[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:39

superwoman schreef:
Bizzybijtje : met het werken aan de lange teugel heb ik geen ervaring, dus kan je niet helpen.
Misschien dat je je vraag beter kunt stellen bij het onderwerp grondwerk ofzo?

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat "aan de teugel" of "nageeflijkheid" begrippen zijn die los staan van het feit of de ruiter die de teugel vasthoudt wel of niet op het paard zit.
Kadankovitch heeft ook veel ervaring met werken aan de hand, die kan je misschien verder helpen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 18:55

Dank U wel, Hermelientje, nu moet ik eraan geloven ;) .

Geachte Bizzybijtje,

Ik weet niet precies hoe dit probleem ontstaat; En als ik iets verkeerds zeg, dan wordt alsublieft niet boos. maar als uw pony de hand niet voorwaarts-neerwaarts meeneemt, zou het dan kunnen zijn dat hij bij de ophoudingen wat geschrokken is? Ik heb dat bij Nimble opgelost door hem extreem precies op het remmende teken met de stem te laten luisteren,waardoor ik dat alvast niet of nauwelijks meer met de hand hoefde te doen. Zodoende kon ik hem 'op de plaats' houden en en toch de teugel langer laten worden zodat hij in vertrouwen in de hand kom dalen. De gehoorzaamheid op de stem vervangt als het ware de gehoorzaamheid (tempocontrole, want als hij wegrent, rent hij in de teugel) van de zit (die U niet hebt bij het werk aan de lange teugel).
Probeer het eens. Als het niet werkt, lees ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 19:45

Kadankovitch schreef:
Dank U wel, Hermelientje, nu moet ik eraan geloven ;) .

Geachte Bizzybijtje,

Ik weet niet precies hoe dit probleem ontstaat; En als ik iets verkeerds zeg, dan wordt alsublieft niet boos. maar als uw pony de hand niet voorwaarts-neerwaarts meeneemt, zou het dan kunnen zijn dat hij bij de ophoudingen wat geschrokken is? Ik heb dat bij Nimble opgelost door hem extreem precies op het remmende teken met de stem te laten luisteren,waardoor ik dat alvast niet of nauwelijks meer met de hand hoefde te doen. Zodoende kon ik hem 'op de plaats' houden en en toch de teugel langer laten worden zodat hij in vertrouwen in de hand kom dalen. De gehoorzaamheid op de stem vervangt als het ware de gehoorzaamheid (tempocontrole, want als hij wegrent, rent hij in de teugel) van de zit (die U niet hebt bij het werk aan de lange teugel).
Probeer het eens. Als het niet werkt, lees ik het wel.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Daar kan ik wat mee! Bedankt!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 12:46

Hermelientje schreef:
Ik heb er ook geen ervaring mee, maar het lijkt mij dat "aan de teugel" of "nageeflijkheid" begrippen zijn die los staan van het feit of de ruiter die de teugel vasthoudt wel of niet op het paard zit.

Ik vind dat dus wel een groot verschil ;)
Wanneer ik erop zit, werk ik voornamelijk met mijn benen en zit - dáárdoor kan ik mijn paard aan de teugel/nageeflijk rijden, omdat ik niks met de teugels hoef te doen behalve vasthouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:53

superwoman schreef:
Hermelientje schreef:

Wanneer ik erop zit, werk ik voornamelijk met mijn benen en zit - dáárdoor kan ik mijn paard aan de teugel/nageeflijk rijden, omdat ik niks met de teugels hoef te doen behalve vasthouden.

Ik weet niet of je weleens aan de LT gewerkt hebt :) ? Ik dacht eerst ook dat het erg moeilijk zou zijn, maar op de een of andere manier is het niet veel anders dan ohz hoor! :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 17:47

superwoman schreef:
Hermelientje schreef:

Akkoord maar kennelijk had jij (en velen met jou) toch die teugel nodig in eerste instantie om het duidelijk te maken. Zo niet laat de teugels eraf, train je paard tot Grand Prix niveau, toon het aan de wereld en we zijn voor eeuwig verlost van topics over blauwe tongen, bitloos versus bit enz.. :+

De signaalgeving is misschien anders maar nageeflijk blijft nageeflijk en aan de teugel is aan de teugel. Een paard kan ook met werk aan de hand perfect worden opgeleid tot Grand Prix niveau dat is al gedemonstreerd met o.a. de hengst Weyden (ik weet alleen zelf helaas niet hoe). Dus vooralsnog trek ik dan toch de conclusie dat het wel gaat met alleen teugel en zonder benen en zit maar dat het niet gaat zonder teugel met alleen benen en zit. Als je voorbeelden weet van een paard dat alles alleen op benen en zit maar zonder teugel heeft geleerd tot Grand Prix niveau dan stel ik mijn mening vanzelfsprekend bij.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:01

Hermelientje schreef:
superwoman schreef:

Akkoord maar kennelijk had jij (en velen met jou) toch die teugel nodig in eerste instantie om het duidelijk te maken. Zo niet laat de teugels eraf, train je paard tot Grand Prix niveau, toon het aan de wereld en we zijn voor eeuwig verlost van topics over blauwe tongen, bitloos versus bit enz.. :+

Om het paard nageeflijk te laten zijn, moet je nog altijd contact hebben met de mond. Zou je paard zonder teugelscontact aan de teugel lopen - loopt deze achter de teugel!
KNHS-dressuurmatig dus totaal ongewenst.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 08-11-09 21:04, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 21:03

Bizzybijtje schreef:
Ik weet niet of je weleens aan de LT gewerkt hebt :) ? Ik dacht eerst ook dat het erg moeilijk zou zijn, maar op de een of andere manier is het niet veel anders dan ohz hoor! :)

Nee, dat had ik al aagegeven en daarom gewezen op een ander deel van bokt - waar er meer mensen aan LT werken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 02:46

Hermelientje:
De heer Stahlecker beschrijft de africhting van Weijden aan de hand van die van diens opvolger in "Das motivierte Dresurpferd". Hoe goed en eerlijk boek.

Superwoman:
Wellicht is er een misverstand opgetreden in het antwoord op Hermelientje, of ik lees het verkeerd, maar 'geen teugelcontact' is niet gelijk aan 'achter de teugel'. 'Achter de teugel' is tevens en daarmee onlosmakenlijk daarmee verbonden ongehoorzaamheid van het paard. Niet elk paard dat op 'teugelgewicht' (=doorhangende teugel) gereden wordt, is ongehoorzaam. Sterker nog; een paard kan evengoed 'achter de teugel' zijn veel druk tegen de teugel zet, maar deze als aanwijzing negeert; bijvoorbeeld bij het over de schouder uit de wending lopen, het paard overbuigt in de hals, drukt met de buitenkant van de hals tegen de buitenteugel aan, vaak met veel druk, maar negeert deze druk, ergo is ongehoorzaam. Dat laatste begrip is bepalende om vast te stellen of een paard 'achter de teugel gaat.
Daarbij vermoed ik, dat U de intentie van Hermelientjes opmerking ontgaan is? Maar het is niet aan mij dat nader te verklaren.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 09:33

klopt Kadankovitch dat geen teugelcontact niet gelijk is aan achter de teugel.Ik ben niet zo van de lange antwoorden en dan zijn ze niet zo perfect. Een goede aanwijzing van achter de teugel wanneer je op het paard zit, is wanneer hij vanzelf in de krul loopt, zonder dat je een constante aanleuning hebt en het paard de teugelruimte neemt die het krijgt aangeboden.

Maar wat ik bedoelde is dat je teugelcontact nodig hebt zodat het paard kán nageven.

Kadankovitch

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 10:14

Goed, dan zijn we het daarover eens, maar dan begrijp ik uw antwoord gisteren 11uur46 niet echt goed, want hoe U het ook keerd en draait gebruikt U dus niet alleen benen en zit, maar is uw "behalve vasthouden" een even noodzakelijk element om het paad te laten nageven, hoe gering ook.
Een sneufje zout is niet het grootste bestanddeel in hoeveelheid, maar toch echt noodzakelijk om slagroom goed te krijgen (dit is een voorbeeld, ik weet ook dat de chemische industrie inmiddels andere producten heeft opgeleverd).
Daaarom begrijpt ik de noodzaak van uw demarge niet?

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:35

Kadankovitch schreef:
Goed, dan zijn we het daarover eens, maar dan begrijp ik uw antwoord gisteren 11uur46 niet echt goed, want hoe U het ook keerd en draait gebruikt U dus niet alleen benen en zit, maar is uw "behalve vasthouden" een even noodzakelijk element om het paad te laten nageven, hoe gering ook.
Een sneufje zout is niet het grootste bestanddeel in hoeveelheid, maar toch echt noodzakelijk om slagroom goed te krijgen (dit is een voorbeeld, ik weet ook dat de chemische industrie inmiddels andere producten heeft opgeleverd).
Daaarom begrijpt ik de noodzaak van uw demarge niet?

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Ik snap het nut van heel deze post niet :o
Nergens geef ik aan dat het "behalve vasthouden" niet belangrijk zou zijn.
In de volgende reacties geef ik ook weer aan dat je aanleuning nodig hebt.

Ook vind ik uw reactie over "het achter de teugel zijn" een ongehoorzaamheid is van het paard ook niet geheel terecht. Echter vallen we dan weer in herhaling.
Imo kán een paard alleen ongehoorzaam zijn, wanneer deze begrijpt wat er gevraagd wordt.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:54

Ik heb een beetje een raar paard met het aan de teugel lopen. Hoe losser de teugels hoe ontspannener ze loopt. Ik kan haar als ze goed warm is eigenlijk zonder teugeldruk rijden terwijl ze goed ontspannen en laag loopt. Ze zoekt dan wel contact en dat is er ook heel licht maar eigenlijk gaat het hele rijden dan vanuit mijn zit.
Eigenlijk ideaal zou je zeggen zo hoort het. Maar nu komt het grote probleem. Zoals een aantal van jullie al wel weten is mijn paardje niet zo heel erg vlot (lees gewoon aardslui). Met heel veel oefenen ben ik nu een jaar later zo ver dat ze op mijn been reageert en niet meer constant stil gaat staan. Op het moment dat ze nu aan de teugel loopt gaat haar tempo drastisch omlaag. Ze gaat heel erg verzamelen en blijft wel gedragen lopen, maar erg langzaam. Dit is in alle gangen zo. Ik kan in dat langzame tempo ontzettend goed met haar werken maarja het is niet de bedoeling. Hoe krijg ik het voor elkaar om haar vanuit het aan de teugel lopen meer te activeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:20

Je moet haar vanuit het been meer activeren, hoe actiever zij is van achteren, hoe meer je van voren los kunt laten. Het kan wel zijn dat ze gewoon heel makkelijk verzamelt.

Ik moet zeggen dat ik een paard kende, dat langzaam draafde en galoppeerde (wel gewoon doorliep trouwens) sommige paarden hebben dat gewoon. Als je niet steeds bij hoeft te drijven, en je paard gaat niet sloffen, maar blijft vanuit een goede impuls lopen, lijkt het me niet echt een probleem.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:30

ze verzamelt inderdaad heel gemakkelijk. Zij loopt ook veel liever in verzamelde draf dan in een vlotte arbeidsdraf. Als ik meer ga vragen in de draf aan tempo en strekken gaat ze over in een verzamelde galop omdat ze dat makkelijker vindt.

yandrelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 19:32

Kunnen jullie me precies uitleggen hoe je aan :o de teugel kan rijden heel veel zeggen dat je kleine ophoudin :D *D gtjes moet maken en weer aandrijven... kopt dat of hebben jullie wat beters???????? :D

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:55

het is ook niet zo makkelijk gegaan. Ik ben hier al zeker 2 jaar mee bezig. Ze loopt nu ontzettend ontspannen maar mist dus als ze aan de teugel loopt de impuls.

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:02

yandrelli:heb je les?Zowel,vraag het aan de lesgeever
Zoniet:lees dan eerst eeens dit topic door (:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:42

InekeH87 schreef:
ze verzamelt inderdaad heel gemakkelijk. Zij loopt ook veel liever in verzamelde draf dan in een vlotte arbeidsdraf. Als ik meer ga vragen in de draf aan tempo en strekken gaat ze over in een verzamelde galop omdat ze dat makkelijker vindt.

Toch ook iets om met je instructeur aan te pakken, zou ik zeggen.

Wat ik hier alleen kan zeggen, probeer om haar haast elektrisch aan het been te krijgen, dat je dat iig lekker voor elkaar hebt, je aanleuning is imo prima, daar zie ik echt geen probleem in. Dat vragen om meer strekken is echt iets om met je instructeur op te pakken, daar heb ik zo geen tips voor.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:00

Ik ben ook al met mijn instructeur hiermee bezig. Zij is net als ik al blij dat het paard eindelijk ontspannen loopt want dat heeft echt heel lang geduurd. We zijn al zeker 3 jaar bezig om ervoor te zorgen dat het paard voorwaarts is en op het been reageert. Ik zal haar zaterdag eens vragen om wat tips hiervoor.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:01

InekeH87 schreef:
Ik heb een beetje een raar paard met het aan de teugel lopen. Hoe losser de teugels hoe ontspannener ze loopt. Ik kan haar als ze goed warm is eigenlijk zonder teugeldruk rijden terwijl ze goed ontspannen en laag loopt. Ze zoekt dan wel contact en dat is er ook heel licht maar eigenlijk gaat het hele rijden dan vanuit mijn zit.
Eigenlijk ideaal zou je zeggen zo hoort het. Maar nu komt het grote probleem. Zoals een aantal van jullie al wel weten is mijn paardje niet zo heel erg vlot (lees gewoon aardslui). Met heel veel oefenen ben ik nu een jaar later zo ver dat ze op mijn been reageert en niet meer constant stil gaat staan. Op het moment dat ze nu aan de teugel loopt gaat haar tempo drastisch omlaag. Ze gaat heel erg verzamelen en blijft wel gedragen lopen, maar erg langzaam. Dit is in alle gangen zo. Ik kan in dat langzame tempo ontzettend goed met haar werken maarja het is niet de bedoeling. Hoe krijg ik het voor elkaar om haar vanuit het aan de teugel lopen meer te activeren?

komt nogal tegenstijdig over.
Verzameling is namelijk heel zwaar voor het paard. Dan zou het paard meer gewicht op de achterhand moeten gaan dragen en ook "bergopwaarts" gaan. Wanneer je paard "aardslui" is, is dat natuurlijk niet erg logisch.
Wat ook niet logisch is, is dat bij het aan de teugel gaan het tempo verlaagd - omdat dat juist bij een actieve achterhand zou moeten gebeuren. (actief de achterhand onder de massa-> wordt de rug bol->wordt de hals ronder, mits juiste aanleuning.

Ik zou graag een foto willen zien :o

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:13

Ik zal eens aan de instructrice vragen of ze zaterdag een foto wilt maken. Ik heb een heel dun boomloos zadeltje dus ik kan de rug echt goed voelen. Ze loopt absoluut niet met een holle rug en zet zich ook echt niet vast. Ook aan de longeerlijn loopt ze op deze manier. Ik rijd altijd lang en laag, ik heb een hekel aan het trekken en plukken aan je paard om hem maar in een juiste houding te krijgen. Het aan de teugel lopen is dan ook echt vanuit ontspanning en niet een aangeleerde houding. Ik weet dat het allemaal heel tegenstrijdig overkomt.

edit: ik heb net een foto van een paar weken geleden gevonden. Ik zit er absoluut niet goed op op dat moment maar deze laat volgens mij wel een redelijk correcte halshouding van het paard zien. Bij het werk in de bak heb ik de teugels losser, dit was omdat ze buiten erg fris was en ik voor de foto's zonder cap moest rijden. In de bak houd ze haar hoofd ook nog een stuk lager en is ze beter ontspannen. Ze loopt op deze foto ook achter de loodlijn doordat de teugels te strak zijn.
Afbeelding

En dit is een foto van driekwart jaar geleden op een buitenrit. Ze had haar hoofd toen nog veel hoger als nu.
Afbeelding

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:34

Bedankt voor je foto's, alleen kan ik daar weinig mee. :o

Je schrijft dat je áltijd lang en laag rijdt.
Waarom wissel je niet in houding?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:45

hoe bedoel je? Dat ik met meer oprichting moet gaan rijden? Krijg je dan niet dat de houding gedwongener wordt?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 10:07

InekeH87 schreef:
hoe bedoel je? Dat ik met meer oprichting moet gaan rijden? Krijg je dan niet dat de houding gedwongener wordt?

nou, je zou meer kunnen wisselen in houding.

Ik begin en eindig vaak met lang en laag, maar daar tussenin verander ik regelmatig het paard z'n hoofdhouding.

De houding zou niet gedwongen moeten zijn met een nageeflijk paard. Wanneer je overvraagt kan de houding idd wel gedwongen zijn.

Lang en laag in combinatie met verzameling (kort en berg-opwaarts) is dus eigenlijk ook tegenstrijdig. ;)