Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:43

@Cherie, ik begin meer en meer te denken dat je gelijk hebt. Ik krijg mijn hengst na wat oefenen nu wel bijna correct lopen aan de dubbele longe, maar zodra die grens aan de voorkant eraf is, is ie weer stokkreupel, kan ook niet de bedoeling zijn toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:20

hwn schreef:
@Cherie, ik begin meer en meer te denken dat je gelijk hebt. Ik krijg mijn hengst na wat oefenen nu wel bijna correct lopen aan de dubbele longe, maar zodra die grens aan de voorkant eraf is, is ie weer stokkreupel, kan ook niet de bedoeling zijn toch?

naar de dierenarts ermee :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:41

hwn schreef:

Dat is zeker niet de bedoeling.
Is er al geconstateerd bij je hengst wat er precies aan de hand is, waardoor hij kreupelt?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:09

Niet echt nee, al 2 of 3 jaar aan het aanmodderen ermee, heeft al alle mogelijke onderzoeken gehad, thermografie wees op problemen in SI-gewricht, maar infiltraties hebben niets geholpen, nochtans geen artrose te zien of zo. Loopt zich volgens mij gewoon vast/kapot van de zenuwen (is 3 jaar geleden van super rustige hengst veranderd in een ijsberende stresskip), heb nu vorige week uiteindelijk gekozen voor chemische castratie, en eens dat werkt, krijgt ie een weidemaatje (was nu geen optie, want met merries in de buurt doet ie agressief tegen ruinen/hengsten, en veulens fokken wil ik momenteel ook niet) en zie ik wel hoe het uitdraait.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 22:50

hwn schreef:
Niet echt nee, al 2 of 3 jaar aan het aanmodderen ermee, heeft al alle mogelijke onderzoeken gehad, thermografie wees op problemen in SI-gewricht, maar infiltraties hebben niets geholpen, nochtans geen artrose te zien of zo. Loopt zich volgens mij gewoon vast/kapot van de zenuwen (is 3 jaar geleden van super rustige hengst veranderd in een ijsberende stresskip), heb nu vorige week uiteindelijk gekozen voor chemische castratie, en eens dat werkt, krijgt ie een weidemaatje (was nu geen optie, want met merries in de buurt doet ie agressief tegen ruinen/hengsten, en veulens fokken wil ik momenteel ook niet) en zie ik wel hoe het uitdraait.

Dat "ijsberende stresskip" herken ik heel goed. Zo was mijn Welsh Cob ook.

Nadat ik op deze manier van rijden was overgegaan, is dat enorm verbeterd.
De paarden die daarna onder het zadel zijn opgeleid, zijn ook op deze manier getraind.

Mede dus één van de redenen voor mij om gewoon eens verder te "kijken" en niet alles van een bepaalde stroming in de klassieke dressuur af te wimpelen als achterhaald.
Alsof alleen het Skala zaligmakend is of alleen de academische stroming.
Zo hebben bepaalde uitspraken van iemand uit de vrijheidsdressuur mij ook aan het denken gezet en vond ik de zienswijze daarachter helder.

Wellicht dat er toch bepaalde zienswijze van de oude klassiekers voor meerdere uitleg vatbaar waren.
Bepaalde rassen/karakters vragen toch wellicht een andere benadering en manier van trainen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:14

cherie78 schreef:
Moll schreef:
wie heeft jou geleerd dat de weerstand biedende handdan straf moet zijn, en met straf bedoel ik hard.

Ik heb het nog niet eens gehad over "straf" of "hard".

Ik had het over een correctie-middel :j een correctie-middel kan in allerlei gradatie's.
Maar het blijft zoals het woord al zegt; een CORRECTIE.

Zelfs een halve ophouding is corrigerend wanneer deze word gegeven als het paard bv de kaak vast houd

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 12:42

cherie78 schreef:
[Dat "ijsberende stresskip" herken ik heel goed. Zo was mijn Welsh Cob ook.

De paarden die daarna onder het zadel zijn opgeleid, zijn ook op deze manier getraind.

Is zijn gedrag in de wei ook veranderd door andere manier van rijden? Die van mij is niet bereden, wel ooit zadelmak gemaakt, maar verder niet veel mee gedaan, dus ik denk dat ik hem best gewoon op pensioen zet en rust probeer te brengen in zijn leven.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 13:47

hwn schreef:
cherie78 schreef:
[Dat "ijsberende stresskip" herken ik heel goed. Zo was mijn Welsh Cob ook.

Is zijn gedrag in de wei ook veranderd door andere manier van rijden? Die van mij is niet bereden, wel ooit zadelmak gemaakt, maar verder niet veel mee gedaan, dus ik denk dat ik hem best gewoon op pensioen zet en rust probeer te brengen in zijn leven.

Zijn gedrag in paddock en wei is ook veranderd.
Daarvoor was het van alles schrikken in de wei, ijsberen voor de omheining of wei om maar weer op stal te mogen etc
Enorm schrikkerig van alles, ook aan de hand.

Onze toenmalige instructrice werd er "gek" van.
Zij kreeg ook het korte, snelle stappen etc er niet uit. op een gegeven moment ook gestopt met lessen bij haar. In alle rust daarna verder geoefend op de "nieuwe" manier.
Na een tijdje weer begonnen met lessen bij haar en ze vond hem enorm ten goede veranderd.
Nu kan hij ook gewoon op zijn gemak buiten in wei of paddock.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:17

Schrikkerig is de mijne niet, eerder bomproof en een veel te hoge pijngrens.

Tja, ik zie het eerlijk gezegd niet direct zitten om weer met de mijne te gaan rijden, 2 van de 3 osteo's raden het ook definitief af, lijkt me ook niet zo vriendelijk met een kreupel paard. Nu efkes hopen dat chemische castratie werkt en ie een vriendje kan krijgen in de wei, maar anders wordt het euthanasie. We zijn nu 3 jaar en 3500 euro onderzoeks-, DA-, kliniek- en revalidatiekosten verder, paard is 16 jaar en maakt mij ook knettergek met zijn geijsbeer. Hij krijgt nog een paar maand, maar als ie zich dan niet herpakt, tekent ie zijn eigen doodsvonnis, het is zo erg dat ik hem verstop zodat ik hem niet zie vanuit mijn huis, en dat ik zelfs bijna niet meer naar mijn andere paarden ga om hem niet onrustig te maken. Ik wil ook nog een leven...

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 20:26

Jouw paard doet het natuurlijk niet om jou geen leven te gunnen, maar omdat hij met zichzelf in de knoop zit. Waarom laat je hem niet gewoon helemaal castreren ipv chemisch, het kan heel goed hengstengedrag zijn. Het is de eerste niet die ik zie waarbij dat de reden was en die na castratie weer rustig in het hoofd werden. Alhoewel bij jou het paard natuurlijk al wel heel lang hengst is. Mijn ene ruin die nu met pensioen is had dit ook extreem toen hij nog hengst was, na castratie is dat geijsbeer gestopt. Daarbij kunnen hengsten nu eenmaal zomaar van de ene op de andere dag veranderen en meer of heel veel meer hengst worden, dan ze tot dan toe aan gedrag hebben laten zien.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 21:45

Omdat ik ergens nog niet overtuigd ben dat het hengstengedrag is, daarvoor is ie niet genoeg "hengst" qua manieren. Hij reageert ook niet op alle paarden: zit vlak langs een openbare weg achter een tuindraadje van amper 1m10, en meestal doet ie niet eens de moeite om op te kijken als er ruiters of koetsen passeren, zelfs als ie vlak langs de omheining staat. Eenzaam omdat ie alleen staat als gevolg van hengst zijn: daar kan ik dan wel inkomen, en ik hoop met chemische castratie hem zover te krijgen dat ie een weidemaatje (ruin) kan krijgen en houden, zelfs als dat spul uitgewerkt is, al besef ik wel dat ik het goed in de gaten zal moeten houden, want hij zou plots weer agressief uit de hoek kunnen komen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:08

hwn schreef:
als je artrose, scoliose, discusbulging, hyperlaxiteit van de gewrichten, beginnende bochel, holle onderrug en zo hebt, is dat niet zo simpel. Bij de eerste oefening gaat het bij mij al fout: ik laat mijn hoofd teveel hangen en steek mijn kin teveel vooruit (zoals in je avatar, maar niet zo extreem). Als ik mijn hoofd in de juiste houding zet, dan heb ik het gevoel dat ik niet meer kan slikken en dat ik mijn speeksel niet meer wegkrijg.

En heb dan nog paarden die iets te breed zijn voor mijn smalle lijf, zodat mijn bekken dan ook nog soms es op slot schiet.

Pfffoeoeoeiiie - nogal een lijst! Respect, dat je daarmee te paard gaat!

En in termen van centered riding: Sally Swift had ook zo'n lijf (in elk geval met scoliose en eennogal hoge bovenrug) - maar ze zat wel een soort corset te paard, zij het dus wel een corset waarin ze kon bewegen en rijden. (Precieze details over dat corset heb ik niet.)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:05

Och Janneke, klinkt erger dan het is hoor, de artsen hebben me nog 2 jaar behoorlijk zwaar werk laten doen hiermee zonder me langer dan een paar dagen thuis te zetten (tot ik er zelf genoeg van had), en ik moest volgens de chefs nog niet onderdoen voor de gezonde mensen.

en mijn rijden beperkt zich tot 2 à max. 4x per maand een halfuurtje rondhobbelen in stap en draf, en mijn breedste paard is zo goed als verkocht.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 14:05

Ik ga iets zeggen waar heel veel mensen het misschien niet mee eens zijn, maar ik ga het combineren..

Ik ga proberen te trainen met de dingen waarvan ik denk dat die goed zijn voor mijn paard en mijn uit de AR en die uit de dressuur.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 17:45

Super, Kimberly altijd doen waar jij en je paard je goed bij voelen!
Heel veel succes en plezier!!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:57

x_Kimberlyxx schreef:
Ik ga iets zeggen waar heel veel mensen het misschien niet mee eens zijn, maar ik ga het combineren..

Ik ga proberen te trainen met de dingen waarvan ik denk dat die goed zijn voor mijn paard en mijn uit de AR en die uit de dressuur.

Dat vind ik ook een heel goed idee.
Altijd doen waar je paard zich goed bij voelt en wat jou ook een goed gevoel geeft.
Er zijn bij veel stromingen hele goede dingen en om die te combineren is altijd de moeite waard.

Niet één stroming is goed en niet één stroming is slecht zolang het paard voorop blijft staan in een gezonde ontspannen "werk"omgeving.

Het belangrijkste is altijd luisteren naar je paard.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:39

Prima keuze!

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-13 15:40

Bedankt :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 18:40

:D 8-)

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 15:50

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 18:58

Ik vond het een goede column van Jasmijn :D , maar dat zal de meeste deelnemers van deze discussies niet verbazen. Jasmijn is erg goed in het onderbouwen van haar mening. Verder heeft zij een prettige schrijfstijl. Dus wat mij betreft: een goede columnist, houden dus :)) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 20:50

Interessante column, scherp, humoristisch, en ik moet zeggen dat ik het wel met haar eens ben.

connepon85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 09:43

Leuk om te horen :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 12:35

Tja, wat wil je horen. We kennen inmiddels de mening van deze 'ik-probeer-alles-zo-nuchter-en-simpel-mogelijk-te-benaderen-bokker'. Dit artikel is een mooie compilatie van de berichten die hier op Bokt gepost zijn de afgelopen maanden.

Risico met alles zo simpel te benaderen is dat je bepaalde uitspraken te letterlijk neemt of verkeerd interpreteerd. Of, als je erg overtuigd bent van jezelf, je er een eigen draai aan geeft opgeleukt met wat beeldspraak. Op zich wel leuk voor de lezers (de glossy doelgroep?) denk ik. En wat is de doelgroep? Als ik het blad doorblader mist voor mij de essentie en functie en lijkt het blad vooral voor de simpele mens die met pracht en praal te paaien is. Of voor mensen die luchtig wat willen lezen. Naja, wat het ook is. Ik beschouw mezelf niet als de doelgroep voor deze glossy. Nu heb ik het stukje gelezen dus reageer ik er ook op.

Het zinnetje 'Dressuur is er voor het paard' is totaal niet bedoeld als een onbaatzuchtig iets. Overigens wordt in de column zelf ook uitgelegd wat er eigenlijk mee bedoeld wordt. Ik begrijp dan ook niet waarom er een column aan gewijd is en wat het doel er van is. Dit zinnetje ontleden, AR afkraken, mensen behoeden voor de commerciele machine die er achter steekt (hebben ze daar een column voor nodig?). En ondertussen ook nog een sneer naar de vele reguliere slechte instructeurs die er rondlopen. Hoewel degene die het schrijft zelf vaak anderen er op aanspreekt over het schrijven van 'ze' 'men' en 'zij', kan ik haar daar nu ook op 'betrappen'. Jammer.

Natuurlijk, WIJ willen zo graag op een paard zitten. Daar hebben we een paard meestal voor, om er op te kunnen rijden. En ja, als een paard kan kiezen, zal ie liever z'n buik volvreten op de wei. Het zinnetje zegt voor mij vooral iets over BESEF. Beseffen waarom je traint, wat je waarom aan je paard vraagt op dat moment in de training. Als je als ruiter bewust kiest om op een paard te stappen, besef dan dat je het paard op zodanige manier moet berijden dat hij op een zo gezond mogelijke manier mee kan. Dus DAN! komt dat zinnetje pas om de hoek kijken. Wij gaan er op zitten en verwachten vaak van het paard dat het zijn balans wel bewaard en zo lekker rond kan hobbelen met ons er bovenop. Dan begint het natuurlijk pas, het paard moet begeleid worden in het kunnen dragen van de ruiter op een zo gezond mogelijk manier, uren per week, in een rijbak. En dan praat je over 'dressuur voor het paard', oefeningen om er voor te zorgen dat het paard ons op een gezonde manier kan dragen, bewust bezig zijn met de training, om bepaalde spiergroepen te trainen. WIJ willen er immers mee rijden omdat we daar voldoening uit halen, dus aan ons de taak om dat op een goede bewuste manier te doen. Die zin geeft dat besef aan. Anders dan, het MOET er leuk uit zien dus het paard moet maar meekomen, met alle gevolgen van dien. In dat geval is het paard er vooral, als middel, om er hoe dan ook de dressuur mee te kunnen beoefenen. Dus met het zinnetje wordt precies op dat verschil gedoeld, niet dat een paard bezig gehouden moet worden met dressuur omdat het anders ongelukkig wordt in de wei. Zo wordt het nu wel gebracht in de column.

Daarnaast denk ik wel degelijk dat er (oude) artrosegevoelige paarden baat kunnen hebben bij gymnastiek training. Afhankelijk van hoe de dieren gehouden worden. Wij bepalen nog altijd voor het grootste deel hoeveel (en hoeveel uur) een paard kan bewegen. Een paard in vrijheid kan uren lopen, onze paarden vaak niet, worden gehouden in een beperkte ruimte, dus het dier kan zelf niet optimaal bepalen hoeveel hij beweegt. Dat iemand er dan voor kiest om zo'n oude stijve knol even uit de stal te halen voor wat oefeningen kan ik dan ook goed begrijpen, rust roest immers.

Dus wat ik er van vind? Ik vind het een kortzichtig stuk waarbij er weer wat onzinnigheid de wereld in geslingerd is. Maar misschien is het stuk voldoende voor de glossylezer.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-13 14:23

Ik vind het een prachtstuk van Jasmijn! Lekker nuchter kijken naar paardrijdend nederland. De laatste jaren willen we allemaal ineens 'dansen met ons paard' en 'in symbiose samenzijn'. Wedstrijden rijden is dwang en slecht. En alleen als je je paard natuurlijk en als vriend benaderd, zonder enige dwang, dan ben je goed bezig.

Doe mij maar de boeren nuchterheid van Jasmijn. We zitten op een paard, omdat wij dat zo leuk vinden. We laten ze dressuur lopen, omdat wij dat willen.

Natuurlijk moet je zo goed mogelijk voor je paard zorgen, veel buiten met vriendjes, afwisselend werk dat past bij het niveau van training. Maar laten we er niet een of ander drommerig sprookjesverhaal van maken.