter dat het nu moeilijk is om hem in het losrijden met lange teugel te rijden. Hij is bij het opstappen direct druk en wil snel weglopen, ga ik met lange teugel losrijden, dan ziet hij overal bakkabouters met als gevolg een zeer gespannen trainingssessie.
Nu los ik dat dus op door hem direct naar beneden te vragen voor ik wegstap en hem de eerste paar rondjes rond te rijden, waarna ik langzaam aan naar vwnw toewerk.
Het werkt, ik kan daardoor de rest van de training goed ontspannen rijden mits ik zijn aandacht voldoende bij me hou. Maar eigenlijk vind ik dat dat niet zou moeten hoeven. Ik ben een beetje bang dat ik in omgekeerde volgorde aan het rijden ben: eerst aanspanning, dan ontspanning (met natuurlijk aan het einde van de sessie weer aanspanning, de laatste tijd ben ik hem voorzichtig aan het oprichten).
Hebben jullie hier tips voor?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:43

Ik ben toch benieuwd naar jouw beelden.
Loopt jouw paard ook zoals die op het fimpje?

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 12:55

helaas kan ik het filmpje niet zien omdat ik op m'n werk zit :o , dus dat kan ik vanavond pas beantwoorden.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:31

Misschien zou je wat oefeningen en wat spelen naast hem kunnen doen. Ben je gelijk bezig met het dominantie probleem, het is een leuke afwisseling, hij moet meer zelf zijn zogenaamde angsten overwinnen, hij gaat jou meer vertrouwen, jij leert hem beter kennen, etc. JE hoeft hem hiervoor niet eens op te jagen, begin gewoon eens met observeren en kijken hoe hij reageert als jij in zijn ruimte komt en als je eruit gaat. Wat hij doet als jij je eigen ding doet, wat hij doet als jij hem benadert, etc. Pas wel altijd op je eigen veiligheid natuurlijk.
Aan de hand zou je gymnastiserende oefeningen kunnen doen zoals die van paardenbegrijpen.nl Het werkt ook als een soort warming up en je hebt niet meteen die spanning van het opstappen.
Rijtechnisch zou ik idd ook wat beeldmateriaal gezien hebben.

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:12

@superwoman: ik vrees dat de galop er nog wel enigszins hetzelfde uitziet. Wat ik op het filmpje zie, is dat dat merrie haar rug onvoldoende gebruikt en niet vanuit de schoft haar halsspieren aanspant. Mijn ruin doet dat inmiddels wel, daarom ben ik ook voorzichtig begonnen met oprichten.
Maar ik rij hem niet zo kort als op het filmpje in het topic. Ik rij hem wel direct rond en neerwaarts, maar probeer zo snel als hij het aangeeft hem weer vwnw te krijgen. Ik hoef hem steeds minder lang rond te rijden, maar soms kan het echt wel een kwartier duren voor ik vwnw kan gaan werken.

@lailapri: hij is vijf en ik doe al regelmatig grondwerk met hem. Ik rij ongeveer om de dag, de dagen dat ik niet rij werk ik aan de lange teugel, longeer ik en af en toe doe ik ook clickertraining. Ook in al deze dingen komt naar voren dat ik regelmatig "aardig" dingen van hem vraag, waarna hij een loopje met me neemt. Hij is er eentje van: geef je m een vinger, dan neemt hij de hele hand. Ik kies er daarom voor om hem hoogstends een halve vinger te geven om te voorkomen dat ik in de toekomst een arm kwijtraak haha.
Overigens is in een loswerksessie onder begeleiding ook uitgekomen dat hij een dominant karakter heeft (verkent direct een vreemde ruimte, wacht niet af en kan zelfs wel eens een bokje geven als je hem naar zijn zin niet voldoende ruimte geeft)

Ik geloof(de) er niet in dat een paard zomaar spoken ziet, maar door hem heb ik wel ontdekt dat het zien van spoken met dominantie te maken kan hebben. Ik denk dat hij me vertrouwt (ik kan rustig zijn ogen afdekken of zijn hoofd naar beneden duwen), maar er niet volledig van overtuigd is dat ik de leider ben. Helaas heb ik dat overwicht niet op hem, maar ik ben nog niet zover dat ik het wil afdwingen. Door hem direct rond te vragen bij het opstappen en wegstappen doe ik dat indirect wel.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:33

Je zal mij nooit horen zeggen dat je dingen lief moet vragen want heel vaak ik lief niet duidelijk. Je moet de dingen duidelijk vragen maar wel open blijven staan voor je paard, dat is wat anders als hem altijd zijn zin geven maar op het moment dat hij alleen maar "moet" kun jij niet fijn aanvoelen wat hij op dat moment echt nodig heeft.

Ik heb die strijd met meerdere paarden ook gehad en heb nu een hengst waar ik soms best moeite mee heb, die houdt namelijk niet echt rekening met een ander af en toe (kan vreselijk lief zijn maar kan ook letterlijk over je heen rennen).

Mijn oude merrie heeft mij veel geleerd, zij is erg dominant, maar ook wijs. Wat zij doet is ook op die wijsheid gebasseerd, bij haar kan ik dus rustig het leiderschap (in zekere zin dan) overgeven en zij zorgt dat je veilig thuis komt. Dat is iets wat ik nooit zou doen bij de paarden die bazig zijn (dominant maar geen echte leider). Met hun moet je een deal sluiten, en soms willen bach bloesems wel eens helpen. Je zou bijvoorbeeld eens kunnen zoeken op beech (beuk) vaak een dominant karakter maar niemand wil er echt bij horen, ook zijn ze in geval van nood meestal de angsthazen en doen net het verkeerde.

Wij hadden 2 beech paarden staan, zal eens kijken of ik het filmpje kan vinden, heel duidelijk beeld.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:41

helaas, nooit geupload. Je ziet iig alle paarden achter die 2 paarden staan en ze waren naast de bak de paddock aan het aanleggen. De oude merrie stond te kijken heel dicht bij die machines, en hield alles goed in de gaten. Vrachtwagen kiept en de 2 dominante gaan rennen. Hele kudde draait om en gaan achter de oude merrie staan die nog altijd staat te kijken. Sindsdien gelooft iedereen weer in haar :D
Die andere 2 zijn verder wel goede paarden, helaas allebei met pensioen (atrose en kissing spines). Ach zo blijf je leren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:46

woods schreef:
@superwoman: ik vrees dat de galop er nog wel enigszins hetzelfde uitziet. Wat ik op het filmpje zie, is dat dat merrie haar rug onvoldoende gebruikt en niet vanuit de schoft haar halsspieren aanspant. Mijn ruin doet dat inmiddels wel, daarom ben ik ook voorzichtig begonnen met oprichten.
Maar ik rij hem niet zo kort als op het filmpje in het topic. Ik rij hem wel direct rond en neerwaarts, maar probeer zo snel als hij het aangeeft hem weer vwnw te krijgen. Ik hoef hem steeds minder lang rond te rijden, maar soms kan het echt wel een kwartier duren voor ik vwnw kan gaan werken.

knip

Ik geloof(de) er niet in dat een paard zomaar spoken ziet, maar door hem heb ik wel ontdekt dat het zien van spoken met dominantie te maken kan hebben. Ik denk dat hij me vertrouwt (ik kan rustig zijn ogen afdekken of zijn hoofd naar beneden duwen), maar er niet volledig van overtuigd is dat ik de leider ben. Helaas heb ik dat overwicht niet op hem, maar ik ben nog niet zover dat ik het wil afdwingen. Door hem direct rond te vragen bij het opstappen en wegstappen doe ik dat indirect wel.

Ik denk dat je goed bezig bent. Je geeft aan dat je hem steeds minder lang rond hoeft te rijden, dus eingelijk zou ik je huidige manier nog maar even volhouden.

Bij sommige paarden is het zien van spoken volgens mij niet echt op te lossen, maar bij de grootste groep is het imo wel te verminderen.
Aanpassen van voer kan soms helpen. Ook de manier van trainen - dus meer of minder druk (soms is "losgooien" van de teugels een oplossing voor meer vertrouwen, dan missen ze de steun van hun ruiter) hoger of lager instellen en ook trainen met "enge dingen" (zeil, plu etc etc) kan soms helpen. Ook kan het komen wanneer het paard niet helemaal recht is en hij de aandacht daarvan wil afleiden wanneer het werk wat moeilijker wordt :+

mrs_ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 14:15

superwoman schreef:
woods schreef:

knip

Ik denk dat je goed bezig bent. Je geeft aan dat je hem steeds minder lang rond hoeft te rijden, dus eingelijk zou ik je huidige manier nog maar even volhouden.

Bij sommige paarden is het zien van spoken volgens mij niet echt op te lossen, maar bij de grootste groep is het imo wel te verminderen.
Aanpassen van voer kan soms helpen. Ook de manier van trainen - dus meer of minder druk (soms is "losgooien" van de teugels een oplossing voor meer vertrouwen, dan missen ze de steun van hun ruiter) hoger of lager instellen en ook trainen met "enge dingen" (zeil, plu etc etc) kan soms helpen. Ook kan het komen wanneer het paard niet helemaal recht is en hij de aandacht daarvan wil afleiden wanneer het werk wat moeilijker wordt :+

haha oei, daar leg je met je laatste zin de vinger even op de zere plek. Ik zal eens kijken of ik binnenkort een filmpje kan maken van het inrijden, dat is misschien wat beter oordelen. Voorlopig ga ik er vanuit dat het geen negatieve gevolgen heeft dat ik zo train.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 21:32

ietjelover schreef:
ik heb hier al heel vaak advies gevraagd.
Jullie zeggen dan je moet van achter naar voren rijden.
Mijn pony zakt dan niet maar gaat juist met haar neusje in de lucht lopen?! het zal wel aan mij liggen maar mijn instructrice kan ook niet op d'r rijden en we kunnen dat dus neit kijken.
nou is mijn vraag of er iemand is die niet al te groot of zwaar is en al op hoger niveau dresuur rijd die mijn pony gewoon 1 keer zou willen rijden om te kijken waar het aan ligt, ligt het aan mij of aan iets anders? ik woon in leende vlak bij eindhoven en mijn pony is 1.40. iemand?

zou anders eens voor een keer een hele goede dressuur ruiter langs
willen komen voor 1 uurtje of half uurtje om te kijken,
het ligt dus aan mij. ik heb het zelfde probleem als hier boven ergens
beschreven wordt, paard luistert niet naar lichte druk en been
en ik wil niet gaan zagen of trekken,
Ik krijg nu even de komende tijd geen prive lessen mee aleen nog groepslessen.
ik zou dus graag even voor een keertje een goede dressuur ruiter erbij willen

Aniek93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 12:21

heyhey,

Ik rijd een jonge pony van 4 jaar die in de zomer is ingereden. En nee, nu ga ik niet vragen om nagefelijkheid, maar hij loopt vaak met zijn hoofd hoog, en ik wil graag dat hij zich ontspant, gewoon met zijn hoofd laaglopen bedoel ik dan. Wanneer hij zijn hoofd zakt, doet hij dit eventjes, of gaat hij op de teugels hangen. Nagefelijkheid komt allemaal wel. Nu dacht ik dat ik dit het beste hier kon vragen, dus vandaar hier mijn berichtje. Nu is het niet zo dat hij alleen onder het zadel met zijn hoofd hoog loopt, maar tijdens het longeren doet hij dit ook.
Ik heb momenteel nog geen les, maar ik ben er wel hard naar op zoek, en misschien heb ik daarvoor al iets gevonden.
Weten jullie misschien hoe ik dit het best kan oplossen?

Alvast bedankt.