Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
jannico schreef:Hermelientje schreef:Het was dus eigenlijk geen foto van een piaffe maar een foto van het overgangsmoment naar de pesade. Dat pasje achterwaarts zou worden afgestraft in een dressuurproef dus die grens gaat een wedstrijdruiter denk ik niet opzoeken uit angst daarvoor.Citaat:Maar als Dhr Karl er vervolgens voorkiest de balans niet verder naar achter te verplaatsen en miniem naar voren te verplaatsen ?
Dan zou hij, aangenomen dat er ook nog een mooie passage en uitgestrekte gangen en wissels getoond konden worden op een afgesproken plaats en tijd, de huidige olympische kampioen dressuur zijn.
nombrado schreef:Is niet mijn manier, hoge hand methode....maar de piaffe voert hij wel als enige op de juiste manier uit.
Als je goed kijkt naar deze camel dressage, kan je zien dat dat ook vanachter naar voren gereden wordt. Met het hoofd als balansstok van het dier (en in ere gehouden)
https://www.facebook.com/photo.php?v=24 ... =2&theater
Hermelientje schreef:Dit artikeltje is geen studie en ook geen wetenschap. Het is gewoon een knip- en plakartikel en niet erg logisch van opbouw. De auteur wil iets beweren over overtracking (nl dat overtreden nog niet betekent dat het paard niet op de voorhand is) en geeft dan voorbeelden (oa foto schimmel) van paarden die weliswaar enorm op de voorhand gaan maar juist helemaal niet overtreden. De logica is ver te zoeken.
Soort "internet" wetenschap met een mening die verpakt is in citaten van anderen, zonder degelijke bronvermelding. Op zich zeer geschikt voor Bokt. Maar het voldoet op geen enkele wijze aan wetenschappelijke criteria. Pretentieuze bladvulling.
@hwn
De conclusie die jij trekt lijkt me niet juist en ik ben het ook niet eens met jouw bewering. Overtreden wil niet noodzakelijkerwijs zeggen dat het paard meer op de voorhand gaat. Goede uitgestrekte gangen komen juist voort uit verzameling gecombineerd met heel veel voorwaartse drang. Daardoor krijg je de schoudervrijheid die noodzakelijk is voor een correcte uitgestrekte draf met overtreden.
Anoniem schreef:arie53 schreef:Goede uitgestrekte gangen worden alleen bepaald door de ruimte van het zweefmoment.
Niet alleen de ruimte van het zweefmoment is bepalend voor een goede uitgestrekte gang. Er komt echt nog wel meer bij kijken Arie.