[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:24

FemkeRoosje schreef:
Ik heb een huurpony die ik drie dagen in de week rijd.
Hij is superlief maar hij is nogal lomp en zijn dresuuroefeningen zien er meer uit alsof ie over zijn eigen benen struikelt terwijl hij het toch allemaal goed doet.
Maar aan de teugel daar snapt ie echt niks van degene die hem voor mij huurde reed met slof maar dat doe ik niet, soms als ie zin heeft doet hij zijn hoofd naar beneden maar dat is maar 3 seconde ofzo.
Als ik nu helemaal mijn handen heel erg laag houd en dan zachtjes een klein rukje geef eerst links dan rechts en zo verder. Lukt het nu wel om zijn hoofd naar beneden te laten doen maar zodra ik hem dan voorwaarts wil rijden gooit hij zijn hoofd weer omhoog.
Weet iemand mischien nog iets wat ik kan proberen?
Femke

uh...Dat niet iniedergeval := Dat heet 'in de krul trekken'. Buitengewoon pijnlijk voor je pony.
Je pony voorwaarts rijden en LES NEMEN.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 19:41

FemkeRoosje schreef:
Ik heb een huurpony die ik drie dagen in de week rijd.
Hij is superlief maar hij is nogal lomp en zijn dresuuroefeningen zien er meer uit alsof ie over zijn eigen benen struikelt terwijl hij het toch allemaal goed doet.
Maar aan de teugel daar snapt ie echt niks van degene die hem voor mij huurde reed met slof maar dat doe ik niet, soms als ie zin heeft doet hij zijn hoofd naar beneden maar dat is maar 3 seconde ofzo.
Als ik nu helemaal mijn handen heel erg laag houd en dan zachtjes een klein rukje geef eerst links dan rechts en zo verder. Lukt het nu wel om zijn hoofd naar beneden te laten doen maar zodra ik hem dan voorwaarts wil rijden gooit hij zijn hoofd weer omhoog.
Weet iemand mischien nog iets wat ik kan proberen?
Femke

Je bent dus nu aan de voorkant aan het proberen om hem aan de teugel te krijgen.
Misschien heb je het al eens gehoord of gelezen dat je "van achter naar voren moet rijden"?
Dus om je pony aan de teugel te kunnen rijden moet je beginnen met de achterkant van je pony.

Eerst moet je pony actief worden. Actief is niet hard rennen.
Je pony moet moet zeer snel reageren op jouw lichte beendruk (goed aan het been zijn) én (daardoor)zijn achterbenen goed ver onder zijn buik zetten .
Als die achterbenen goed onder zijn buik komen, wordt automatisch zijn rug boller.
Dáár draait het om. Als hij zijn rug goed gebruikt, kan jij makkelijker zitten en wordt zijn rug ook minder belast.(dat is het doel)

Wanneer zijn rug bol is, is het ook makkelijker en prettiger om zijn hals ook rond te maken (dat is dus het resultaat ipv het doel).
Als jij rechtop blijft zitten, goed met de beweging mee gaat en de teugeldruk bij elke stap toch hetzelfde weet te houden, zal je pony ook met zijn hoofd zakken.
Denk eraan dat je met 2 teugels moet sturen. - eerst stelling vragen als je van de hoefslag af wilt én dan laat je de pony van de hoefslag gaan door iets meer je buitenteugel (en buitenbeen) te gebruiken en begeleid je hem bijv de volte in. Veel mensen doen teveel met hun binnenhand waardoor ze hun paard juist in de weg zitten.

ga dus niet aan de voorkant plukken, want dat is idd in de krul trekken of zagen.

Hopelijk is het nu wat duidelijker?

@Miss_Malfoy: ziet er netjes uit - nu proberen om hem nog minder op die voorhand te laten valllen. ;) .

fab_pacha

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 22:29

Lesnemen en vooral goed ontspannen losrijden... Veel oefenen en zeker niet te veel trekken in zn/haar mond!!

SandraX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:53

Je pony aan de teugel rijden is gewoon het gevoel ,
dus niet alleen maar in zijn bek om trekken , eigelijk is het een speciaal kneepje die je voelt , als je dat hebt ben je klaar , het kan wel heel lang duren , maar gewoon gedult hebben :D

Sanne2509

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 18:56

ben het eens met superwoman.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:42

Iemand misschien wat tips voor me?
Ik rijd op de manege vaak op een paard, ik heb zaterdag ook een wedstrijd op haar, maar ik wil graag wat tips qua aanleuning. :)
Vaak heeft ze dat ze na een tijdje rijden (+-30 min.) haar kin op de borst gooit voor een halve seconde en dan gelijk erna weer in de lucht gooit. Ze blijft hierbij wel gewoon aan mijn been, dus niet langzamer of juist sneller lopen. Ik zit verder niet te 'spelen' oid. maar laat haar gewoon mijn hand opzoeken, soms zitten er wel wat fijne stukjes in, maar dit duurt nooit erg lang. Ik probeer het meestal op te lossen met wat been, en ik merk wel dat ze haar hoofd dan niet meer zo overdreven omhoog gooit, maar ze blijft wel naar beneden duiken.
Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben, sorry voor dit wazige verhaal. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:44

fab_pacha schreef:
Lesnemen en vooral goed ontspannen losrijden... Veel oefenen en zeker niet te veel trekken in zn/haar mond!!

Gewoon helemaal niet trekken, paard moet op je pinken te rijden zijn :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:25

Hallo bokt-ers! Ik heb mijn tinker nu 3 jaar (hij was 5 toen ik hem kocht) en hij was beresterk, hard in mond en "aan de teugel getrokken" gereden. Ik had het niveau van een "jarenlange slechte gewoontes aangeleerde rij-ervaring"-ruiter. Dus dat beloofde wat.
Heb een paar pagina's van dit onderwerp doorgelezen. Heel veel is zoooo herkenbaar! Ik vond het vroeger (lees: manegetijd) zo belangrijk, dat aan de teugel rijden... In de afgelopen drie jaar heb ik geleerd wat eraan vooraf moet gaan vóórdat een paard aan de teugel gaat lopen. (jazeker 3 jaar!'k heb niet zoveel talent helaas) Dat was echt geen makkelijke weg, maar ik ben blij dat ik zoveel heb mogen leren van mijn instructice en mijn paard!! Dank jullie wel!! :o
Ik heb veel moeten rijden met losse teugel, en alles op zit en benen moeten doen. Dat was in het begin echt heeel moeilijk. Mijn paard zag in één keer overal spoken en ikke maar leren ontspannen %) . Daarna rustig de teugel erbij gaan nemen. Geen aandacht aan besteden als de neus de lucht inging (nog meer spoooken...) en blijven rijden op benen en zit. Kan je vertellen: dit vond ik echt niet leuk! Daarna geoefend aan het begeleidend teugelgebruik, zonder de rest te vergeten. Het klinkt zo makkelijk maar pfff wat een moeilijke weg... Vanmorgen had ik weer les, en na een wat mindere week, vielen vanmorgen weer wat kwartjes op hun plek.... Ik was helemaal gelukkig! Daarom plaats ik trots deze foto. Ik heb nog heel veel te leren, maar ik ben blij met het resultaat wat ik in drie jaar tijd heb bereikt. (sorry voor slechte kwaliteit foto!)
O ja: wat ik jullie nog mee wil geven, een van de uitspraken van mijn instructrice, als ik weer eens overgeconcentreerd te moeilijk aan het doen was: denk makkelijk, doe makkelijk. Deze opmerking gaf mij weer rust tijdens het rijden. Hier heb ik echt heel veel aangehad.
Misschien dat er bokt-ers zijn die wat aan mijn verhaal hebben. Iedereen veel succes met het leuke maar o zo moeilijk dressuren, maar vooral veel plezier!!

Afbeelding

Meredith_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:46

Het lijkt heel makkelijk maar de clue blijft dat het paard het fijn moet gaan vinden om aan de teugel te gaan lopen.
Jemoet ervoor zorgen dat je hem aan het been hebt natuurlijk en vanuit die voorwaartse druk na te laten geven.
Zodra je paard ook maar 1 sec nageeft en ontspant dit belonen door wat van de teugeldruk of te halen door zelf te ontspannen.( dit schijnt soms erg moeilijk te zijn)

Maar er blijven altijd uitzonderingen op de regel, helemaal als je het paard niet zelf beleerd hebt, en afleren is het moeilijkste wat er is!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:48

Surface schreef:
Iemand misschien wat tips voor me?
Ik rijd op de manege vaak op een paard, ik heb zaterdag ook een wedstrijd op haar, maar ik wil graag wat tips qua aanleuning. :)
Vaak heeft ze dat ze na een tijdje rijden (+-30 min.) haar kin op de borst gooit voor een halve seconde en dan gelijk erna weer in de lucht gooit. Ze blijft hierbij wel gewoon aan mijn been, dus niet langzamer of juist sneller lopen. Ik zit verder niet te 'spelen' oid. maar laat haar gewoon mijn hand opzoeken, soms zitten er wel wat fijne stukjes in, maar dit duurt nooit erg lang. Ik probeer het meestal op te lossen met wat been, en ik merk wel dat ze haar hoofd dan niet meer zo overdreven omhoog gooit, maar ze blijft wel naar beneden duiken.
Ik hoop dat jullie wat tips voor me hebben, sorry voor dit wazige verhaal. ;)

Zie mijn post daarboven ;)
Verder is het geen vaag verehaal hoor.
Je moet vooral veel schakelen - steeds een bijna onzichtbaar tempo-verschil maken en dat blijven doen!
(langzame draf en weer iets versnellen, dan weer rustiger etc etc)
Juist doormiddel van het schakelen merk je of het paard aan je been is en blijft.
Verder moet je zien te voorkomen dat het paard haar kin op haar borst zet (dmv schakelen) en anders proberen om haar neus weer naar voren te brengen. Je kunt dat ook proberen doormiddel van stelling en/of en even je handen omhoog doen om haar daar weg te krijgen.

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 23:09

Oke, bedankt! :)
Ik zal idd meer gaan werken met het schakelen, merk eigenlijk ook wel dat ze het dan minder doet omdat ze dan te 'druk' is met het versnellen en verruimen of wat tempo terug nemen. Dus ik zal nu nog meer gaan schakelen. :)

Lornaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 20:44

Hoi allemaal!
Ik heb een (klein) probleempje..
Ik krijg mijn paard Lorna vaak wel mooi nageeflijk en aan de teugel, maar ze heeft de neiging snel haar hoofd weer omhoog te doen. De tijd dat ze 'aan de teugel loopt', ligt meestal rond de 10-30 seconden. Ik moet dan echt heel stil zitten en kan haar ook niet voorwaarts drijven omdat het hoofdje dan weer omhoog komt. Verder is ze driekwart arabier dus ziet ze ook overal spoken, vooral in 1 bepaald punt van de bak.
Verder vind ik het meebewegen met het paard erg moeilijk, terwijl dit toch helpt in het goede contact met het paard. Iemand tips voor mij?
Alvast bedankt :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:16

Misschien eens zitlessen nemen bij een instructeur die ook goed let op je handhouding, zou je goed kunnen helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:17

Lornaaa schreef:
Hoi allemaal!
Ik heb een (klein) probleempje..
Ik krijg mijn paard Lorna vaak wel mooi nageeflijk en aan de teugel, maar ze heeft de neiging snel haar hoofd weer omhoog te doen. De tijd dat ze 'aan de teugel loopt', ligt meestal rond de 10-30 seconden. Ik moet dan echt heel stil zitten en kan haar ook niet voorwaarts drijven omdat het hoofdje dan weer omhoog komt. Verder is ze driekwart arabier dus ziet ze ook overal spoken, vooral in 1 bepaald punt van de bak.
Verder vind ik het meebewegen met het paard erg moeilijk, terwijl dit toch helpt in het goede contact met het paard. Iemand tips voor mij?
Alvast bedankt :)!

je schrijft dat wanneer je gaat drijven haar hoofd juist omhoog gaat. Dat doet mij sterk vermoeden dat ze niet goed aan de teugel is en ook niet nageeflijk.
Op deze pag staat nog een lange reactie van mij met hoe je een paard aan de teugel rijdt.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 01:21

Ik heb even een vraagje.
Vandaag op cursus heb ik geleerd, paard met been van achter bijdrijven en van voor opvangen, dan komt hij meer in balans en geeft makkelijker na. Hoe moet ik dat nu precies vertalen.
Ikzelf drijf zowiezo zo min mogelijk met been maar meer vanuit mijn bekken/centrum aanmoedigen om activer van achter eronder te komen, van voor houdt ik contact en probeer een licht verend contact te verkrijgen, als een paard echt heel erg tegen mijn hand gaat trekken wil ik nog wel een iets doorvragen (weet niet of jullie dat kunnen, soort van in trans heel actief enkelzijdig gaan kauwen en dan tegen de hand) maar ook hier blijft ik de achterhand erbij vragen. Mijn doel is dan ook geen aan de teugel maar meer dat de druk op 2 teugels weer gelijk wordt. Rij op koudbloeden en fjorden en die willen je wel eens op het verkeerde been zetten (letterlijk).

Zou iemand mij kunnen helpen met hoe ik dit moet vertalen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:51

Ik snap je vraag niet :o

Ga een poging doen..
Citaat:
Vandaag op cursus heb ik geleerd, paard met been van achter bijdrijven en van voor opvangen, dan komt hij meer in balans en geeft makkelijker na. Hoe moet ik dat nu precies vertalen.

Ik zie dit voornamelijk als schakelen...
Met energie spelen ook, want wat je aan energie drijft, moet je niet verloren laten gaan aan de voorkant - dus opvangen... (anders loopt hij uit elkaar)
Drijven en opvangen tegelijk is imo vragen om stijgeren, dus dit ligt wel heel nauw.
De balans komt tot stand door alle energie die naar voren gaat...

Ik drijf voornamelijk dmv mijn been-kuit, daarna doe ik hetzelfde.

Citaat:
(weet niet of jullie dat kunnen, soort van in trans heel actief enkelzijdig gaan kauwen en dan tegen de hand)
nee, sorry :o
Bij het doorvragen (iets meer weerstand) stel ik het paard lager in, zodat het paard niet "omhoog" kan gaan denken en mijn doel daarmee is de kaak loslaten..

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:58

Dank je, het is je aardig gelukt. Ik zie het denk ik te mechanisch uit het boek, hoewel ik er kwa gevoel waarschijnlijk niet teveel naast zit, maar zou het naar ruiters ook zo met gevoel willen overbrengen dus misschien is dus uitleg bijdrijven en opvangen al te grof en groot uitgelegd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:04

lailapri schreef:
Dank je, het is je aardig gelukt. Ik zie het denk ik te mechanisch uit het boek, hoewel ik er kwa gevoel waarschijnlijk niet teveel naast zit, maar zou het naar ruiters ook zo met gevoel willen overbrengen dus misschien is dus uitleg bijdrijven en opvangen al te grof en groot uitgelegd.

Ik denk het wel ja.
Heb ook wel eens die vraag gehad - hoe zit het dan met....
imo komt dat pas wanneer ze toe zijn om het paard meer bij elkaar te rijden.
(btw ik geef geen les hoor)

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:38

Ik zeg mijn kids altijd dat ze aan de teugel mogen vergeten. is niet belangrijk. Op het moment dat we dan bezig gaan met buiging, geven ze ineens na en kunnen ze een paard aan de teugel laten lopen, en daar is geen spelen voor nodig zoals ze van vriendinnetjes leren. Dat vind ik dan leuk, moment dat ze die ontdekking doen :+

lisje94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:02

ik heb ook een vraag,
in stap loopt mn paardje gewoon aan de teugel,
maar als ik wil aandraven,
gooit ze gelijk der kop in de lucht en krijg ik der ook echt niet meer rond,
weet iemand wat dit kan zijn?
en hoe ik het op kan lossen?

alvast tnx! :D

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:35

lisje94 schreef:
ik heb ook een vraag,
in stap loopt mn paardje gewoon aan de teugel,
maar als ik wil aandraven,
gooit ze gelijk der kop in de lucht en krijg ik der ook echt niet meer rond,
weet iemand wat dit kan zijn?
en hoe ik het op kan lossen?

alvast tnx! :D

wat doe je om haar rond te krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 16:33

Vraag ik me ook af?

quincy123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:03

Mijn paard rijd ik netjes van achter naar voor, ze wil daarbij ook wel graag zakken maar laat op dat moment in een keer haar hals/hoofd vallen. Ze wil dus op dat moment het liefst met haar neusje op de grond lopen, wat kan ik het beste op zo'n moment doen? toch mijn teugels kort houden, of haar de ruimte geven om laag te lopen..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 18:28

quincy123 schreef:
Mijn paard rijd ik netjes van achter naar voor, ze wil daarbij ook wel graag zakken maar laat op dat moment in een keer haar hals/hoofd vallen. Ze wil dus op dat moment het liefst met haar neusje op de grond lopen, wat kan ik het beste op zo'n moment doen? toch mijn teugels kort houden, of haar de ruimte geven om laag te lopen..

Ze moet je hand volgen en niet nemen... nageeflijkheid is wanneer het paard je hand volgt.
jij moet beslissen waar jij wil dat ze loopt en niet zij. (Natuurlijk ook geregeld lange teugel geven ;) )
iets meer been of/en even een ophouding zodat het niet fijn is om op je armen te leunen als ze ineens zwaar wordt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:44

ik heb hier al heel vaak advies gevraagd.
Jullie zeggen dan je moet van achter naar voren rijden.
Mijn pony zakt dan niet maar gaat juist met haar neusje in de lucht lopen?! het zal wel aan mij liggen maar mijn instructrice kan ook niet op d'r rijden en we kunnen dat dus neit kijken.
nou is mijn vraag of er iemand is die niet al te groot of zwaar is en al op hoger niveau dresuur rijd die mijn pony gewoon 1 keer zou willen rijden om te kijken waar het aan ligt, ligt het aan mij of aan iets anders? ik woon in leende vlak bij eindhoven en mijn pony is 1.40. iemand?