Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
renes schreef:Nog een detail: het hoofd wordt niet naar achteren getrokken: de ruiter vráágt buiging, het paard geeft deze. Probeer dat eens gemakkelijk bij jezelf (oke, anatomie van paard is natuurlijk een stuk anders, maar even jezelf voorstellen). Je kunt je kin toch ook op je borst houden zonder je 'onderhalsspieren' te gebuiken? Door je 'bovenhalsspieren' uit te rekken, lang te maken, rek je je nek/hals ook uit. En kun je makkelijker buigen. Dit uitrekken wordt als voorbereiding op de buiging gedaan (paard is voorwaarts aan het been en wordt daardoor wat langer in eerste instantie) En vanuit die lange hals, de verbinding die ontstaat, wordt het paard gebogen.
Aangezien een paard een langere hals heeft, kun je hier meer in variëren dan bij een mens, met een korte hals.

, ik kijk en luister vooral... Volgende foto is misschien duidelijk te zien dat het vooral om de bovenhalsspieren gaat:

renes schreef:Nog een ander punt: ik heb een voorbeeld van een LDR gereden paard, dat heel mooi laat zien wel te gaan zitten, en dus het gewicht overbrengt op de achterhand. Maar dan wel 'in wedstrijdhouding' en dus niet rond ingesteld. Maar ik blijf zoeken![]()
Klik op deze link voor een piaffe van Arjen Teeuwissen: http://www.dressageworld.de/cgi-bin/cl? ... piaffen/30
.
renes schreef:Toch hebben onderhalsspieren een rol. Is het ook niet zo dat zij mede zorgen voor het opnemen van de voorbenen?

Alleen een opmerking 

zie net je volgende uitleg
Maar wat denken jullie van die vraag/stelling?
) dat ik nooit boven het basisniveau van paardrijden uit zal komen...
renes schreef:Wat betreft je uitleg over de houding van het hoofd: kan ik goed inkomen. Maar of het ook echt slecht is en dus slijtage aanricht, weet ik dus ook niet. En dat zal uit onderzoek moeten blijken. En volgens mij is hier nog geen degelijk en betrouwbaar onderzoek naar voren gekomen. Zolang paarden tevreden hun werk doen, het werk makkelijk oppakken en tevredenheid en rust uitstralen, zie ik niets tegen het LDR rijden.
renes schreef:Wat betreft de halsspier: ik zie het zo: als 'tegenpool' voor die bovenhalsspier (waar jij dus zegt dat er een spier tegenover moet staan die voor de buiging moet zorgen), zie ik de verbinding met de teugels. Je vraagt dus die buiging, je neemt/haalt het paard ronder, hier komt het weerstandbieden terug. Een nageeflijk paard reageert hierop door los te laten en af te buigen. Het enige wat ze bij LDR en rond dan doen is daar die grens te verleggen. Dus niet alleen bovenin, met de nek als hoogste punt. nee, ook lager, ze gaan daarin verder.

piepelotje schreef:Heb dit punt ook al eens aangebracht dat je je kin op de borst kunt houden zonder je onderhalsspieren aan te spannen.
Dit voel je dan heel goed achter in je nek/rug. Als je hoofd geforceert dwingt, naar kin op de borst krijg je inderdaad dat je voorste halspieren dus opspannen. Doe je het rustig strechend dan kan je dit gewoon zonder spierspanning van voor. Je voelt dan echt je achterste spieren rekken door totin je rug.
joyce B schreef:Toch nog even een opmerking tussendoor over het gebruik van de onderhalsspieren... Er wordt zeer negatief gedaan over de onderhals bij LDR, maar je ziet juist heel veel ontwikkelde onderhalsen bij paarden die (te/onjuist) opgericht lopen...
Kijk eens op foto's van paarden in oprichting, dan zie je vaak ook opgezette onderhalsspieren, terwijl bij een voorwaarts neerwaarts of laag gereden paard die onderhalsspieren juist heel ontstannen en smal hangen te bungelen en de bovenhalsspieren breed worden en ziet bewegen.
Hoe zit het met het gebruik van de onderhalsspieren in de oprichting volgens FEI, met hoge hals en neus voor de loodlijn?
Woodstock schreef:Dit vind ik een heel mooi plaatje voor verschillende stadia van oprichting.
renes schreef:Wat betreft de halsspier: ik zie het zo: als 'tegenpool' voor die bovenhalsspier (waar jij dus zegt dat er een spier tegenover moet staan die voor de buiging moet zorgen), zie ik de verbinding met de teugels. Je vraagt dus die buiging, je neemt/haalt het paard ronder, hier komt het weerstandbieden terug. Een nageeflijk paard reageert hierop door los te laten en af te buigen. Het enige wat ze bij LDR en rond dan doen is daar die grens te verleggen. Dus niet alleen bovenin, met de nek als hoogste punt. nee, ook lager, ze gaan daarin verder.
[/quote