Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FjeLOVER

Re: Slechtse rijtip/instructie die jij ooit hebt gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:59

Ja, veel kinderen (en volwassenen ook),zeggen dat het alleen voor het 'mooie' is.

Maar dit weten ze dan niet: eerst die achterhand activeren,daar draait het om...de ontspanning etc etc

Gelukkig zijn er oom wel mensen die WEL weten hoe het moet.

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 20:59

Zag laatst een collegalesser het bit zowat tot de de buitenste rand van de bitringen door één van mijn favo manegepoontjes haar bekkie trekken, en dit van links naar rechts. Wtf doe jij nou? - 'Ja, ze moet zich gewoon geven, dan laat ik los'. Soit kon wel janken, hopelijk niet van onze lesgeefster opgepikt.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:05

Belachelijk, je ziet ook vaak mensen met overbodige middelen rijden.
Soms weten ze niet eens waarvoor het bedoeld is..

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 21:47

Soms kan het knap lastig zijn hoor, om kleine kinderen in 1 keer alles goed aan te leren. Dan wil ik ook wel eens beginnen met de meest simpele manieren, (of benamingen). Met kleine kinderen hoef je echt niet constant te praten en uit te leggen. Ik kreeg zelf ooit eens te horen, toen paard weigerde "als je niet durft, wat doe je hier dan!?" Of toen ik op een eigenwijze sterke pony reed die ineens vanaf de kleine volte besloot keihard richting de uitgang te gaan, zonder mij. Ik had me veel pijn gedaan en kon even niet meer overeind komen. Kwamen er andere mensen aan "ja, ze trok ineens aan de buitenteugel" yeah, right.. Of gewoon roepen wat er moet gebeuren, zonder uitleg, waarom of feedback. Daar heb je niks aan, is gewoon bezigheidstherapie.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:51

Ben een onervaren paardje aan het opleiden maar kom natuurlijk wel wat problemen tegen. Dit was ik met iemand aan het bespreken, zegt die persoon doodserieus: "zweep erbij pakken, moet ie maar luisteren. Dat lossen wij altijd op met de zweep"..
Uuuuuh ja ik dus niet.. kreeg het advies de sporen er maar in te prikken en met de zweep erover te jagen als ze niet meteen deed wat ik zei..
O.a. dus het aan het been zijn. Doe ik dus maar eens zonder zweep en sporen oplossen..

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 22:56

Vreemd...
Je moet gewoon ECHT rijden.
Geen onnodige middelen overbodig gebruiken bij een onervaren paard.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 08:57

Simoonzel schreef:
Ah ja, het bekende "remmen" heb ik naast "zitten" als klein meisje ook vaak mogen horen. :')

Toch is 'zitten' voor mijn een heel zinnig advies. Ik heb de neiging om in m'n beugels te gaan staan en als m'n instructrice roept dat ik moet zitten, bedoelt ze: maak je lang en zwaar, houd contact, rijd hem terug op je zit. Prima idee :)

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:06

Tink89 schreef:
Simoonzel schreef:
Ah ja, het bekende "remmen" heb ik naast "zitten" als klein meisje ook vaak mogen horen. :')

Toch is 'zitten' voor mijn een heel zinnig advies. Ik heb de neiging om in m'n beugels te gaan staan en als m'n instructrice roept dat ik moet zitten, bedoelt ze: maak je lang en zwaar, houd contact, rijd hem terug op je zit. Prima idee :)

Ja dan is het nuttig. Ik bedoelde als een paard begon te stuiteren. :P

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:09

Rieltje schreef:
Britta31 schreef:
Als je het hoofdstel om doet,het halster om de hals doen.Thuis ook bij mijn pony gedaan.Ze schrikt en hangt zichzelf bijna op.Gelukkig schoot het touw los.

Ow jee - doen ze bij mij op de manage ook!

Dit doe ik ook gewoon bij mn fjord hoor? xD

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:34

Simoonzel schreef:
Tink89 schreef:

Ja dan is het nuttig. Ik bedoelde als een paard begon te stuiteren. :P

Ook dan moet je zwaar gaan zitten en vooral niet in je beugels gaan staan. Als het paard waar ik op zit, stuitert, roept mijn instructrice dus ook 'zitten'. Ik vind dat nuttig :D

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 09:47

M_D_H schreef:
Gypsy schreef:
Je moet elke pas je paard aansporen.

Eh nee dat doen we dus maar even niet.

Dat is helemaal onzin...
Als je vraagt waarom dan wordt er gezegd dat je je paard moet ondersteunen...
Als of jij met je ielige benen een paard van vaak 6 op kilo kunt ondersteunen :')

Ik had een volwassen vriendin die dat ook deed en heilig ervan overtuigd was dat het zo moest, gek genoeg werd ze daarin gesteund door een dressuur-instruicteur; ze wilde ZZ worden.

Mijn paard was nog te jong om in te rijden en op een dag reed zij op een ander paard en mocht ik op de hare. (Ik chauffeerde haar en haar paard altijd naar de manege en de lessen; ze had geen trailer of trailerrijbewijs)
Het heeft ruim een half uur geduurd voor haar paard mij begreep. Iedere keer als ik aan dreef begon hij te lopen om onmiddellijk stil te staan of tempo te verlagen als ik stopte met drijven. Pff, wat vermoeiend. Toen haar paard me eenmaal begreep was het een fijn paard om te rijden.

Haar argument was: 'in een auto moet je het gaspedaal toch ook steeds ingedrukt houden?!'

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 10:01

Maar en auto is geen paard :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 12:46

Niet zelf meegemaakt maar vanaf de zijlijn tijdens een les van een redelijk bekende dressuuramazone bij een paard wat gewoon een behoorlijk eigen willetje had en een onervaren amazone erop:
Trek het bitje maar even links/rechts door zn mond (aka zagen)! :oo
Wtf??? Nou als je op die manier op zo'n niveau moet rijden.....laat maar dan...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:27

M_D_H schreef:
Gypsy schreef:
Je moet elke pas je paard aansporen.

Eh nee dat doen we dus maar even niet.

Dat is helemaal onzin...
Als je vraagt waarom dan wordt er gezegd dat je je paard moet ondersteunen...
Als of jij met je ielige benen een paard van vaak 6 op kilo kunt ondersteunen :')

Die heb ik ook vaak gehoord. Bij mijn huidige instructrice leerde ik direct dat mijn paard niet tegen mijn been mag leunen, want ze moet op eigen benen lopen :)
Waar ik me in manege lessen altijd groen en geel aan ergerde is dat de instructeur naast me kwam lopen, de teugels pakte en paard in de krul trok en dan moest ik drijven en "tikje erbij" omdat paard natuurlijk niet meer voorwaarts ging. .. -O-

Ik heb veel instructeurs gehad, goede en slechte dingen geleerd, maar samengevat veel te weinig informatie gekregen. Altijd vroeg ik me af waarom? Hoe dan? Wat gebeurt er dan?
Uiteindelijk heb ik de juiste instructrice gevonden en er is een wereld voor me open gegaan. Mijn paard loopt beter dan ooit en zonder enige strijd. Mijn eerste les zei ze: "ik leg heel veel uit". Nou dat was precies wat ik graag wilde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 13:37

FjeLOVER schreef:
Ja, veel kinderen (en volwassenen ook),zeggen dat het alleen voor het 'mooie' is.

Maar dit weten ze dan niet: eerst die achterhand activeren,daar draait het om...de ontspanning etc etc

Gelukkig zijn er oom wel mensen die WEL weten hoe het moet.

Ik leer eerst het paard ontspannen recht lopen (natuurlijk wel met basis activiteit) en daarna de achterhand eronder. Een paard dat niet recht loopt kan namelijk nooit goed zijn achterbenen naar voren zetten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:33

terpentijn schreef:
Nou neem me niet kwalijk, maar wat zich ook UITGEEFT voor instructie is soms ook wel bar en boos.... dat heb ik zelf ook nog wel meegemaakt, toen ik niet beter wist. Dus ik geloof best dat sommige verhaaltjes voor de fun wat aangedikt zijn, andere voorbeelden herken ik echter helaas toch wel degelijk...

Ja ik helaas ook... niet zoveel geweld meegemaakt, althans, moest altijd harder slaan met de zweep want "dit voelt ie niet", maar wel veel "geen gelul, kop in de krul"-trucjes en veel onwetendheid bij instructeurs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:41

DynamiteS schreef:
Ben een onervaren paardje aan het opleiden maar kom natuurlijk wel wat problemen tegen. Dit was ik met iemand aan het bespreken, zegt die persoon doodserieus: "zweep erbij pakken, moet ie maar luisteren. Dat lossen wij altijd op met de zweep"..
Uuuuuh ja ik dus niet.. kreeg het advies de sporen er maar in te prikken en met de zweep erover te jagen als ze niet meteen deed wat ik zei..
O.a. dus het aan het been zijn. Doe ik dus maar eens zonder zweep en sporen oplossen..

Misschien een beetje lomp gezegd maar ik rijdt de meeste jonge paarden ook altijd even met een zweepje, niet om keihard te slaan maar om de voorwaartse hulp te installeren, maar ook als veiligheid. Jonge paarden moeten altijd voorwaarts zijn en in geval van nood moet je ze misschien een keer naar voren meppen. Als ze maar niet stil gaan staan.
Ja, dat klinkt heel cru, maar ik ga liever met jonge paarden in hoog tempo de bak door dan dat ze stil gaan staan en snode plannen gaan bedenken.

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:44

Ja klopt,
Af en toe even een signaal van:" hè,opletten, beentje erbij houden".
;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:48

Joolien schreef:
DynamiteS schreef:

Misschien een beetje lomp gezegd maar ik rijdt de meeste jonge paarden ook altijd even met een zweepje, niet om keihard te slaan maar om de voorwaartse hulp te installeren, maar ook als veiligheid. Jonge paarden moeten altijd voorwaarts zijn en in geval van nood moet je ze misschien een keer naar voren meppen. Als ze maar niet stil gaan staan.
Ja, dat klinkt heel cru, maar ik ga liever met jonge paarden in hoog tempo de bak door dan dat ze stil gaan staan en snode plannen gaan bedenken.

Je hebt absoluut gelijk hoor, maar ik moest zo lachen om dat stukje over snode plannen bedenken :') _O-

Overigens reden wij altijd met spoortje, ook de jonge dieren. Gewoon om duidelijk de hulpen er op te zetten en ook om ze voorwaarts te houden in combi met het zweepje.
Door de combi spoor en zweep hoefde we namelijk minder hard de zweep te gebruiken, waardoor de sensibele diere niet meteen angstig werden voor de zweep.

Maar ik herken het heel erg.
Ik ga ook liever in hoog tempo door de bak heen als dat ze stil gaan staan en inderdaad ideeën kunnen gaan krijgen...

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 15:56

Beleren jullie de paarden ook met sporen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:07

FjeLOVER schreef:

Nop ik niet, trap ze liever een keer hard tussen de ribben zonder spoor :')
Ahhh dat klinkt zieluggg! Zo bedoel ik t niet, maar ik kom liever een keer groot in met mn been zonder spoor dan dat ik met spoor ga rijden.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:08

FjeLOVER schreef:

Ja en nee...
wij hebben de sporen er altijd aan, voor het geval dat...
Maar wij hebben wel geleerd hoe we met sporen moeten rijden. Dus wij raken alleen de paarden met de sporen als wij dat nodig achten...

FjeLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 16:25

Oke, is namelijk voor verfijning,wat veel mensen vergeten. ;)

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 17:29

FjeLOVER schreef:
Oke, is namelijk voor verfijning,wat veel mensen vergeten. ;)

Dat klopt.
Maar sporen kunnen ook heel fijn werken voor het verduidelijken van de hulpen bij een jong paard.
In combi met stem en heel licht druk van een spoortje wordt het principe sneller duidelijk. Daarna langzaam het spoortje weg halen en allee nog maar rijden op het been.
Wij gebruikte bijna geen zweep, omdat sensibele dieren snelbinder worden van de zweep, wij gebruikte liever een spoortje voor de duidelijkheid en het voorwaarts houden.
Maar iedereen rijd jonge paarden anders in en vind iets anders belangrijk.
Wij wilde liever geen zweep maar gebruikte eerder een spoortje. Een ander gebruikt eerder en zweep en geen spoortje en weer een ander gebruikt helemaal niks.
Het ligt ook aan het paard. Een minder sensibele dier, de flegmatieke dieren, daar gebruikte wij eerder een zweep bij dan een spoortje.

Maar goed, we dwalen af.

Blixem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-15 22:01

Of enen hand op de knie en dan de andere :(