Huidige trainingsmode: Show boven functionaliteit?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:10

runningkawa"]
En die paarden die dan bomproof zijn omdat ze koeler in het bloed staan spelen dan ook vals?...
[/quote]
Nee, die zijn gewoon zo geboren en die verliezen wel weer op ander vlak. Er staat niets over hoe een paard gefokt moet zijn in het reglement, zover ik weet.... ( Clown zijn ezels en/of muilezels toegestaan? (Sjef kan ze ook leren piafferen, zegt ie !) Clown )

[quote="runningkawa schreef:
Ik werd continue afgestraft op elk onderdeel (dus een keer of 20), denk dat 1 slippertje minder punten kost.
Maar ik vond over de rug lopen belangrijker dan het voor de Ll gedoe en uiteindelijk meer punten scoren.

net wat je balangrijk vind

En bij mij zijn dat niet de punten, maar wel de rug van mijn paard...

klassiek en voor de LL is niet altijd beter voor je paard...
Ik denk dat jij het uitzonderlijk getroffen hebt gehad, met die jury. Ik zou inderdaad pleiten voor het door laten werken in elk onderdeel, maar meestal gebeurt dat niet.
Ik ben het helemaal met je eens dat je kiest voor je paard en dat zou iedereen moeten doen. Geen probleem ook als je in je training zo te werk gaat. Op de wedstrijd weet je echter de regels en het zou zo moeten zijn dat je weet dat als je je niet aan de regels houd, dat je niet op hoge punten hoeft te rekenen. Jij doet dat ook niet en dat is een goeie instelling.
Als je paard de 1e keren erg kijkerig is, kan je best voor wat meer controle gaan, ook tijdens de wedstrijd, maar dat hoort je dan wel punten te kosten. Met de tijd hoort je paard te leren, en de ruiter te leren hem beter te controleren (binnen de regels) en dan is het probleem opgelost, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:14

Dan heb ik toch veel uitzonderlijke jury's getroffen Lachen
Zitten die allemaal hier en de andere bij jullie Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:24

Nee, bij Q in de omgeving heb ik een tijd een paard uitgebracht. In de B ging dat prima, ze liep mooi op lengte met de neus eruit, van achteren naar de hand toe. Thuis gingen we doortrainen, naar meer aanspanning in ontspanning. Toen ik dat op wedstrijd in de L wilde laten zien, bleek dat die vermeerderde aanspanning op ander terrein nog veel spanning met zich mee bracht. Die spanning kon ik niet af laten vloeien, mede omdat ik koste wat het kost die hals erop wilde houden en de neus eruit. Gevolg: paard ging met weggedrukte rug door de baan en zodoende kwam eigenlijk helemaal niets meer uit de verf.
Dáár werd ik op afgestraft door de jury's met het commentaar dat het paard niet over de rug kwam en letterlijk; beter wat lager ingesteld gereden kon worden in dit soort situaties.

esther82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:28

Lusitana schreef:
Nog een vraag. Is het niemand opgevallen dat de fysiotherapeuten en dierenartsen tegenwoordig het zo goed doen? Die vinden het allemaal wel best die nieuwe mode.

Dat is volgens mij een totaal andere discussie en heeft er voornamelijk mee te maken dat mensen bereid zijn verder te gaan en meer geld uit te trekken om tot een juiste diagnose te komen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:30

Aimee schreef:
Nee, bij Q in de omgeving heb ik een tijd een paard uitgebracht. In de B ging dat prima, ze liep mooi op lengte met de neus eruit, van achteren naar de hand toe. Thuis gingen we doortrainen, naar meer aanspanning in ontspanning. Toen ik dat op wedstrijd in de L wilde laten zien, bleek dat die vermeerderde aanspanning op ander terrein nog veel spanning met zich mee bracht. Die spanning kon ik niet af laten vloeien, mede omdat ik koste wat het kost die hals erop wilde houden en de neus eruit. Gevolg: paard ging met weggedrukte rug door de baan en zodoende kwam eigenlijk helemaal niets meer uit de verf.
Dáár werd ik op afgestraft door de jury's met het commentaar dat het paard niet over de rug kwam en letterlijk; beter wat lager ingesteld gereden kon worden in dit soort situaties.

Exact wat ik bedoel met als je paard wat spanning heeft op het vreemde terrein, door z'n groenheid, dan kan je er voor kiezen om die achter de LL te beheersen. Ik vind alleen niet dat als je dat doet, je moet rekenen op hoge punten: De ontspanning mist in de goede houding, dan moet je minder punten krijgen voor de aangepaste houding. Stel: Ik heb een paard dat heet wordt in de galop, dus dan draaf ik maar de galopstukken, dan is ie stukken relaxter. Wat denk je: Ik krijg minder punten! Bloos! Verward

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:33

Aimee schreef:

In de L de "hals erop" is ook wat veel gevraagd (ik neem aan dat je wat oprichting bedoeld?). Lager instellen betekend niet persé achter de loodlijn, alleen wat minder opgericht - in overeenstemming met de opleidingsgraad van het paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:34

dan zal ik nog maar eens een keer verwijzen naar het berichtje van kawa, die zegt : idd minder punten geven, want er mankeert iets aan het ideaalbeeld. Maar het is nog altijd beter dan het voorbeeld dat AImee noemt, waarin de spanning opbouwt en er helemaal niets getoond wordt. Dus wel straffen maar dan ook het paard dat in de krul getrokken wel voor de LL blijft lopen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:36

Lielle schreef:
dan zal ik nog maar eens een keer verwijzen naar het berichtje van kawa, die zegt : idd minder punten geven, want er mankeert iets aan het ideaalbeeld. Maar het is nog altijd beter dan het voorbeeld dat AImee noemt, waarin de spanning opbouwt en er helemaal niets getoond wordt. Dus wel straffen maar dan ook het paard dat in de krul getrokken wel voor de LL blijft lopen.

Uiteraard!!!!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:38

wat is nou eigenlijk dan de discussie?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:41

Q, het was een voorbeeld dat de juryleden in het zuiden niet met andere maten meten dan in Noord-holland.
Verder heeft nog geen enkele LDR-voorstander hier gepleit voor aangepaste regels voor in de ring. Ik vind ook dat een combinatie die ontspannen met de neus eruit een L proef door kan sturen, meer punten moet krijgen dan een combinatie die het paard nog ronder in moet stellen om dezelfde ontspanning te bewerkstelligen. Mits beide combinaties natuurlijk fijn van achteren naar voren rijden en aan dergelijke andere basisvoorwaarden evenredig voldoen.

Overigens bedoelde ik met "de hals er meer op" eerder een poging tot oprichting dan daadwerkelijke oprichting, in dat geval zou ik daar namelijk geen moeite voor moeten doen maar zou dat vanzelf volgen uit de graad van africhting van het paard. Het stukje over die wedstrijden illustreert alleen maar dat ik geen Anky ben en zoveel jaar geleden zéker niet.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:45

Lielle schreef:
wat is nou eigenlijk dan de discussie?

Lees mijn laatste paar posts nog maar eens goed door dan Knipoog (t/m die met die heeeele lange kwoot )

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:48

Aimee schreef:
nog geen enkele LDR-voorstander hier gepleit voor aangepaste regels voor in de ring.

Dat heb ik al eerder als positief opgemerkt, met de vraag waarom Anky het dan wel zal willen aanpassen Verward (zij heeft het hierover gehad op 'n clinic waar ik bij was en ik heb het ook nog ergens in de pers gehoord/gelezen)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:50

Even uit mijn hoofd. Je hebt een voordeel door hem iets ronder in te stellen omdat de controle dan makkelijker is. Dat zou bestraft moeten worden want het is niet eerlijk tov de combinaties die de neus voor de LL blijven houden.

Toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:50

QQQQ schreef:
Dat heb ik al eerder als positief opgemerkt

Fijn, een pluimpje van de meester Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:53

Lielle schreef:
Fijn, een pluimpje van de meester Knipoog

Slim

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:54

QQQQ schreef:
Toch denk ik dat hier een kern van het probleem ligt, waardoor mensen die hun paard iets achter de loodlijn rijden beter scoren op wedstrijden. Terwijl mensen die hun paard correct (in zijn geheel, dus niet beperkt tot kijken naar de voorkant, hè Knipoog ) en volgens de reglementen (neus voor loodlijn - want daar hebben we het hier over) presenteren minder scoren.

hiervan heb oa ik nou net gezegd dat MITS je alles correct presenteert uiteraard een combi met de neus voor de LL hoger dient te scoren. Open deur hoor.

Citaat:
Het 'beetje valsspelen' (achter de loodlijn een 'vastere'/'stabielere' aanleuning zoeken) levert een onevenredig groot voordeel op voor de wedstrijdganger. Daarom denk ik dat het belang van die neus voor de loodlijn niet onderschat mag worden en dus best een redelijk hoge plaats in mag nemen in de beoordeling (om terug te komen op een issue eerder door RK aangehaald).

Dat heeft nou iedereen hier boven ook net geroepen *LOL*

Maar wederom, ik zie liever een ruiter die door een beetje ronder in te stellen zijn paard tevreden en correct door de ring heen loodst dan een ruiter die koste wat kost de neus voor de LL houdt en met een vastgehouden paard door worstelt. Zie het voorbeeld van Aimee.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 14:57

Lielle schreef:
Even uit mijn hoofd. Je hebt een voordeel door hem iets ronder in te stellen omdat de controle dan makkelijker is. Dat zou bestraft moeten worden want het is niet eerlijk tov de combinaties die de neus voor de LL blijven houden.

Toch?

Juist. En (correct) voor de loodlijn is een zeer goed teken voor de harmonie, het vertrouwen van het paard in de hand van de ruiter etc, de rede waarom het zo'n belangrijk punt is en het in de FEI regels is opgenomen. Het voordeel van ronder instellen is dus dat je een minder groot vertrouwen van je paard nodig hebt, wat de controle eenvoudiger maakt.
(even voor de duidelijkheid: we hebben het hier over de hoofdhouding tijdens de wedstrijd en over ìets ronder (achter de loodlijn) instellen, niet over LDR in de wedstrijdring oid)

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:03

Lielle schreef:
Maar wederom, ik zie liever een ruiter die door een beetje ronder in te stellen zijn paard tevreden en correct door de ring heen loodst dan een ruiter die koste wat kost de neus voor de LL houdt en met een vastgehouden paard door worstelt. Zie het voorbeeld van Aimee.

In mijn ogen zouden beide ruiters hiervoor puntenmindering moeten krijgen. Een paard dat als enige als "goed" aan te merken punt heeft "neus voor de LL" mag natuurlijk niet winnen van een paard dat als enig negatief punt heeft "iets achter de loodlijn".
Twee goedgaande paarden, waarbij de ene voor de loodlijn gereden eens wat schrikt oid waardoor kort de aanleuning minder netjes is en de ander z'n hoofd heel stabiel in aanleuning net achter de LL houd: Wat dan? In mijn optiek zou het 1e paard hoger moeten scoren (en dat kan als er idd bij elk onderdeel punten afgaan wegens achter de LL gaan).
Ben blij te horen dat er meerdere juries zijn die dit ook doen RK! We want more! Knipoog
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 18-01-05 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:06

nee, in mijn ogen scoren die beide goedgaande paarden gelijk. In beide gevallen is het vertrouwen en de harmonie onvoldoende.

En over het eerste deel zijn we het dus eens.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:08

Lielle schreef:
nee, in mijn ogen scoren die beide goedgaande paarden gelijk. In beide gevallen is het vertrouwen en de harmonie onvoldoende.

En over het eerste deel zijn we het dus eens.

Bij paard één wordt de mate van vertrouwen getoont. Bij paard 2 wordt deze verdoezeld, waardoor je over de mate niet veel kunt zeggen. Daarom zou die voor mij lager moeten scoren.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:09

dat vind ik onzin. het is de taak van de jury om dat te herkennen. Net zo goed als dat ik in de ring zal proberen te verbergen dat rechterbuiging moeilijker is dan de linker.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:12

QQQQ schreef:
In mijn ogen zouden beide ruiters hiervoor puntenmindering moeten krijgen. Een paard dat als enige als "goed" aan te merken punt heeft "neus voor de LL" mag natuurlijk niet winnen van een paard dat als enig negatief punt heeft "iets achter de loodlijn".

Als beide paarden puntenmindering wordt gegeven, blijkt niet wat de jury liever ziet; een paard dat op de goede weg is maar nog verder doorgetraind moet worden (erg begrijpelijk in de B/L) om hetzelfde rijniveau te bereiken met het neusje eruit, mag van mij meer punten krijgen dan een paard dat met spanning en een weggedrukte rug loopt maar wel met de juiste hoofdhouding.
Die laatste ruiter moet er namelijk op gewezen worden dat ie op die manier z'n paard de vernieling in helpt en dat ie dus níet op de goede weg is.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:14

Lielle schreef:
dat vind ik onzin. het is de taak van de jury om dat te herkennen.

Daar gaat het hier ook om!!
Zonder het besef van dit verschil, kan je het echter niet herkennen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:16

QQQQ schreef:
Twee goedgaande paarden, waarbij de ene voor de loodlijn gereden eens wat schrikt oid waardoor kort de aanleuning minder netjes is en de ander z'n hoofd heel stabiel in aanleuning net achter de LL houd: Wat dan? In mijn optiek zou het 1e paard hoger moeten scoren (en dat kan als er idd bij elk onderdeel punten afgaan wegens achter de LL gaan).

Ben blij te horen dat er meerdere juries zijn die dit ook doen RK! We want more! Knipoog

Eerlijk gezegd vind ik een hapering in de aanleuning ernstiger dan dat paard dat nog iets achter de loodlijn gaat in de ring.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 15:16

Aimee schreef:
Als beide paarden puntenmindering wordt gegeven, blijkt niet wat de jury liever ziet.

Dat kan je dan halen uit het stukje "opmerkingen" als het goed is...
Als beide fout zijn, moeten ze beide aftrek krijgen. Om van nut te zijn moet er duidelijk bij vermeld worden waarom ze aftrek kregen.