superwoman schreef:Lang en laag in combinatie met verzameling (kort en berg-opwaarts) is dus eigenlijk ook tegenstrijdig.
Klopt helemaal, maar natuurlijk alleen voor degene die niet in staat in een paard te laten sluiten zonder het met de hand in elkaar te trekken. Indien men wel in staat is een paard te laten sluiten (en daardoor ook te laten verzamelen) zonder 'in de nek eng makende handinwerking, is "Lang en laag in combinatie met verzameling" niet tegenstrijdig. Men leze het door Hermelientje aangereikte interview met Hubertus Smidt in de topic over de vraag of schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang is. Of mijn bijdrage daarvoor, in dezelfde topic.
@Ineke,
Superwoman heeft, mijns inziens geheel gelijk met haar tip over oprichting en de daarmee gepaard gaande afwisseling. Een mooie 'open' oprichting kan uw paard uitnodigen de hand iets meer aan te nemen, door de afwisseling kan men daarmee stimuleren dat het iets stabielere contact meegenomen wordt in deinende richting. En bedenk; hoe ontspannend een houding in eerste instantie ook ook kan zijn, één bepaalde houding, te lang volgehouden, kan ook onaangenaam worden. EN voorwaartsneerwaarts is geen einddoel als men verder wil in de ontwikkeling van het rijpaard. Aangezien uw paard graag in galop aanspringt,indien het in drag tot meer impuls gemaand wordt, krijg ik de indruk dat het zich een beetje onttrekt aan zwaarder werk in draf. Dan is een iets stabieler teugelcontact wenselijk om uw paard bij een verruiming langer in draf te kunnen houden.
Het hangt ook een beetje van uw doel af. Vindt U het rijden met uw paard nu aangenaam, dan zie ik geen probleem om zo door te gaan. Zoals Yamcha terecht opmerkt lijkt uw paard een fijn teugelcontact te onderhouden. Op die manier kunt U lang veel plezier van uw paard beleven. Wilt U echter meer, dan moet U de mogelijkheid ontwikkelen uw paard tot meer vlijt te manen. Dan is het naar galop 'ontsnappen niet wenselijk en is de hierboven aangeven aanpak het meet voor de hand liggend.
Echter verder zou ik in mijn advies niet durven gaan, omdat dit (kleine) probleem veel mogelijke 'oplossingen' kent, waarvan de onderlingen verschillen wel klein zijn, maar in uitwerking groot: Het werkt of het werkt niet. Daarvoor zou ik zo'n geval grondig moeten zien, en dat gaat via Bokt een beetje lastig

Veel plezier en/of veel succes.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch