Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 15:45

ankem schreef:
Ik had de W op mijn Fries liggen. W staat voor ong. 31/31,5.
Smalle Fries met schoft.

Oei, das voor mijn ukkie ook echt te smal :=
Misschien dat de IJslander Xtreem wel tot iets breder gaat?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:13

Die DW, mooi he hoe hij kan dansen met een paard. Ik heb ook een paar keer bij hem gelest, erg gaaf. Ga zeker weer een keer een lesje volgen, maar dan moet ik wel een paard hebben dat het weet doet :P
Dat is wat ik wil, en niets anders. Ik denk iid dat de (dressuur) wedstrijd sport, daar te commercieel voor is geworden. De meeste willen snel, en vergeten of weten niet eens waar de basis ligt. Spektakel is wat de meeste willen zien, maar rust en eenvoud lijkt te simpel ofzo, terwijl dat veel meer concentratie, geduld, tijd, zelfkennis, confrontatie, enz vergt.

SabM

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:15

tja en tijd is er niet wat dier moet zo snel mogelijk veel geld op gaan leveren.
Daar bestaan ze immers van...goed presteren met show-knol en dan bakken geld verdienen met dekdiensten, lessen, clinics etc.
Maar echt geduldig een dier in alle rust opleiden is er niet meer bij.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:27

SabM schreef:
tja en tijd is er niet wat dier moet zo snel mogelijk veel geld op gaan leveren.
Daar bestaan ze immers van...goed presteren met show-knol en dan bakken geld verdienen met dekdiensten, lessen, clinics etc.
Maar echt geduldig een dier in alle rust opleiden is er niet meer bij.

Ja wel hoor: wij hier in de topic *\o/* *\o/*
Kijk maar naar die gekke Goof van knollentuin. Hoeveel paarden zie je op zijn leeftijd nog zo bewegen.
Ik heb ook de tijd, heb geen haast, wil graag samen werken met paarden, het best mogelijke uit een combinatie halen, en door samen te werken (dansen).

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:33

Wil heel graag samenwerken met paard. Merk wel dat ik nu de harmonie met dier veel belangrijker vind dan presteren. Maar vind het nog wel leuk om te meten dmv wedstrijden hoe wij ervoor staan
:o

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:39

Dat kan ik me voorstellen, en heb het zelfde, maar op het zelfde moment denk ik dan ook dat vele juryleden niet kijken hoe wij dat doen en dus vaak geen eerlijk beeld van je trainingen

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 16:59

Haha,ja hoe vaak ik al niet op protocol heb dat de ruiter er meer aan mag rijden..gek wordt ik ervan. Ze gaan er echt vanuit dat als je niet aan t worstelen bent 8)7j e ook niks doet.het ziet er te simpel uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:02

knollentuin schreef:
Haha,ja hoe vaak ik al niet op protocol heb dat de ruiter er meer aan mag rijden..gek wordt ik ervan. Ze gaan er echt vanuit dat als je niet aan t worstelen bent 8)7j e ook niks doet.het ziet er te simpel uit

't Komt nog eens zover dat verzet beloond wordt ipv afgestraft......

is al zo, de hulpen moeten geloof ik min of meer onzichtbaar worden, en steeds lichter (ik vind een ruiter die overduidelijk hulpen geeft, ook nogal storend in het plaatje), maar volgens mij zijn ze dat dan bij de knhs vergeten of zo.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:07

knollentuin schreef:

Klopt en ze willen in de B al dat een paard verzameld loopt. Klant had laatst op haar protocol staan (B) dat paard meer bijelkaar gereden moet worden. En dan te bedenken dat het paard erg fijn loopt (dus nagevelijk, op zit te sturen en tempo te regelen).

Klopt Yamcha ik heb dat gehad met mijn Joepje, in het M moest ik vanuit draf, halthouden bij A en 5 passen achterwaarts, staat er op mijn protocol dat het voor de hulp uit is. Ik weet zeker dat ik de hulpen gaf, alleen hoefde ik niet aan mijn teugels te trekken en mijn benen in de liezen te leggen. Puur op zit reed ik de oefening. Het feit dat ze geen hulp zien wil niet zeggen dat hij er niet is, en dat is volgens mij de kunst van dressuur rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:14

:j

dat is het hele idee toch, een ruiter die overduidelijk hulpen zit te geven is een vreselijk storende factor, dat is dan imo nog geen dressuurrijden....... ik weet hoe jij je achterwaarts rijdt idd, en de belangrijkste hulp is idd die zithulp, en als je paard die goed snapt, hoef je je kuit alleen nog maar even aan te leggen :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:19

Wat zijn we het met elkaar eens ;)
Bal ligt nu opgepompt in de kamer te acclimatiseren. Over 2 uurtjes mag er weer wat lucht bij. Dochterlief vindt het prachtig.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:21

Ik zit net te denken dat ik jou (Ankem) nog niet gefeliciteerd heb, dus bij deze *\o/* *\o/*
Wel erg leuk om weer wat te hebben om voor te zorgen en weer aan rijden toe te komen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:24

Thanks Japeloup. Inderdaad een heerlijk vooruitzicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:27

ankem schreef:
Wat zijn we het met elkaar eens ;)
Bal ligt nu opgepompt in de kamer te acclimatiseren. Over 2 uurtjes mag er weer wat lucht bij. Dochterlief vindt het prachtig.

Lekker hè?

Ga je wel foto's plaatsen van je nieuwe liefde? Ik ben erg benieuwd! :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 17:43

Ik heb toch andere ervaringen met wedstrijden. Ik ben in een proef niet aan het vechten, heb geen voorbeenzwaaier en kan hem 9 van de 10 keer op pinken rijden. En ik rijd meestal dikke winst, tenzij ik afgroet omdat paard te bang ergens van is. Krijg bijna altijd complimenten onderaan protocol, dat het een heerlijk ontspannen proef is, dat het er simpel uitziet en dat we een mooi team zijn.

Als ik afgroet, krijg ik wel eens te horen dat ik wel door mag rijden om hem erdoorheen te krijgen, maar dat doe ik niet. Want ik weet dat ik op zo'n moment niet doordring en hij alleen maar banger wordt.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 22:54

@Ankem van harte gefeliciteerd, wat een geweldige oplossing voor jou, voor de eigenaar en voor het paard. Heel veel plezier gewenst met haar.
Qua zadels: ik heb een PS Fridur Freizeit, een IJslanderzadel dus. Het lag meteen goed op Dúx en ik zat ook meteen fijn erop, een soort van klik dus :D Kan dat met zadels ?
Mooi filmpje van DW, prachtig paard ook en zo makkelijk alles.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 00:11

ha, ja ankem, top zo een deal! ben benieuwd naar je nieuwe aanwinst.
vanavond kwam sabm hier rijden met suuske, ze hebben daar geen licht in de baan en ik verbaasde me erover hoe braaf suus hier dan is , vreemde baan, lampen leuk om te zien hoor. bezig geweest met tempocontrole, op eigen benen blijven, horizontaal evenwicht en loslaten...makkelijk opgetikt en gezegd, maar doe t maar s met een paard dat er steeds onderuit ,van t achterbeen wegwil en te diep gaat

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:11

Rhys schreef:
Inderdaad heel mooi filmpje Yamcha, dat is nou een happy athlete!
Zo willen wij allemaal wel door de baan dansen...

inderdaad, knollentuin mazzelkont ;) ga je daar naar toe of komt hij bij jou ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:17

Japeloup schreef:
Dat kan ik me voorstellen, en heb het zelfde, maar op het zelfde moment denk ik dan ook dat vele juryleden niet kijken hoe wij dat doen en dus vaak geen eerlijk beeld van je trainingen

ik ben baklid bij ons op de rijvereniging en als klusje draai ik wel eens een kantinedienst of schrijf ik bij de jury, geloof me je wilt niet weten waar ze op letten, dit is mijleverweg van wat jullie waarderen zoals dat filmpje van net, ik hen een goed paard gekocht omdat ik ook weer wedstrijden wilde rijden, maar ik wil niet meer, ik geniet meer van een fijne training thuis of buiten
mywischmax, als je een knappe proef neerzet wordt dat natuurlijk ook gewaardeerd, maar afstamming en spectakel staat volgens mij vaak bovenaan, je kunt ook niet al die jury's over een kam scheren, maar ze houden elkaar ook in de gaten als er 2 proeven gereden worden, ze willen niet teveel afwijken van de beoordeling van de andere jury, dus doen ze denk ik ook sociaal wenselijk wat er van ze verwacht wordt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:29

Gelukkig zijn niet alle juryleden zo. Heb er tot nu toe 1 meegemaakt.
Zeker met een haflinger kun je nou eenmaal niet zo spectaculair zijn als een goedgebouwde KWPN'er.
Maar dat boeit me niet. Ben al genoeg boven de voorbeenzwaaiers geëindigd. Uiteraard alleen op een goeie dag, want op een slechte dag staan we (terecht) onderaan :Y)

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:31

Knollentuin heeft het al ff geschreven. Wat was les leuk *\o/* Maar wel HEEEEEEEEL moeilijk :o
Suuske maakt het me niet makkelijk en ik moet zo geconcentreerd bezig zijn dat ik soms dingen vergeet.
Ben ik los in mijn handen, maar dan niet in mijn polsen en armen :+ Kan niet alles tegelijk HAHA
Merkte wel heel erg dat als ik suus ook maar iets teveel geef ze meteen misbruik maakt ervan. en idd ze is zo snel van achterbeen af of gooit ff versnelling in tempo om eronderuit te komen. Lastig!

Maar knollentuin heeft me weer heel wat wijzer gemaakt. Maar nu moet ik het zonder haar doen :roll:
IK WIL IEDERE DAG LES VAN KNOLLENTUIN al denkt suus daar wss anders over

Suus is heel lief en kalm bij Knollentuin haar tuin. Zo braaf en makkelijk en ook kalm. Ze vind het er erg leuk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 10:33

Die ervaring heb ik echt totaal niet... Met geen enkel paard tot nu toe, ja heel soms bij 1 jury. Maar ik heb ook geen voorbeen zwaaier, nooit gehad ook, maar eindig toch heel vaak boven de spectacelvoorbeenzwaaiers. Heb ook nooit meegemaakt dat juryleden elkaar in de gaten houden, daar hebben ze helemaal geen tijd voor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:17

ik ga erheen garny, hij komt [probeert hij ]elke maand een weekend naar nederland en dan is hij op een locatie waar je dan heen kan.
mwm ,fijn dat jij de ervaring nog niet hebt ,lekker zo laten.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 11:57

knollentuin schreef:
ik ga erheen garny, hij komt [probeert hij ]elke maand een weekend naar nederland en dan is hij op een locatie waar je dan heen kan.
mwm ,fijn dat jij de ervaring nog niet hebt ,lekker zo laten.

knollentuin ik zou graag eens gaan kijken bij hem op zo'n dag/weekend, is dat mogelijk ?
ik had me opgegeven voor Thomas Ritter in november, maar dat ging helaas niet door, ben nog niet zo bekend met de klassiek ruiters verder, hoorde van hem wel positieve berichten, heb jij met hem ook ervaring ?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-11 13:09

nee ,geen ervaring, alleen verhalen. waar kom je vandaan garny? mag op pb hoor als je dat liever hebt. je kan altijd gaan kijken, waar ik les kost het ook niets weet niet of het op andere locaties ook zo is