Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Simoonzel schreef:Ah ja, het bekende "remmen" heb ik naast "zitten" als klein meisje ook vaak mogen horen.
Tink89 schreef:Simoonzel schreef:Ah ja, het bekende "remmen" heb ik naast "zitten" als klein meisje ook vaak mogen horen.
Toch is 'zitten' voor mijn een heel zinnig advies. Ik heb de neiging om in m'n beugels te gaan staan en als m'n instructrice roept dat ik moet zitten, bedoelt ze: maak je lang en zwaar, houd contact, rijd hem terug op je zit. Prima idee
Simoonzel schreef:Tink89 schreef:
Toch is 'zitten' voor mijn een heel zinnig advies. Ik heb de neiging om in m'n beugels te gaan staan en als m'n instructrice roept dat ik moet zitten, bedoelt ze: maak je lang en zwaar, houd contact, rijd hem terug op je zit. Prima idee
Ja dan is het nuttig. Ik bedoelde als een paard begon te stuiteren.
M_D_H schreef:Gypsy schreef:Je moet elke pas je paard aansporen.
Eh nee dat doen we dus maar even niet.
Dat is helemaal onzin...
Als je vraagt waarom dan wordt er gezegd dat je je paard moet ondersteunen...
Als of jij met je ielige benen een paard van vaak 6 op kilo kunt ondersteunen
M_D_H schreef:Gypsy schreef:Je moet elke pas je paard aansporen.
Eh nee dat doen we dus maar even niet.
Dat is helemaal onzin...
Als je vraagt waarom dan wordt er gezegd dat je je paard moet ondersteunen...
Als of jij met je ielige benen een paard van vaak 6 op kilo kunt ondersteunen
FjeLOVER schreef:Ja, veel kinderen (en volwassenen ook),zeggen dat het alleen voor het 'mooie' is.
Maar dit weten ze dan niet: eerst die achterhand activeren,daar draait het om...de ontspanning etc etc
Gelukkig zijn er oom wel mensen die WEL weten hoe het moet.
terpentijn schreef:Nou neem me niet kwalijk, maar wat zich ook UITGEEFT voor instructie is soms ook wel bar en boos.... dat heb ik zelf ook nog wel meegemaakt, toen ik niet beter wist. Dus ik geloof best dat sommige verhaaltjes voor de fun wat aangedikt zijn, andere voorbeelden herken ik echter helaas toch wel degelijk...
DynamiteS schreef:Ben een onervaren paardje aan het opleiden maar kom natuurlijk wel wat problemen tegen. Dit was ik met iemand aan het bespreken, zegt die persoon doodserieus: "zweep erbij pakken, moet ie maar luisteren. Dat lossen wij altijd op met de zweep"..
Uuuuuh ja ik dus niet.. kreeg het advies de sporen er maar in te prikken en met de zweep erover te jagen als ze niet meteen deed wat ik zei..
O.a. dus het aan het been zijn. Doe ik dus maar eens zonder zweep en sporen oplossen..
Joolien schreef:DynamiteS schreef:Ben een onervaren paardje aan het opleiden maar kom natuurlijk wel wat problemen tegen. Dit was ik met iemand aan het bespreken, zegt die persoon doodserieus: "zweep erbij pakken, moet ie maar luisteren. Dat lossen wij altijd op met de zweep"..
Uuuuuh ja ik dus niet.. kreeg het advies de sporen er maar in te prikken en met de zweep erover te jagen als ze niet meteen deed wat ik zei..
O.a. dus het aan het been zijn. Doe ik dus maar eens zonder zweep en sporen oplossen..
Misschien een beetje lomp gezegd maar ik rijdt de meeste jonge paarden ook altijd even met een zweepje, niet om keihard te slaan maar om de voorwaartse hulp te installeren, maar ook als veiligheid. Jonge paarden moeten altijd voorwaarts zijn en in geval van nood moet je ze misschien een keer naar voren meppen. Als ze maar niet stil gaan staan.
Ja, dat klinkt heel cru, maar ik ga liever met jonge paarden in hoog tempo de bak door dan dat ze stil gaan staan en snode plannen gaan bedenken.
FjeLOVER schreef:Oke, is namelijk voor verfijning,wat veel mensen vergeten.