goede oefeningen 3jarige?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:41

We komen elkaar ook overal tegen

Tja, vanavond krijgt Volum hoe dan ook een stapdag; ben benieuwd of het al wat geslonken is. Zo niet dan ga ik even overleggen met mijn instructrice (is een stalgenoot, wel zo makkelijk!). Wat extra rust kan ook geen kwaad, maar vaak is wat in beweging houden juist goed tegen de zwelling en eventuele spierpijn.

Het valt allemaal vast wel mee; maar ik ben echt een zenuwpees als het om de benen van mijn paard gaat... uberhaupt alles wat met zijn welzijn te maken heeft ... Zijn jullie ook zo erg?! Ik was al vreselijk zeikerig met m'n bijrijpaard, maar met mijn eigen beestje ben ik nog 10x erger.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 15:59

Ben minstens net zo erg, kan ook voor ik naar huis ga nog heel ff snel alle beentjes gaan voelen.

Wat betreft dat hengstje, geen idee of ie echt al drie is, hij staat bij ons om te worden ingereden, denk dat de eigenaar hem daarna deze zomer nog op de wei laat.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:07

Ik ben ook zo erg hoor, ik ben wel een type wat snel de DA belt. Maar ik bel liever een keer te vaak, dan 1 X te laat.

Met zo'n jong dier zal de spierpijn wel meevallen, en even tien minuten stappen is erg goed, liefst een paar keer op een dag.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:40

Ik was ook meteen overbezorgd toen die van mij een simpel hoefzweertje had, was in staat de hele dag zijn hoefje te komen vasthouden.

Lekker stappen aan de hand is denk ik wel verstandig, fijn dat je zo kunt overleggen op stal.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:55

Morris schreef:
Ik ben ook zo erg hoor, ik ben wel een type wat snel de DA belt. Maar ik bel liever een keer te vaak, dan 1 X te laat.

Met zo'n jong dier zal de spierpijn wel meevallen, en even tien minuten stappen is erg goed, liefst een paar keer op een dag.

Als hij ook maar enigszins onregelmatig had gelopen, dan had ik meteen de DA gebeld; maar ik heb al wel een paar bekwame stalgenoten mee getrokken naar mijn paard

Helaas lukt het niet om meerdere keren op een dag te stappen met mijn werk. Maar ik heb mijn zus al zeurend zover gekregen dat die vanmiddag ff zou gaan stappen. Maar die kan dat ook alleen op woensdag middag. Mijn vader gaat ook vaak nog met hem wandelen overdag, maar Volum heeft nu pech, want mijn ouders zijn op vakantie.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 19:45

Het komt vast goed Javayo!
En als je toch twijffelt, dan bel je vrijdag toch de DA. Anders zit je er een weekend mee in je maag.
Velvet had de eerste vier dagen erge dikke knieen, daarna trok het snel weg (naar beneden). Ik kreeg een vloeistofje dat moest ik erop smeren. En ze heeft toen een spuit gehad wat de zwelling moest tegengaan. En ik moest er natuurlijk op letten, dat het been niet in 1 keer heel dik werd (bloedvergiftiging).

Het kan zo zijn dat morgen de zwelling een stuk minder is. Ik duim voor je.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:25

Ik ben altijd bijna panisch als ik denk dat er wat met haar benen is. Ik heb afgelopen jaar in maart mijn eerste eigen paard, Toscana, in moeten laten slapen door een peesblessure, nog geen vijf jaar oud. Na zo iets wordt je wel bang.
Vienna had zaterdag twee dikke voorbenen, doordat degene die haar vrijdag voor mij verzorgd vergeten was haar peesbeschermers af te doen. Kan iedereen overkomen, normaal ga ik altijd vrijdagavond nog even langs stal, maar gezien het noodweer was ik deze vrijdag lekker thuis gebleven. Toen ik ze eraf haalde zaterdagochtend gingen ze als een idioot zwellen. Dus zaterdagavond tussen mijn werk en de oudjaarsavond bij mijn zus door nog even naar stal gesjeesd om te stappen en af te spuiten. Zondagochtend waren ze gelukkig weer helemaal dun.

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:35

Twinklebel jij ook je vorig paardje verloren aan een peesblessure?
Ik ook, helaas. Ik weet hoe je je voelt, als je paard nu wat mankeert aan de benenwagen.
We zijn zo zuinig op onze paardjes he?

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:49

Inderdaad, jij ook? Ik had Tos 3 maanden, ze was twee en half en zou nog lekker de zomer het land op gaan. s'Avonds haalde ik haar binnen en had ze een snijwond in haar voorbeen tot op de pees. We zijn naar Utrecht doorverwezen en daar is ze zondagnacht gelijk de operatietafel op gegaan. Ze zeiden daar dat de peesschede beschadigd was, die is gespoeld. Na drie weken mocht ze naar huis, de pees zou nog heel zijn. Thuis nog drie weken boxrust en daarna het land weer op. In november heb ik haar zadelmak gemaakt, ze was lui, maar wel superbraaf. Wel was ze erg snel stijf. In februari is dat been nog gescand bij de kliniek hier in de buurt i.v.m. een schiefel. Niks aan de hand, ik kon gewoon doorrijden. In april begon ze vreselijk te staken. Daarna is ze nog zes weken op rust geweest i.v.m. een lelijke vleeswond op haar andere been, en toen ik haar weer oppakte was ze de eerste paar keer superbraaf, maar na een paar keer ging ze weer staken en zelfs vreselijk hoog steigeren. Toen vertrouwde ik het niet meer en ben met haar terug gegaan naar Utrecht. De uitslag: Oppervlakkige buigpees voor driekwart door en een gat in de tussenpees. En allebei minstens een jaar oud. Ik heb nog acht maanden met haar gestapt om haar goed te krijgen (wat niet meevalt met een gekke vierjarige), maar na acht maanden zat er nauwelijks vooruitgang in. Toen heb ik samen met de veearts van Schie, uit Wassenaar, die haar inmiddels behandelde besloten dat het beter was haar in te laten slapen. De pees was zo slecht dat ze het zelfs niet meer aan zou kunnen op de wei te lopen.

Ik ben hier heel erg kapot van geweest, en heb er nog best wel veel moeite mee, dus je kan je wel voorstellen dat ik Vienna's benen heel goed in de gaten hou, en bij alles peesbeschermers omdoe.

Twinklebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 21:52

Foto van Tosje (ook merrie en schimmel, sorry, ik kan er niks aan doen)
Afbeelding

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 00:22

Pff dit soort dingen zijn echt rot!

Die van ons heeft de kogel nog wel wat dik maar de zwelling is een stuk minder dan gisteren. Vandaag weer rustig aan wat gelongeerd. Aangezien mevrouw wat te veel energie heeft

Morris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 08:48

Tos, was een mooi paard zeg! Ze was nog zo jong, maar ik denk dat je een wijze beslissing hebt gemaakt. Alhoewel je soms, net als ik, wel momenten hebt van: hoe heb ik die beslissing kunnen maken. Je beslist over leven en dood, vreselijk!
Morris is 19 geworden, dus de stapperiodes waren gelukkig wel te doen. Met een jong dier is dat erg lastig.

Tussen Morris en Velvet zat ongeveer een maand. Ik ben er blij met Velvet, ik hoop dat ze net zolang (of nog langer) bij me mag zijn.
Maar ik moet er niet aan denken, dat Velvet nu wat overkomt. Gelukkig is ze best voorzichtig als ze in het land loopt.

Ik denk dat Morris, Velvet wel een lekker ding zou vinden

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 09:13

Ja dit soort dingen zijn echt heel vervelend. Mijn vorige paard (de moeder van Volansky) heeft ook een peesblessure gekregen. We hebben toen een jaar geprobeerd om haar met rust en stapwerk weer goed te krijgen. Helaas is dat niet gelukt, ze is nooit helemaal goed geworden. We hebben haar nu gelukkig nog steeds op stal en verwacht elk jaar weer een mooi veulentje en word lekker verwend!

Gelukkig is het bij ons nog redelijk goed afgelopen en heeft ze eigenlijk geen pijn als ze op rust staat, bij jullie is het gewoon heel vervelend.
Sterkte toch nog en geniet maar lekker van jullie V'tjes

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:00

Morris schreef:
Twinklebel jij ook je vorig paardje verloren aan een peesblessure?
Ik ook, helaas. Ik weet hoe je je voelt, als je paard nu wat mankeert aan de benenwagen.
We zijn zo zuinig op onze paardjes he?

Wellicht zijn we daardoor nog extra voorzichtig... ik heb Javayo namelijk ook in moeten laten slapen. Dat was al jaren mijn bijrijpaard, maar vanwege de zwangerschap van de eigenaresse, en haar afnemende interesse in het paard, had ik de laatste jaren grotendeels de zorg op me genomen (lees: ik zorgde 7 dagen per week voor haar). Ik had ook afgesproken om haar officieel over te nemen als haar blessure weer in orde was. Dat heeft niet zo mogen zijn

We hebben een jaar gestapt vanwege een peesblessure, de laatste maanden mochten we weer rustig gaan opbouwen: paar keer per week rijden op lange rechte stukken. De opbouw ging ontzettend goed! Ze liep beter dan ze in jaren had gedaan (het was altijd een heel stug paard, maar na de blessure liep ze heerlijk ontspannen in de aanleuning).De koop zou officieel worden als ze geen terugval zou krijgen... helaas ging het toen heel rigoreus:

Op stal brak een pony los die voor de box van Javayo voorbij denderde (open luik naar buiten), daar reageerde ze ontzettend heftig op: steigeren, bokken in stal, waarbij ze de pech had met haar voorbeen in de voerbak te blijven haken... natuurlijk was dat het blessurebeen... Nadien liep ze weer licht onregelmatig, dus zijn we weer gaan stappen, na een week stappen was het veel erger geworden: in de draf liep ze op 3 benen (zo kreupel had ik haar nog nooit gezien). Dus naar de kliniek, de diagnose: het kogelgewricht was helemaal op, totaal geen aanmaak meer van synovia. Zonder dit ongeluk op stal had het er hoe dan ook uit moeten komen als ze weer meer had mogen doen... Consequentie: iedere maand inspuiten met als enige vooruitzicht dat het zou verergeren waardoor het 2x per maand nodig zou zijn. Onbetaalbaar én een zeer pijnlijke behandeling. Met 13 jaar was Javayo ook nog veelste jong om te gaan.

Javayo

Re: goede oefeningen 3jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:03

Ik zal Javayo ook maar even in het zonnetje zetten Mijn lieve meisje:

Afbeelding

@Morris: Volgens mij zou zij ook wel gecharmeerd zijn geweest van Volumia!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:19

Nog even een update van Volum's been: ik vond het iets geslonken. We hebben gestapt, goed afgespoten en hij heeft nog een uurtje los gestaan (alleen! dan houdt hij zich toch wat kalmer ). Hij liep in draf goed, en ook bij het stappen liep hij lekker vlot door, af en toe iets te vlot voor mijn smaak

Ik kijk dus vanavond even hoe het er uit ziet en bij twijfel vervalt dan gewoon m'n les. Ik laat mijn instructrice wel kijken, 2 zien meer dan 1. En bij twijfel laat ik waarschijnlijk morgen de dierenarts even komen, want anders heb ik zo'n stress-weekend

utjelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 10:50

mooi dat het been toch wat geslonken is. Hopelijk gaat het beter. Ik zou het ook zo doen, als het niet beter wordt voor het weekend. Toch de DA even laten kijken, slaap je toch wat beter van!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:16

Jeetje wat een verhalen allemaal.
Gelukkig heb ik zoiets nog nooit meegemaakt.

Mooi dat het weer beter gaat met Volum dr beentje.
Idd goed idee om er even naar te laten kijken, slaap je wat rustiger.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:21

Ik heb nog geen slapeloze nachten. Maar ik weet gewoon niet wat ik er mee aan moet... Hij loopt goed, ik merk niks aan hem qua gedrag. Alleen het feit dat het gewricht wat dik is; wat op zich niet zo vreemd is... Als wij onze knie stoten is die ook dik.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:25

Maargoed, het is wel lekkerder voor je eigen gevoel als je er even naar laat kijken neem ik aan.

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 11:43

Ik heb gelukkig nooit spijt gehad over deze beslissing voor Tos. Toen we eenmaal besloten hadden haar in te laten slapen heb ik haar nog twee weken mee naar huis genomen om even echt paard te kunnen zijn. In het begin liep ze als een echt jong paard te bokken en te rennen in de bak. Aan het eind van die twee weken stond ze alleen nog maar stil in het zonnetje en was het been erg dik en warm. Ik denk dat ze zelf ook niet meer verder wilde.

Tos zou Vienna denk ik niet leuk hebben gevonden, Tos was namelijk een echte merrie, een verschrikkelijke bitch naar andere paarden .
Javayo heeft trouwens een lekker koppie!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:20

@Twinklebel: Dank je! Tos had ook een geweldig koppie zeg, én dat wil wat zeggen bij mij, want ik ben niet zo schimmel... Met Javayo heb ik nog jaren van Leone les gehad.

Ik heb er trouwens wel eens spijt van gehad, in stap leek ze namelijk nog geen last te hebben, en ze was nog erg vrolijk. Maar we gingen net de winter in, dus fijn op de wei zetten was er niet bij... en het vooruitzicht van de DA was dat het snel zou verslechteren. Dus hebben we ervoor gekozen dat moment niet af te wachten. Al moet ik zeggen dat als ze al van mij was geweest ik waarschijnlijk nog wél gewacht zou hebben.

@Maaitjuh: als het niet lijkt te verbeteren zal ik zeker de DA bellen. Maar zoals ik al zei: hij loopt niet kreupel en is vrolijk, dus ik betwijfel of de DA nu toevoegende waarde heeft. Die zwelling moet gewoon weg trekken.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:57

Hmhm..da's waar. Ik dacht alleen dat et mss toevoegende waarde voor jou kon hebben. Maargoed.

Zaterdag ga ik weer even privelessen met Vla. Vind k wel weer lekker, niet zo'n volle bak enzo.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:56

Het bellen van een DA zal niet nodig zijn voor Volum De zwelling rond de wond is sterk geslonken, de schaafwond is weer mooi dicht. De zwelling is afgezakt naar de pijp, maar dat is normaal. Ondanks het goed schoonhouden zal de wond toch wat ontstoken geraakt zijn.

@Maaitjuh: voor mijn eigen gemoedsrust heb ik dus wel een paar bekwame stalgenoten naar zijn been laten kijken; maar die zagen geen reden tot ongerustheid.

Ik heb in overleg met mijn instructrice gewoon rustig gereden. En na het rijden was het been duidelijk wat minder dik. Met het rijden liep hij weer heerlijk ontspannen (af en toe iets te enthousiast), dus blijkbaar heeft hij er echt geen last van.

Niet te min houden we het de komende dagen nog lekker rustig en gaan we lekker wandelen aan de hand, en in 't weekend wellicht nog een staprit. Zoals gewoonlijk dus

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:14

Fijn dat het zo meevalt en hij de zwelling er wat afloopt.
Hopelijk is het zo genezen.