Klassieke dressuur welke methoden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: Klassieke dressuur welke methoden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:28

Betteke, ik zal het proberen uit te leggen in simpele taal en dan mag aqua zeggen of ik het snap.

Aqua gaat op een paard zitten dat nog niet het evenwicht onder een ruiter heeft gevonden.

Ze blijft er 6 tot 8 minuten opzitten en brengt hem in die tijd aldoor uit balans (die prik in de zij waar je automatisch op reageert).

Het paard moet aldoor die disbalans corrigeren.

Het paard krijgt daardoor voor zichzelf het gevoel hoe hij in de toekomst als hij onder een ruiter die al dan niet in balans is zijn evenwicht moet compenseren en zal dat daardoor gemakkelijker doen.

tot zover klinkt het wel logisch.

Ik heb nog wel een paar vragen/kanttekeningen daarbij:

is dat warme klam zijn niet hetzelfde als ons klamme angstzweet, het paard weet niet wat er gebeurt en dreigt aldoor om te vallen (heb trouwens geen idee of paarden klam angstzweet hebben).

hoe kan het paard nu opeens 60% van zijn gewicht op de achterhand brengen, dit heeft een paard namelijk niet nodig om in evenwicht te zijn, het heeft er ook nog niet de bespiering voor, zie mijn vraag over spierpijn. De reden voor verzameling (dat gewicht naar achteren brengen) heeft namelijk niks te maken met evenwicht maar gewrichtsslijtage.

waarom zou een paard nu spontaan over de rug lopen, en aan de teugel gaan, dit heeft toch ook niks met dat evenwicht te maken.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:31

Dobbel: Kan je het ook even technisch houden? Voor de zoveelste keer vraag ik je om niet persoonlijk te worden.

En eerlijkheid duurt het langst!!!

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:33

ja en voor wie zal dat gelden ik ben eerlijk in mijn andwoorden maar ja jij hebt een selectief geheugen maar dat ben ik al van je gewend, en betteke vroeg wat over leerlingen en ik geef daar even andwoord op ja dat je dat niet leuk vind is niet mijn probleem, Maar wel de waarheid

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:35

Aqua8horse schreef:
Ja, Friemel...knap dat jij het begrijpt joh!

Betteke en Dobbel hebben elkaar helemaal gevonden. Zij begrijpen er geen 'piep'van en gaan nu slapend paardrijden! Succes dames.

even over niet persoonlijk worden geef eerst zelf maar het goede voorbeeld

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:38

dobbel schreef:
dat gebeurt al een paar jaar zo betteke, het is dat friemel zijn best doet om het een beetje uit te leggen, mag aqua een voorbeeld aan nemen in plaatst van het af te schuiven op friemel

Dit is niet fair naar Aqua toe, Dobbel.

Aqua heeft mij dezelfde uitleg gegeven als jullie allemaal. Hier op Bokt. Ik probeer alleen positief en actief met die informatie om te gaan en verifieer af en toe of ik het allemaal goed interpreteer en nog op hetzelfde theoretische spoor zit. De verantwoordelijkheid om de gedachtengang te begrijpen ligt niet bij Aqua maar bij je zelf. En ik ben dus ook geen afschuifbordje, van niemand trouwens.

Kun je je aan Aqua geadresseerde ongenoegen niet gewoon aan haar adresseren? Netjes via PB?

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:41

Nou vind ik niet nodig want met aqua valt niet via pb te praten en dan nog waarom zou ik dat doen ze haalt zo vaak haar leerlingen erbij en dan mag ik als oud leerling mijn mening niet geven, Kom op zeg dat is eenzijdig, je mag dus alleen wat zeggen als het positief

Aqua zij zelf dat jip en janneke taal beter aan jou overgelaten kon worden vandaar mijn reactie.
Laatst bijgewerkt door dobbel op 22-08-05 23:42, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:42

Karl66: Nee, het klopt nog niet helemaal. Het paard is niet in balans, die breng ik juist in balans. Van aldoor compenseren is sprake bij oa. LDR. Bij het leren dragen is geen sprake van compenseren.

Nee, het paard kirjgt een gevoel waarbij het voor het dier aangenaam wordt om de ruiter te dragen. Je zou het kunnen vergelijken met een fysio die jou verteld hoe je een last moet drage. Helaas verstaan paarden onss niet in onze taal als wij ze dat gaan uitleggen. Daarom moet je dat doen in een taal die ze begrijpen en die voor hun vertrouwd is. Door het bespelen van het natuurlijke evenwicht en te regeren op de signalen die het paard geeft, leer je een paard dragen. Dat gaat in alle rust en harmonie.

Waarom denk je zo negatief Karl66? Een paard wat eerlijk gereden wordt , heeft geen angstzweet. Daar is dus helemaal geen sprake van. Hoe kom je daarbij? Als er angst is is er geen ontspanning!!! En dat is juist wat wij doen: werken van ontspanning naar inspanning!

Door die draagtechniek, Karl66!!! Dat heeft een paard wel degelijk nodig, daar verschillen wij dus van mening. En een piaffe gereden met weinig of geen balans is zeker een slijtage slag. Voor een paard in balans is dat geen probleem!

Dat heeft alles met elkaar te maken!!!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:44

Aqua8horse schreef:
Betteke: Antwoord waarop? Dat wat ik zeg begrijp jij toch niet? En voor Jip en Janneke taal moet je bij Friemel wezen, geloof ik. Bovendien heb ik van slapend paardrijden geen kaas gegeten, hoor!

Afbeelding

Dat slapend paardrijden heb ik allang uitgevonden.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:45

dobbel schreef:
ja en voor wie zal dat gelden ik ben eerlijk in mijn andwoorden maar ja jij hebt een selectief geheugen maar dat ben ik al van je gewend, en betteke vroeg wat over leerlingen en ik geef daar even andwoord op ja dat je dat niet leuk vind is niet mijn probleem, Maar wel de waarheid

Selectief geheugen?
Het is jouw mening Dobbel en het zijn jouw woorden, als jij dat werkelijk zo hebt ervaren. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor. En nogmaals: eerlijkheid duurt het langst!!!

Zoun je je nu voor de zoveelste keer!!! willen beperken tot de inhoudelijke theorie?
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 22-08-05 23:55, in het totaal 1 keer bewerkt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:54

Over "slapend" paardrijden? Eventjes een uitstapje dan.

Betteke let op!

A master dressage artist can enter a state of awareness
in which the right physical movement takes place by itself,
without any interference of the conscious will.
Dressage rides the ride.
Nothing is done because the rider has vanished into the ride;
the fuel has been completely transformed into flame.

- Dr. Sherry L. Ackerman,
"Dressage in the fourth Dimension" -

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:56

Dacht ik het te begrijpen en nou ben ik het weer helemaal kwijt. Het paard zal toch moeten compenseren om met een mens op zijn rug in evenwicht te blijven, anders struikelt hij alle kanten op toch? Het leren dragen is toch juist leren omgaan met het nieuwe evenwicht?

Natuurlijk kan die fysio mij leren hoe ik zak cement moet dragen om daar zo weinig mogelijk lichamelijke schade van te ondervinden maar ik krijg toch echt wel spierpijn na een uurtje cement sjouwen omdat mijn spieren er niet aan gewend zijn.

Daarnaast begrijp ik niet hoe jij het in die 6-8 minuten klaarspeelt dat een paard takt, souplesse, schwung, aanleuning, verzameling heeft en daarnaast nog rechtgericht is, want dat maakt samen die balans.

Mijn probleem is dat je aldoor zegt het is de draagtechniek, zonder te vertellen wat nou het idee erachter is. Ik had uit alle uitleg hiervoor begrepen dat het een stimulus respons idee was waardoor het paard zijn evenwicht onder de ruiter vindt maar dat blijkt het dus niet te zijn.

Ik begrijp het nou echt even niet meer.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:58

aqua, mag ik je een goed idee aan de hand doen? Reageer alsjeblieft niet meer op dobbel!

dobbel, mag ik jou ook een goed idee aan de hand doen? Reageer alsjeblieft niet meer op aqua!

hopelijk heb ik hier het laatste woord voor jullie allebei geschreven, want wij als overige lezers zitten hier niet echt op te wachten!!!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:01

enerzijds vind ik je uitspraken wel heel gewaagd Aqua.
Je kunt of wilt het niet uitleggen en ik kan nergens iets lezen over je achtergrond en dat met het oog problemen die paarden hebben, krijgen, hadden of kunnen krijgen.
Als ik bij mezelf afreken en zie hoe ik me voel en vooral beweeg na een sessie bij de fysio vroeger en na veranderingen nadien in de behandelmethode vraag ik me af hoe je in een bak/paddock meent te kun nen realiseren dat een paard compleet en dan vooral blijvend veranderd in de beweging....
ik bedenk me dan dat je een paard wel weer "recht kunt breien" (met mijn twijfels over de gevolgen hiervan) maar de ruiter er weer op en je bent terug bij af...
Idem voor aangeleerde dingen die ongewenst zijn bij de ruiter.
Immers een ruiter die scheef zit blijft het paard hinderen en dus uit balans brengen (en dan is zichtbaar scheefzitten een mega voorbeeld) maar bijvoorbeeld een gespannen bovenarm is al minder zichtbaar bij de ruiter wel zixhtbaar bij het paard en toch zou zo'n paard op een redelijk nivo kunnen presteren zonder problemen......

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:02

Karl66 schreef:
aqua, mag ik je een goed idee aan de hand doen? Reageer alsjeblieft niet meer op dobbel!

dobbel, mag ik jou ook een goed idee aan de hand doen? Reageer alsjeblieft niet meer op aqua!

hopelijk heb ik hier het laatste woord voor jullie allebei geschreven, want wij als overige lezers zitten hier niet echt op te wachten!!!

Je hebt helemaal gelijk!!! Maar wat mij betreft dat doe ik al. Ik heb namelijk geen problemen met haar en de manier waarop ze rijdt.

Goed gezegd!!!

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:05

Karl66 schreef:
Dacht ik het te begrijpen en nou ben ik het weer helemaal kwijt. Het paard zal toch moeten compenseren om met een mens op zijn rug in evenwicht te blijven, anders struikelt hij alle kanten op toch? Het leren dragen is toch juist leren omgaan met het nieuwe evenwicht?

Natuurlijk kan die fysio mij leren hoe ik zak cement moet dragen om daar zo weinig mogelijk lichamelijke schade van te ondervinden maar ik krijg toch echt wel spierpijn na een uurtje cement sjouwen omdat mijn spieren er niet aan gewend zijn.

Daarnaast begrijp ik niet hoe jij het in die 6-8 minuten klaarspeelt dat een paard takt, souplesse, schwung, aanleuning, verzameling heeft en daarnaast nog rechtgericht is, want dat maakt samen die balans.

Mijn probleem is dat je aldoor zegt het is de draagtechniek, zonder te vertellen wat nou het idee erachter is. Ik had uit alle uitleg hiervoor begrepen dat het een stimulus respons idee was waardoor het paard zijn evenwicht onder de ruiter vindt maar dat blijkt het dus niet te zijn.

Ik begrijp het nou echt even niet meer.

Karl, integendeel. Volgens mij begrijp je het wel. Met die zak cement zit je goed. Toch, Aqua?

Over die 6-8 minuten heb ik een idee, maar het begrip is nog niet af. Daar moet verder op gepuzzeld worden. Aqua gaat toch niet vroeg slapen vanavond want die heeft ook nog het andere vragenlijntje in de wacht staan

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:09

Karl66 schreef:

Ik kan jullie het zogenaamde foeien aanbevelen.
Heerlijk rustig ineens dit soort topics

GoldStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:11

Het klinkt misschien heel vreemd, maar een paard heeft twee gangen, waarvoor momentele evenwichtsverstoring noodzakelijk is. Het paard heeft op dat moment een val neiging. Vanuit die evenwichtsverstoring (neiging) ontstaat de reflex om juist niet te vallen, waardoor een of meer benen naar voren geplaatst worden ...

Dus als je over evenwicht praat is het heel belangrijk, wat in de discussie evenwicht betekent, hetzelfde voor balans. Deze physieke toestanden gelden statisch (bij stilstaan) maar ook dynamisch (in beweging). Een paard wat net een ruiter op z'n rug krijgt, zal niet prettig op de benen staan en gaan, maar het paard is bij staan en gaan wel in evenwicht. Een paard dat net beleerd is of oefeningen doet in de "lage dressuur" gaat op de voorhand, maar wel in evenwicht. Daarna ontwikkel je horizontaal evenwicht, waarna oprichting komt. Dit zijn allemaal vormen van evenwicht in natuurkundige en biomechanische zin. Er is ook nog sprake van rijkunstig evenwicht, dat is een ander verhaal, maar wel handig om te begrijpen. En dan balans, dat woord wordt te pas en te onpas gebruikt. Dus als je echt op - een lijn - wilt komen of elkaar wilt begrijpen, zorg er dan eerst voor dat de begrippen die je hanteert, voor iedereen dezelfde betekenis en waarde hebben. We hoeven het helemaal niet met elkaar eens te worden, je kan er wel over discussieren. Je begrijpt dan in ieder geval de standpunten en meningen van elkaar.

Ik heb altijd geleerd om draagkracht van een paard te ontwikkelen vanuit beweging. Een paard dat los, soepel en ontspannen is kan met tact gaan, tact werkt ontspannend op een paard. Ontspanning geestelijk en lichamelijk leidt een harmonische spierspanning, een harmonische spierspanning maakt het mogelijk om harmonische bewegingen te laten zien. Dus een kriterium onder de ruiter wat altijd gedemonstreerd moet worden is de zuiverheid van de gangen en bewegingen onder de ruiter. Om dit te bereiken is wat deskundig vakwerk nodig.

Ik zou daarom willen weten:
Wat betekent in dit verhaal:
1. evenwicht (geef voorbeelden)
2. balans (voorbeeld)
3. wat is de volgorde van aanleren van bepaalde reacties van het paard aan de hand
4. dito onder de ruiter

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:16

met evenwicht bedoel ik zowel het statisch als dynamische evenwicht wat een paard van nature heeft en wat verstoord wordt doordat er een ruiter op gaat zitten, met als gevolg een veranderd zwaartepunt en dat het paard dus moet leren aanpassen.

balans is in mijn ogen een paard dat schijnbaar harmonisch met een ruiter op zijn rug beweegt, dus het doel van dressuur.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:24

Afbeelding

Dan is dit toch het toppunt van evenwicht; paard doet lekker zijn eigen ding en ruiter ligt te slapen

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:26

Niet schijnbaar Karl. Maar absoluut in harmonie.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:27

Geweldig leuke foto!!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:28

Citaat:
Dan is dit toch het toppunt van evenwicht; paard doet lekker zijn eigen ding en ruiter ligt te slapen

Ze zijn toch bezig de regels voor de proeven te veranderen? Ik stel voor om gelijk de slaapproef er in te stoppen als bewijs van volledige ontspanning

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:30

Tja, maar nou is die nek weer niet het hoogste punt....

Betteke

!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:31

Jullie zijn wel nieuwsgierig naar mijn methode zeg!

Anne_GTI

Re: !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 00:31

Betteke schreef:
Jullie zijn wel nieuwsgierig naar mijn methode zeg!

Pas op, dit zijn foto's uit eigen werk
Laatst bijgewerkt door Anne_GTI op 23-08-05 00:32, in het totaal 1 keer bewerkt