Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
VValar schreef:QQQQ schreef:[img]
http://www.cremebrulee.be/inge/beelden/fig2.jpg[/img]
En waar blijft het blikveld in de LDR houding......??
Dat hele plaatje klopt van geen kant. Die tekening is zo geschets vanuit het oogpunt van de mens. Echter hebben paarden hun ogen aan de zijkant van hun hoofd zitten. Zij kijken dus niet recht voor uit, maar opzij. Die witte lijnen van de tekening mogen wel eens 45 graden gedraaid worden.
Kijk dit soort tekeningen zeggen vrij weinig. Ik kan mijn nichtje van 10 er ook vrolijk op los laten en dan zal ze met zo iets terug komen. Iets wat er op het eerste gezicht misschien leuk uit ziet, maar van geen kant klopt.
Dus wat Mireille al zei, het paard ondervindt van welke trainingsmethode dan ook nou niet bepaald moeilijkheden in zijn gezichtsveld.
pol013 schreef:Zelfde vraag: waar blijft het blikveld bij opgericht rijden? Naar mijn idee mist een paard in wat voor houding dan ook een deel van zijn blikveld. Alleen als hij zijn hoofd vrij in alle richtingen kan bewegen zonder obstakels in de weg, kan hij de hele wereld overzien. En dat kan en mag hij bij geen enkele dressuur methode.
Mireille1970 schreef:Kennen we Jappeloupe nog? 1.57meter, kin op de borst (omdat ie anders 100 km per uur ging) en Grand Prix springen winnen, hij dook in de afzet alvorens af te gaan. Zie ook de paarden van Ludger. Een paard kijkt niet recht vooruit, dus hoeft niet de kop naar voren te hebben om hout te zien....
QQQQ schreef:Mireille1970 schreef:Kennen we Jappeloupe nog? 1.57meter, kin op de borst (omdat ie anders 100 km per uur ging) en Grand Prix springen winnen, hij dook in de afzet alvorens af te gaan. Zie ook de paarden van Ludger. Een paard kijkt niet recht vooruit, dus hoeft niet de kop naar voren te hebben om hout te zien....
Hij vloog vast met de kin op de borst over het hout, jaja.
Een paard ziet niets vlak voor z'n neus, wel een metertje daarvoor. Draaf je paard maar eens met lang teugeltje over wat balkjes, gaat de neus naar de grond om goed de hindernis in te kunnen schatten. Ja, daarbij kijkt hij vooruit.
Alleen daar waar het paard met twee ogen kan kijken ("B") is ie in staat diepte te zien. Dit heeft ie nodig om de afstand tot de hindernis en daarmee de afzet te bepalen. Alleen een verder doorgetraind paard kan leren te wachten met de afzet totdat de ruiter het aangeeft. Een vrij springend paard zal dit zeker zelf in moeten schatten, en doet dat ook, zonder het hoofd links-rechts te moeten draaien om de afstand in te schatten.
QQQQ schreef:Schijnt niet om slof, maar om strakke gogue te gaan.
Ilzas schreef:QQQQ schreef:Schijnt niet om slof, maar om strakke gogue te gaan.
Nou het spijt me reuze maar dat is de x-de keer dat je jezelf op een fout moet betrappen. Eerst was het het ene paard, toen het andere. Als je zo pretentieus schrijft en stellingen poneert mag je ze wel eens wat zrogvuldiger onderbouwen....
Mireille1970 schreef:Ilzas schreef:Nou het spijt me reuze maar dat is de x-de keer dat je jezelf op een fout moet betrappen. Eerst was het het ene paard, toen het andere. Als je zo pretentieus schrijft en stellingen poneert mag je ze wel eens wat zrogvuldiger onderbouwen....
Ze heeft het van "horen zeggen" dus is niet aanrekenbaar... ze heeft het zelf nooit gezien.
Ilzas schreef:QQQQ schreef:Schijnt niet om slof, maar om strakke gogue te gaan.
Nou het spijt me reuze maar dat is de x-de keer dat je jezelf op een fout moet betrappen. Eerst was het het ene paard, toen het andere. Als je zo pretentieus schrijft en stellingen poneert mag je ze wel eens wat zrogvuldiger onderbouwen....
Inferno schreef:Klinkt mij alsof dit allemaal gebaseerd is op vage veronderstellingen.
Mireille1970 schreef:Een paard los laten springen is levensgevaarlijk zonder grondbalk op 1 galopsprong, juist omdat een paard het niet zelf inschat en maar te pas en te onpas afgaat. Dus ook dit gaat niet op...
QQQQ schreef:Inferno schreef:Klinkt mij alsof dit allemaal gebaseerd is op vage veronderstellingen.
Duik de boeken maar eens in dan.Mireille1970 schreef:Een paard los laten springen is levensgevaarlijk zonder grondbalk op 1 galopsprong, juist omdat een paard het niet zelf inschat en maar te pas en te onpas afgaat. Dus ook dit gaat niet op...
Goh, hoe zou ie die grondbalk nou zien.....
friemel schreef:Ik zou zeggen, ga zelf eens een dag je zicht beperken tot een vlekje tussen je hakken en vertel ons hoe veel blijer je ervan bent geworden? (Vertel dan meteen ook even hoe je nek aanvoelt)
Of zet je paard een tijdje in een afgesloten donkere stal en kijk hoe hij daar van opknapt?
Of vraag aan mensen die een blind paard rijden of ze hem zijn zicht terug zouden willen geven?
Genoeg mogelijkheden om je eigen mening vast te stellen over deze vraag lijkt mij.
pol013 schreef:en weer wordt er over het vermeede dieronvriendelijke van 'minder zicht' heen gepraat.
Mijn vraag: is minder zicht perse dieronvriendelijk en is het ene systeem hier dan diervriendelijker in dan het andere?