Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Roodvos schreef:arie53 schreef:De botten van de voor- en achterbenen zijn precies even lang. Het zou niet best zijn als daar bij een paard verschil tussen zou zitten.
Kun je dat uitleggen Arie? Ik heb namelijk een Noorse Boskat, en een raskenmerk is dat de achterpoten langer zijn dan de voorpoten. “Dit duidt op grote sprongkracht”, aldus de rasomschrijving. Een Noorse Boskat op stand zouden wij, als het een paard was, overbouwd noemen. Waarom kunnen dan bij een paard de achterbenen niet langer zijn dan de voorbenen?
hwn schreef:Ben ik mee akkoord voor het paard op de foto, maar geldt dat ook voor erg overbouwde paarden? Voor paarden in de groei wss niet hé, daar gaat de groei wss gewoon niet gelijk op, maar ik vraag me af hoe het zit voor volwassen overbouwde paarden.
Hermelientje schreef:Uthopia van Carl Hester heeft een geweldige uitgestrekte draf, maar zijn uitgestrekte stap is niet goed. Aan de training zal het vast wel niet liggen, Carl staat bekend als een van de beste africhters ter wereld.
hwn schreef:Ben ik mee akkoord voor het paard op de foto, maar geldt dat ook voor erg overbouwde paarden? Voor paarden in de groei wss niet hé, daar gaat de groei wss gewoon niet gelijk op, maar ik vraag me af hoe het zit voor volwassen overbouwde paarden.
Simpelman schreef:Het is mijn ervaring dat de stap van een onbeleerd of verkeerd getraind paard aanmerkelijk kan verbeteren.
Losgelatenheid, voorwaarts, "over de schouder", met echte aanleuning met de neus ruim voor de loodlijn.
Het overstappen kan zeker tot meer dan 20cm toenemen bij een correcte training.
Noodzakelijk is het zich loslaten, en in de beweging respectievelijk, wisselend, aanspannen van buik en lende en rugspieren.
Dus niet met de "rompstabiliteit" van arie53 maar daarentegen met een soepele losgelaten romp.
Simpelman schreef:Het is mijn ervaring dat de stap van een onbeleerd of verkeerd getraind paard aanmerkelijk kan verbeteren.
Losgelatenheid, voorwaarts, "over de schouder", met echte aanleuning met de neus ruim voor de loodlijn.
Noodzakelijk is het zich loslaten, en in de beweging respectievelijk, wisselend, aanspannen van buik en lende en rugspieren.
Dus niet met de "rompstabiliteit" van arie53 maar daarentegen met een soepele losgelaten romp.
Hermelientje schreef:Je hebt ook mensen met in verhouding hele lang benen of juist een heel lang bovenlijf of juist hele lange/korte armen. Lange benen gaan niet noodzakelijkerwijs samen met lange armen. Meestal volgen zulke biologische kenmerken de normale verdeling. Dus zo'n tweederde van alle mensen zitten dicht bij het gemiddelde. De rest valt daarbuiten. Twee of drie procent wijken erg veel af vh gemiddelde. Ik zie geen enkele reden waarom dat bij paarden anders zou zijn. Als benen bij mensen in verhouding te lang zijn, zijn de botten in de benen dat ook.
Babootje schreef:Jaja, Nombrado, ik snap dat jij het snapt![]()
Als er eentje steeds paarden met mensen vergelijkt (v.w.b. hun biomechanica) dan ben jij het wel.
Schiet mij maar weer een keertje lek....
oji schreef:Grappig om in 1 post zowel evolutie leer als het ingenieuze ontwerp van de schepper te roemen...uuuhhh zoiets als vloeken in de kerk. Maar als je iets van de evolutie leer zou snappen Nombrado, dan zou je weten dat het gebaseerd is op foutjes...en daar komt geen mens aan te pas, dat proces was er al heeeeeeeeeel lang voordat de mens bestond.
En dat misschien bij een correct gebouwd paard de voorbenen en achterbenen idd gelijk van lengte zijn...maar niet elk paard is correct gebouwd...netzoals niet elk mens is correct gebouwd... Ik mag dan op 2 benen lopen, maar mijn linker is wel langer als mijn rechter...helaas...foutje...
arie53 schreef:Simpelman schreef:Het is mijn ervaring dat de stap van een onbeleerd of verkeerd getraind paard aanmerkelijk kan verbeteren.
Souplesse ontstaat door verende ledematen en het buigzaam maken van die ledematen.
Een van de fundamentele voorwaarden in de wet van de zwaartekracht is dat het te verplaatsen gewicht stabiel dient te zijn om balans te kunnen generen.