[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:22

superwoman schreef:
Lang en laag in combinatie met verzameling (kort en berg-opwaarts) is dus eigenlijk ook tegenstrijdig. ;)

Klopt helemaal, maar natuurlijk alleen voor degene die niet in staat in een paard te laten sluiten zonder het met de hand in elkaar te trekken. Indien men wel in staat is een paard te laten sluiten (en daardoor ook te laten verzamelen) zonder 'in de nek eng makende handinwerking, is "Lang en laag in combinatie met verzameling" niet tegenstrijdig. Men leze het door Hermelientje aangereikte interview met Hubertus Smidt in de topic over de vraag of schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang is. Of mijn bijdrage daarvoor, in dezelfde topic.

@Ineke,
Superwoman heeft, mijns inziens geheel gelijk met haar tip over oprichting en de daarmee gepaard gaande afwisseling. Een mooie 'open' oprichting kan uw paard uitnodigen de hand iets meer aan te nemen, door de afwisseling kan men daarmee stimuleren dat het iets stabielere contact meegenomen wordt in deinende richting. En bedenk; hoe ontspannend een houding in eerste instantie ook ook kan zijn, één bepaalde houding, te lang volgehouden, kan ook onaangenaam worden. EN voorwaartsneerwaarts is geen einddoel als men verder wil in de ontwikkeling van het rijpaard. Aangezien uw paard graag in galop aanspringt,indien het in drag tot meer impuls gemaand wordt, krijg ik de indruk dat het zich een beetje onttrekt aan zwaarder werk in draf. Dan is een iets stabieler teugelcontact wenselijk om uw paard bij een verruiming langer in draf te kunnen houden.
Het hangt ook een beetje van uw doel af. Vindt U het rijden met uw paard nu aangenaam, dan zie ik geen probleem om zo door te gaan. Zoals Yamcha terecht opmerkt lijkt uw paard een fijn teugelcontact te onderhouden. Op die manier kunt U lang veel plezier van uw paard beleven. Wilt U echter meer, dan moet U de mogelijkheid ontwikkelen uw paard tot meer vlijt te manen. Dan is het naar galop 'ontsnappen niet wenselijk en is de hierboven aangeven aanpak het meet voor de hand liggend.
Echter verder zou ik in mijn advies niet durven gaan, omdat dit (kleine) probleem veel mogelijke 'oplossingen' kent, waarvan de onderlingen verschillen wel klein zijn, maar in uitwerking groot: Het werkt of het werkt niet. Daarvoor zou ik zo'n geval grondig moeten zien, en dat gaat via Bokt een beetje lastig ;) .

Veel plezier en/of veel succes.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:15

Dat kun je beter in de les vragen, daar heb je een instructeur bij nodig.

Leren voelen kan een instructeur goed bij helpen :)

InekeH87

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 19:23

@kadankovitch heel erg bedankt voor de uitgebreide beschrijving!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 11:04

InekeH87: ik denk dat je probleem toch voornamelijk zit in de achterkant. Scherp aan het been maken is echt nr 1. Als hij dan z'n hals weer omhoog brengt, zou ik dat toch even accepteren...
Ik heb ook 1 paard die lui is en moet ik elke x in het begin weer even aan werken om haar over te halen om scherp te reageren. Daarna wordt ze ook weer goed nageeflijk - niet dat ze eerst stroef in de hand is, maar ik voel wel het verschil.
In het héle begin duurde het langer voordat ik haar scherp aan het been had - dus mijn tip is om er echt hard/consequent mee aan de slag te gaan. Niet constant drijven, maar wel zorgen dat jij het tempo bepaald en dus veel schakelen en schijnovergangen maken. Bewust denken aan het ruimte geven aan de voorkant als je meer naar voren wilt, maar wel recht blijven zitten. Hij hoeft niet weg te spuiten, maar je moet verschil merken als jij je been aan legt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 21:27

@ Yandrelli: ik wil niet vervelend zijn, maar deze vragen zijn al zovaak gesteld, spit het topic door zou ik zeggen.
En ik zou het fijn vinden als je wat nuttigs schreef. Het hoe en wat van aan de teugel rijden is namelijk al vrij vaak uitgelegd.

Als je een wat specifiekere vraag hebt, wil ik je best proberen te helpen, maar hier kan ik echt niets mee.

Odenalu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:00

mijn instructur zegt alijtd. dat je veel druk op de teugel moet zetten en dan gaat het hoofd vanzelf naar beneden.. hij zaagt ook altijd een beetje..

maar ik ben hier echt niet mee eens.. want zo druk het paard gewoon naar beneden.. nieuwe instructur of niet?

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:25

Nieuwe instructeur ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 22:30

Zeker weten een een andere instructeur :j

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 18:15

Ik zou ook graag hier mijn probleem willen plaatsen.
Als eerst, ik heb genoeg rijervaring om een paard uberhoubt aan teugel te lopen, ik heb ook
een eigen pony tot beschikking, waar het probleem ook bij ligt.
Ze wil niet rond lopen, sterker nog, zodra ik haar teugels al wat strakker pas, niet
bedoelt om haar aanteugel te laten lopen, dan 'gooit' ze haar hooft de lucht in, dan lijkt
het net alsof ze probeert te zeggen; au niet doen!
Ik zelf zat te denken dat misschien het bit niet goed past, tanden of het overige gebit?...
hebben jullie hiermee ervaring, ik zou graag een oplossing willen vinden.
Ik trek haar niet omlaag, hier ben ik zelf ook volkomen tegen, dus ik doe het ook
puur met m'n benen, tenminste tot nu toe doe ik dat en krijg ik geen positieve reacties van mijn pony.
Alvast bedankt allemaal ;).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:28

Je moet sowieso de teugel niet strakker nemen.
Rijd altijd op het lichtste contact dat je kunt hebben. Als ze dan steeds het hoofd in de lucht gooit, kun je naar de tanden laten kijken.
Wat ook kan is dat je de teugel strakker pakt en tegelijk been geeft. Voor een paard is dat heel onlogisch, als ze dan het hoofd in de lucht gooit, is dat dus verklaarbaar. In dat geval (moet eigenlijk altijd) probeer je contact heel constant te houden, sturen doe je met zit en benen, en voorwaarts en terug ook. Het zou dan een heel stuk beter moeten gaan.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:52

Je hebt volkomen gelijk, het kan zijn dat ik mijn teugels te strak heb, maar ik merk ook dat warneer ik ze niet te strak heb ook met haar hoofd de lucht in gaat, ik weet het niet 100% zeker ofdat ze het ook doet bij de lichste contacten tussen mijn handen en haar mond, maar iets aan haar tanden kan wel logies zijn ;).
Bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:27

Laat er sowieso even naar kijken, je moet het uiteindelijk ook rijtechnisch oplossen, maar een paardentandarts bij je paard is nooit verkeerd :)

Graag gedaan :)

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:30

Oke, ik heb halfjaar geleden ook een tandarts bij gehaalt, die heeft haar tanden bij geveilt en na gekeken, overigens ook haar hele gebit, en hij zij dat ie een losse kies had, maar daar hebben we nooit iets aan gedaan omdat de tandtarts niet antwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 07:14

Jouw laatste zin begrijp ik niet helemaal?

Ik weet niet hoevaak je de tandarts erbij moet hebben natuurlijk, verschilt ook per paard. Kan mss dat ze toch weer haken heeft.

I_Cee_Ebony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:06

Het belangrijkste is dat je paard zich leert gedragen aan een lossen teugel in welke tak van paardensport je ook bezig bent. De grootste fout die er wordt gemaakt is dat met gaat trekken aan zijn paard.

Eerst leren je paard zich te laten gedragen aan een losse teugel. Indien je paard met je gaat rennen op de buitenhand pakken en naar het hek toezetten zodat er vaart wordt verminderd of indien dit niet werkt op een kleine volte zetten en vervolgens weer verder gaan. Je paard leert dan begrijpen dat rennen geen zin heeft. Daarna leer je je paard om voor het bit weg te gaan maar let op niet aan je paard trekken. Dit kun je voorkomen op je handen op je bovenbenen neer te leggen. je vraagt doormiddel van ophoudingen leg je handen neer hou vast tot hij nageeft en laat dan direct los. Het is even een kwestie van voelen wanneer je moet loslaten. en dit herhaal je je zult zien dat je paard dan zijn hoofd laat zakken. Indien dit goed gaat en je paard wijkt voor het bit dat dan hou je wat langer vast bv een halve volte en laat weer los. Vanuit deze basis ga je verder uibouwen.

Loves_Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:53

Ik heb er ook een hele tijd mee gezeten dat mijn pony niet wou nageven.
Toen heb ik haar naar de fysio gedaan.
En dat heeft een heel stuk geholpen ze wel nu nageefelijk lopen.
Echt super zon fysio!! :D

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 22:23

Loves_Bella schreef:
Ik heb er ook een hele tijd mee gezeten dat mijn pony niet wou nageven.
Toen heb ik haar naar de fysio gedaan.
En dat heeft een heel stuk geholpen ze wel nu nageefelijk lopen.
Echt super zon fysio!! :D

Fijn dat het nu beter gaat! +:)+

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:45

Hee jongens.

Sjemig waar moet ik beginnen met deze vraag. Heb niet aan vraag over het hoe aan de teugel krijgen of wat dan ook. Weet in theorie precies hoe alles moet, kan anderen ermee helpen etc. Ik rij nu al 10 jaar maar mij lukt het gewoon niet. Ik heb gewoon het gevoel niet. Zet me op een paard van iemand die hem altijd naar onder heeft lopen aan mij lukt dat ook zo, geen probleem. En dan niet omdat ie het vanzelf doet maar ik weet niet.

Maar zet me op een paard waar dat ''begin'' nog mee gemaakt moet worden en mij lukt het gewoon niet. Bijvoorbeeld een jong paard.

Ik heb beide mijn paarden fijn lopen (voor de rest), ontspannen, achterhand eronder aan goed aan het been. Vooral dat goed aan het been is wat ik het allerbelangrijkst vind aangezien ik ze allebei op M-niveau spring. Stelling etc. is geen enkel probleem maar ik kreeg ze er allebei gewoon niet doorheen. Word er gewoon echt niet goed van de laatste tijd, schaam me er op concour zelfs voor. Zet iemand op mijn paard die het gevoel wel heeft (tenminste ik denk dat het met gevoel te maken heeft) en die lukt dat zo.

Sorry het klinkt zo ontzettend wazig maar ik hoop dat iemand me kan helpen.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:28

Blue9 schreef:
Maar zet me op een paard waar dat ''begin'' nog mee gemaakt moet worden en mij lukt het gewoon niet. Bijvoorbeeld een jong paard..

Dit is vrij tegenstrijdig vind je niet?
Groen + groen = niet doen, zo'n gevalletje is dit..

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:14

@ Petulan

Ik ben zeker niet groen hoor Petulan! Rij al 10 jaar paard, laatste jaren op hoog niveau. Krijg een jong paard ook goed opgeleidt, alleen net dat punt lukt gewoon niet. Bij jou opmerking denk ik dan meer aan een jong paard en iemand die niet kan doorzitten en die dat gaat oefenen, zeg maar iets. Die stoort het paard. Ik denk dat ik het paard niet stoor, het lukt me niet maar ik doe ook geen foute dingen, zoals trekken etc. heb gewoon een rustige hand.

BlitzEsther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 22:29

Eigenlijk komt t bij elk paard op hetzelfde neer, met zachte handen rijden,veel actieve overgangen rijden van achter naar voren, paard goed aan het been zetten en consequent zijn. Regelmatig oefenen zodat je paard het werk goed aankan!

Groetjes van Esther.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:14

Sorry, misschien herhaal ik wel iets van iemand anders, maar zoveel berichten even lezen......
Het is een gevoel dat je hebt/krijgt, maar er zijn ook verschillende manieren. Ik ken mensen die vaak veel knijpjes met de hand geven (of mensen met een grovere uitvoering hiervan), maar ook de manier van druk bovenin, ontspanning bij nageeflijkheid. Bij ieder paard is het weer even proberen waar ze het beste op reageren en zelf ook alert blijven en proberen dingen voor te zijn. Is niet makkelijk, ik weet het.

jumpiewumpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:25

Ik heb een hevig welsh'ke,
een heel goede springer maar ik wil ook wel dat ze íets dressuur kan.
Ik begin dus bij aanleuning.
Het probleem is dat ze heel gevoelig is in haar mond,
en ze durft nogal snel omhoog gaan, steigeren dus.
In plaats van naar beneden gaan, gaat ze dus naar boven zeg maar.
In stap durft ze wanneer ze moe gereden is wel eens vanzelf aan de teugel te gaan,
dan laat ik haar ook doen,
maar 't is nogal een hevig dingske en als ik dit in draf probeer smijt ze haar hoofd omhoog...
Ik ken er niet zoveel van,
dus waarschijnlijk doe ik alles fout :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:21

@jupmiewumpie: Les nemen, echt. Bij iemand die jou op het gemakje uit kan leggen wat er allemaal komt kijken nog VOOR je uberhaupt aan nagelijkheid mag gaan denken. ;)

Zelf kom ik ook weer es langs hier. Rijd nu al bijna twee maanden een leuke welsh, en aangezien ik les met een ander paard heb ik eens wat foto's van ons op bokt gezet, even ter controle. Wat vinden jullie, zijn we goed bezig? Het topic staat in m'n link. Daar ook wat meer info over ons. ;)

Afbeelding

FemkeRoosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 18:18

Ik heb een huurpony die ik drie dagen in de week rijd.
Hij is superlief maar hij is nogal lomp en zijn dresuuroefeningen zien er meer uit alsof ie over zijn eigen benen struikelt terwijl hij het toch allemaal goed doet.
Maar aan de teugel daar snapt ie echt niks van degene die hem voor mij huurde reed met slof maar dat doe ik niet, soms als ie zin heeft doet hij zijn hoofd naar beneden maar dat is maar 3 seconde ofzo.
Als ik nu helemaal mijn handen heel erg laag houd en dan zachtjes een klein rukje geef eerst links dan rechts en zo verder. Lukt het nu wel om zijn hoofd naar beneden te laten doen maar zodra ik hem dan voorwaarts wil rijden gooit hij zijn hoofd weer omhoog.
Weet iemand mischien nog iets wat ik kan proberen?
Femke