Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:59

haha, je vind het totaal niet interessant?
Jullie begonnen over overstappen. Dat heeft alles met de bouw van een paard te maken.
Maar als het niet interessant is ga ik echt niet enig moeite doen om uit te leggen.
Misschien googlen? kan je veel over vinden
[/quote]

Tuurlijk!!!!
Misschien weet je het zelf niet?
Doe je best eens en leg uit?
Ik vind het wel interessant.[/quote]

Nee 8-)[/quote]

Dan neem ik aan dat je het gewoon niet weet zoals altijd.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:19

hwn schreef:
Mijn vraag: kan je dan bijv. een iets overbouwd paard niet verzamelen? Of moet je die op een aangepaste manier rijden, en niet op de klassieke dressuurmanier? Of kan je die gewoon niet gezond dressuurmatig rijden?

Hwn mijn paard is overbouwd. Ik rijd haar gewoon volgens de Duits klassieke manier. De weg is langer. Toen we begonnen paar jaar geleden boorde ze echt met de neus in de grond (70 % op voor). Nu kun je haar gewoon fijn rijden en is het boren helemaal over. Maar ik denk wel dat het verzamelen wat langer duurt als een paard dat dressuurmatig beter gebouwd is. Ik vind het niet zo erg. Mijn instructrice vertelde me, dat omdat mijn paard zo graag werkt, sensibel, soepel is en ijverig dus ze dat weer voor heeft op paarden die beter gebouwd zijn en minder ijverig zijn. Het komt wel een keer. Ik blijf gewoon in ons systeem rijden en de vooruitgang is heel duidelijk voelbaar, maar het kost tijd en geduld en vooral heel veel genieten wat zo'n paardje (1.43) wel heeft te bieden.
Nombrado ik zou je uitleg wel interessant vinden want begrijp niet wat je wil laten zien met de twee foto's.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 10:27

hwn schreef:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een overbouwd/neerwaarts gebouwd paard "automatisch" zal overstappen omdat de achterbenen langer zijn dan de voorbenen, en dat dit vaak niet positief is.

Ik wil van hieruit es uitwijken naar de bewering van Arie dat paarden met teveel "volbloed" niet de geschikte bouw hebben voor dressuur (door de te steile achterbenen had ik begrepen). Mijn vraag: kan je dan bijv. een iets overbouwd paard niet verzamelen? Of moet je die op een aangepaste manier rijden, en niet op de klassieke dressuurmanier? Of kan je die gewoon niet gezond dressuurmatig rijden?

De botten van de voor- en achterbenen zijn precies even lang. Het zou niet best zijn als daar bij een paard verschil tussen zou zitten.

Volbloeds hebben steile achterbenen en vaak een onderstandig voorbeen door de klein hoek in het ellebooggewricht. Daardoor komt het voorbeen ver naar achteren te staan (met het gewicht op de voorhand) en dan lijkt door de overstap de stap groot.

Deze foto laat goed zien hoever het voorbeen naar achteren staat.

Afbeelding

loriene

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 11:03

En?
Wat wil je daar mee zeggen Arie?
Dat het paard op de foto op de voorhand loopt?

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 12:24

Dat sowieso en dat daarom het voorbeen veel te ver naar achteren en onder het midden van het paard staat.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 13:41

Weet je wel waar ruiter en paard mee bezig zijn?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:15

Ik vind het flauwekul Arie, sorry. Op een standfoto is dat te beoordelen, in een appuyement niet. Dan heeft de lengte van het voorbeen, mate van buiging in het lichaam,lengte in het lichaam, schuinte van de schouder, mate van oprichting e.d. ook invloed waar het been staat.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:24

Dat bedoel ik nu ook Lante. :D

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:25

Wou ook zeggen: is een foto van een appuyement, denk niet dat dit een duidelijk beeld geeft.

Paard lijkt idd wel op de voorhand te gaan, maar ik zie een appuyement meer als een losmakende (bekkengebied) dan als een dragende oefening (correct me if I'm wrong), dus in dit geval vind ik het zo erg niet.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:53

Lante schreef:
Ik vind het flauwekul Arie, sorry. Op een standfoto is dat te beoordelen, in een appuyement niet. Dan heeft de lengte van het voorbeen, mate van buiging in het lichaam,lengte in het lichaam, schuinte van de schouder, mate van oprichting e.d. ook invloed waar het been staat.

Het gaat om de stand van het voorbeen in de beweging onder het midden van het in paard.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 14:55

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:01

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 15:56

nombrado schreef:
is dat dit paard?
http://www.anky.nl/home?p=nieuws&i=6638
http://www.dressage-news.com/?p=2131
deze ruiter rijd al zijn paarden op de voorhand. Mede door de bouw, maar als ze beter gebouwd zouden zijn? kan ie er niet mee omgaan ben ik bang

Wat een flauwekul!!!!!!
Je zit weer uit je nek te banketstaaf.
Denk dat wanneer jij op dit paard zat dat je er zeker niet mee om kon gaan.
Of denk je dat je het beter kan?
Laat dan eens wat van jezelf zien,anderen afkraken kan ik ook wel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:05

Wanneer je zelf wat meer inhoudelijker zou inhaken op het onderwerp, zou je veel meer informatie ontvangen van wat je nu krijgt. Je wauwelt na, Maar er komt vanuit jezelf niets inhoudelijks.
Hoe zie jij het dan Loriene?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:08

pien_2010 schreef:
hwn schreef:
Mijn vraag: kan je dan bijv. een iets overbouwd paard niet verzamelen? Of moet je die op een aangepaste manier rijden, en niet op de klassieke dressuurmanier? Of kan je die gewoon niet gezond dressuurmatig rijden?

Hwn mijn paard is overbouwd. Ik rijd haar gewoon volgens de Duits klassieke manier. De weg is langer. Toen we begonnen paar jaar geleden boorde ze echt met de neus in de grond (70 % op voor). Nu kun je haar gewoon fijn rijden en is het boren helemaal over. Maar ik denk wel dat het verzamelen wat langer duurt als een paard dat dressuurmatig beter gebouwd is. Ik vind het niet zo erg. Mijn instructrice vertelde me, dat omdat mijn paard zo graag werkt, sensibel, soepel is en ijverig dus ze dat weer voor heeft op paarden die beter gebouwd zijn en minder ijverig zijn. Het komt wel een keer. Ik blijf gewoon in ons systeem rijden en de vooruitgang is heel duidelijk voelbaar, maar het kost tijd en geduld en vooral heel veel genieten wat zo'n paardje (1.43) wel heeft te bieden.
Nombrado ik zou je uitleg wel interessant vinden want begrijp niet wat je wil laten zien met de twee foto's.

Ben ik het zeker mee eens. Deze paarden moeten meer kracht ontwikkelen achter om ze op 4 benen goed te kunnen laten bewegen. Het is idd niet onmogelijk en vergt zeer veel verstandig rijden van de ruiter (en bewust zijn van de tekortkomingen van de bouw van je paard)
Als je je daar in verdiept (en helemaal het biomechanische verhaal) is het allemaal zeer veel waard om met deze paarden te werken.
De weg is zeker langer...Maar dat is goed leren rijden ook :D Duurt een mensenleven (en is nog te kort)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:25

arie53 schreef:
De botten van de voor- en achterbenen zijn precies even lang. Het zou niet best zijn als daar bij een paard verschil tussen zou zitten.

Kun je dat uitleggen Arie? Ik heb namelijk een Noorse Boskat, en een raskenmerk is dat de achterpoten langer zijn dan de voorpoten. “Dit duidt op grote sprongkracht”, aldus de rasomschrijving. Een Noorse Boskat op stand zouden wij, als het een paard was, overbouwd noemen. Waarom kunnen dan bij een paard de achterbenen niet langer zijn dan de voorbenen?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 16:49

nombrado schreef:
Wanneer je zelf wat meer inhoudelijker zou inhaken op het onderwerp, zou je veel meer informatie ontvangen van wat je nu krijgt. Je wauwelt na, Maar er komt vanuit jezelf niets inhoudelijks.
Hoe zie jij het dan Loriene?

Ik had jou een vraag gesteld,krijg ik geen antwoord.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:00

loriene schreef:
Tuurlijk!!!!
Misschien weet je het zelf niet?
Doe je best eens en leg uit?
Ik vind het wel interessant.

loriene schreef:
Weet je wel waar ruiter en paard mee bezig zijn?

loriene schreef:
Wat een flauwekul!!!!!!
Je zit weer uit je nek te banketstaaf.
Denk dat wanneer jij op dit paard zat dat je er zeker niet mee om kon gaan.
Of denk je dat je het beter kan?
Laat dan eens wat van jezelf zien,anderen afkraken kan ik ook wel.

loriene schreef:
Ik had jou een vraag gesteld,krijg ik geen antwoord.

Wat denk je zelf lorien? :)*

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 17:23

Daar is mijn vraag al.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 19:12

Nou nombrado, je geeft idd geen antwoord. Ook mij niet. begint wat mij betreft steeds meer te raaskallen. ongefundeerde beweringen. foto's en linkjes waar geen touw aan vast te knopen is... schiet mij maar lek

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 20:48

Babootje schreef:
Nou nombrado, je geeft idd geen antwoord. Ook mij niet. begint wat mij betreft steeds meer te raaskallen. ongefundeerde beweringen. foto's en linkjes waar geen touw aan vast te knopen is... schiet mij maar lek

wat begrijp je niet aan onderstaand eerdere uitleg?
Overstappen is idd ook helemaal niet interessant zoals je zegt Airnt.( maar wel als belangrijk beoordeeld in de huidige dressuur) Het heeft alles te maken met de balans van het paard. Waar of hoe een paard zijn achterbeen neerzet is iets wat alles met zijn balans te maken heeft. Hij zal dus altijd vanuit de snelheid het achterbeen zo onder zijn middelpunt zetten zodat hij zijn balans kan behouden en voorkomt dat hij niet op zijn smoeltje gaat.
Ik vergelijk het altijd met het lopen van een mens. Als ik jou als mens ga vertellen dat je grotere passen moet nemen met lopen omdat dat beter voor je is? ga je uit balans. Bij losgelatenheid, dus een rechte stap en een ontspannen rug vind ik het absoluut niet boeiend of een paard met achterbenen over de afdruk van het voorbeen beweegt, mits ie maar in balans, ontspanning en recht beweegt, rug ontspant en zich lang kan maken in de bovenlijn verdeelt over 4 benen . Paarden die extreem overstappen hebben vaak al veel te veel gewicht op de voorhand (wat je als ruiter weer terug voelt in je handen)
wb het middelpunt. Is het diepste(laagste) punt van de rug. Daaraan kan je veelal al zien of een paard goed in balans gebouwd is, iets wat je terug voelt in het rijden als ruiter op dat paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 21:01

Roodvos schreef:
arie53 schreef:

Kun je dat uitleggen Arie? Ik heb namelijk een Noorse Boskat, en een raskenmerk is dat de achterpoten langer zijn dan de voorpoten. “Dit duidt op grote sprongkracht”, aldus de rasomschrijving. Een Noorse Boskat op stand zouden wij, als het een paard was, overbouwd noemen. Waarom kunnen dan bij een paard de achterbenen niet langer zijn dan de voorbenen?

Het gaat helemaal niet over de gelijke of niet gelijke lengte tussen voor en achterbenen. Een achterbeen heeft een heel andere bouw en hoek dan een voorbeen. En daar vergist Arie zich regelmatig in.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:11

Roodvos schreef:
arie53 schreef:

De ruggengraat van een kat is flexibel, dit in tegenstelling tot de ruggengraat van paarden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 23:47

Wat ik ook begrepen heb uit het artikel ivm "overstappen": het lijkt alsof het paard de achterbenen ver naar voor zet, maar in werkelijkheid gaan sommige (of veel) paarden juist de voorbenen ver naar achter zetten ipv de achterbenen naar voor. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

En ik vind idd ook dat je paard en kat niet bepaald kan vergelijken qua bouw.