Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:29

Die galopsprongen vielen mij ook op als ze heel langzaam gaat, je wordt daar niet op afgestraft, hoe duidelijker je dat tempoverschil kunt laten zien hoe beter je punten. Ik vind het niet mooi.

Ze houdt haar "losse" hand voor zich omdat je dan rechter blijft zitten, als je je hand laat hangen zakt je schouder ook.
Oren hoeven niet perse op schofthoogte te zitten bij dit onderdeel.
Volgens mij is dat juist bij de pleasuretak maar daar heb ik helemaal geen verstand van.

Stappen wordt niet zo beoordeeld, je krijgt punten voor wissels, cirkels, speedcontrol, hesitate (poosje stilstaan)
spin, rollback, stops en achterwaarts geloof ik

Ik ga nu zelf weer even oefenen :P :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 14:32

@Justkid: Dankjewel, weer wat geleerd :j
(en je onderschrift is echt geweldig :') )

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:09

Justkid: aan de eerdere reacties te lezen heb je een filmpje geplaatst, en uit de *knip* maak ik op dat je hem later weer hebt weggehaald. Ik zou toch nog heel graag het filmpje even zien, als dat mag :)
Ik vind dit ook wel een heel interessant onderwerp, zo puur rijtechnisch dit.

Dat beeld, dat het er allemaal zo makkelijk en ongedwongen uitziet, waar je over schrijft, dat is imo ook waar we naar toe werken. Merk het met Veggy ook, ik doe eigenlijk best snel te veel. En ik wil ook toe naar minimale hulpen, maar merk ook dat mijn paard dat ook echt wil. Ik kwam er achter (de een na laatste keer) dat ik gewoon teveel deed nog weer met mijn handen, en echt niet dat ik trek, maar ik beweeg er teveel mee. Nu probeer ik te 'sluiten' en te begrenzen met buitenteugel, en binnenhand gewoon op contact, verder niks..... merrie kan het erg waarderen iig, merk ik, en ik leer ook weer van dit topic, ook (juist) van justkid met die western-dingen: zo weinig mogelijk doen, niet steeds been eraan, niet steeds contact willen houden....... mss moet ik wel een tijdje proberen met losse teugels te rijden, dat ik eerst alles kan op zit en been, en dan later naar die aanleuning toe werken........ is een gedachte waar ik nu mee zit te spelen.
Misschien eerst maar even zo doorgaan. Heb iig een blij paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:12

hhaha leuk zo vanelkaar leren, de oprichting die wij in de dressuur zoeken moet komen vanuit de ondergebrachte achterhand en als je dan een boog vanaf de lage broekspier over de bil,lendenen,rug ,schoft\schouder ',hals en nek tot achter de oren trekt moet die een gelijkmatige opwaartse lijn zijn. hoe meer een paard verzameld en gesloten kan lopen hoe meer de hals omhoog gebracht kan worden. daarbij rijst het paard in de schouders [is absoluut vereist voor een echte oprichting] maar daarvanuit kan je dus ook al richt het paard de schouders op [opgetild door ondergebrachte achterhand] kan je ook de hals lager ingesteld houden, en volgens mij is dat wat er in western gebeurd..kid? 8-) kijk, want dan kan ik ook kooibooien :D
ook een leuke http://www.ridingart.com\balance.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 15:26

Dat is idd wat ik ook denk, knollentuin.
Omdat je ook dat zitten bij westernpaarden echt zien, en een bolle rug, rug die losgemaakt wordt achter de schoft, alleen dan houden ze de hals laag. Westernpaarden zijn vaak ook hoger bij de achterhand dan bij de schoft, dus ik denk dat echt oprichten, zoals bij onze paarden, bij een westernpaard fysiek niet mogelijk is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 17:50

Ik stuur het linkje wel ff via pb

Ik denk dat westernpaarden een soort extreme oprichting kennen bij de slidingstop,
Meer zitten dan dat is denk ik niet mogelijk :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:05

knollentuin schreef:
hhaha leuk zo vanelkaar leren, de oprichting die wij in de dressuur zoeken moet komen vanuit de ondergebrachte achterhand en als je dan een boog vanaf de lage broekspier over de bil,lendenen,rug ,schoft\schouder ',hals en nek tot achter de oren trekt moet die een gelijkmatige opwaartse lijn zijn. hoe meer een paard verzameld en gesloten kan lopen hoe meer de hals omhoog gebracht kan worden. daarbij rijst het paard in de schouders [is absoluut vereist voor een echte oprichting] maar daarvanuit kan je dus ook al richt het paard de schouders op [opgetild door ondergebrachte achterhand] kan je ook de hals lager ingesteld houden, en volgens mij is dat wat er in western gebeurd..kid? 8-) kijk, want dan kan ik ook kooibooien :D
ook een leuke http://www.ridingart.com\balance.html

Ja ik ben ook erg met de oprichting van de schouders bezig anders kan ze ook niet spinnen
dan moet ze de schouders echt los en vrij kunnen bewegen, veel gewicht kan ze daar niet op hebben anders kan ze zijwaarts dravende beweging niet maken.
Ze moet dan echt op de achterhand steunen.
Het is eigenlijk een soort eindoefening om te kijken of het paard ehh hoe zeg je dat durchlassig is op alle fronten.
knollentuin weet vast de goede term wel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:25

Ik kan nu trouwens eindelijk na 3,5 jaar normaal rijden :+ Eerder moest ik heel voorzichtig in mijn hulpen zijn en waren de oefeningen meer gelukjes, dan net gereden oefeningen. Nu gaat hij eindelijk pikken dat ik alle hulpen geef en dan niks meer doe. Wel fijn, hij gaat zich eindelijk meer laten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 18:26

Super zeg MyWishMax!
Dan heb je echt heel wat bereikt :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 19:21

Wat goed MWM, het gevoel dat je samen met je paard aan het werk kunt is zo fijn.

Ik ben eerlijk gezegd nooit zo bezig met de halshouding, ik denk dat haar bouw het ook makkelijk maakt om het hoofd laag te houden.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-7UUIT7RN.jpg
http://www.mijnalbum.nl/Foto-F77XW8PO.jpg
zo staat ze het liefst

Als ze haar hoofd hoog houdt drukt ze haar rug weg en dat heb ik echt afgeleerd.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LUSANRDT.jpg
Hier had ik haar net een paar maanden en kun je ook duidelijk zien dat ze haar rug wegdrukt.

Het ging vandaag niet zo heel goed -O-
ik heb me toen maar erg geconcentreerd op mijn eigen zitten, ik kon nu wel beter SB draven, bij de travers had ze iets geks,
in plaats van weg te gaan voor mijn been krulde ze zich er juist tegen aan.
Travers de verkeerde kant op zeg maar.
Ik denk dat ik niet goed zat of zo :? ze werd wel goed nijdig toen ze echt weg voor mijn been moest daarna ging het wel goed.
Ze is trouwens wel heel erg aan het meedenken en gaat zelf alvast een oefening uitvoeren 8)7
Valt nog lang niet mee om gewoon een rechte lijn te rijden met een paard dat zich in alle bochten wringt;
kijkkijk wil je dit *\o/* nee, o zo dan? Gewoon rechtuit -O- boooooooring :O

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:19

Klinkt bekend justkid ;) Leuk zo'n soepel paard, tot ze zelf dingen gaan bedenken _O-

Wel apart? Merrie is het toch? Is ze niet hengstig? dan draaide mijn oude merries zich ook tegen been aan

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:49

je zegt t goed hoor just-kid, als je alles voor elkaar en bevestigd hebt krijg je een durchlassig paard.
dus eerst met takt en regelmaat,ontspanning ,nageeflijkheid en aanleuning ,impuls,rechtgericht zijn verzameling krijgen ,en dan>> durchlassig en schwung *\o/* *\o/*
heel simpel zo op twee regels opgeschreven :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 20:51

Was het maar zo simpel _O-

Hoewel, dan is de sport er ook af he?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:19

knollentuin schreef:
je zegt t goed hoor just-kid, als je alles voor elkaar en bevestigd hebt krijg je een durchlassig paard.
dus eerst met takt en regelmaat,ontspanning ,nageeflijkheid en aanleuning ,impuls,rechtgericht zijn verzameling krijgen ,en dan>> durchlassig en schwung *\o/* *\o/*

Ja dat rijtje zocht ik *\o/*

ik heb even in het theorieboek gezocht
Over de "moeilijkheid" van de spin;
paard kan op 5 plaatsen leunen
1 leunen in de nek
2 leunen in de hals
3 leunen in de schouders
4 leunen in de ribbenkast
5 leunen in de achterhand
Kid doet 4 en 5 de rest hebben we aardig opgelost.
maaaarrrr vandaag heb ik weer even geprobeerd en ze staat op het goede been *\o/*

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:30

Bedoelen ze met leunen in de ribbenkast dat ze tegen je been aanloopt ofzo?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 21:56

Het is meer dat ze zich stijf houdt, ze zwaait dan zeg maar uit met de achterhand.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:00

justkid schreef:
kijkkijk wil je dit *\o/* nee, o zo dan? Gewoon rechtuit -O- boooooooring :O

Geweldig omschreven... ik kan net zo'n paard hebben echter helaas is dat dan in een soort 'paniek' state of mind omdat ze het niet snapt en dan gewoon alles gaat aanbieden.
Of uit boosheid kan ze dingen aan gaan bieden die je niet vraagt:
- spaanse pas omdat madame niet stil wil staan.... zullen we, zullen we.... JE BEWOOG, kom we gaan, niet?
- piafferen als ze tijdens het draven onder me vandaan wil rennen terwijl ik juist bezig was haar wat ineen te schuiven
- zijwaarts in plaats van wijken
- achterwaarts als ze stil moet staan
etc...
Heerlijk zo'n sensibel paard
Tuurlijk ligt een (groot) deel aan duidelijk in de communicatie en ben ik er hard mee aan het werk, maar mon cheval heeft ook een wat vurig karakter, mensen die haar wat langer kennen kunnen hoe langer hoe verbaasder staan (het leek zo'n braaf paardje, nu is het een heks)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:05

Die van mij is aan de hand echt een goedsul, maar onder het rijden vreselijk heet en werkwillig. Soms te. Idd met dat halthouden: We gaan, we gaan! Oh niet? Nu dan? En nu? En nu? JAAAAA we gaan! :+ Rechtuit rijden, oh SB, travers? Nee? Ehm verruimen dan? Niet? Nou.....

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 22:58

justkid schreef:
knollentuin schreef:

Ja dat rijtje zocht ik *\o/*

ik heb even in het theorieboek gezocht
Over de "moeilijkheid" van de spin;
paard kan op 5 plaatsen leunen
1 leunen in de nek
2 leunen in de hals
3 leunen in de schouders
4 leunen in de ribbenkast
5 leunen in de achterhand
Kid doet 4 en 5 de rest hebben we aardig opgelost.
maaaarrrr vandaag heb ik weer even geprobeerd en ze staat op het goede been *\o/*

goed zo kid!
het rijtje is het rijtje van het scala der ausbildung,oftewel de 6 stappen op de trap van de basis africhting van een paard. elke tree die je neemt is een opstap naar de volgende [en zoals mij ooit eens mooi uitgelegd is ]je staat met twee voeten op die trap en houdt ook nog ns de leuningen vast,je bent dus om het eindresultaat te bereiken met meerdere tredes tegelijk bezig en als iets te hoog gegrepen blijkt even een treetje lager opzoeken

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:07

knollentuin volgens mij kun jij best kooibooien Afbeelding

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 23:34

ik begin het daadwerkelijk te geloven }:0 :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 07:37

Ik heb gister ook weer wat bijgeleerd. Als paardlief de kaak spant voor de loodlijn moet ik
mijn bovenlichaam langmaken zodat ze een tempowisseling maakt (heeeeel ietsjes langzamer)
verschil is bijna niet te voelen (zonder handhulp overigens, alleen bovenlichaam langmaken)
gevolgd door beenhulp en zakt ze "door" (naar de hand toe) dan weer voorwaarts gaan.
En krult ze ergens op dan dezelfde oefening/hulpen alleen dan een voorwaartser tempo.

Mag haar niet tegenhouden of terugrijden op de hand MAAR mag ook niet de handjes naar
voren steken als ik meer tempo wil := (heb ik een handje van (letterlijk)) Heb altijd veel te
strak in de hand gereden op mn vorige paard.. maar nu gooi ik haar dus op sommige stukken
te makkelijk los _O-

Ik begreep alleen niet waarom het werkte.. en dus ook gevraagd wat er nou zo belangrijk aan
zoiets simpels is.. instructrice zei "simpel, zo zet je haar op de achterhand. En pas als zij van
achteren naar voren de aanleuning opzoekt geeft ze op de juiste manier na. Als jij voorover,
achterover of als een zoutzak zit belemmer je haar in het moment dat zij het achterbeen moet
plaatsen, in de ruglijn ontspant en de buikspieren moet gebruiken. Je werkt haar dan namelijk tegen.

Vroeg haar wat nu dan precies mijn fout was.. en dat was dat ik soms teveel inkakte (schouders
en hoofd op standje zoutzak)

Paardje liep heerlijk! Zelfs in galop gebroken lijn 5 meter gereden in galop.. en gewijkt in draf en schouderbinnenwaarts,
schouderbinnenwaarts kwam ze mooi op de achterhand en bleef ze heel relaxed en ontspannen.
(voorheen werd ze rennerig en ging ze scheef kauwen)

Ze vond dat het doorzitten al veeeeeeel beter ging, dat ze veel fijner nageeflijk blijft en dat ik netter zat.
Heb haar gezegd dat ik eigenlijk alleen het doorzitten inzet pas als ze fijn nageeflijk aanvoelt en op het moment
dat ik voel dat ik mn liezen ga spannen ik weer even ga lichtrijden (als ik blijf doorzitten gaat [***] na een paar
passen dat ik denk "oei ik verkramp" opkrullen. :j ) Vond ze een goed idee, en dat als het goed gaat ik dat gewoon
lekker moet verlengen.

Werd er wel even op geattendeerd dat ik mijn halsstrekken niet correct rijd. Ik geef wat meer lijn,
zij trekt de rest dan uit mijn hand en doet haar hoofd omlaag maar omdat ik dan zo abrupt het contact
kwijt ben ga ik wiebelen in mijn zit waardoor ze niet naar de hand blijft zoeken. Als ze haar hoofd optilt
zet ik mijn handen veeeel te wijd. Ik plaats mezelf daarna wel weer en geef been zodat ze weer naar
de hand gaat zoeken maar ik breng mezelf teveel uit balans. Moet dus echt kleine stukjes gaan oefenen
waarbij ze continu naar de hand moet blijven zoeken en dus ook naar de hand moet blijven lopen zonder
dat ik haar tegen werk door het verkeerd gaan lichtrijden. (het stomme is dat als ik door ga zitten ik niet
meer beenhulpen geef maar ze dus wel naar de hand toe blijft gaan.. komt gewoon omdat ik met lichtrijden
mijn balans niet onder controle heb als [***] de teugels uit mijn handen trekt omdat ze denkt HA, teugel!

Het oppakken deed ik dan wel weer netjes. Ze vond het jammer dat ik in het L1 ga starten en niet lekker
vanaf het M1 begin. Heb gezegd dat ik Zya eerst de kans wil geven om de wedstrijdterreinen te verkennen
en dat ik gewoon eerst de basisbeginselen op mijn gemak wil "trainen" op verschillende terreinen en dat we
daarna wel moeilijkere oefeningen meepakken. Ontspannen door een vreemde bak heen en lekker rijden vind
ik belangrijker dan winst halen in een categorie waar we allebei nog niet helemaal klaar voor zijn :j Dat begreep
ze ook wel, maar ze vond het wel jammer.. als ik haar zo aan het lopen hield als in de les waren we echt wel
M-waardig. :=

Heeeeerlijke les!

Edit: wat aangevuld. En Knollentuin, super bedankt voor je tips! Ze gallopeerde afgelopen week veel lekkerder!
Mn been naar achteren leggen blijft lastig, maar probeer hier wel een middenweg in te vinden en ik merk dat
ik op die stukjes dat het wel lukt veel makkelijker door blijft lopen. Ook met het "meer compact" rijden gaat het
stukken al heel erg fijn! De instructrice gaf me al een complimentje dat ze al veel netter onder MIJ blijft lopen
en wat meer bij elkaar komt ipv dat ik continu met haar meerijd (boven het tempo) echt _/-\o_ dankjewel!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:22

weinig rijtechnisch maar....

Ik was gisteren wel erg opgelucht. Mijn paardje is voor het eerst rondom beslagen en door een voor mij nieuwe hoefsmid (die ik al vrij lang wilde maar altijd vol zat).
Ze liep al een paar dagen niet heel lekker linksvoor, kon het zeker niet kreupel noemen maar ook niet loupzuiver, omdat er wel verbetering inzat en ze momenteel toch niet bereden wordt maakte ik me niet veel zorgen. Maar gisteren nadat de ijzers eronder zaten liep ze gelijk stukken beter.
Ze stond sowieso al wel voor op ijzers maar niet rondom.

Paardje staat al anderhalve week stil en laat haar zeker nog een weekje stilstaan. Zoals ik verteld had is/was ze in trailertraining, het laden en lossen zelf ging na dag 1 al prima, echter het vaststaan op de trailer was een enorm probleem wat mijn merrie even doortrok naar alles... 'Ik wil in de trailer niet vaststaan, dus ik wil helemaal niet meer vaststaan' Geen angst (meer) maar puur boosheid.
In ieder geval is ze zo extreem geworden dat ze alles stuktrok, halsters, touwen en helaas ook zichzelf beschadigde.

Om die reden pak ik haar nog even niet op als ze weer terug is (komt vandaag of morgen weer thuis), haar hoofd moet eerst goed genezen zijn van de schaafwonden die ze zelf veroorzaakt heeft, gelukkig zijn ze al wel dicht. Madame heeft een enorm jeukerig hoofd op het moment :+
En ook omdat ze in haar koppie zoveel stress te verduren heeft gehad, wil ik het even rustig aandoen, langzaam weer oppakken en lekker naar buiten.
Wedstrijden stonden sowieso nog niet op het programma voor september dus een maandje lekker buitenrijden en 1 a 2 maal per week in de bak, trainen, kan prima

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 08:46

Tjonge Annemiek.. is het inmiddels wel gelukt dan? Of hebben ze haar opgegeven?
Ik ben enorm opgelucht met dit paard.. Gentleman was claustrofobisch, liep met
lichte tegenzin altijd de trailer in en was verschrikkelijk gespannen. Die stond zonder
tussenschot in een 2paards.. die stond tegen het schot aan te hangen (boog hem helemaal
krom) is eens met zijn ijzer eronder blijven hangen en is toen helemaal in paniek geslagen.
Mijn moeder is daarna eens bij hem in de trailer gaan staan en zag toen dat hij tijdens de
ritten helemaal door 4 benen in elkaar kroop en heel hevig stond te rillen. Ze was opgelucht
dat ze eruit was want de benen vlogen haar om de oren (schrapen en slaan)

Hij heeft nooit rustig in de trailer gestaan zonder te schrapen of te trappelen maar sinds
die dag was het altijd drama.. erin gaan ging prima.. maar 10 minuten later kwam hij er
zeiknat uit door uiting van stress.

Deze vind het wel spannend (veel mesten, uiteindelijk beetje diarree-achtig) maar staat
keurig stil en ondervind verder ook geen hinder van zware stress oid.

Dat het bij die van jou echt doorslaat naar boosheid zeg.. tjonge! Lijkt me geen slecht idee
om haar een weekje op het land te zetten (of 2) en dan via longeerwerk weer rustig op te pakken.

Maar nu ze rondom beslagen is loopt ze wel correct? Wel vreemd eigenlijk.. net of 1 van haar ijzers
toch ergens druk heeft gegeven.. (scheef bekapt oid denk ik dan) Fijn dat je nu de hoefsmid hebt
die je graag wou.

Verder tsja.. um.. sterkte..?

Om even terug ontopic te komen.. zijn er nog mensen die wat tips hebben om dit paard losser te
krijgen in zijn middenhand? Hij zet zich vast vanuit het kruis (we gaan volgende week zijn oude zadel
passen, heb het idee dat deze in de kussens en op de schoft en schouder knelt) komt slecht mee
voornamelijk met zijn rechterachterbeen (komt uit het bekken, paard is scheef.. is vaak behandeld maar
zal volgens osteo niet beter worden dan dit) hij neemt zijn rechterachterbeen soms sleperig mee als
je hem ook maar iets lengtebuiging vraagt op voltes etc. (gooit rechtsom ook zijn kont naar buiten)

filmpje
[RT-HAW] Wegens vakantie paard "in training" tips gevraagd!

Loopt normaal heel erg op de voorhand, maakt van voren grotere passen dan van achteren en stapt
daarbij van achteren niet in het spoor van de voorhoef. Loopt normaal ook veeel te diep en wil eigenlijk
liever niet op het achterbeen geplaatst worden. De "truucjes" die ik inzet zijn alleen maar om hem kleine
dingetjes een beetje te laten snappen.. eigenaresse is hier zelf mee aan het trutten maar frustreert zich
samen met haar (ruk en pluk) instructrice vaak dat hij zijn achterbeen laat staan in de keertwending en
dat hij zich star maakt in de travers.

Als ik hem een tijdje heb gereden is travers eigenlijk fijn en voelt de buiging linksom ook goed. Rechtsom
durf ik het niet zo goed te doen omdat hij zich vastzet in de middenhand. Zie geen nut om hem door die
oefening te jagen omdat hij veel te strak wordt, laatste wat ik wil is dat hij gaat staken en zich pijn doet
in zn spieren. Keertwendingen zijn groot maar dienen alleen om zijn kruisbanden voorzichtig wat op te rekken
en hem stiekem ietsjes op het achterbeen te zetten.

in appuyement naar links (doe ik alleen in stap) loopt hij naar mijn gevoel fijn, naar rechts vind hij het moeilijk
om de middenhand los te laten. Ik corrigeer hem lichtjes en vraag hem expres niet teveel gevolgd door een beloning.

Hij doet zo hard zn best.. ben van plan veel voltetjes en slangevoltes met hem te gaan rijden komende 3 weken
maar ben ook even op zoek naar DE tip om te voorkomen dat hij op de voorhand valt.. (van achteren naar voren rijden
dat begrijp ik.. maar punt is dat hij in de hand gaat hangen om maar geen druk op zijn achterkant te hoeven aannemen)
Wil hem niet tegenhouden in de hand.. en zoals ik hem nu rijd plaatst hij het achterbeen wel al beter maar loopt hij natuurlijk
veel te rennerig om de bovenlijn los te kunnen laten..

Hij is heel anders dan mijn eigen paardje, maar wil hem wel een beetje proberen te verbeteren komende tijd (ik verwacht
geen wonderen) Ik wil niet dat het een Salinero wordt, maar wil wel dat voor hem even het kwartje valt dat ontspannen
het rijden voor hem veel fijner maakt en minder (spier)pijn oplevert.. en dat hij toch wat meer zn buikspieren gaat gebruiken.

Dus als jullie iets weten.. graag!
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 08-07-11 09:15, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 09:03

ijzers kunnen veel doen hoor,heel veel. en als je een smid hebt die de voeten op maat van t ijzer maakt ook heel veel fout. klinkt of je nu een smid hebt die goed naar je paards voeten en beenstand heeft gekeken,als het ijzer het paard helpt beter af te rollen zal je idd goed verschil merken.