Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:25

@Appelmoes_11
zal wel moetten anders ken ik eind van dit jaar niet meer lopen ben ik bang
maar wil zo graag weer gewoon iets meer kunnen doen, wand maxi vind het zo leuk om met mij rond te stappen of wat ik ook met haar doe.

en ja me vriend zat al weer van jouw moette ze echt is op de handrem trekken kwa dat soort dingen
wand ik wil zo snel mogenlijk weer alles gewoon kunnen doen en dat gaat niet :(

Annetje

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 11:56

Line wel rustig aan doen hoor, zo ben je niets waard en wordt het ook niet beter. In bed jij, op de bank met een filmpje en verder niets.

Om maar weer ontopic te blijven en wat meer inhoud te brengen:
Ik ben met mijn paard ongeveer 2x in de week aan de lange lijnen bezig en dat begint nu echt zijn vruchten af te werpen. Na zo'n stapdag aan de lange lijnen is hij altijd een stuk soepeler. Ik merk dat het ook steeds makkelijker wordt.
In het begin kreeg ik hem met geen mogelijkheid van de hoefslag af, kreeg ik hem niet fijn in de aanleuning en wilde hij niet mooi overstappen. Nu kan ik hem middenstap laten stappen, verzameld laten stappen, makkelijk kleine wendingen laten maken, continu op de binnenhoefslag blijven zonder weer richting de muur te knallen en als klap op de vuurpijl kreeg ik hem gisteren ook voor het eerst wat afgewisseld in hoofd/halshouding. Als ik de lijnen door een ander gaatje van de longeersingel doe, dan is het makkelijk om een andere hoofdhouding te krijgen, maar in principe moet dat ook kunnen terwijl de lijnen steeds door hetzelfde gaatje zitten. Gisteren is me dat eindelijk gelukt :) Hij begint ook steeds beter van zichzelf te stappen. Echt fijn.

Voor het ontopic discussie gebeuren heb ik nog wel een vraag. Mijn paard ging (en gaat waarschijnlijk) altijd heel erg scheef in het achterwaarts. Mijn paard is linksgebogen (uit zichzelf extreem) maar in het achterwaarts GOOIT hij die kont naar rechts. Ik kreeg dit eigenlijk nooit gecorrigeerd.
Nu ben ik al een tijdje anders aan het rijden en heb ik het achterwaarts expres nog niet meegenomen. Maar als ik straks zover ben, hoe zou ik volgens jullie dit op moeten vangen? Wat gaat er in mijn hulpen en in zijn lichaam volgens jullie verkeerd?
Ik heb natuurlijk ook zo mijn ideeën, maar ik ben benieuwd of een van jullie met iets baanbrekends komt wat misschien wel dé oplossing is. Vaak is de oplossing bij dit soort dingen veel simpeler dan de richting waarin de ruiter denkt.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 12:35

@Annetje

ga zo naar fysio
en veder doe ik vandaag niets
wand ben nu gistere echt te ver gegaan.
dus ja moet dus echt rustiger gaan doen
zal luistere :o

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:44

Laatst bijgewerkt door Peetstap op 14-05-12 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:49

zit er al....

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 12:58

:)* _O-

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:20

Op de achterlaadklep PP is deze discussie al vlot vast gelopen... pfff als je niet durft mee te kleppen hier ga dan ook niet op die klep staan.
Denk dat ik maar es op het rode knoppie: omhoog en sluiten druk van die klep.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:44

Heel interressant die discussie, en kan me er helemaal in vinden. Ben zelf nog niet zo lang bezig met eerlijk rijden en kijken naar je paard, maar toch zie ik vaak hoe het soms(uhm vaak?) anders gaat.
Vorige maand voor het eerst weer meegeweest met wedstrijd, en ik schrok ervan! Ik keek wat rond, je had diverse ringen, en in 1 ring reed iemand/stuiterde wat rond. Ik bleef even kijken, want ik kon er niet uithalen welk niveau dat was. De proef begon (je mag blijkbaar eerst even rondrijden..) en ik kreeg door dat het geen B proef was.. Maar zij stuierde op haar paard, kon niet doorzitten, handen gingen alle kanten op.. Hoorde ik later dat het M was! Hoe komt iemand daar?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:56

goh, ik zou zeggen ga eens wat vaker kijken op een wedstrijdterrein. :+ zo zie je er vast nog wel meer...
en het mooie is, dan lijkt het nivo dat je in je hoofd hebt als erg hoog, misschien niet zo ver weg en meer bereikbaar... vraag is wil je het ook zoals je daar ziet?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 15:46

Nee, ik wil het absoluut niet zoals ik daar zag. Maar ik was inderdaad erg verbaasd dat iemand dus in de M rijdt, terwijl ie in mijn ogen amper kon rijden. Ik bedoel: dat stuiteren in het zadel zie je in beginnerslessen, hoe kun je doorstromen als je dit niet beheerst? En dat werd dan gecompenseerd met aan de teugel vasthouden? Paard deed de oefeningen wel, leek er erg op dat dit paard dus al verder doorgereden was door iemand anders.

Maar wel een goed idee, ga me toch meer verdiepen het rijden, en eens kijken hoe het er ergens anders aan toe gaat. Misschien zelf een keer een proefje lopen, hoewel ik altijd heb gezegd dat niet te willen..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:04

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:13

Mooie pwoon :D

Ben jij dat, er bij op?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:14

Wow!! Wat gaaaaaafff, wanneer komt ze?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 18:24

yep, that's me...zoenend met Luna :)
KT, weet ik nog niet, we hebben de details nog niet besproken.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 21:37

ik zelf nog steeds niet ken rijden.
heb het geprobeert maar mijn lichaam wil dit echt niet.
baal er erg van.
hoop snel meer te weten te komen.
ben nu 3 weken veder en kan nog geen ene paracetamol of iets minderen.
dus kijk nog een week aan als het zo blijft dan ga ik er mee naar het ziekenhuis.
wand ik wil hoe dan ook wel weer kunnen paardrijden :o :o :o

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:10

Balen line! Maar nog maar eens ter overvloede: houd je rustig, en missch idd weer even een dokter bezoeken. Wens ook nogmaals veel beterschap!

Wow, Kinke, spannnnend!!! :D Gefeliciteerd alvast. Wens haar (jullie?) een voorspoedige reis naar hier en veel mooie momenten straks met je nieuwe paardje in het bos :) Vertel eens wat over haar?

sorry: offtopic spam van mijn kant :o Om nog íets ontopic te posten... Ik ga donderdag weer op mijn poown. Kan iemand me helpen met het lijstje waar ik ook weer aan moet denken?
- uitademen
- handen niet te laag (en niet voorover vallen dus)
- eh hoe zit dat met salsabillen en slagroomhanden? Haal alles door elkaar, niet?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 19:29

Safiera, ze is 7 jaar en een Hispano Arabe. Ze wordt heel goed verzorgt en ze is ook al op feria's geweest. De eigenaar rijdt er 1x per week mee (buitenritten). Het is even afwachten mbt transport, maar dat kan waarschijnlijk over 2 weken al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 20:04

Ik vind de salsabillen wél erg leuk :')

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-12 23:16

Safiera, denk dat eerste twee punten wel voldoende zijn, zal je je handen vol aan hebben. (weet ik uit ervaring). En meer erbij ga je dan echt niet redden. Succes en veel plezier!

Kinke, spannend! Graag foto's van de eerste rit!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 10:00

Maaikiemike, dat zal nog wel ff duren, ze moet eerst nog helemaal van Spanje naar Nederland, ff lekker acclimatiseren en dan ga ik eerst gewoon lekker met haar aan de hand wandelen zodat ze in alle rust dat gekke nieuwe landschap in zich op kan nemen :)
Wat ik ook wel erg spannend vind...de overgang naar ons hooi en gras. Dat moet ook echt heel voorzichtig gebeuren.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:08

Is ook spannend. Ze zal nu stro en lucerne krijgen denk ik? Tenminste, de paarden van mijn vriendin (die op Ibiza stonden) kregen dat indertijd. Al heeft degene die naar Nederland kwam geen moeite gehad met de omschakeling. Niet qua voer, niet qua landschap. Hij kwam hier en gedroeg zich alsof hij nooit ergens anders was geweest.
Terwijl hij ook nog in een kudde kwam, en daarvoor jaren met maar 1 maatje had gestaan. Paard is trouwens een bruine PRE. Misschien ken je 'm wel van bokt :)
7 jaar... Net zo oud als mijn pony, haha. Fijn dat ze buitenrijden goed kent. Daar kocht je haar voor, niet? De mijne kan het nog steeds niet. Stom beest heb ik :+

Kom steeds meer aan het twijfelen of ik mijn pony niet tóch moet verkopen. Had een half jaar geleden zelfs de ad voor MP al klaar, maar heb het toch niet gedaan. Men zei dat ik het wat tijd moest geven. Indertijd kon ik amper in Wallie's buurt komen, zelfs op de poetsplaats paniekte hij wanneer ik er was.
Nu gaat het goed zolang ik op de grond sta. Maar een perfect match zijn we nog steeds niet. Andere kant is dat ik met hem wel zoveel heb meegemaakt, dat hij een enorme emotionele waarde heeft.
Eerste eigen pony, gekregen van vorige eigenaar als dank voor goede diensten (was jaren mijn vz-pony, verzorgde een kuddetje van 7 pony's)... Toen ik het ongeluk heb gehad was hij er ook altijd voor me... Heb hem vanuit m'n rolstoel zitten poetsen... Eerste stukjes op krukken lopen was met hem aan het touw... Toen ik nog durfde rijden hem zelf zadelmak gemaakt en zelfs verschillende buitenritten toen op hem gereden. *zucht* Hoe verander ik weer terug, zodat we weer naar buiten durven samen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:40

moeilijk is dat zeg safiera ! het zou zo mooi zijn als er iemand bij jou in de buurt was die je hiermee kon helpen. van wat ik zag toen je op savante zat kun je goed opvolgen wat er gezegd wordt door degene aan de kant.
ja in spanje is het precies andersom als bij hier, gras in de winter en hooi in de zomer, te droog zomers..lijkt me ook wel iets om goed over na te denken hoe je dat doet.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 12:50

@Safiera
lastige situatie
ik zou niet weten wat je moet doen.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 18:31

Kinke, had ik nooit aan gedacht de wisseling van voer. Dat is zeker nog lastig lijkt me. Maarre, van de aankomst, wandelen enz. mag je ook best foto's plaatsen! Vind het helemaal niet erg om die te bekijken!
Safiera, lastig voor je! Heb die van mij t commando 'kiek es' en 'koekje' geleerd. Werkt perfect om hem af te leiden en te pakken te krijgen (ook als ik er naast lig).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-12 19:49

:D 'kiek es' en ik heb een kwijlende hond naast me, haha. Moesten we bij de training van geleidehonden gebruiken als afleiding in lastige situaties.

Ik zou het allicht kunnen proberen bij mijn pony. Al wil ik ook weer niet dat hij happerig wordt. Heeft hij al wat last van sinds de fysio met 'carrot stretches' kwam. Voor bij me komen heb ik al een 'hulp' heb 'm aan de longe geleerd dat hij mocht komen zodra ik op m'n hurken ging zitten. Nu hoef ik enkel een kniebuiging te maken en hij komt op me af. Ook als ik hem losgooi werkt het, dus best goed :)