[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Juliauni

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:18

hoe moet je een paard eigelijk aan de teulgel laten rijden ? ja.. klijne kneepjes enz. maar aleen bij rasta univers en speedy lukt mijdat ....

Color_blind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 16:13

@Juliani:
Een van de belangrijkste dingen die je moet doen om een paard aan de teugel te rijden is goed je been eraan houden.
Je paard krijgt de neiging om slomer te lopen omdat je speelt met de teugels, dus je moet extra veel drijven.
Alleen als je paard goed voorwaarts loopt kan ie ook goed aan de teugel.
Verder moet je kijken op welke hand je paard sterker is.
Is ie op links sterk?
Dan heel veel spelen met de linkerteugel, en rechts wat minder.

Ik vind zelf ook voor een groot deel kwestie van voelen.
Het ene paard reageert nou net weer anders dan de andere.
Bij de een rijd je met heel korte teugels, bij de ander met langere.

Maar het gaat dus niet alleen om kneepjes geven, maar vooral om het drijven!

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:10

Aan de teugel rijden betekent een ding. Voordat je de discussie ingaat moet je wel zeker weten dat je hetzelfde bedoeld. Je kan heel lang met dezelfde kreten, totaal verschillende dingen bedoelen.
Mijn ervaring is dat de meeste ruiters over dit begrip een uitgesproken eigen idee hebben, maar dat ze totaal verschillende dingen bedoelen.

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 21:58

ook vind ik, de topicstarter, dat dit topic niet leert hoe je een paard aan de teugel moet rijden, maar problemen daarmee met behulp van tips kan oplossen. dus leren aan de teugel rijden moet je echt met les leren wil je je paard niet verpesten.

Karlijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 17:53

Je hoeft je paard dan ook niet meteen te verpesten. Het kan best zijn dat je het je paard verkeerd aanleerd maar met hetzelfde resultaat. Iedereen heeft weer een andere manier bij elk paard weer anders want niemand is hetzelfde en dat geldt ook voor de paarden.

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 13:39

heej ik ben anique,
ik heb een appaloosa verzorgpony Haha! Haha!
maar ze weet wel dat ze naar beneden moet lopen, wanneer ik vraag.
maar ze vertikt het gewoon n doet of ze helemaal nie weet wat ik bedoel Ach gut Ach gut

wie kan mij helpen?? wie heeft een heel goed advies?

groetjes anique hoefjes van bo
check avater** that's my bo Pling

Suzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 17:48

heel erg veel je been erbij houden en licht contact met je teugels (dus niet trekken dan maakt ze zich alleen maar sterker), misschien komt ze zo wel naar beneden!

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 21:31

bedankt voor het advies Haha! maar het lukt nog niet helemaal met alles Knipoog maar dat zal nog wel komen allemaal Knipoog hoop ik, iemand anders nog een goed advies?? Ach gut
enige info over miojn paard + rijden
ik rij met watertrensje en ben ook niet van plan om dat te gaan veranderen Haha!
ik rij soms met zweep, gewoon zonder hulpmiddeltjes zoals martingaal, slof enzo Knipoog Knipoog
heb een gecombineerde neusriem,
vzh zadel, enz.
ik krijg op stal ook al beetje hulp van een geweldige amazone Loes, diej rij z1 of z2 dressuur.
maar zelfs met haar advies lukt het niet :S :S
ik rij zelf al 3.5 jaar ongeveer,
heb al 1 jaartje geen les meer gehad maar ik krijg ongeveer elke keer hulp van iemand dus hulp te kort heb ik niet Knipoog
ik heb nog nooit wedstrijd gereden jammer genoeg Verdrietig

tips en adviezen altijd welkom!! geen botte aub, ben vaak nog al lichtgeraakt!!!
groetjes anique

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-06 22:39

Ik zou zeggen: Neem de tips hier, en op stal goed in je op. Het maakt niet zozeer uit wat voor zadel ed je hebt. Luister goed naar het commentaar van de mensne die je helpen, en het is echt geen ramp als je je paard niet meteen aan de teugel krijgt, je rijd nog maar 3.5 jaar! Lachen Chill ermee, en veel succes

AniiQue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:00

ja maar ondertussen heb ik al veel dressuurles gehad, n springles alleen ben een jaar niet meer gegaan.. ivm, ruzie met instructeur, dat maar niet opgelost kon worden ben ik maar gestopt met lessen, n een kon geen andere meer vinden Ach gut
maar een vriendin van me heeft ook een paard dat loopt nooit aan de teugel zit ik erop n dan doet die alles wat ik vraag :S

maar met die vzpony van mij, die weet alles p[recies maar vertikt het gewoon ik heb echt ong. alles door rijden geprobeert (*geen hulpmiddelen: slof ofzo*) want ik wil mijn paard natuurlijk rijden geen hulpmiddeltjes alleen zweepje Knipoog Knipoog

verder nog tips? ik hoor het graag

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 20:23

ik heb ook een vraag, hoop dat hij hier beantwoord kan worden.
even terverduidelijking... heb nu weer 2,5 maand actief dressuurles, rij elke dag bak en buiten. (half uur bak en dan nog even naar buiten)

aan de teugel in stap en draf niks aan de hand netjes en loopt goed door...
pasjes voorwaarts willen in draf gaat nog lastig, maar in galop wil hij helemaal niet aan de teugel of hij gaat lopen protesteren bokken, opeens stil staan enz..
nu is het zo als ik buiten rijd dan wil hij wel aan de teugel lopen in galop Verward
en pasjes voorwaarts geen probleem maar in de bak...

iemand tips??

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 08:47

Proberen in draf al laag en rond te rijden en dan in galop aan springen. Vanuit een rustige draf.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:37

dat heb ik ook al eens geprobeerd maar dan gooit hij gelijk zijn hoofd omhoog als hij merkt dat hij in galop moet... of hij staat gelijk op de rem..

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-06 19:02

veel oefenen gribaldi, desnoods met les, dat zou het handigst zijn. je paard moet meer de achterhand eronder hebben wil het constant in de juiste aanleuning blijven lopen, dit geld ook voor tijdens de overgangen.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:11

staat in tekstje hierboven dat ik weer 2,5 maand actief les heb en elke dag rijd... (en nog meer info)
z'n achterhand zit er al goed onder. alleen buite wil hij wel in galop aan de teugel dat vind ik vreemd...

AmonRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:55

Ja dat is echt vreemd zeg.....die van mij wil in de polder juist minder goed aan de teugel, maar dan is hij weer wel veel voorwaartser. Rij je een kleine bak, dat hij de aanleuning in de bochten misschien niet goed kan houden?

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:33

de bak is best vrij groot... als een normale bak afmeting zeg maar... tja ik heb geen idee vind het vreemd dat hij het buite wel doet, maar ik zal eens kijken of hij op een volte er aan wil.. hij springt namelijk beter aan in galop in een volte dan in een hoek..

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 20:09

Hallo, ik kan mijn pony gewoon aan de teugel rijden krijgen, geen probleem hoef er ook niet veel voor te doen. Maar nu is mijn vraag, hoe hou je je paard nageeflijk? Want hij loopt dan een rondje lekker ontspannen, maar dan gaat hij weer met zn hoofd omhoog. IK ontspan men handen gewoon helemaal als hij naar beneden loopt.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 02:20

Ok, ik twijfel of er hier iemand tips voor heeft aangezien ik maar af en toe met de pony rijdt. Dit kan volgens mij niet op één les opgelost worden maar ik kan het maar eens vragen hé.

Het gaat dus om deze pony: http://img226.imageshack.us/img226/2461/dsc037484af.jpg

Het beestje moet voor mij nog niet meteen aan de teugel lopen, maar ik zou er toch graag wat ontspanning in krijgen.
Hij volgt totaal mijn hand niet als ik bv lange teugel geef en kan hem dus ook niet over de rug laten lopen.

Ik heb zo al een beetje alles geprobeerd:
* Goed voorwaarts, heel lichte druk op teugels.
* Beetje stelling naar binnenvragen, linkerhand openen, lichtje kneepjes op binnenteugel en drijven.
* ...

Iemand tips?

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 20:39

Loopt hij bij anderen wel aan de teugel dan?.. Amaris?..
Zoja, moet je hem er gewoon een keer goed doorheen halen.. Nee en daar bedoel ik geen zagen mee, want dat moet je dus niet doen...

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-06 10:43

Ook ik heb een vraag...
Ik heb 2 week geleden voor het eerst les gehad van een andere instructrice, een half uur. Ik kreeg eerst altijd les van een instructeur, maar door omstandigheden kan ik geen les van hem meer krijgen (helaas!).
Maar deze instructrice vind ik wel erg anders..
Frits (Fries) is niet goed aan je been. Gelukkig gaat het wel steeds beter, d.m.v. overgangen maken. Ook heeft hij een slappe achterhand, maar door overgangen en buitenritten word hij al steeds sterker. Maar in de bak is het nog steeds een probleem om hem actief te gaan rijden.
Van deze instructrice moest ik ook al (knop)spoortjes om doen om hem bij te tikken. En van haar moest ik ook steeds erg actief draven en van voren een beetje spelen. Opzich lijkt me dan een goede manier, maar om Frits actief te laten lopen, moet ik wel steeds drijven en dan ben ik weer bang dat hij weer dood voor mijn been word Verward .
Als hij actief loopt, voel ik zijn achterhand er wel goed bij, dus het helpt opzich wel, maar ik wil niet dat ik straks weer moet 'schoppen' om hem vooruit te krijgen. Als ik hem dan ook wat ga vragen, gaat hij vaak ook heel diep lopen om er onderuit te komen (slim paard!).
Frits hoeft van mij nog niet perse aan de teugel te lopen, maar ik denk dat als hij dat eenmaal door heeft, dat het wel makkelijker gaat! En het actief rijden is prettiger als steeds sloom lopen Knipoog . Misschien zijn er hier mensen die tips voor mij hebben? Lachen

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 20:34

hallo,
ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pony ,die nog 3 maanden geleden M2 dressuur liep,en
perfect aan de teugel loopt.maar als ik nu rijd dan staat ze met haar hoofd half en half aan de teugel,maar na ong. 40 min komt ze vanzelf perfect ! Is dit goed,of doe ik het verkeerd ,moet ze van in het begin aan de teugel,of mag ik eerst gewoon ontspannen,aan een teugel waar ik juist contact heb,figuren rijden,schakelingen,en wat stellingen ?

groetjes

diinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-06 22:07

succes in ieder geval! ik heb er ook moeite mee Knipoog

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 09:25

elout schreef:
hallo,
ik heb sinds 2 maanden een nieuwe pony ,die nog 3 maanden geleden M2 dressuur liep,en
perfect aan de teugel loopt.maar als ik nu rijd dan staat ze met haar hoofd half en half aan de teugel,maar na ong. 40 min komt ze vanzelf perfect ! Is dit goed,of doe ik het verkeerd ,moet ze van in het begin aan de teugel,of mag ik eerst gewoon ontspannen,aan een teugel waar ik juist contact heb,figuren rijden,schakelingen,en wat stellingen ?

groetjes

Gaat ie na die 40 minuten naar beneden en ben je dan het contact kwijt of heb je dan nog wel aanleuning?

paardje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 22:12

oosterhoff schreef:
elout schreef:
hallo,

groetjes

vandaag ging het al na 10 min. ik heb contact en ze loopt goed in aanleuning.

Gaat ie na die 40 minuten naar beneden en ben je dan het contact kwijt of heb je dan nog wel aanleuning?