Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieken)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Re: Waar gaat het heen met de dressuur? ('nieuwe' methodieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:53

Zelfde vraag: waar blijft het blikveld bij opgericht rijden? Naar mijn idee mist een paard in wat voor houding dan ook een deel van zijn blikveld. Alleen als hij zijn hoofd vrij in alle richtingen kan bewegen zonder obstakels in de weg, kan hij de hele wereld overzien. En dat kan en mag hij bij geen enkele dressuur methode.

daarbij haal ik nog maar een keer aan dat een paard met echt vetrouwen in de ruiter best wil geloven dat waar jij hem naar toe lijdt, helemaal niet gevaarlijk hoeft te zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:55

VVValar. Even de hele site lezen. Hier gaat het er over dat het paard voor zich op een bapaalde manier ziet en opzij op een bepaalde manier ziet. het deel wat je op het plaatje ziet kan het paard het scherpste zien.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:55

VValar schreef:
QQQQ schreef:
http://www.cremebrulee.be/inge/beelden/fig2.jpg[/img]
En waar blijft het blikveld in de LDR houding......??

Dat hele plaatje klopt van geen kant. Die tekening is zo geschets vanuit het oogpunt van de mens. Echter hebben paarden hun ogen aan de zijkant van hun hoofd zitten. Zij kijken dus niet recht voor uit, maar opzij. Die witte lijnen van de tekening mogen wel eens 45 graden gedraaid worden.

Kijk dit soort tekeningen zeggen vrij weinig. Ik kan mijn nichtje van 10 er ook vrolijk op los laten en dan zal ze met zo iets terug komen. Iets wat er op het eerste gezicht misschien leuk uit ziet, maar van geen kant klopt.

Dus wat Mireille al zei, het paard ondervindt van welke trainingsmethode dan ook nou niet bepaald moeilijkheden in zijn gezichtsveld.

Ik kwam er niet mee aanzetten!
Met "B" wordt het blikveld naar voren aangegeven, dat bestaat, want anders kan een paard ook een sprong nooit zien. Ook het blikveld naar opzij is hier aangegeven (de andere witte lijnen). Dat wordt niet zoveel aangetast. Het blikveld "B" zal bij LDR tussen de voorbenen of nog verder naar achteren uitkomen. Het paard kan dus niet zien waar ie heen gaat, wel waar ie langs loopt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 11:56

pol013 schreef:
Zelfde vraag: waar blijft het blikveld bij opgericht rijden? Naar mijn idee mist een paard in wat voor houding dan ook een deel van zijn blikveld. Alleen als hij zijn hoofd vrij in alle richtingen kan bewegen zonder obstakels in de weg, kan hij de hele wereld overzien. En dat kan en mag hij bij geen enkele dressuur methode.

Eens, maar hij kan nog steeds zien waar ie z'n voeten gaat neerzetten en is dus niet 100% afhankelijk van de ruiter om te zien of de weg veilig is.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 11:56

Kennen we Jappeloupe nog? 1.57meter, kin op de borst (omdat ie anders 100 km per uur ging) en Grand Prix springen winnen, hij dook in de afzet alvorens af te gaan. Zie ook de paarden van Ludger. Een paard kijkt niet recht vooruit, dus hoeft niet de kop naar voren te hebben om hout te zien....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:03

Mireille1970 schreef:
Kennen we Jappeloupe nog? 1.57meter, kin op de borst (omdat ie anders 100 km per uur ging) en Grand Prix springen winnen, hij dook in de afzet alvorens af te gaan. Zie ook de paarden van Ludger. Een paard kijkt niet recht vooruit, dus hoeft niet de kop naar voren te hebben om hout te zien....

Hij vloog vast met de kin op de borst over het hout, jaja.

Een paard ziet niets vlak voor z'n neus, wel een metertje daarvoor. Draaf je paard maar eens met lang teugeltje over wat balkjes, gaat de neus naar de grond om goed de hindernis in te kunnen schatten. Ja, daarbij kijkt hij vooruit.

Alleen daar waar het paard met twee ogen kan kijken ("B") is ie in staat diepte te zien. Dit heeft ie nodig om de afstand tot de hindernis en daarmee de afzet te bepalen. Alleen een verder doorgetraind paard kan leren te wachten met de afzet totdat de ruiter het aangeeft. Een vrij springend paard zal dit zeker zelf in moeten schatten, en doet dat ook, zonder het hoofd links-rechts te moeten draaien om de afstand in te schatten.

Inferno

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:14

Klinkt mij alsof dit allemaal gebaseerd is op vage veronderstellingen.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:16

Alleen een heel los paard gaat automatisch over de rug over balkjes en daarom met de neus naar beneden........

Niet om te kijken en niet vanaf de eerste keer hoor (was dat maar waar)

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:17

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Hij vloog vast met de kin op de borst over het hout, jaja.

Een paard ziet niets vlak voor z'n neus, wel een metertje daarvoor. Draaf je paard maar eens met lang teugeltje over wat balkjes, gaat de neus naar de grond om goed de hindernis in te kunnen schatten. Ja, daarbij kijkt hij vooruit.

Alleen daar waar het paard met twee ogen kan kijken ("B") is ie in staat diepte te zien. Dit heeft ie nodig om de afstand tot de hindernis en daarmee de afzet te bepalen. Alleen een verder doorgetraind paard kan leren te wachten met de afzet totdat de ruiter het aangeeft. Een vrij springend paard zal dit zeker zelf in moeten schatten, en doet dat ook, zonder het hoofd links-rechts te moeten draaien om de afstand in te schatten.

Een paard los laten springen is levensgevaarlijk zonder grondbalk op 1 galopsprong, juist omdat een paard het niet zelf inschat en maar te pas en te onpas afgaat. Dus ook dit gaat niet op...

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:21

QQQQ schreef:
Schijnt niet om slof, maar om strakke gogue te gaan.

Nou het spijt me reuze maar dat is de x-de keer dat je jezelf op een fout moet betrappen. Eerst was het het ene paard, toen het andere. Als je zo pretentieus schrijft en stellingen poneert mag je ze wel eens wat zrogvuldiger onderbouwen....

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:23

Ilzas schreef:
QQQQ schreef:

Nou het spijt me reuze maar dat is de x-de keer dat je jezelf op een fout moet betrappen. Eerst was het het ene paard, toen het andere. Als je zo pretentieus schrijft en stellingen poneert mag je ze wel eens wat zrogvuldiger onderbouwen....

Ze heeft het van "horen zeggen" dus is niet aanrekenbaar... ze heeft het zelf nooit gezien.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:24

Ik vond sommige foto's van de ruiters/amazones op het inrijdterrein ook niet bepaald diervriendelijk overkomen.

Maar dan kijk ik naar Bonfire, die is nog steeds fit zo te zien. En die is toch tot op redelijk hoge leeftijd gebruikt.
Mijns inziens kan een paard wat oneerlijk cq dieronvriendelijk gereden wordt niet zo oud worden in goede gezondheid.

Maar misschien zit ik er wel helemaal naast en is niets wat het lijkt dat het is.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:27

Mireille1970 schreef:
Ilzas schreef:

Ze heeft het van "horen zeggen" dus is niet aanrekenbaar... ze heeft het zelf nooit gezien.

Ook als je dingen niet zelf hebt gezien maar wel wenst te gebruiken in een discussie moet je ze zorgvuldig verifieren toch ? In ieder geval moet je dan niet piepen dat je aangesproken wordt op onzorgvuldigheid...

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 12:29

Mee eens Ilzas...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:48

Ilzas schreef:
QQQQ schreef:

Lees eens wat zorgvuldiger voor je gaat lopen beschuldigen.
Mireille noemde een naam bij het paard, ik noemde de naam van het paard die ik doorkreeg van degene die de video heeft.

De ingezonden brief had het over een slof, niet ik. Video is van vrij slechte kwaliteit (homevideo kwaliteit) waardoor ik me kan voorstellen dat de vergissing makkelijk wordt gemaakt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 12:51

Inferno schreef:

Duik de boeken maar eens in dan.

Mireille1970 schreef:
Een paard los laten springen is levensgevaarlijk zonder grondbalk op 1 galopsprong, juist omdat een paard het niet zelf inschat en maar te pas en te onpas afgaat. Dus ook dit gaat niet op...

Goh, hoe zou ie die grondbalk nou zien.....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:03

en weer wordt er over het vermeede dieronvriendelijke van 'minder zicht' heen gepraat.

Mijn vraag: is minder zicht perse dieronvriendelijk en is het ene systeem hier dan diervriendelijker in dan het andere?

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:07

QQQQ schreef:
Inferno schreef:

Duik de boeken maar eens in dan.

Mireille1970 schreef:

Goh, hoe zou ie die grondbalk nou zien.....

Leuk geprobeerd....

Maar die ziet ie dus niet... het paard breekt bijna letterlijk af op de eerste en komt daarna pas goed uit...

Hij is niet blind, maar het gaat er hier om waar het hoofd moet zijn om te kunnen zien ...

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:14

Ik zou zeggen, ga zelf eens een dag je zicht beperken tot een vlekje tussen je hakken en vertel ons hoe veel blijer je ervan bent geworden? (Vertel dan meteen ook even hoe je nek aanvoelt )
Of zet je paard een tijdje in een afgesloten donkere stal en kijk hoe hij daar van opknapt?
Of vraag aan mensen die een blind paard rijden of ze hem zijn zicht terug zouden willen geven?
Genoeg mogelijkheden om je eigen mening vast te stellen over deze vraag lijkt mij.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:23

Vinden jullie koetspaarden met oogkleppen dan ook zielig?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:24

Die paarden lopen toch niet 24 uur per dag LDR? Ik vind dat het allemaal wat overtrokken wordt. Het gaat over een training van circa 5 minuten om te rekken en te strekken. Er wordt nu gedaan alsof die beesten de hele dag met hun kin op de borst rondsjouwen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:24

Oogkleppen hebben weer een andere functie.

kjoedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:25

Andere functie?? Het resultaat zou ook zijn: beperkt zicht.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-05 13:25

friemel schreef:
Ik zou zeggen, ga zelf eens een dag je zicht beperken tot een vlekje tussen je hakken en vertel ons hoe veel blijer je ervan bent geworden? (Vertel dan meteen ook even hoe je nek aanvoelt )
Of zet je paard een tijdje in een afgesloten donkere stal en kijk hoe hij daar van opknapt?
Of vraag aan mensen die een blind paard rijden of ze hem zijn zicht terug zouden willen geven?
Genoeg mogelijkheden om je eigen mening vast te stellen over deze vraag lijkt mij.

dit slaat werkelijk helemaal nergens op, ten eerste gaat het om training en die duurt niet de gehele dag

wie zet zn paard in een donkere stal???

en mensen met paarden vergelijken lijk me nou ook niet echt iets..

sorry dat ik even mn mond niet kan houden, maar er wordt van de anti partij wel steeds raardere dingen uit de schappen getrokken om het gelijk te willen halen..was het eerst nog een oorlog, komen we nu uit op blinde mensen..hou toch eens op..en ook al is deze manier van losrijden niet jullie "ding"..oke dat kan en dat is jullie goed recht, maar gaat geen uitlatingen doen die op werkelijk niets zijn gebaseerd dan alleen op jullie ogen.....en als iemand dan komt met de ervaring en die weet waar ze het over heeft en die op meerdere grote stallen heeft rondgelopen, waar zijn jullie dan??...vind de anti kant steeds minder sterk en heb steeds meer het idee dat er flink uit de bekende duim wordt gezogen om toch hun gelijk te halen...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-05 13:26

pol013 schreef:
en weer wordt er over het vermeede dieronvriendelijke van 'minder zicht' heen gepraat.

Mijn vraag: is minder zicht perse dieronvriendelijk en is het ene systeem hier dan diervriendelijker in dan het andere?

Zowel in vrije beweging als aan de teugel heeft het paard zicht naar voren (alleen het paard van Mireille niet...). Het kan dus zien waar het loopt en zo voorkomen dat het zichzelf in gevaar brengt (ziet slootjes, hekken, kuilen etc). Dit is essentieel, want het is van levensbelang voor het paard om z'n benen heel te houden.

Ontneem je nu het paard van de mogelijkheid om te kijken waar ie heen loopt, hetzij door blinderen of door extreme LDR instelling, dan heeft ie 2 keuzes: Niet bewegen of volledig overgeven aan degene die hem begeleidt. 3e uitweg is exploderen en als kip zonder kop rondrennen.
Paarden die "echt" LDR worden gereden zijn voor keuze 2 gegaan. Dit geeft de ruiter een grote mate van controle, vandaar dat het graag wordt toegepast op vrij heftige, lastig te controleren paarden.
Hier is de controle dus super, maar de harmonie ver te zoeken: Het is éénrichtingsverkeer.