waarom gefixeerd op "aan de teugel"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:32

runningkawa schreef:
Idd merries sloven zich ook uit

Maar dit wil ik niet in de ring Tong uitsteken
[image]

Tegen de hand!
Boos!

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:32

Lovely schreef:
Tegen de hand!
Boos!

Drukt rug weg! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:33

Te weinig lengtebuiging Boos!.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:34

Halsstrekken...uhmmm, zou dat lukken?

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:35

Je ziet het, de lucht in! strekt 'm echt geweldig! Haha!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:36

Wel tussen de oren als hoogste punt en het neusje er mooi uit!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:37

haha, ja dat is zeker
zullen we de jury zeggen als ik zo een proef in kom Haha! (laat ik het niet hopen)

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 17:39

Samsam schreef:
Wel tussen de oren als hoogste punt en het neusje er mooi uit!!

grinnik.. wat zijn we weer flauw bezig. Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:28

leuke laatste paar paginas Haha! Haha! Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:33

hm, die 9 pagina's zal ik morgen eens op mijn gemak lezen *LOL*

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 18:38

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:00

Graag weer enigzins on topic Lachen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:48

ik denk dat de fixatie op die hoofdhouding komt doordat mensen denken dat als het hoofd maar daar is, de rest ook wel klopt, maar het is natuurlijk andersom. En ik verkondig helemaal niet MIJN mening , ik sta even voor wat er officieel dus onder aan de teugel gaan verstaan wordt.
Ik denk dat alles veel te maken heeft met gebrek aan geduld. Waar vroeger het paard er minstens een paar jaar over mocht doen om van groen paard tot verzameling gereden te worden (dus zijn natuurlijke gang weer te kunnen herstellen onder gewicht en op commando van de ruiter), wordt er nu een slof omgehangen of aan de teugels getrokken om een paard in een houding te krijgen zodat er sneller resultaat is. En hoewel er zeker weten een minimum leeftijdsgrens is, lijkt die niet meer te bestaan, want ik kom toch echt wel eens vierjarigen tegen in de Z...
De jeugd zou kunnen leren niet te vergelijken met anderen, maar hun eigen traject af te leggen... en dat zou beter zijn in heel veel gevallen, niet alleen als ze op een paard zitten. Ik denk dat een deel van het probleem in de competitie drang zit die in Nederlnad heerst. Het opgejaagde. Even een uurtje hobbelen en dan weer wat anders. Dus trek maar even in de houding, dan is het weer gedaan. Dat vind ik erg jammer. dat een paard zonder teugels gereden kan worden is een feit, dus waarom er dan soms zo grof mee om gaan. Nogmaals een paard wil graag alles voor je doen, waarom dan zo gruwelijk misbruik maken van die welwillendheid en er een slaaf van onze nukken van maken, terwijl we ook zo veel plezier kunnen hebben... en het is sneu dat zo weinig zich verdiepen in hoe een paard in zijn natuurlijk doen is en wat je daar aan kunt hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:55

Lusitana, tegenwoordig worden er veel betere paarden gefokt dan vroegah Haha! Haha! Paarden die van nature al zoveel beweging hebben dat het ze geen moeite kost.

Ik ben het met je eens dat alles nu veel sneller gaat, maar de paarden anzich zijn ook anders, anders gefokt.

De jonkies die ik nu onder de billen krijg zijn heel anders te rijden dan die van 20 jaar terug. De jonge (goedgefokte) paarden van tegenwoordig bieden al zo ontzettend veel aan. Zonder druk of pressie, gewoon netjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 19:56

dat je zonder teugels kunt rijden is idd een feit
(heb nog eens ergens een springfoto van me daarvan geplaatst)
Nageeflijk, lijkt me niet.
Want dat is bij mij (ja sorry dat ik niet verder ben) van achter naar de hand toe rijden

Ook het plaatje van hemphling, daar word de energie van achter er ingestopt (zweep) en van voren opgevangen (touw om de hals en zijn houding om er voor te kunnen staan)
Dus die doet het daar ook niet zonder hulpmiddelen.

Verder zie ik het doel er niet van in. (in lichte hulpen wel)
Ik wil toch wel eens een travers of appuyement voor een voldoende zien, zonder teugels.

Ik ben idd met je eens dat er teveel mensen slof ed er aan knopen, omdat het te snel vlug en gejaagd moet.
Maar gelukkig vele ook niet.
Verder zijn er ook paarden die het zelf kunnen, zonder moeite

En eigemlijk zie ik het hele verband niet tussen in de krul trekken en zonder teugel rijden.
Dat zijn 2 uiterste die niet te vergelijken zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:01

4 jarige in t Z? Niet in Nederland in ieder geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:05

Het kan met paarden die 4,5 zijn
is 5 in januarie dus mogen Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:09

Dan zijn ze 5 en geen 4. Ik denk dat ze het met opzet wat overdreef, zodat het allemaal wat overtuigender leek. Dat kan in de Pennie wel natuurlijk Haha!.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:25

waarom zeg je hier "ik denk dat Lusitana" . Je denkt verkeerd. Ik heb ze echt gezien. Ik kende de ruiters persoonlijk. is dit een rechtzaak, moeten er bewijzen overlegd worden? lovely kent alle paarden van de afgelopen tien jaar die in de Z hebben gelopen?

Ik zeg ook alleen dat je verzameling kunt bereiken zonder teugels en heb al ergens gezegd dat je voor oefeningen best teugels nodig hebt. Ik ben niet tegen gebruik van teugels, maar tegen misbruik van teugels. en ik kijk, nnog maals, maar steeds naar de definitie van het aan de teugel gaan, en daar past op of achter de loodlijn niet in

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:27

aan de teugel gaan is geen hoofdhouding lustiana, of wel?

Anoniem

Je hebt ook gezegd dat de Franse school de beste is, maar je hebt alleen nog niet verteld waarom, ondanks diverse verzoeken.

Je mag met een 4 jarige geen Z starten. En zoals Runningkawa al aangaf wordt daarbij de verjaardag op 1 januari gerekend.

SuperPepeijn

Lusitana schreef:
ik denk dat de fixatie op die hoofdhouding komt doordat mensen denken dat als het hoofd maar daar is, de rest ook wel klopt, maar het is natuurlijk andersom.
hoe ik dit ervaar (in het kort: dat het dus helemaal niet belangrijk is waar dat hoofd is, als de rest maar voor elkaar is, want dan kan je ergens naar toe werken) heb ik eerder opgeschreven, misschien als je nog even de pagina's met onzin terug wilt bladeren kan je die er nog tussen vinden en kan je jouw licht hier nog op laten schijnen, als je dat wilt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 20:36

Ik spring ook een wisseltje, wijk wat, doe wat schouderbinnenwaards........ heb zelfs passage en piouettes (alleen dat laatste was door meneer zn zegmaar stoutigheid) gereden met een 4,5 jarige... Ik denk dat als ik er bewust op zou "oefenen" hij ook alle oefeningen van het Z kent....... maar dat gaat allemaal spelenderwijs, en ik ben me ervan bewust dat wij nog steeds in de beleer fase zijn. Eerst wil ik dat alle basisknoppen zo bevestigd zijn dat een klein kind er mee wegkan...... en alles wat we zo eens een keertje meepakken is leuk meegenomen, lukt het niet, lukt het niet....... maarja dit paard vind het geweldig en zeker als hij nieuwe leuke dingen doet... stap/galop hebben we ook wel eens gedaan....... gewoon voor de gein..... absoluut niet rijtechnisch corect, maar het gaat om de reactie...... en dat is dus leuk. Waarom zou dat slecht zijn Lusitana??? Als het paard het zelf aangeeft, en hij vind het leuk???? wat is er dan verkeerd aan?

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 21:28

Zoals eerder gezegd: zolang je geen misbruik maakt van het feit dat het paard het aanbiedt, en jij er spelenderwijs mee omgaat is het geen probleem. Een 4 jarig paard in het z is bull.....klaar, over, punt! Als je dat gezien hebt zal het wel in Potugal zijn geweest maar definately niet in Nederland.
En Lusitana, zou je je opmerking: Ik ben niet tegen gebruik van teugels, maar tegen misbruik van teugels. en ik kijk, nnog maals, maar steeds naar de definitie van het aan de teugel gaan, en daar past op of achter de loodlijn niet in..............nader toe willen lichten??

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-04 22:20

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 08-01-26 12:49, in het totaal 1 keer bewerkt