Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 14:08

Er zijn leukere discussies te voeren hoor Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 14:09

Dickie schreef:
Citaat:
Zodra het hoofd zo diep gesteld is, is er niet veel kracht nodig om 'm daar te houden.

Voor LDR geldt net zo goed dat je het niet op kracht wint hoor, als een paard per se de kop in de lucht wil houden, doet ie dat ook. Correct LDR-rijden is net zo min op kracht gebaseerd als "klassiek", dat geeft Jacobien in haar post ook al aan.

De weg naar boven is dan langer en moeilijker: neus moet eerst helemaal omlaag, dan naar voren voordat het hoofd omhoog kan. Vooral dat eerste stukje is erg zwaar voor het paard en voor de ruiter makkelijker (met minder kracht & heeft meer tijd) tegen te houden.
Ik zei er ook bij dat dit niet is hoe iedereen LDR gebruikt.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:27

QQQQ schreef:
De weg naar boven is dan langer en moeilijker: neus moet eerst helemaal omlaag, dan naar voren voordat het hoofd omhoog kan.

Als het paard eenmaal in die houding loopt wel ja, maar er zijn er zat die je uberhaupt niet zover krijgt. Nogmaals: LDR heeft niets met kracht te maken!

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:29

Pipo schreef:

Ben ik met je eens, toch is het onderwerp an sich interessant. Alleen slaat de manier waarop die gevoerd wordt grotendeels nergens op, helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:35

Dickie"]
[quote="Pipo schreef:

Ben ik met je eens, toch is het onderwerp an sich interessant. Alleen slaat de manier waarop die gevoerd wordt grotendeels nergens op, helaas.
[/quote]

Ja maar er word al jarenlang over gediscusseerd. En de definitie van LDR word door iedereen anders geinterpeteerd en dat maakt de discussie al extreem moeilijk.

Dickie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 15:41

Pipo schreef:
En de definitie van LDR word door iedereen anders geinterpeteerd en dat maakt de discussie al extreem moeilijk.

Dat is waar, ok ik ga wat anders doen Haha!

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:02

Okee, ik ga niets meer quoten, gaat mij te snel (heb nog steeds geen laptop op mijn paard). Haha!

QQQQ, ik denk dat jij toch 2 dingen door elkaar haalt: Jij stelt namelijk dat LDR niet voor elk paard van toepassing is, klassiek wel.

Maar haal jij niet wat door elkaar? The main thing is toch wel BASIS. Niet klassiek. Onder basis versta ik: correct aan de hulpen, lossigheid, goede houding, etc.

Pas als dit in orde is, kan men verder denken. En uiteindelijk kan deze basis zich vermengen in deze methodes.

En ik denk juist dat je te snel een stapje verder denkt.

Deze basis is zo'n beetje gelijk bij alle profi trainers die ik heb gehad. Maar daar schort het her en der op de "normale" maneges nog wel eens. En daarom wordt het eea ook verkeerd geinterpreteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:13

En dan zijn we weer terug bij "goed paardrijden kun je diep of hoog, slecht paardrijden ook" Haha!

Als je een paard opleid sla je af en toe een bepaalde weg in, als je na verloop van tijd merkt dat het niet fijn voor je werkt probeer je eens wat anders, etc. Op die manier is er naar mijn mening geen vastomlijnd stappenplan te geven wat voor ieder paard werkt, het is een dynamisch proces. Ik geloof graag dat er mensen zijn die nien het doorhebben dat ze vastlopen en op die manier hun paard de vernieling in rijden.

Sven bijvoorbeeld, heeft het eerste jaar van zijn opleiding bijna extreem bovenin moeten lopen omdat hij makkelijk teveel in de schouders naar beneden wilde hangen en je hem op die manier nooit meer op het achterbeen krijgt. Nu is hij daarin een stuk sterker geworden, en nu rollen we hem af en toe extreem op om alle blokkades uit zijn lijf weg te werken. Je kunt dus niet zeggen: dat is voor dat paard niet toepasbaar. Dat was het 6 maanden geleden idd niet, op dit moment wel.

Bij Kojack ging het andersom, die heb ik de eerste tijd dat hij bij mij was heel vaak veel opgerold en heel veel zijdelings ingebogen omdat hij nogal de neiging had net iets te 'eng' te worden in de hals en net zo'n klein stukje achter hand en been te kruipen. Zo'n paard rijd je dus of helemaal diep, of helemaal bovenin en eruit. Welk van de 2 wegen je kiest doet er helemaal niet toe. In het begin had het meer voordelen om hem op te rollen, nu is hij veel losser in zijn lijf geworden en rijd ik hem meestal bovenin.

Zoals Tyrza hierboven al omschrijft is het basis principe van wat iedereen wil exact gelijk. Iedereen geeft er vervolgens weer zijn eigen draai aan. Ik ben het helemaal met Tyrza eens dat jij degene bent die teveel in hokjes denkt, Q.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-04 16:21

Tyrza"]
QQQQ, ik denk dat jij toch 2 dingen door elkaar haalt: Jij stelt namelijk dat LDR niet voor elk paard van toepassing is, klassiek wel.

Maar haal jij niet wat door elkaar? The main thing is toch wel BASIS. Niet klassiek. Onder basis versta ik: correct aan de hulpen, lossigheid, goede houding, etc.

Pas als dit in orde is, kan men verder denken. En uiteindelijk kan deze basis zich vermengen in deze methodes.

En ik denk juist dat je te snel een stapje verder denkt.
[/quote]

Ik snap wat je bedoeld, maar jij (iemand die als RUITER de basis beheerst) zegt zelf dat je bij een groen paard (dat de basis dus nog niet heeft) en ook wat minder groene paarden (de andere paarden die je traint) je geen LDR toepast, omdat ze er nog niet aan toe zijn of het niet bij ze past.
Dat zegt mij dus: LDR hoort niet thuis in de basis en LDR past niet bij elk paard.
Waarop je dat onderscheidt berust, maakt niet direct heel veel uit, maar het lijkt mij een duidelijk onderscheidt (zonder dat je hoeft uit te sluiten dat je ooit toch LDR met enkele van deze paarden gaat toepassen).

Met "klassiek" bedoel ik hier meestal ook de basis, maar omdat we ter verduidelijking van deze discussie wat moeten vergelijken, vergelijken we de "extremen" in de opleiding na de basis:
Een "klassieke vervolgopleiding" van het paard, waarbij het streven is om de neus voor de loodlijn te houden en:
Een "LDR vervolgopleiding" waarbij de LDR houding regelmatig en ook voor langer dan seconden wordt opgezocht.

Dit is waarschijnlijk wat op jouw overkomt als "hokjes", maar een duidelijke scheidslijn is nodig om theoretisch hierover te kunnen discuseren. Pas als de situatie in de extremen duidelijk is, kunnen we naar de grijze gebieden kijken.

Daar bovenop, maak ik me zorgen over die ruiters (of eigelijk meer om hun paarden) die de basis nog niet volledig machtig zijn, die hun problemen met het paard (dat vaak de basis ook nog niet machtig is) met LDR willen oplossen.

[quote="Tyrza schreef:
Deze basis is zo'n beetje gelijk bij alle profi trainers die ik heb gehad.

Dat vind ik dus ook logisch en betekend dus ook dat LDR niet in de basis thuis hoort, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:25

Ik begrijp je terughoudendheid, maar ik weet het niet hoor.

Kojack was geen jong paard meer toen ik hem kreeg, maar hij liep nog niet zoveel hoor. In dat opzicht was het dus gewoon een 'groen' paard.
Sven is nu 5 en ong. anderhalf jaar onder het zadel. Hoe groen is groen eigenlijk?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:27

QQQQ"]
[quote="Tyrza schreef:
Deze basis is zo'n beetje gelijk bij alle profi trainers die ik heb gehad.

Dat vind ik dus ook logisch en betekend dus ook dat LDR niet in de basis thuis hoort, toch?
[/quote]

Kan ook voor klassiek gelden, QQQQ.

Ik stop met deze discussie. Jij wilt toch hoe dan ook je gelijk krijgen. Whatever. Zo blijven we discussieren.

Ik heb een hoop geduld, maar die raakt nu aardig op.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:33

QQQQ schreef:

LDR behoort idd niet tot de basis Q, het is een stap die genomen kan worden nadat de absolute basis in orde is. Dat moet toch al lang duidelijk zij geweest?!
Waar jij (imo) de mist ingaat: een ruiter en/of paard die de basis beheerst is iets anders dan een ruiter en/of paard die de basissport beoefent.
Er zijn Z-paarden waarvan de basis verre van okee is en er zijn recreatiepaarden met recreactieruiters op hun rug, die de bedoelde basis 100 % in orde hebben. Andersom kan natuurlijk net zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 16:49

Alleen wat verstaat met onder de basis. Daar zijn ook weer verschillende gedachtes over.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 17:02

Ja zeker Pipo, ik meen me echter te herinneren dat in het originele topic de "basis-kwestie" al uitgebreid aan bod is gekomen. Meerdere LDR-voorstanders hebben daar aangegeven vanaf welk punt in de training het LDR erbij gepakt wordt.
Q maakt er echter steeds weer van dat het voor een ruiter die niet hoger dan Z rijdt verboden zou moeten zijn om LDR te trainen omdat die de basis niet in orde zou kunnen hebben. Vandaar dat ik aangeef dat het beoefenen van basissport wat anders is dan het beheersen van de basis.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-04 16:16

Aimee"]
Er zijn Z-paarden waarvan de basis verre van okee is en er zijn recreatiepaarden met recreactieruiters op hun rug, die de bedoelde basis 100 % in orde hebben. Andersom kan natuurlijk net zo goed.
[/quote]

Ik refereer hier naar sport-niveau, omdat dat begrijpelijker is. Zoals je weet hecht ik verder weinig waarde aan sport niveau.
Als iemand echter fanatiek wedstrijden rijdt en toch nooit voorbij bijvoorbeeld de L komt, dan ga ik er van uit dat de basis (nog) niet in orde is (uitgaande van een gezond paard).

[quote="Tyrza schreef:
Kan ook voor klassiek gelden, QQQQ.

Nee Tyrza, dan snap jij toch echt nog steeds niet waar ik het over heb.
Onderdelen van klassiek horen niet in de basis thuis. Jij gebruikt LDR als onderdeel van je training, bovenop een klassieke basis.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:06

Citaat:
Kan je wat duidelijker uitleggen waar die spieren allemaal zitten? Medische biologie met latijnse namen voor spieren heb ik nooit gehad, dus dat leest wat lastig (en ik vermoed dat ik niet de enige ben met dat probleem).

Mijn post was een antwoord op de vraag die je stelde. Je wilde specifiek weten welke spieren waarbij betrokken waren. Ik gaf je een duwtje in de richting. Ik ga er dus vanuit dat je gegeven informatie kunt interpreteren en desgewenst kunt aanvullen Verward

Uit je profiel meende ik nl op te maken dat je iig universitair geschoold bent. (correct me if I'm wrong) Algemeen bekend in de wetenschap is toch dat je nooit alle kennis zelf in huis kan hebben, maar de kunst is om te weten waar je het kunt vinden. (probeer eens Web of Science bijv.)

Zelf heb ik als ecoloog ook nooit latijnse namen van spieren etc. "gehad", dierfysiologie is nou eenmaal geen uitgesproken onderdeel van die richting. Betekent niet dat ik er niet achter kan komen.

Als je met dit topic bedoelde: ik wil wat weten over LDR ihk van betrokken spieren, maar dan niet te ingewikkeld aub!, dan had je dat moeten zeggen. (Tenzij je bioloog-niveau-MBO (no offense) bent ipv WO, dan neem ik al het bovenstaande terug & ga ik een plaatje van de genoemde spieren voor je zoeken Bloos! )

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 10:16

jessy schreef:
Algemeen bekend in de wetenschap is toch dat je nooit alle kennis zelf in huis kan hebben, maar de kunst is om te weten waar je het kunt vinden. (probeer eens Web of Science bijv.)

Jij post hier geen PB, maar iets dat iedereen leest. Het lijkt mij dus vanzelfsprekend dat je dit doet zodat het voor iedereen duidelijk is.
Aangezien jij het vast allemaal al hebt opgezocht, is het nogal onzinnig om iedereen dat opnieuw te laten doen. Belangrijke stelling in de wetenschap is:"Verspil geen tijd in het her-uitvinden van het wiel".

Wees dus niet te beroerd om je posts zelf te verduidelijken.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 11:33

Omdat we natuurlijk niet te beroerd zijn Knipoog :

Hieronder een plaatje met in rood de spieren waar het om gaat:

Afbeelding

Alle spieren die aan het skelet van een (zoog)dier vastgehecht zitten, hebben een zgn tegenhanger. Dat betekent dat als de spier spant, zijn tegenhanger automatisch ontspant. De cervical rhomboid muscle en de trapezius muscles hebben als tegenhangers (resp.):
1) de longus colli, een spierbundel bestaande uit overlappende delen die het ventrale (kant van de buik) deel van de halswervels bedekken.
2) de scalenus spieren die de ribben met de basis van de hals verbinden.
(deze spieren zijn in het plaatje niet zichtbaar omdat ze onder de anderen schuilgaan)

De twee laatstgenoemde spieren zijn zwakker dan de tegenhangers bovenop de hals (rhomb. & trapezius), maar zijn wél de spieren waarmee het paard zijn hals op een dressuurmatig correcte manier moet oprichten! De training van deze spieren heeft dus extra aandacht nodig.

Als een paard de cervical rhomboid spier en de trapezius spieren aanspant, spant het ook de rug en daarmee zijn de abdominale (buik-) spieren ontspannen. (ook hier weer het tegenhang-principe) Maar het onspant dan dus ook de longus colli en de scalenus (wéér tegenhang) en daarmee kan het zich niet goed oprichten! Bovendien rijdt een paard met een gespannen rug niet echt comfortabel.

LDR heeft het volgende effect: Een paard dat extreem diep en rond loopt, doet dit door aanspanning van de longus colli & scalenus. Deze spieren worden hiermee getraind, wat gunstig is omdat het deze spieren moet gebruiken voor de oprichting. Tegelijkertijd dicteert het tegenhangprincipe dat de rhomboid & trapezius, en daarmee samenhangend de rugspieren, ontspannen zijn. Het "los in de rug" is dus eigenlijk geen doel, maar een onontkomelijk gevolg van LDR. Het versterken/versoepelen van de longus colli & scalenus is het echte effect! (Neemt niet weg dat het "los in de rug" een gunstige bijkomstigheid is)

LDR biedt dus een mogelijkheid om een spiergroep die wij willen activeren in het paard, maar het paard van nature weinig gebruikt (vandaar dat deze spieren van nature zwakker zijn dan hun tegenhangers) te trainen.

Duidelijk? >;) Mooi! Haha!

Citaat:
Belangrijke stelling in de wetenschap is:"Verspil geen tijd in het her-uitvinden van het wiel".

Hiermee wordt eerder bedoeld: "snij niet opnieuw een paard open om ff te kijken hoe dat nou zit."

"Laat anderen je referenties bijelkaar scharrelen" is een luie-studenten-mentaliteit Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-04 11:55

jessy"]
Quote van een ander forum, over waarom lossigheid in de rug:

[quote]
If you'll look in the January Inner Horseman, I show you the muscles that Baucher speaks of that are the"antagonists for vertical flexion of the neck." It happens to be the case that the rhomboideus and trapezius muscles, located above the vertebral chain, have far more mechanical leverage than their antagonists the longus colli and scalenus muscles located below the vertebral chain. And yet it is these weaker, less-advantageously situated muscles which act to raise the base of the neck. Therefore, it is of crucial importance for us to find a way to "switch off" any contraction in the dorsal muscles, because if the horse has any contraction there, the base of the neck will inevitably be driven downward instead of raised up to support the beautiful arching of the neck.
[/quote][/quote]

[quote="jessy"]
De twee laatstgenoemde spieren zijn zwakker dan de tegenhangers bovenop de hals (rhomb. & trapezius), maar zijn wél de spieren waarmee het paard zijn hals op een dressuurmatig correcte manier moet oprichten! De training van deze spieren heeft dus extra aandacht nodig.

Als een paard de cervical rhomboid spier en de trapezius spieren aanspant, spant het ook de rug en daarmee zijn de abdominale (buik-) spieren ontspannen. (ook hier weer het tegenhang-principe) Maar het onspant dan dus ook de longus colli en de scalenus (wéér tegenhang) en daarmee kan het zich niet goed oprichten! Bovendien rijdt een paard met een gespannen rug niet echt comfortabel.

LDR heeft het volgende effect: Een paard dat extreem diep en rond loopt, doet dit door aanspanning van de longus colli & scalenus. Deze spieren worden hiermee getraind, wat gunstig is omdat het deze spieren moet gebruiken voor de oprichting. Tegelijkertijd dicteert het tegenhangprincipe dat de rhomboid & trapezius, en daarmee samenhangend de rugspieren, ontspannen zijn. Het "los in de rug" is dus eigenlijk geen doel, maar een onontkomelijk gevolg van LDR. Het versterken/versoepelen van de longus colli & scalenus is het echte effect! (Neemt niet weg dat het "los in de rug" een gunstige bijkomstigheid is)

LDR biedt dus een mogelijkheid om een spiergroep die wij willen activeren in het paard, maar het paard van nature weinig gebruikt (vandaar dat deze spieren van nature zwakker zijn dan hun tegenhangers) te trainen.
[/quote]

Dus als ik het nu goed begrijp, zegt Baucher: We moeten spanning in de bovenlijn voorkomen, want de antagonisten zijn niet zo heel sterk en dit zal dan ten kosten gaan van de oprichting (want de antagonisten zijn nodig voor de oprichting van de hals-basis). Terwijl je met LDR de antagonisten extra gaat trainen, zodat ze de aanspanning van de bovenlijn beter kunnen antagoneren.

Dat verklaart voor mij wel waarom je met LDR sneller tot meer oprichting in staat bent.
Ook geeft dit het punt aan waar je in de opleiding ermee zal gaan beginnen: als je aan oprichting en verzameling gaat werken.
Toch zie ik er het gevaar in dat er te weinig aandacht besteed gaat worden aan de ontspanning van de bovenlijn (omdat spanning niet meer zo opvalt).

[quote="jessy schreef:
"Laat anderen je referenties bijelkaar scharrelen" is een luie-studenten-mentaliteit

Vandaar dat ik vond dat je die wel zelf mocht aanleveren Knipoog
Bedankt voor je inzet OK dan!

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:10

Citaat:
Dus als ik het nu goed begrijp, zegt Baucher: We moeten spanning in de bovenlijn voorkomen, want de antagonisten zijn niet zo heel sterk en dit zal dan ten kosten gaan van de oprichting (want de antagonisten zijn nodig voor de oprichting van de hals-basis). Terwijl je met LDR de antagonisten extra gaat trainen, zodat ze de aanspanning van de bovenlijn beter kunnen antagoneren.

Nee, bovenlijn (zeg maar de "kap" van rhomboid & trapezius) ontspannen en de antagonisten (longus colli & scalenus, vlak onder de kap) aangespannen.

Citaat:
Dat verklaart voor mij wel waarom je met LDR sneller tot meer oprichting in staat bent.

Key word idd "sneller"
Vw-nw heeft hetzelfde effect; ook hierbij vraag je het paard de rhomboid & trapezius, en daarmee samenhangend de rug, te ontspannen. Gaat alleen wat minder snel.

Citaat:
Toch zie ik er het gevaar in dat er te weinig aandacht besteed gaat worden aan de ontspanning van de bovenlijn (omdat spanning niet meer zo opvalt).

De ontspanning van de (gehele) bovenlijn is een direct effect van het spannen van de longus colli & scalenus. (tegenhangprincipe) Deze ontspanning zal ook gehandhaafd blijven als het paard daarna correct opgericht wordt.

Citaat:
Vandaar dat ik vond dat je die wel zelf mocht aanleveren

Volgende keer laat ik het bij bronvermelding Schijnheilig

Citaat:
Bedankt voor je inzet

No problemo Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:13

Jessy, als je een keer een LRD gereden paard van dichtbij mag bekijken (en liefst ook bevoelen) zie je dan dat juist díe spieren zich beter ontwikkeld hebben??

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:24

Lovely schreef:
Jessy, als je een keer een LRD gereden paard van dichtbij mag bekijken (en liefst ook bevoelen) zie je dan dat juist díe spieren zich beter ontwikkeld hebben??

Hmmm, ik denk dat dit hoogstens te zien is aan een zwaardere halsaanzet (scalenus) en breedte onder de kap (longus colli), aangezien de genoemde spieren niet echt aan de oppervlakte liggen. Mss dat je bij jou op stal meer kans maakt om er een LDR-etje te "betasten" Tong uitsteken dan bij mij. Ik zie ze met onze Bels of IJslanders nog geen LDR beoefenen... Het beoogde effect is trouwens ook te bewonderen bij een goed "klassiek" gereden paard.

Mag ik trouwens ook nog even benadrukken dat ik géén voorstander van LDR ben??? Ik lever hier slechts theorie!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 12:31

Er is bij ons maar een enkeling die LRD toepast in de training en dan nog mondjesmaat. Achter de loodlijn zie ik wel eens hier en daar.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:46

Jessy, helemaal geweldig!!! OK dan!

jessy"]
[quote="QQQQ schreef:

Key word idd "sneller"
Vw-nw heeft hetzelfde effect; ook hierbij vraag je het paard de rhomboid & trapezius, en daarmee samenhangend de rug, te ontspannen. Gaat alleen wat minder snel.
[/quote]

Is snel een vies woord ofzo, Q?
Voor mij betekend snel ook meer efficiëntie, omdat je met een efficiëntere training het zelfde bereikt met minder trainingsduur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 14:59

Jessy, bedankt voor je college. Begin nu eindelijk een beetje te snappen waar het over gaat Haha!

De simpele zielen, zoals ik, heeft nog steeds plaatjes met uitleg nodig. Alleen plaatjes was kennelijk ook niet voldoende OK dan!