Angstige ruiter #2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splinterz

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:55

Wow, wat goed!! Kan me goed voorstellen hoe dat moet voelen :D Geniet van alle mooie momenten!

bentejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:04

Mellis86: wow, goed zo! *\o/*

Mijn springles ging goed. Alles gesprongen, ook vanuit galop. Het waren wel allemaal kruisjes, maar dan wel hogere kruisjes zodat ik mijn angst voor hogere sprongen zou overwinnen. En dat is gelukt! Ik ben ontzettend blij! :D Al hangt het wel af van het paard/pony waar ik mee spring of ik dus weer durf of niet, maar dat komt nog wel joh!

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 17:51

Vandaag een hele grote stap in de goede richting gedaan.
Nieuw zadel gekocht en had mn instructrice gevraagd even te rijden om te kijken hoe het zadel lag. Na 10min zegt ze: zo, nu ga jij er maar op!
Met knikkende knietjes erop. Maar toen ik eenmaal zat was het bijna over.
Ik was van plan alleen te stappen.. maar moest in draf om te kijken of het zadel klapperde.. en toen moest ik ook nog in galop!! haha
4x gegaloppeerd, ben zo trots en het voelde zo goed. Snap niet waar ik me zorgen om heb zitten maken. *\o/* *\o/*

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:51

Vandaag weer een schrik momentje (het gaat een heel verhaal worden)

Ik ben een weekje weggeweest, mijn lesgever (waarvan ik dacht dat hij kordaat maar rechtvaardig was) is daarom met haar mee op wandeling gegaan. Gevolg is dat mijn paard veranderd is (hij bleek enkel kordaat te zijn) Ze was vandaag constant geiriteerd tijdens het rijden (ik merk dit aan de staart), dit was nooit eerder zo als ik met haar reed, toen ik haar terecht wees met een tikje reageerde ze zo heftig met bokken herspringen,... Ze gooide mij er bijna af. Dit doet ze anders nooit. Ik gebruik de zweep enkel als het nodig is en meestal aanvaard ze dit en kunnen we zonder problemen verder. Nu was het dus heel anders, het leek een heel ander paard. Volgens mij en een aantal mensen die mee op wandeling waren is hij heel hardhandig geweest met haar en volgens mij reageerde ze daarom zo op de zweep.

Ik ken mijn paard. Je moet haar respect verdienen en aangezien zij een verleden heeft die niet rooskleurig is, dwing je dit niet af met constant kordaat te zijn maar met belonen en haar respecteren. En wij waren twee handen op 1 buik. Nu kan ik dus opnieuw beginnen (vanaf morgen terug zweepgewenning en vertrouwen opbouwen)

Een tip: laat NIEMAND met je paard of pony rijden!!!!!!

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 21:57

Oh, dat is minder in der daad..

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 22:02

ja en normaal als ik uit balans bent stopt ze of gaat naar een tragere gang, maar nu dus niet. Ik kon maar net blijven zitten. Normaal moet je in zo een situatie doorbijten, maar als angstige ruiter lukte dit niet.

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 10:36

Dat is inderdaad een hele lastige situatie.. Ik heb daar ook wel eens mee te maken gehad.. Nooit iemand op je paard laten rijden zonder dat je er zelf bij bent in ieder geval. Voortaan je paard maar een weekje vakantie geven!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 11:35

debravanesch schreef:
ja en normaal als ik uit balans bent stopt ze of gaat naar een tragere gang, maar nu dus niet. Ik kon maar net blijven zitten. Normaal moet je in zo een situatie doorbijten, maar als angstige ruiter lukte dit niet.

Getver... ben je door een ander effe fiks terug gezet :n en dat in weekje en met hoevaak rijden ?

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 11:48

Hèèè wat naar Debra! Denk je eens iemand te kunnen vertrouwen.
Het ging net zo goed met jullie.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:18

ja inderdaad. Deze persoon heeft maar 1 keer met haar gereden. Ongelooflijk toch.
Gelukkig krijg ik help van een andere instructrice op de manege, zij voelt zich namelijkk schuldig omdat ze het heeft voorgesteld. Ook zij is in de stal even kordaat moeten zijn, ik weet dat mijn paard uitprobeert. Ze is zeer dominant toe naar mensen, maar eens je daar door bent (en dit is vaak meteen) doet ze alles voor jouw. Blijkbaar is de persoon die haar gereden heeft niet gestopt met kordaat zijn.

Er is dus weer wat werken aan. Maar ik ben zeker dat ik haar vertrouwen kan terugwinnen

Liek_Volan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:23

Ja wat sommige mensen wel niet kunnen doen. Als je merrie net iets te gevoelig is voor zo'n aanpak krijg je zo'n gevolg.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 12:43

Inderdaad. Dit werkt misschien op de paarden die hij kweekt, maar niet op mijn meisje.

Dit bewijst nog maar eens dat paard en ruiter een team moeten vormen

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 17:06

Hé, wat naar debra! Zie het maar als een wijze les, nooit iemand anders op je paard laten als je er zelf niet bij bent.. Alleen jammer dat je die les op deze wijze moest leren -O-

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-13 20:23

Heee narita! nu ik je zie, hoe gaat het nou met jou rijden? Heb lang (toch??) geen update gezien. :D

talithaa_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 20:47

Ik ben er ook zo 1 hoor.

Heb al meer dan 10 jaar een eigen paard. Druk beestje niet normaal kunnen stappen op buitenrit en liefst alles zo hard mogelijk. Ik vind het geweldig. (
Nu iets meer als een maand geleden een volbloed arabier erbij gekocht. 2 keer van af gevallen ( is licht ingereden) en nu ben ik elke keer bang als ik erop ga, en dat merkt ie.Vind zo stom van mezelf. Maar probeer er bijna elke dag toch weer op te kruipen. Ga dan maar liedjes zingen als ik erop zit. :o
Kan wel zeggen dat het helpt:) en heb gelukkig goede instructrice!:)

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:01

gisteren eens ontspannen gereden met mijn meisje. Ging goed, ook galop met losse teugel ging super. Maar toen we voltes ging galopperen met wat kortere teugel geraakte ze weer geiriteer. Ze wilde mij er wel niet afgooien maar ze werkte toch wat tegen. Normaal galoppeerd ze graag.

Nu kreeg ik wel de vraag van mijn instructrice of ze hengstig was, ik heb geen idee eigenlijk :P

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 20:45

Fijn om te horen Debra!

Ik heb vanmiddag ook weer lekker gereden. Ze was eens een keer wel goed aan het been, dus we gingen lekker! Ook de galop gaat nu zonder spanning of eeuwig durende doorzit momenten voordat ze in galop gaat. Dus ben daar wel blij mee.
Wel hoop ik dat het snel lekker weer word zodat ik toch vaker kan komen, ookal betwijfel ik het als ik de weersvooruitzichten zie...

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 22:34

Super Lies. Kan zalig zijn he zo lekker ontspannen kunnen rijden met je paardje

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 23:38

Ja dat zeker! Gewoon even het verstand op 0, zonder dat je elke keer denkt 'wat als dit, wat als dat...' Toch wel heel fijn zo'n moment.

Nog even een dingetje in het algemeen:

Door mijn angst die ik eerder had moest ik eerst altijd bijna over mn nek gaan als de instructeur de welbekende zin 'oke, spring maar aan in galop allemaal' zei. Gewoon puur omdat ik bang was dat ie weer met zweep achter mijn paard en ik aan ging rennen. Dit is natuurlijk allemaal over nu ik ergens anders lessen neem, maar toch elke keer als mijn instructrice zegt ' je mag aanspringen' krijg ik toch nog een brok(je) in mn keel. Niet dat ik die galop angst heb want zoals ik zei is dat al over. Maar wat zal het dan zijn? Mini trauma?ookal vind ik trauma wel een groot woord er voor.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:18

Trauma ja, al klinkt dat zo dramatisch :p ik ga morgen weer naar de paardjes denk ik. Ik hoop alleen dat de post vroeg komt en m'n tourhalsters daar bij zitten :p het wordt waarschijnlijk huiswerk maken en wachten op de postbode en daarna richting de paardjes.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 09:02

Ook dat brokje zal nog wel verdwijnen hoor. Ik had dat ook. Het is misschien onbewust dat je nog wat aan je angst denkt, maar ook dat gaat voorbij. Ik spreek uit ervaring

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:15

Bij mij gaat het ook stukken beter! Mijn paard heeft duidelijk goede voornemens voor 2013 _/-\o_ . Bij mij is er ineens weer een knop om gegaan en mijn angst is weer even naar de achtergrond gegaan. Er zullen vast nog wel periodes komen dat de angst zich weer laat zien maar die zullen hoop ik steeds minder worden

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 11:21

je zal nu ook meer vertrouwen krijgen in je paard Heukeltje. En daardoor zal je, ook al schiet ze er eens vandoor, je angst verdwijnen. gisteren reed er in mijn les (we waren met 2) iemand mee met een manegepaard dat momenteel niet inzetbaar is in lessen omdat ze steeds in galop schiet ervandoor gaat en zich dn verstopt achter een andere paard. MIjn paardje wou eens meegaan, maar met een knijpje in de teugel had ik haar terug, op een moment bokte ze even naar het andere paard (volgens mij wou ze zeggen van, hou eens op met dat geklooi, ik wordt er nerveus van ;-) De lesgeefster vroeg of het ging en of ik nu niet te gespannen was en ik moest toegeven dat ik eigenlijk verassend ontspannen was ondanks dit alles.
Dit om duidelijk te maken dat dit bij jou ook zo zal groeien hoor!!!!!!

Kirstenn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:13

Ook ik heb er weer opgezeten! Weliswaar op een ander paard, maar oh wat voelde het goed!

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 16:29

Heb gisteren ook weer stukje angst overwonnen