Het ''Houding'' tips & trics topic.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 10:55

ik heb vooral qtilletjes meegelezen (en geleerd) maar ga nu toch een fototje posten :)
zeg maar wat jullie ervan vinden!

Afbeelding
-beugels mogen wel wat langer, maar had net gesprongen en ging nog even een stukje buitenrijden en ik was te lui om ze weer langer te maken :)
-benen ook ietje naar achter, met ander zadel s dat misschie ook al anders
- handen hoger houden, daar moet ik echt op letten!

Evelijn

Re: Het ''Houding'' tips & trics topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:05

@Hannepan: Handen hoger... waarom? Zie volgens mij wel behoorlijk wat spanning op je onderarm.
Vind je in een behoorlijke stoelzit zitten. Ook als je in springhouding bent zou je een loodrechte lijn moeten trekken van oor, schouder, heup en enkel.

Foto is gelukkig wel gewoon van de zijkant ipv de foto hiervoor.

@Leetje1996 Had je geen betere foto ipv een schuine, paard wat half omklapt in galop op het zweefmoment. Ja je voet steekt wel erg uit.. je hebt geen aanleuning.. maar wat moeten we hier nog verder zinnig over zeggen... met cap is veiliger?

Voor het verbeteren van je rijhouding heb ik weer een leuk youtube kanaal gevonden "succes in the saddle"
Hier met 10 warm-up oefeningen
http://www.youtube.com/watch?v=xYbOMXsvPdk&feature=colike

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:06

@ Hannepan Ik vind jou houding goed. Je hebt de handen niet te hoog, maar ook niet te laag. Je hebt een mooie knik in je elleboog. Je zit mooi recht. Ook je beenligging moet je niet veranderen. Alleen je beugels zouden wat langer mogen. Maar daar heb je al een verklaring voor gegeven.

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:08

ja er zit soms te veel spanning op mijn armen dat is waar!
Kan ik wel op letten, ik zet mijn handen/armen soms "vast" zegmaar aan haar schoft, ik moet ze losser laten en meer dragen vind ik van mezelf
en stoelzit, hoe kan ik dat oplossen?

Hannepan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:10

@FriesWytske
dankje :) dat is altijd leuk om te horen
maar het kan altijd wel beter, niet?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:11

Beugels langer kan soms helpen maar zou even de link bekijken van swartbeesie een paar pagina's terug. Daar zitten ook oefeningen tussen om stoelzit te verbeteren.
Het kan zijn dat het aan je korte beugels ligt maar het kan ook zijn dat je verkeerd op je zitbeentjes zit.

Handen vast zetten is natuurlijk niet goed maar veel hoger moeten je handen niet dan til je het hoofd omhoog.

xShanice

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-12 21:37

Alicia2u schreef:
@xShanice: Ga je toevallig net staan? Zo niet, dan mag je iets dieper zitten. De positie van je bekken en benen lijkt op de foto goed, dus daar hoef je niets aan te veranderen. Probeer dieper te zitten door zowel je knie als je heup meer te buigen (links en rechts om de beurt om de draf uit te zitten), me tbehoudt van die mooie lijn schouder-heup-hak.

In je nek-schouder regio zie ik wel meer spanning, net als in je onderarm. Je onderarmen moeten zoveel mogelijk 'slap' zijn. Je handen optillen met je biceps is niet goed. Aanleuning neem je met je schouderbladen en triceps. Je hoofd zakt een beetje naar voren en naar beneden, dit heeft veel invloed op je balans, want je hoofd weegt wel 5 kg! Probeer tijdens het rijden goed voor je uit te kijken en je nek lang te maken. Die doe je het beste door een onderkin te maken. Zo komen je oren ook op de lijn schouder/heup/hak.

Ik ga idd net staan op die foto, vergeten te vermelden maar ga zeker wat met de tips doen!

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:37

Afbeelding
Tips?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:07

Niet zo hangen.. en waarom zo gezicht afgeplakt.. want je hoofd is ook belangrijk voor je houding.
Het ziet er erg ongemakkelijk voor de pony uit.. veel druk/spanning..(al ziet de pony er uit alsof hij wel meer gezien heeft en niet onder de indruk is)

wonder007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:42

Gisteren weer wezen rijden, ik heb tegenwoordig ontzettend veel problemen met mijn cirkels. Heb precies geen kracht meer op mijn benen als ik hem om mijn been wil laten buigen en daardoor kijkt ie dikwijls naar buiten en trek ik mijn hak massaal op!

Iemand tips?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 23:24

Wonder: leg es wat handiger uit, want ik snao niet wat je bedoelt ;-)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:15

wat vinden jullie van mijn houdeing:
Afbeelding
Afbeelding
een paaqr dagen eerder.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-U473NEJ3-D.jpg

het is nog een vrij jong paard, en ik heb beperking dat ik geen kuidruk kan geven. en mijn handen niet goed recht op kan houden ( doe me best)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 16:16

verlies jij snel je beugel?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 17:36

@Gianti nee verlies niet snel mijn beugels.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:25

topic doorgelezen, omdat ik nu weer 2 keer op mijn paardje heb gereden. En heb gehoord dat ik in de draf heel erg voor over hang, waardoor mijn paardje steeds stopt/stapt. En ik kan hem dit natuurlijk niet kwalijk nemen, maar is wel vervelend. Nu heb ik het voor over zit/hang probleem al vanaf het begin dat ik paard rijd, dus ook op andere paarden. Nou vraag ik me af hoe kan ik de houding die ik dus al jaren lang heb, veranderen? Bedoel zijn er tips om recht op te blijven zitten in de draf, aangezien ik dit probleem alleen heb in de draf. En de stal eigenaar die heeft al gezegd, ga recht op zitten maar dan heb ik het gevoel alsof ik achter over val, iemand tips hoe ik recht op kan (blijven) zitten? Aangezien ik het al jaren lang verkeerd doe en dus hoor dat ik rechtop moet zitten, maar niet echt lukt???

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:29

@line18: ooh oké, vind je namelijk behoorlijk lang zitten en vroeg me af of je nog wel fatsoenlijk mee kan komen :) Vind je wel netjes zitten, lijkt wel je rug iets hol te duwen.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 19:31

Beauty26 schreef:
topic doorgelezen, omdat ik nu weer 2 keer op mijn paardje heb gereden. En heb gehoord dat ik in de draf heel erg voor over hang, waardoor mijn paardje steeds stopt/stapt. En ik kan hem dit natuurlijk niet kwalijk nemen, maar is wel vervelend. Nu heb ik het voor over zit/hang probleem al vanaf het begin dat ik paard rijd, dus ook op andere paarden. Nou vraag ik me af hoe kan ik de houding die ik dus al jaren lang heb, veranderen? Bedoel zijn er tips om recht op te blijven zitten in de draf, aangezien ik dit probleem alleen heb in de draf. En de stal eigenaar die heeft al gezegd, ga recht op zitten maar dan heb ik het gevoel alsof ik achter over val, iemand tips hoe ik recht op kan (blijven) zitten? Aangezien ik het al jaren lang verkeerd doe en dus hoor dat ik rechtop moet zitten, maar niet echt lukt???

Heb je een filmpje toevallig. Neem anders eens een keer een goeie zitles, heeft bij mij wondere gedaan, ik heb in 1 les gecorigeerd wat ik al een jaar fout deed. Want ik bleek op de verkeerde manier licht te rijden :)

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 20:39

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:41

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:41

hee Rosa, jij ook hier!! Je hebt een vrij onstabiele been, ik denk zelf dat dat komt omdat je misschien TE lang zit en daardoor niet veel druk op je beugels kan houden. Wat mij ook opvalt is dat je knie nml los komt van het zadel. Je hebt de neiging om je handen wat lager en breder te plaatsen :)

Dat is tenminste wat ik zie :o

love_shyboy: Wauw, je zit erg netjes!! je hebt wel de neiging om met open hand te rijden :)

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:46

Dat met open handen klopt, omdat ik met maar hele lichte druk rijd, en zo kan ik toch goed contact houden en op sommige momenten net iets meer 'doorkneden'. (: Mijn handen waren hiervoor een enorm probleem, piano handjes etc... (ter info, ik heb NOOIT les gehad voor mijn houding oid, dit is allemaal door zefl-training. (: )

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:48

Hee allemaal. Ik kom dit topic per toeval tegen.
Ik geef gericht les in houding/zit. Ben gericht op ieder spiertje in het lijf dat zich aanspant om die los te durven (en kunnen) leren laten.
Werk met mensen die (chronische) rugpijn hebben oa.
Lijkt me leuk om actief deel te gaan nemen aan dit topic, voor zover mijn agenda dit toe laat :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:48

Dat zal heel fijn zijn :D

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:53

Klinkt zeker erg fijn! Toevallig tips/commentaar op mijn houding? :o

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:15

Hmm. interessant topic. Mijn probleem is dat ik te afhangende schouders heb (en naar beneden kijk). Ik zak in, zo jammer. Maar is ook in dagelijsk leven zo mijn houding.
Misschien zijn daar al dingen voor langsgekomen, iemand nog oefeningen om daar aan te werken?