Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:03

@ Amanda: mooi hoofdstelletje is dat, en als je dat dekje zat bent, mag ie wel hierheen, die is echt zó leuk :))

Het verschil is echt zo duidelijk...... kan me nog goed herinneren, toen je hier kwam posten, zat je er helemaal doorheen met Jim, je was zeker wel dol op hem, maar qua rijden wist je het echt niet meer :n en nu ben je heus lekker bezig, en met zonder neusriem :)) en met. En geen sperriem.

Is het al iemand opgevallen dat ik er ook geen meer heb? :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-02-12 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:05

Ja, dat hoofdstel heeft nog geen half jaar geleefd :\
Jammer, want was echt een super fijn hoofdstel! Heb nu een Kieffer, maar die andere vond ik fijner. Neusriem zit er overigens wel weer aan. Hoge neusriem, heel losjes :))
En welk dekje? Die grijze met gele? Super fijn dekje. En sorry, mijn favoriet, dus die blijft nog wel ff :))

En ja, bizar verschil hè :j
Sta er zelf ook van te kijken. We zijn er nog lang niet, maar met 3 lessen al zo'n vooruitgang... Zelfs Noor was verbaasd (en enthousiast :D ).

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:07

Die ja :j die kan ik onmogelijk kopen, niemand wilt hem verkopen ^)

Ja, echt waanzinnig, ik vind dat zó leuk, vooral voor jezelf, maar je praat nu ook anders over hem :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:12

Zooist schreef:
Groot inzetten!
En dan steeds kleiner maken.

Vanaf het begin:
Stappen en daarin tempowisselingen kunnen rijden.
Dan actief blijven stappen en lichte stelling vragen.
Paard moet rechtuit blijven lopen.
Dan zit draaien, binnenhand van de hals, buitenhad tegen de hals en buitenbeen (niet te ver naar achteren) en laten draaien.
Desnoods een pion neerzetten en daar om heen stappen en niet dichterbij komen.
Als dat goed gaat weer een stukje dichterbij de pion.
Zo uitbouwen.

Binnenbeen ligt eraan maar bewaakt de buiging in het lijf en voorkomt het naar binnen vallen.

Hij heeft de neiging om teveel te buigen, dus doe echt minimaal met buitenbeen. Zet in en blijf dan waken. Maar met die volte gaat hij enorm overstappen. Het is net het laatste stukje waar we tegenaan lopen, erg moeilijk. Helemaal omdat ik het goede gevoel niet ken. Hij zet buitenachterbeen helemaal over binnenachterbeen weg en binnenachterbeen raakt dan de kluts kwijt. Zolang ik groter blijf, is da geen probleem. Misschien laat ik hem te extreem draaien?

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:14

Ga eens wat langzamer dan en met je binnenhand de binnenschouder naar buiten houden zodat hij daar niet doorheen kan gaan.

Tempocontrole is het begin en dat in het groot. Dan pas kan je kleiner.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:16

Zooist schreef:
Ga eens wat langzamer dan en met je binnenhand de binnenschouder naar buiten houden zodat hij daar niet doorheen kan gaan.

Tempocontrole is het begin en dat in het groot. Dan pas kan je kleiner.

We gaan ook heel langzaam, ben heel veel bezig in stap :j Heb idd gemerkt dat het fijner gaat als we langzamer gaan. Maar hoe hou je met binnenhand binnenschouder naar buiten? Ik doe hem nu niet teveel van hals af. :=

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:18

Yamcha schreef:
Die ja :j die kan ik onmogelijk kopen, niemand wilt hem verkopen ^)

Ja, echt waanzinnig, ik vind dat zó leuk, vooral voor jezelf, maar je praat nu ook anders over hem :j

Ja, behalve gister dan :+

Soms staan ze nog wel te koop :j
Zijn ze nieuw niet meer te krijgen?
Ik heb 'm ook van een bokker over gekocht.
Heb ook nog een grijs met rode variant. En grijs met groen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:19

Als je ze zat bent, weet je waar ze heen kunnen :))

Nah, ik struin af en toe de markt af, maar meestal zijn ze er niet :n

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:20

Als je je inbeeld dat jouw handen de schouders zijn dan plaats je je handen daar waar je wilt dat de schouders zijn.

Goed om te gaan oefenen want dat heb je straks in je pirouette ook nodig!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:23

In galop is die makkelijker Zoo _O- Ik speel er wel eens mee in galop, niet helemaal een piroutte, maar een hele hele hele grote arbeidspiroutte. Maar thanks! Ik ga het morgen weer eens proberen!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:25

Yamcha: Ik zal het onthouden :))

Dit is de rode versie: http://img585.imageshack.us/img585/7683/img0071k.jpg
En voor de lessen van Noor. Vorige winter is dit. Hier zie je duidelijk het probleem van toen.
Stuwend achterbeen, hangend in mijn armen en ik sterk vasthoudend :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:32

Echt heel duidelijk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:34

Wel grappig om die oude foto's weer te zien. Of nou ja, zo oud zijn ze niet eens.
Ik heb galopfoto's :x :o
Verschrikkelijk gewoon.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:11

Hallo allemaal,
Ik heb ook maar eens de moed genomen om iets te posten.
Ik lees al geruime tijd mee en heb ook enorm geleerd van alle tips.
Ik zal proberen in het kort mijn verhaal te doen:
Ik ben wendy en heb een friese ruin van nu 11 jaar (wordt in april 12)
Ik heb hem sinds guppy af aan en zelf beleerd toen hij 4,5 was.
toen hij enkele maanden onder het zadel was heeft hij een ongeluk in het land gehad. Gevolg is dat hij een blessure in zijn rug had opgelopen waardoor hij 3 jaar stil heeft gestaan.
Na de geboorte van mijn zoontje (in 2009) heb ik hem weer opgepakt.
Ik ben toen op zoek gegaan naar goede begeleiding omdat ik als de dood was dat ik verkeerd zou trainen waardoor de blessure weer terug/erger zou worden. Nou dit zoeken viel niet mee.
Ik wil gewoon niet rommelen in zijn mond. En ik wil gewoon van achter naar voren rijden (heb zelfs een instructie gehad die nog nooit had gezegt dat ik een beenhulp moest geven)
nu heb ik dan eindelijk een instructeur gevonden waarvan ik echt heel veel leer. Hij houdt niet van rommelen, maar echt van achter naar voren rijden. Paard moet op eigen benen lopen. Mijn paard is zo opgeknapt. We rijden sinds 2010 af en toe een wedstrijd. Sinds we in de L1 zitten gaan we als een speer en rijden we elke x winst. En net buiten de prijzen.
hier een foto van enige tijd geleden, heb geen recentere:

wedstrijd 2010 (net begonnen in de B)
Afbeelding

wedstrijd 2010 (net begonnen in de B)
Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:31

MyWishMax schreef:
Zooist schreef:
Groot inzetten!
En dan steeds kleiner maken.

Vanaf het begin:
Stappen en daarin tempowisselingen kunnen rijden.
Dan actief blijven stappen en lichte stelling vragen.
Paard moet rechtuit blijven lopen.
Dan zit draaien, binnenhand van de hals, buitenhad tegen de hals en buitenbeen (niet te ver naar achteren) en laten draaien.
Desnoods een pion neerzetten en daar om heen stappen en niet dichterbij komen.
Als dat goed gaat weer een stukje dichterbij de pion.
Zo uitbouwen.

Binnenbeen ligt eraan maar bewaakt de buiging in het lijf en voorkomt het naar binnen vallen.

Hij heeft de neiging om teveel te buigen, dus doe echt minimaal met buitenbeen. Zet in en blijf dan waken. Maar met die volte gaat hij enorm overstappen. Het is net het laatste stukje waar we tegenaan lopen, erg moeilijk. Helemaal omdat ik het goede gevoel niet ken. Hij zet buitenachterbeen helemaal over binnenachterbeen weg en binnenachterbeen raakt dan de kluts kwijt. Zolang ik groter blijf, is da geen probleem. Misschien laat ik hem te extreem draaien?

probeer eens een keertwending in te zetten zonder stelling en buiging,je kunt ook als je paard zich doorbuigt in rechterbuiging terwijl je rechtom een keertwending in wilt,juist een conrta-stelling aan laten nemen dan gaat het op beide manieren je om de de gehoorzaamheid van het zijwaarts en voorkom je dat je paard doorbuigt. daarna kan je als dat je wel lukt gaan kijken of je paard zich beter houdt als je de keertwending meer met tarvers als begin inzet , of juist vanuit een schoudervoor-schouderbinnenwaarts -even mee spelen en de goede manier vinden waarop je zelf de mate van buiging kan bepalen die paard aan nemen mag

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:35

Wel leuk om te lezen hoe bepaalde reacties nu even tussen elkaar door floepen, haha.
Keertwending ben ik nog niet mee bezig, maar wel interessant om te lezen. Ik doe wel eens een soort gelijk iets op de hoefslag, aan de bakrand. Halthouden en dan zeg maar de achterhand om drukken om weer van hand te veranderen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:46

Welkom partywitch!
Stoere fries hoor!

Keertwending ben ik ook nog niet bewust mee bezig.
Soms pak ik het spelenderwijs wel eens mee, vanuit schouderbinnenwaarts. Maar zo doe ik dat wel vaker met dingen. Nooit echt bewust, maar spelenderwijs wat dingen uitproberen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:53

zo moet je eigenlijk alle proberen in te zetten amanda. op het moment dat je ergens moeite voor gaat doen ga je je onherroepelijk vastzetten waarook in je lichaam,en dan gaat t daar dus al mis,snappie? een van de belangrijkste dingen in een keertwending is de verzameing van de stap, dat moet dus een actieve,kleinere stap zijn,en de alertheid van het paard in de oefening met daarbijbehorend het kunnen activeren of kunnen laten wachten op de hulp

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 15:56

Ik ben echt al eeuwenlang bezig. Maak me er niet druk om, want ooit gaat het lukken. Ik doe iets fout, want hij kan ze we bij instructeur en als die meekijkt lukt het ook redelijk. Maar ik kan niet ontdekken wát ik fout doe _O- Misschien wel zoiets simpels als paardlief beter voor elkaar hebben in de les :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:01

knollentuin schreef:
zo moet je eigenlijk alle proberen in te zetten amanda. op het moment dat je ergens moeite voor gaat doen ga je je onherroepelijk vastzetten waarook in je lichaam,en dan gaat t daar dus al mis,snappie? een van de belangrijkste dingen in een keertwending is de verzameing van de stap, dat moet dus een actieve,kleinere stap zijn,en de alertheid van het paard in de oefening met daarbijbehorend het kunnen activeren of kunnen laten wachten op de hulp

Precies :D
Dus ik ben er ook vanaf gestapt om vooraf te bedenken wat ik ga doen.
Ik zie het wel op dat moment.
En sommige dingen doe ik ook wel eens per ongeluk.
Zo rij ik vaak 8jes. Om zoveel mogelijk om te stellen.
Stap, draf en toen per ongeluk ook galop. Zo over het midden de andere kant op. :=
Op het moment dat ik dat deed dacht ik: oh oliebol, galop! Kannie!
Maar goed, heb hem maar gewoon laten lopen, wat beter in de contra gepakt en uit de volte weer de goeie kant op gedraaid op het midden. :))

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:03

ankem schreef:
Wel leuk om te lezen hoe bepaalde reacties nu even tussen elkaar door floepen, haha.
Keertwending ben ik nog niet mee bezig, maar wel interessant om te lezen. Ik doe wel eens een soort gelijk iets op de hoefslag, aan de bakrand. Halthouden en dan zeg maar de achterhand om drukken om weer van hand te veranderen.

Grote keertwendingen wordt ze wel erg los van! En kan ze echt goed!

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:05

Dank je Amanda.

Ik ben momenteel ook spelenderwijs bezit met de keertwendingen.
In stap gaat het aardig goed en momenteel zijn we bezig om het in draf te proberen.
Ook proberen we heel af en toe een beginnetje te maken met de galopwissel.
Ik heb ook gemerkt hoe minder druk ik erzelf op zet (dus het meer spelenderwijs probeer te doen) hoe makkelijker het mijn paard (en mezelf) afgaat.

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:07

goh toch wel even leuk om oude foto's op te zoeken en hier te plaatsen. Zie nu zelf ook wel dat ik erg in het rijden veranderd ben. Kijk daar nog erg naar beneden en mijn benen liggen ook niet op de plaats. Ook is mijn paard erg veranderd. (kan zien dat hij daar net een paar maanden onder het zadel was. Zal echt eerdaags eens kijken of iemand foto's kan nemen van hoe het nu gaat.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:09

Ik vind foto's altijd zo weinig zeggen.
Naja, portretfoto's niet, maar ik ben van mening dat je er haast geen rijtechnisch commentaar op kan geven omdat het maar een opname is van een honderdste seconde :o

Zanshiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 16:14

ja daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik ben wel van mening dat als je foto's van jezelf terugziet van een hele tijd terug je toch echt wel ziet dat je in bepaalde zaken gegroeid bent.
(zoals de foto's die ik net geplaatst heb, zijn van 1,5 jaar geleden. Mijn paard was net onder het zadel en had nog geen goede instructie. Ik kan nu echt het verschil zien qua rijden. Ook qua bespiering van mijn paard en mijn eigen houding)
maar verder heb je er volkomen gelijk in dat het momentopnames zijn en nav een foto het heel moeilijk is om rijtechnisch commentaar te geven.