Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

En daarbij zou je geluisterd hebben naar ons als we gezegd hadden het niet te doen ? Dat deed je vandaag ook niet
(niet vervelend bedoeld btw, maar meer om je te laten inzien wat we bedoelen).

Sassol schreef:Merk je nu ook dat het opzadelen en opstappen makkelijker gaat omdat hij al een leuk vooruitzicht heeft op het rijden?
Bionda86 schreef:Het leuke is dat hij nu super enthousiast is voor een rit waar hij normaal weg liep komt hij nu aan lopen of eigenlijk rennen om lekker met me mee te gaan geen gedoe en getrek meer maar een blij paard dat geen enkel teken van verzet meer toont bij het opzadelen opstijgen of het grondwerk.

Cassidy schreef:Wat is de reden dat jij denkt dat dingen die een jong paard vertoonde per definitie op latere leeftijd nog steeds opduiken? Ik ben de nodige paarden tegengekomen waar ik zonder meer opgekropen ben, en waar ik na het rijden het verhaal van zijn verleden van heb gehoord. En waar ik echt niet zonder meer zo opgekropen was als ik dat geweten had. Ik had absoluut geen problemen met het dier op dat moment.
Dus waar de een tegenaan loopt, hoeft de ander nog niet tegenaan te lopen. En ook paarden leren bij.

Cassidy schreef:Ja met alleen touwhalster en hack is dit op te lossen, door het aanleren van de One Rein Stop. Echter moet je voldoende tijd nemen om die ORS tot reflex te laten worden. En die tijd is er niet geweest en ook niet genomen.
Mocht je niet weten wat de ORS is, kan ik wat filmpjes voor je opzoeken. Het is een aangeleerde reflex om het neusje naar de stijgbeugel te halen en de achterhand opzij te zetten zodat het paard er niet vandoor KAN gaan. Dat moet het paard leren en dat moet de ruiter leren en op tijd ingrijpen.