Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 13:38

Het overstappen heeft deels met de bouw te maken en deels met het niveau van training.
Een jong paard dat zich ontwikkeld gaat steeds beter (over)stappen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 15:47

loriene schreef:
Klopt ook niet.
Hier 1 met een korte rug gehad en deed echt wel overstappen. :D

heeft niets met korte rug te maken , wel met middelpunt, en de kracht in de achterhand.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:05

Korte rug heeft er wel mee te maken,zijn je eigen woorden.
Vertel.......hoe vindt je het middelpunt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 16:19

nombrado schreef:
het dragen en overstappen heeft alles te maken met waar het middelpunt van het paard zich bevind.

Afbeelding
echter zijn er uitzonderingen
onderstaand paard kreeg ik binnen die een zogenaamde "super" stap had, wel 2 hoefafdrukken over.
Ik was er niet blij mee, paard was namelijk zo slap als een vaatdoek in zijn achterhand.
Was zich niet eens bewust van achterhand . Door het extreme voorwaartse rijden gekomen. Niets balans over 4 benen, wel op de voorhand (en ruiterhand)
Afbeelding

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:47

Anoniem schreef:
arie53 schreef:
Goede uitgestrekte gangen worden alleen bepaald door de ruimte van het zweefmoment.

Niet alleen de ruimte van het zweefmoment is bepalend voor een goede uitgestrekte gang. Er komt echt nog wel meer bij kijken Arie.

Lezen en begrijpen wat er staat valt nog niet altijd mee.
Citaat:

4.4 FEI Extended trot.

The horse covers as much ground as possible. maintaining the same candance, he lengthens his steps to the utmost as a great result of great impulsion from the hind quarters. The rider allows the horse, remaining "on the bit" without leaning on it, to lengthen his frame and to gain ground.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:51

Simpelman schreef:
Het overstappen heeft deels met de bouw te maken en deels met het niveau van training.
Een jong paard dat zich ontwikkeld gaat steeds beter (over)stappen.

Bij paarden die sterk op de voorhand zijn gebouwd (en dat zijn de meeste) waarbij het diepste (zwaarte) punt niet in het midden maar tussen de voorbenen ligt, staat het voorbeen ver naar achteren en bij sommigen zelfs achter het midden. Het overstappen wordt bij deze paarden ten onrechte vaak als goed gezien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 20:52

Welke van de 2 Nombrado?
Wat moet ik zien aan de foto's?. Ik zie ze niet stapppen. Het enige dat ik zie is dat de zwarte op een ongelijke ondergrond staat.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:15

Anoniem schreef:
arie53 schreef:
Goede uitgestrekte gangen worden alleen bepaald door de ruimte van het zweefmoment.

Niet alleen de ruimte van het zweefmoment is bepalend voor een goede uitgestrekte gang. Er komt echt nog wel meer bij kijken Arie.

Lezen en begrijpen wat er staat valt nog niet altijd mee.
Citaat:

arie53 schreef:
4.4 FEI Extended trot.
The horse covers as much ground as possible. maintaining the same candance, he lengthens his steps to the utmost as a great result of great impulsion from the hind quarters. The rider allows the horse, remaining "on the bit" without leaning on it, to lengthen his frame and to gain ground.

Wat bedoel je daarmee Arie53. Ik begrijp LaPuchelle wel en jou niet.
Het FEI artikel voegt daar niets aan toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-14 21:23

Ik begrijp Arie en Nombrado ook niet. :?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 00:57

Snap de foto`s ook niet,heb nog geen antwoord op mijn vraag Nombrado?
Ik kan ook wel een paar foto`s van onze paarden hier neerzetten maar dan weet ik nog niet wat het middelpunt is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 02:28

loriene schreef:
Snap de foto`s ook niet,heb nog geen antwoord op mijn vraag Nombrado?
Ik kan ook wel een paar foto`s van onze paarden hier neerzetten maar dan weet ik nog niet wat het middelpunt is.

als je een foto post van je paarden, kan ik er wel een pijltje bij zetten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 09:45

Anoniem schreef:
Ik begrijp Arie en Nombrado ook niet. :?

dat is ook alleen voor de heppiefieuw weggelegd. Wij simpele zielen snappen dat niet.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:00

vrij vertaald:

het ging over bouw en dit was het tonen vna twee paarden (en hun bouw) waar eentje (volgens nombrado) weliswaar overstapt maar dat doet op een manier die niet hetzelfde weergeeft als bij een warmbloed ofzo.

(zeg ik dat een beetje goed?)

dus als ik nombrado goed begrijp beweert ze dat het overstappen weliswaar een symptoom is van aspecten die men in het scala wil zien, maar dat die afhankelijk zijn van de bouw van het paard. Als je een paard hebt dat echt anders beweegt, dan is het geen betrouwbaar meetpunt meer.

of ga ik nu al te ver?

het overstappen an sich is eigenlijk helemaal niet interressant, het wordt gezien als een eenvoudig te controleren bewijs van het loslaten van de topline. (het gaat dus om losgelassenheit... eigenlijk) (omdat je anders met x-ray vision door zadel en ruiter moet kijken, en het is natuurlijk veel moeilijker dat te extrapoleren uit de delen van de rug die net naast het zadel liggen). dus als je dan een veiga lusitano rijdt met die elastieken achterhand met nabrander.... dan kan dat beest ineens onderstappen met een hole rug als ie wil. de kunst is om dat onderscheid te onderkennen en de rug alsnog los te laten laten, enz.

de verwarring met verzameling is hier op dit topic geloof ik niet zo prevalent, maar bij een piaffe bijvoorbeeld wordt ook wel gesproken over het al dan niet ondertreden van de achterhand, maar dan blijven BEIDE benen onder het paard, en daardoor kan er daar een aspect worden herkend van het dragen van de achterhand in het bredere 'systeem paard'.

komen we nu al wat meer tot begrip?
of begrijp ik helemaal geen van beide kanten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 11:20

Overstappen is idd ook helemaal niet interessant zoals je zegt Airnt.( maar wel als belangrijk beoordeeld in de huidige dressuur) Het heeft alles te maken met de balans van het paard. Waar of hoe een paard zijn achterbeen neerzet is iets wat alles met zijn balans te maken heeft. Hij zal dus altijd vanuit de snelheid het achterbeen zo onder zijn middelpunt zetten zodat hij zijn balans kan behouden en voorkomt dat hij niet op zijn smoeltje gaat.
Ik vergelijk het altijd met het lopen van een mens. Als ik jou als mens ga vertellen dat je grotere passen moet nemen met lopen omdat dat beter voor je is? ga je uit balans. Bij losgelatenheid, dus een rechte stap en een ontspannen rug vind ik het absoluut niet boeiend of een paard met achterbenen over de afdruk van het voorbeen beweegt, mits ie maar in balans, ontspanning en recht beweegt, rug ontspant en zich lang kan maken in de bovenlijn verdeelt over 4 benen . Paarden die extreem overstappen hebben vaak al veel te veel gewicht op de voorhand (wat je als ruiter weer terug voelt in je handen)
wb het middelpunt. Is het diepste(laagste) punt van de rug. Daaraan kan je veelal al zien of een paard goed in balans gebouwd is, iets wat je terug voelt in het rijden als ruiter op dat paard.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 18:54

Babootje schreef:
Welke van de 2 Nombrado?
Wat moet ik zien aan de foto's?. Ik zie ze niet stapppen. Het enige dat ik zie is dat de zwarte op een ongelijke ondergrond staat.

Kun je antwoord geven Nombrado, wat die foto's voor mij dan zouden moeten verduidelijken. Kun je ze toelichten. Waarom heb je ze geplaatst in deze discussie?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:03

Babootje schreef:
Babootje schreef:
Welke van de 2 Nombrado?

Kun je antwoord geven Nombrado, wat die foto's voor mij dan zouden moeten verduidelijken. Kun je ze toelichten. Waarom heb je ze geplaatst in deze discussie?

geen idee hoe ik het duidelijker kan maken??
er staat boven!
het dragen en overstappen heeft alles te maken met waar het middelpunt van het paard zich bevind.

waar zie jij het middelpunt bij die paarden?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:10

Pffft, jongens, ik ben allang afgehaakt. Waar het middelpunt zit bij het paard kan best wel interessant zijn misschien, maar voor mij eerder of een paard neerwaarts is gebouwd of opwaarts.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:24

Middelpunt is totaal niet interessant. Zwaartepunt wel, maar dat is idd niet alleen van de lengte en vorm van de rug te maken, maar ook opwaartse/neerwaartse bouw en massaverhouding voor en achterhand.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 20:33

oji schreef:
Middelpunt is totaal niet interessant. Zwaartepunt wel, maar dat is idd niet alleen van de lengte en vorm van de rug te maken, maar ook opwaartse/neerwaartse bouw en massaverhouding voor en achterhand.

Mijn gedachte ook.
Vertel jij eens Nombrado waar het middelpunt dan is op de foto`s die jij hier plaatste?
Jij begon erover dus graag beantwoorden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 21:30

haha, je vind het totaal niet interessant?
Jullie begonnen over overstappen. Dat heeft alles met de bouw van een paard te maken.
Maar als het niet interessant is ga ik echt niet enig moeite doen om uit te leggen.
Misschien googlen? kan je veel over vinden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:08

dat zwarte paard staat niet op een vlakke ondergrond... en dan nog, ik heb correct gebouwde paarden gezien die minder overstappen dan minder correct gebouwde. die foto s op stand zeggen echt niks

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-14 22:24

Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een overbouwd/neerwaarts gebouwd paard "automatisch" zal overstappen omdat de achterbenen langer zijn dan de voorbenen, en dat dit vaak niet positief is.

Ik wil van hieruit es uitwijken naar de bewering van Arie dat paarden met teveel "volbloed" niet de geschikte bouw hebben voor dressuur (door de te steile achterbenen had ik begrepen). Mijn vraag: kan je dan bijv. een iets overbouwd paard niet verzamelen? Of moet je die op een aangepaste manier rijden, en niet op de klassieke dressuurmanier? Of kan je die gewoon niet gezond dressuurmatig rijden?

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:48

nombrado schreef:
Jullie begonnen over overstappen. Dat heeft alles met de bouw van een paard te maken.
Maar als het niet interessant is ga ik echt niet enig moeite doen om uit te leggen.

Tuurlijk!!!!
Misschien weet je het zelf niet?
Doe je best eens en leg uit?
Ik vind het wel interessant.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:50

loriene schreef:
nombrado schreef:

Tuurlijk!!!!
Misschien weet je het zelf niet?
Doe je best eens en leg uit?
Ik vind het wel interessant.

Nee 8-)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-14 00:58

hwn schreef:
Ik kan me er wel iets bij voorstellen dat een overbouwd/neerwaarts gebouwd paard "automatisch" zal overstappen omdat de achterbenen langer zijn dan de voorbenen, en dat dit vaak niet positief is.

Ik wil van hieruit es uitwijken naar de bewering van Arie dat paarden met teveel "volbloed" niet de geschikte bouw hebben voor dressuur (door de te steile achterbenen had ik begrepen). Mijn vraag: kan je dan bijv. een iets overbouwd paard niet verzamelen? Of moet je die op een aangepaste manier rijden, en niet op de klassieke dressuurmanier? Of kan je die gewoon niet gezond dressuurmatig rijden?

Onze E pony was iets overbouwd en stapte ruim over.
Met verzamelen had ze wel meer moeite.
Ook duurde de opleiding naar het Z2 langer dan bv onze D pony die meer opwaarts was gebouwd.
Heel veel dachten dat het Z1 haar top was, maar nog 1 wp en ze had in het ZZ licht gezeten,helaas is ze hier niet in gestart wegens verkoop.
Oefeningen hiervoor kende ze wel.
Je kunt ze gewoon dressuurmatig rijden.