Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 21:38

Het zou me niets verbazen als ts na deze reacties beslist om ons niet meer van de vorderingen op de hoogte te houden. Of dit niet meteen a la minute te doen. Het is haar vakantie, het is een mooie dag geweest en misschien geniet ze nu nog van een leuke avond en voelt ze zich absoluut niet geroepen om meteen Bokt op te duiken.

Ik ben ook wel benieuwd hoe het vandaag is gegaan, maar ga er vanuit dat geen bericht = goed bericht.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 21:50

De rit was vandaag weer super gegaan zo als verwacht!
Ik ben gewoon lekker gaan stappen want zo als ik al continu zeg in stap is er geen probleem.
We zijn lekker naar het bos gegaan even een kort ritje wel was er iemand mee om ons indien noodzakelijk vast te houden. Hij was weer helemaal op zijn gemak beste dag tot nu toe.

Het leuke is dat hij nu super enthousiast is voor een rit waar hij normaal weg liep komt hij nu aan lopen of eigenlijk rennen om lekker met me mee te gaan geen gedoe en getrek meer maar een blij paard dat geen enkel teken van verzet meer toont bij het opzadelen opstijgen of het grondwerk.

Iedereen kan hier natuurlijk heel hard gaan roepen dat het levens gevaarlijk is maar jullie zeggen dit allemaal achteraf....
IK heb hier keer op keer aangekondigd wat en hoe ik het ging doen en toen waren en alleen maar positieve reacties. Ik heb zelfs hier nog de vraag gesteld wel of niet op buitenrit gaan met de groep. Uiteraard waren hier de reacties over verdeelt maar ik heb geen enkele reactie gehad van levens gevaarlijk dit mag je je medeweggebruikers niet aan doen. Daarbij wil ik nogmaals benadrukken dat dit paard al jaar en dag in het verkeer loopt alleen nu dus bitloos.
Uiteindelijk is de rit nou ja op ze zachts gezegd anders gelopen dan gepland. Als dit niet het geval was geweest had niemand me ooit gezegd dat ik levensgevaarlijk bezig ben..... en als het bij de 20ste rit was gebeurd dan was het wel een uitspatting of en terugval geweest.
Dus jullie kunnen nu heel makkelijk zeggen dat het onverantwoord gedrag was maar dat komt omdat jullie achteraf praten. Vooraf heeft niemand me afgeraden naar het bos te gaan.
Ik heb zelfs geregeld het advies gekregen leuke dingen met hem te gaan doen buiteritten bos stand enzovoort.
Achteraf praten is natuurlijk heel makkelijk...... Want is er iemand die denkt dat als ik dit vooraf had geweten ik op deze rit was gegaan?

Ik ben het er helemaal mee eens dat een stuk gaan draven of galopperen in de bossen met dit paard op dit moment onverantwoord is..... (dat is wel duidelijk) Maar ik weet dat dit paard minder sensibel reageert op verkeer en dingen om hem heen dan ieder gemiddeld ander paard hij kent geen bermkabouters en andere gekkigheid hij is niet bang voor vrachtwagens trekkers en invalidekarretjes.
En er lopen 1000de paarden buiten die zogenaamd wel "bevoegd" zijn om op straat te lopen die de meest gevaarlijke capriolen uithalen bij een aankomende vrachtwagen of een wapperende vlag. En die kunnen op zo'n moment net zo idioot uit de hoek komen, alleen zijn dat vaak wel de paniek gevallen die als je er afvalt in hun eentje de dodemansrit voorzetten...

Ik denk dat ik in stap minstens net zo veilig ben voor mijn mede weggebruikers als ieder ander paard. En daarbij telt een gewaarschuwd mens voor 2 (in dit geval de komende tijd dus echt 2) dus dat maakt me een nog veiligere weg gebruiker dan de ander paarden (uitzonderingen daar gelaten uiteraard).

Ook zijn hier op de plek waar ik nu ben heel veel paarden mensen en die zien hoe het paard is en doet, en die weten precies wat er gebeurt is en waar. En er is hier niemand die zegt dat ik onverantwoord bezig ben. En juist dit zijn de mensen die ik hier in de buurt op de wegen in hun auto's of op hun fietsen of met hun paard of paard en wagen kan tegen komen! Hier wordt ik vooral aangemoedigd om door te gaan en dat is niet door 1 of 2 personen maar door heel veel mensen van alle leeftijden van recreatief tot professioneel paarden sporter.
Zelf de mensen die er tijden de dodemansrit bij waren zeggen dat het een heerlijk braaf beest is buiten en dat er gewoon geen kwaad in het spel was.

Ieder vervoersmiddel dat zelf kan denken en zelf beslissingen kan maken zal per definitie nooit echt een veilig vervoersmiddel worden.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-13 22:03

Even terug komen op de reactie van evelienepien, dat ik niets doe met tips vind ik echt de grootst mogelijke onzin!

Ik heb juist heel veel aan tips alleen kan ik niet zo veel met verwijten.
Ik ben vooral erg blij met de steeds weer nieuwe tips van Cassidy dat zijn dingen waar ik iets mee kan. Verder maakt het me totaal niet uit of ik een tip krijg van iemand die prof is of 1 week rijd.... soms het gewoon de juiste tip of het juiste idee nodig!

Maar ik kan het ook niet altijd met iedereen eens zijn.... soms pas een tip in je straatje en soms wat minder! De tip om niet naar buiten te gaan zal ik niet opvolgen de tip om met hulp naar buiten te gaan wel!
En aangezien morgen mijn laatste vakantie dag is zijn alle tips en tricks voor het leren terug komen op zit/ hack / touwhalster in de bak weer meer dan welkom!

Alles is misshcien niet verlopen zo als ik voor af zou hebben gehoopt maar dat deze vakantie mijn paard in ieder opzicht ten goede heeft veranderd staat als een paal boven water!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 22:06

Ik neem aan dat ze ons iig op de hoogte blijft houden, iedereen is netjes en reageert normaal. Lijkt me dan sterk dat er niet meer gereageerd gaat worden omdat een aantal het niet eens zijn met de ts.
Groot gelijk dat ze van haar vakantie geniet, ben gewoon benieuwd hoe t is geweest.

Edit zie net haar reactie :)

Ts mijn reactie is na jullie avontuur toen duidelijk was dat er totaal geen rem op zit zodra hij het in zn kop krijgt. Even een simpel voorbeeld ,je haalde al aan dat elk paard gevaarlijke capriolen uit kunnen halen. Dat klopt, maar bij die paarden zit wel een rem en stuur, en zit dat bij die paarden niet dan vind ik het ook van die ruiters de verantwoordelijkheid om eerst die punten te verbeteren voor je weer naar buiten gaat Het is dus niet zo dat ik dat alleen naar jou toe zou zeggen. Daarom blijf ik bij mijn mening dat ik het onverantwoord van je vind om de dag na die actie weer naar buiten te gaan. Je typt : Ik DENK dat ik in stap net zo veilig ben.... je weet het dus niet, wat ook niet kan nog bij dit paard. Dat zou al genoeg reden moeten zijn :j
Ander voorbeeld, mijn paard vind koeien helemaal niks.. maar ik weet ook dat hij alleen met grote ogen naar ze kijkt en zich wat aanspant maar verder wel bij mij blijft. Hij weet nl dat ho ho is en dat ik hem niet ergens lang af stuur als dat niet kan. Mocht het zo zijn dat hij morgen ineens wel in paniek raakt dan ga ik eerst met hem stapje voor stapje leren hoe hij daarmee moet omgaan voor ik weer naar buiten ga. Dat is dus wat ik ook bedoelde bij jou.
Dat al die mensen zeggen dat het geen kwaad kon vind ik een beetje raar, of ze willen je niet van die roze wolk af trappen of ze hebben werkelijk geen idee van de consequenties. Dat de mede ruiters zeggen dat hij heerlijk braaf is..... Dat is hij niet en dat weet jij en dat weten zij ook. Wat hij deed was absoluut niet braaf. Of er nu wel of geen kwaad in het spel was, dit mag hij niet hij had totaal nul komma nul respect voor jou. En dat is dus niet braaf, nooit niet.
Je zegt dat je niet op rit was gegaan als je vooraf had geweten dat dit zou gebeuren...antwoord is ja. Dat heb je toen gedaan (je wist wat dit paard kon doen) En dat deed je vandaag weer ;) En daarbij zou je geluisterd hebben naar ons als we gezegd hadden het niet te doen ? Dat deed je vandaag ook niet ;) (niet vervelend bedoeld btw, maar meer om je te laten inzien wat we bedoelen).
En als je dan perse met alle macht naar buiten wilt, waarom niet met een touw en iemand ernaast ipv los ?
Enfin je typt al dat je naar buiten zal blijven gaan en dat je wat kan met tips die in je straatje passen dus ik denk dat je niks hiermee wilt en gaat doen.
Ik zal iig blijven volgen want ben erg benieuwd naar hoe het verder uit gaat pakken, en meen ook echt dat ik hoop dat het ooit een evenwichtig en leuk paard voor je wordt !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 23:28

@ts, geniet van je laatste vakantiedag morgen, en ik krijg ook de indruk dat het veranderingen in je paard teweeg heeft gebracht. Fijn dat het goed is gegaan vandaag, is iig weer een positieve ervaring geweest. En idd, achteraf praten is makkelijk, en van achter je computer nog makkelijker. Hou je aan het advies van de mensen om je heen, zij zien meer dan wij en kunnen daar beter over oordelen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 00:56

Ik vind eerlijk gezegd ook wel dat hier buiten proporties gereageerd wordt. Want wat is er feitelijk gebeurd als je goed leest? TS is op een gegeven moment gaan draven. Is voor de groep uit gegaan. Paard gaf aan dat ie wel wat harder wilde draven, TS is hierin meegegaan. Daarin heeft ze een inschattingsfout gemaakt. Paard werd enthousiast en ging over in een handgalop. TS ging hierin mee. Paard gaat vervolgens nog harder tot het punt dat het onomkeerbaar was.

Dus wat is er nu feitelijk gebeurd? TS heeft niet direct consequent ingegrepen. Harder gaan dan gevraagd is een ongehoorzaamheid van het paard waar je hem meteen op moet wijzen. Daarmee was zij te laat. Ze heeft dit ook meermaals aangehaald.

En met dit paard in deze fase van heropvoeding is dat niet verstandig. Sterker nog: dat kan levensgevaarlijk zijn. TS is zich daar van bewust, zeker na dit incident wat godzijdank voor haar en omstanders met een sisser is afgelopen.

Maar heel sec: dit had de gemiddelde manegeruiter met een manegepaard ook kunnen overkomen. Sterker nog: ik heb zoiets van dichtbij meegemaakt. En dat ligt niet aan het paard, het is een inschattingsfout van de ruiter.

TS, nogmaals, is zich daar terdege van bewust want laten we eerlijk zijn: anders had ze die post toch niet geplaatst?

En dat doet imo niets af aan de kundigheid van de TS, dat is menselijk. Mensen maken inschattingsfouten, ook profs!

Mijn punt: ieder paard die gelegenheid krijgt kan zo reageren.
Dat wil niet perse zeggen dat dit paard nu reddeloos verloren is en dus de kogel verdiend. TS weet waar ze nu ( nog meer ) aan moet gaan werken: tempocontrole en die rem.

Ik ben zelf ooit met een pony zo een 80 km weg over gesjeesd. Precies dezelfde situatie. Ik gaf de pony mogelijkheid en die pony heeft dat benut. Ik wilde hem ook stoppen en eind vh liedje was dat ik het bit zo'n beetje in mijn handen had en de pony nog steeds vrolijk doorstoot. Die pony was niet staatsgevaarlijk maar ik kwam te laat met mijn reactie.

Ik heb daarvan geleerd. Meteen ingrijpen wanneer een dier een ander tempo aanneemt wanneer dat niet gevraagd wordt.

Nu gaat dit om een paard met problemen. Maar is ie hierom staatsgevaarlijk?

Misschien wel, misschien ook niet. De enige die dat echt goed kan beoordelen is de ruiter zelf. En laat ik nou in geval van TS niet de indruk hebben dat we met iemand van doen hebben die in sprookjes gelooft.... :+

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 07:59

Thanx cassidy en maikeltje, het is wel fijn als iemand tenminste je punt een beetje begrijpt!

Overigens is er gister iemand te voet mee geweest die dus zeg maar op hoofd hoogte mee liep, die me dus meteen kon vast pakken als er iets gebeurd.
Met het aan een leadrope lopen heb ik altijd het gevoel dat het paard ook daadwerkelijk scheef gaat lopen met hoofd richting de begeleider gedraaid dus dat vind ik zelf niet echt prettig.
Vandaag ga ik een groter stuk rijden dan gaat me vriend op de mountainbike mee met het paard een de longeerlijn. (stappen)
Ik ben dan misschien niet bang voor het paard of bang om te vallen, maar op dit (beurze) moment kan ik me niet nog een val permitteren!
Dus vandaar nogmaals ik DENK dat ik dus een veiligere weggebruiker ben dan de meeste paarden. (waar bij denk staat omdat ik precies kan zeggen hoe veilig andere paarden wel of niet zijn)

Marin_ka3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:04

Het was 1 van de redenen waarom ik in het bos zelden of nooit wilde galopperen. (ik vond de bodem ook vaak te slecht) Mijn paard was in het bos stappend super braaf, echter in draf was het altijd heel lastig om haar in mijn tempo te houden. In het bos kenden we geloof ik wel 5 verschillende types draf, ...en niet omdat ik dat wilde. :+

Ik ben jarenlang in het bos eindeloos bezig geweest om haar in mijn tempo te laten draven, ik kan je zeggen behoorlijk vermoeiend, kan geen sportschool bezoek tegen op. Terwijl ze in die periode in de bak zeer gehoorzaam was, altijd! Haar gedrag in het bos was beduidend vuriger dan in de binnenbak of buitenbak. De bossen maakten haar 3x meer paard. :wow:

Wat TS nu meemaakte in het bos, heb ik in de jonge jaren van mijn paard (4 a 5 jaar) ook in de binnenbak en de buitenbak meegemaakt. Ze is zeker 3x met mij er vandoor getuft, ik had niks meer te zeggen, kei en keihard door de bak racen, plat door de bochten, en ik maar hopen dat op een gegeven moment de 'benzine' op zou raken. In de buitenbak maar hopen dat ze niet over de bakrand zou springen. Gelukkig nooit gebeurd, en ben er ook nooit vanaf gevallen. :oo

Vandaar, ...toen ze vanaf haar 7e ook mee naar buiten mocht de bossen in, heb ik dat met minuscule stapjes opgebouwd. (plaatsing in manege aan de Veluwebosrand om geen wegen over te hoeven) Inmiddels was ze super betrouwbaar tijdens de lessen en vrij rijden in de bak.

Maar, galopperen in de bossen bleef een heikel punt, mijn gevoel zei me heel vaak, 'niet doen, ze gaat je overbluffen!' :):)

Was het daarom een onbetrouwbaar paard, welnee!!! Ik kan je zeggen het meest eerlijke, lieve en betrouwbare paard wat er bestaat. Geen fysieke afwijkingen, geen raar 'ding' in de 'kop' , alleen maar een super gezond, uiterst enthousiast paard met heel veel eigen inbreng. *\o/*

Nu nog, op haar 22e heeft ze nog steeds veel pit in haar donder, en is ze nog steeds extravert!

Wat mij betreft, TS, 'keep going girl!', maar blijf risico's vermijden...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 09:57

Oja, als het paard scheef gaat lopen is een leadrope niet handig nee. Leuk dat je vriend mee wilde wandelen!
Hopelijk vandaag ook weer een fijne rit. Merk je nu ook dat het opzadelen en opstappen makkelijker gaat omdat hij al een leuk vooruitzicht heeft op het rijden?

Het hele voorval is voor jou ook een wake-up call geweest, je eigen enthousiasme een beetje in toom houden. Het enthousiasme van je paard heb je in ieder geval gewekt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:13

Sassol schreef:
Merk je nu ook dat het opzadelen en opstappen makkelijker gaat omdat hij al een leuk vooruitzicht heeft op het rijden?

TS schreef in een eerdere reactie:

Bionda86 schreef:
Het leuke is dat hij nu super enthousiast is voor een rit waar hij normaal weg liep komt hij nu aan lopen of eigenlijk rennen om lekker met me mee te gaan geen gedoe en getrek meer maar een blij paard dat geen enkel teken van verzet meer toont bij het opzadelen opstijgen of het grondwerk.

Dus ik maak daaruit op dat opzadelen en opstappen beter gaat.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 10:53

Oplettend Cassidy, dankje.

Ziet er toch naar uit dat het doel van de vakantie in ieder geval behaalt is!

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:23

Ik heb het hele topic gelezen, en moet eerlijk toe geven tot pagina 14 15 vooral met bewondering voor het geduld van TS. Na het bos incident ben ik wel gaan twijfelen vooral omdat TS heel duidelijk aangeeft dat dit kennelijk een paard is zonder rem op bepaalde momenten? Dit was haar ook al verteld door een eerdere eigenaar dat hij als jong paard al gedrag vertoonde waarin hij soms niet te stoppen was? Heb ik het zo goed begrepen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:38

Wat is de reden dat jij denkt dat dingen die een jong paard vertoonde per definitie op latere leeftijd nog steeds opduiken? Ik ben de nodige paarden tegengekomen waar ik zonder meer opgekropen ben, en waar ik na het rijden het verhaal van zijn verleden van heb gehoord. En waar ik echt niet zonder meer zo opgekropen was als ik dat geweten had. Ik had absoluut geen problemen met het dier op dat moment.

Dus waar de een tegenaan loopt, hoeft de ander nog niet tegenaan te lopen. En ook paarden leren bij.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 15:57

@Cassidy ik vraag gewoon iets? verder niks toch?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:16

Je bijdrage ontgaat mij ook een beetje :o maar ja, je hebt het (in het kort overigens, heel beknopt) goed begrepen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:16

Je stelt een vraag en ik daarop een wedervraag.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:17

Het probleem van rennen en nooit meer stoppen was iets wat er van jongs af aan al in zat. Tussen zijn 3de en 5 de levens jaar is dit van kwaad tot erger gegaan.
John Tijssen (die onder anderen ruiter is/was van Rhodium, Zuidenwind en nu Dude rijd) is 1 van zijn eerste eigenaren geweest. Hij vertelde me al dat hij dagen had waarbij die ging rennen en nooit meer stopte. Dit waren ook dingen die ik had mee gemaakt toen ik hem net had gekocht. John Tijssen heeft er in die tijd een hem bevriende ruiter opgezet die groter en sterker was dan hij zelf in de hoop dit er uit te krijgen. Maar ook hij gaf aan dat als het paard (zonder reden) zo maar begon te rennen dat er geen enkele mogelijkheid meer was hem te stoppen (ja wachten tot hij zelf stopte)
Ik hoopte dat door de totaal andere inwerking van het touwhalster en de hack dit misschien beter zou werken dan met het bit. Maar dat was dus helaas niet het geval.

Zou het kunnen? Dat alle gedrag problemen tot nu toe ontstaan zijn omdat alle ruiters tot nu toe hebben geprobeerd zijn aangeboren rennen en niet te stoppen gedrag te corrigeren? Lijkt me toch dat dit echt ongewenst gedrag is voor een jonge veelbelovende
(en dus waardevolle dressuur hengst?) kan me zo voorstellen dat een eigenaar van een dusdanig waardevol paard kosten nog moeite spaart om dit ongewenste gedrag aan te passen? En de conclusie is tot nu toe dat het niet gelukt is, sterker nog elke methode die er is gebruikt heeft het naar mijn idee alleen maar slechter gemaakt? En vanuit mij geen oordeel hoor en ik ga je ook echt niet vertellen wat je wel en niet moet doen, heb best bewondering voor je geduld en manier van werken. Maar dit paard heeft naar mijn idee een dusdanige storing (aangeboren) lijkt het op, dat je je zou kunnen afvragen of het nog wel eerlijk is om te proberen dit aan te passen.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:18

Cassidy schreef:
Wat is de reden dat jij denkt dat dingen die een jong paard vertoonde per definitie op latere leeftijd nog steeds opduiken? Ik ben de nodige paarden tegengekomen waar ik zonder meer opgekropen ben, en waar ik na het rijden het verhaal van zijn verleden van heb gehoord. En waar ik echt niet zonder meer zo opgekropen was als ik dat geweten had. Ik had absoluut geen problemen met het dier op dat moment.

Dus waar de een tegenaan loopt, hoeft de ander nog niet tegenaan te lopen. En ook paarden leren bij.

Volgens mij deed je een aanname over de reden waarom ik mijn vraag stelde?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:21

Ja met alleen touwhalster en hack is dit op te lossen, door het aanleren van de One Rein Stop. Echter moet je voldoende tijd nemen om die ORS tot reflex te laten worden. En die tijd is er niet geweest en ook niet genomen.

Mocht je niet weten wat de ORS is, kan ik wat filmpjes voor je opzoeken. Het is een aangeleerde reflex om het neusje naar de stijgbeugel te halen en de achterhand opzij te zetten zodat het paard er niet vandoor KAN gaan. Dat moet het paard leren en dat moet de ruiter leren en op tijd ingrijpen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:22

tteettt schreef:
Volgens mij deed je een aanname over de reden waarom ik mijn vraag stelde?

Lees je reactie nog maar eens goed door. Je zegt het imo toch duidelijk. Niets aanname.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:31

Wat is de reden dat jij denkt dat dingen die een jong paard vertoonde per definitie op latere leeftijd nog steeds opduiken?

Oke hierbij het antwoord op je vraag, de reden dat ik dit denk is omdat TS dit zelf eerder al had geschreven? TS wist dat hij dit gedrag had? En heeft het zoals ik nu begrijp zelfs ondervonden op het moment dat ze het paard nog maar pas in haar bezit had?

Ik ben de nodige paarden tegengekomen waar ik zonder meer opgekropen ben, en waar ik na het rijden het verhaal van zijn verleden van heb gehoord. En waar ik echt niet zonder meer zo opgekropen was als ik dat geweten had. Ik had absoluut geen problemen met het dier op dat moment.
Maar Ts wist het wel, en heeft het zelfs ondervonden? Een gewaarschuwd mens telt voor 2,

Maar als een er tegen aanloopt en dan nog us een en dan nog us een en uiteindelijk jijzelf ook dan mag je toch de conclusie trekken dat dit paard nog niet hellemaal verandert is?

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:36

Cassidy schreef:
Ja met alleen touwhalster en hack is dit op te lossen, door het aanleren van de One Rein Stop. Echter moet je voldoende tijd nemen om die ORS tot reflex te laten worden. En die tijd is er niet geweest en ook niet genomen.

Mocht je niet weten wat de ORS is, kan ik wat filmpjes voor je opzoeken. Het is een aangeleerde reflex om het neusje naar de stijgbeugel te halen en de achterhand opzij te zetten zodat het paard er niet vandoor KAN gaan. Dat moet het paard leren en dat moet de ruiter leren en op tijd ingrijpen.

Dit is idd ook een heel goede techniek bij een paard dat weleens de neiging heeft om ervandoor te gaan (bij elk paard trouwens), mits het goed gedaan is, door er zoals Cassidy zei een reflex van te maken en niet door te proberen je paard bijna omver te trekken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 16:37

Wat is de reden dat jij denkt dat dit niet alsnog opgelost kan worden? Ja TS wist het, maar heeft de grenzen niet bewust opgezocht, heeft alleen te laat proberen in te grijpen. Probleem is weer op komen duiken, wist TS ook niet dat dit zou gebeuren. TS is te snel geweest met het meenemen van de galop in haar buitenrit. Ik denk dat we daar de afgelopen pagina's al achter waren gekomen, en TS inmiddels ook. Ze weet wat haar te doen staat en gaat daar aan werken als ze thuis is en heeft gisteren haar gedrag ook aangepast.

Een positief aspect van deze buitenritten zijn geweest dat het paard weer fris in het hoofd is en rijden weer leuk is gaan vinden. Wat dat betreft toch een positief resultaat van deze vakantie, en een basis waarop ze thuis verder kan borduren.

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 18:12

Oh het was zeker niet mijn bedoeling om de indruk te wekken dat ik denk dat het niet kan worden opgelost? Alleen er zit in mijn mening een heel groot verschil tussen een aangeboren gedrag en een aangeleerd / aangewend gedrag. De mogelijkheid gezien het verhaal tot nu toe, bestaat dat dit paard daadwerkelijk een aangeboren afwijking heeft? Iets wat aangeleerd is kun je in theorie ook weer afleren? Vaak wordt er in dit soort gevallen gedacht door de huidige eigenaar dat het probleem ontstaan is door dat de vorige eigenaar (en in dit geval eigenaren) iets niet goed deden. Ik denk dat het ook niet onverstandig is om eens eerlijk te kijken waarom die anderen dit paard op die manier zijn omgegaan? Als je dan toch ondanks alles de verantwoordelijkheid neemt om met zo’n soort paard aan de slag te gaan met alle voorkennis die je hebt over zijn problemen en verleden, dan is er echt niks mis mee om eens eerlijk naar alle kanten te kijken? Dus ook de optie dat het misschien ook voor jou wel te hoog gegrepen is?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-13 19:05

Zo als ik al eerder had vermeld is het rennen en niet op mijn hulp stoppen in de bak voor gekomen.... er is geen enkele keer verteld dat dit ook tijdens buitenrit voor kwam. Volgens de verhalen moet het buiten een ongelooflijk braaf paard zijn. En dat is het dus ook.

Het rennen in de bak ik overigens wel duidelijk vluchtgedrag (het ontstaat wanneer je iets moeilijks van het paard vraagt of wanneer het paard een foutje maakt dat je wil corrigeren) en het gaat dan gepaard met een zenuwachtige ademhaling (soort hyperventileren)

De enige overeenkomst tussen het vluchtgedrag in de bak, en de run tijdens de buitenrit is dat er geen rem op zat. (Maar op buitenrit zou dat dus heel goed kunnen komen omdat ik de rem van de hack nooit echt heb bevestigd in een andere gang dan stap)
Het zou dus zomaar kunnen dat deze 2 vormen van rennen totaal niets met elkaar te maken hebben.
Als hij vlucht gedrag vertoont of heeft vertoont is hij daarna totaal gestesst en ontzettend bang voor iedere beweging die je maakt en is zijn totale houding anders dan wat er tijdens de buitenrit gebeurde.

DE BUITENRIT was puur: Mogelijkheid (breed recht pad), Enthousiasme en Onbevestigde rem.

RENNEN IN BAK IS: Vluchtgedrag, Angst en Overal door heen trekken (als gevolg van vluchtgedrag en angst)

Dit zouden dus wel eens 2 totaal verschillende dingen kunnen zijn met het zelfde resultaat.