ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 11:47

Thnx Olga :D ...dat maakt mij weer wat rustiger!
Haha heb nu alleen een probleem met hem uit het land halen, ze staan er pas sinds vrijdag hoor, maar mij flientje moet mee want anders hou ik hem niet en dan 2 hekken door niet echt handig. Moet wel eerlijk zeggen dat het gisteren al iets beter ging. Tja ze zullen er toch aan moeten wennen. Gewoon een paar keer en hoop dat het dan over is! Op stal is hij gelukkig rustig!

Nou ik dacht precies hetzelfde. Zo fijn om alles te lezen hier. En je haalt vaak toch voor jezelf eruit wat prettig is en goed past!

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:07

Ik zou toch wel het oren probleem oplossen anders blijft dat zijn hele leven zo. Ik heb het namelijk ook gehad bij mijn eigen merrie.

Wat ik zou doen is eigenlijk veel aaien op de manenkam, hals en hoofd. Vanuit daar telkens richting de oren (heel rustig) merk je dat hij het niet fijn vindt ga je gelijk met je hand terug naar de plek die hij wel fijn vond (nek of hoofd) en dan telkens weer opnieuw proberen. Het duurt even (ongeveer 2 weken moet je er wel voor uit trekken) maar als je dat gewoon iedere keer doet voor of na het poetsen ongeveer 10 min, wanneer je weer een stapje dichter bij zijn oren bent belonen door te stoppen (er zit dus eigenlijk geen tijd aan vast want als je na 2/3 min al prositief resultaat hebt kun je het beste stoppen) daarom is het belangrijk kleine positieve signalen te herkennen zodat je niet doorgaat want dat kan irritatie veroorzaken en zo bereik je in die sessie niet snel goed resultaat. Niet gelijk te veel willen, eerder te rustig. Als je eenmaal zijn oren aan kan raken gelijk stoppen en de dag erna weer het zelfde proberen en eventueel om het oor heel veel aaien en daarna stoppen etc etc.

Ik heb net weer even gereden op mijn meid. Was een tijd geleden want ben veel te druk met mijn andere paarden maar ze pakte het prima op. We hebben niet veel op de grond gedaan van te voren en dat werkte tegen toen ik er eenmaal opzat. Achterin de bak was eng dus even afgestapt en net zolang daar wat dingen gedaan totdat ze ontspande en lekker ging kauwen. Weer op dezelfde plek opgestapt als waar ik afgestapt was en verder gereden. Toen was het probleem over.
Ook afgewend en haltgehouden, ze deed het echt super.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:08

ju1982 schreef:
Ik heb namelijk nog niet met dubbele longe gelongeerd omdat ik wil dat hij op mijn stem terug komt en niet op teugeldruk. Maar aan de andere kant denk ik hoe als ik volgende week voor de 1e keer opstap en hij is nog niet gewent aan teugeldruk?!

Ik laat mijn paard aan de dubbele longe ook op mijn stem terugkomen en niet op teugeldruk. De longeerlijnen gebruik ik alleen om aan de juiste stelling en buiging te werken en om te sturen bij het van hand veranderen. Het longeren onder de man (passieve ruiter) gaan we straks doen aan de enkele longe, dus dan is het belangrijk dat hij terugkomt op stemhulp.

Ben het met olga88 eens: er zijn meerdere manieren en het is vooral van belang dat jij datgene kiest a) waar jij je goed bij voelt en b) wat logisch aansluit bij datgene wat je paard al kent en snapt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:11

Aan de dubbele longe is het de bedoeling je paard te leren wat aanleuning, stelling en buiging is even snel gezegd. Een paard leert van achter naar voor te lopen en leert zo dus zijn lichaam te gebruiken. Alle hulpen halt, stap, draf en galop geef je met je stem als je op de grond werkt. Je werkt dus in principe hetzelfde op de grond als in het zadel alleen mis je samenspel van alle hulpen omdat je geen zithulpen hebt. Daar heb je de stem voor, het zweepje en de dubbele longe.
Je geeft dus de hulp voor langzamer te gaan dat gaat met je stem, hand (halve ophouding) en zweepje om de impuls niet te verliezen.

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:29

@xmarliez: dat vat het uiteindelijke doel van de dubbele longe goed samen!
Het aanleren van het werk aan de dubbel bouw ik wel "gelaagd" op, dus in het begin vind ik het vooral van belang dat mijn paard de basis van het sturen begrijpt, aanleuning zoekt en vertrouwen houdt. Impulsverlies in de overgangen dat komt i.m.o. pas wat later. Op "topdagen" nemen we die aspecten al wel spelenderwijs wat mee en dan natuurlijk heel uitgebreid belonen als het goed gaat.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:39

Thnx Marliez mbt zijn oren oefenen. Ik heb dit weleens gedaan maar wordt nu weer even op gewezen dat ik het eigenlijk te weinig doe! Ik ga er gelijk weer mee aan de slag!

ik blijf het moeilijk vinden of ik wel of niet al met de dubbele longe moet beginnen, danwel dubbel dan wel (wat eerder vermeld is) achter de oren langs naar de andere kant...Ik weet dat het wel goed is voor de aanleuning, stelling etc maar toch. Het gaat nu erg goed maar weet natuurlijk niet hoe hij reageert als ik na het hangen er eenmaal echt opstap. Blijft moeilijk he jonge paardjes...maar toch wil ik het ergens wel proberen met dubbele longe!

xmarliez

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:42

Ik kan je maar een advies geven en dat is om het werken aan de dubbele longe te leren van iemand die er ervaring mee heeft. Longeren wordt vaak onderschat en is eigenlijk net zo moeilijk als correct rijden daarom kun je het beste vooral de eerste paar keren er iemand bij hebben die weet hoe en wat en er bij blijft totdat je zelf een beetje de kneepjes kent.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 12:52

Ik heb het bij mij vorige paardje ook gedaan dus ik weet hoe en moet en wat de bedoeling is. Het is puur dat ik het wel lastig vindt omdat ik mijn ruin pas 2 maanden heb en ik niet te snel wil gaan voor hem. Daarnaast wil ik dan ook, als ik met dubbele longe begin, beginnen met de andere kant achter zijn zadel te leggen ( de lijn) en zo langzaam steeds meer naar achteren. Hij kent natuurlijk ook niet dat er wat achter zijn been hangt. Dekens kent hij bijvoorbeeld ook niet, vandaar dat ik nog twijfel of ik het al moet doen of nog even moet wachten...

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:14

ju1982 schreef:
Daarnaast wil ik dan ook, als ik met dubbele longe begin, beginnen met de andere kant achter zijn zadel te leggen ( de lijn) en zo langzaam steeds meer naar achteren. Hij kent natuurlijk ook niet dat er wat achter zijn been hangt.

Ik heb de oefening "Follow the lead" (Emiel Voest volgens mij?) gedaan om die lijn achterlangs te introduceren.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:20

Inderdaad, follow the feel/lead. Je klikt een touw aan het halster en legt het touw over de rug en zet zo druk op het touw -> reactie paard gaat in eerste instantie tegen de druk in en daarna mee in de druk en volgt dus de druk. Daardoor draait je paard een rondje naar jou toe. Zo leg je hem ook achter de billen en laat je, je paard het gevoel volgen. Beide kanten evenveel oefenen en voila, paardje vindt het vaak prima.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:37

Ik ga dat een googlen...want dat klinkt wel goed :j

benweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:40

Mijn paard vond vooral de beloning aan het einde van het rondje erg interessant!
Na de tweede keer moest je hem al vasthouden als je het touw achterlangs wilde leggen, want hij begon dan al heel enthousiast uit zichzelf het rondje te draaien.
Het is bij ons daardoor meer een wachtoefening geworden :D
Dat touw achterlangs boeide hem niet.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:43

haha ja liefde gaat door de maag ;)

Kan je proberen het iets meer uit te leggen hoe dit te doen? ik heb er namelijk geen beeld bij...Als je het niet heel erg vindt hoor :o

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 13:53

Wil je dat ik een filmpje voor je maak? Die kan ik nu al maken als je wilt.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 15:53

Dat zou echt GEWELDIG zijn!!! *\o/*

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:27

Ja, dat is een leuke en belangrijke oefening! Goeie tip om die eerst eens te doen om zo aan iets ' achterlangs' te laten wennen. storm kan daarin nog wel vertrouwen opbouwen, die zet het op een rennen als hij iets achter zich voelt.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:57

Had m gemaakt maar kan hem niet meer vinden op mijn camera :? morgen krijg je hem echt van me!

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:08

Olga88 schreef:
Heb je ook al eens gedacht aan longeren met dubbele longeerlijnen? Zo kan je de druk verhogen en verminderen wanneer nodig, en zo zet je er ook heel makkelijk een stuur en een rem op..

Ik ben zelf geen ster in longeren met dubbele longe :P... Maar ik vraag me af: leer je sturen en remmen dan puur op teugeldruk? Vind je dit een voordeel?

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:49

Nee, niet alleen op teugeldruk. Het is meer een combinatie van je stem en teugeldruk (en ook ander grondwerk, doe bijv ook wel eens gewoon alleen een halster longeren). Ik vind 't wel een voordeel want je kunt je paard zo goed voorbereiden op wanneer hij onder het zadel komt. Je traint hem om in de juiste houding te lopen en dus ook de juiste spieren te gebruiken waardoor ie je ook weer makkelijker kan dragen wanneer je er op stapt.
Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf ook niet zo ervaren mee ben hoor! Ik vind het tot nu toe wel een nuttig en logisch "hulpmiddel".

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 18:59

Lijkt me ook wel de moeite om longeren met dubbele longe van iemand te leren :) met name om het spiergebruik te stimuleren.
Aanleuning laat ik mijn paardje nu nog zelf zoeken, ze leert lekker op eigen benen lopen en word vanzelf door ontspanning waarschijnlijk nageeflijk!
Ik stuur zo veel mogelijk op zit, ook halthouden en terugnemen in een langzamere gang gaat puur op zit, geen teugeltjes voor nodig, gaat zo goed dus daar ben ik echt trots op :D
Vandaar mijn vraag aan Olga over het sturen aan de dubbele longe ;)

Nog een vraagje gelijk voor de rest:
Hoe gaat het halthouden bij jullie? Moeite mee gehad, nog niet mee bezig? Zit of teugeldruk?

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 19:14

Halthouden aan de dubbele longe gaat met stemhulpen en een hele ophouding. In het zadel gaat halthouden met zithulp, beenhulp en een hele ophouding maar vanaf de grond heb je niets anders als stem, zweep en teugels.
Je kunt het beste je paard aan de enkele longe de commando's leren (incl halt) en vanuit daar pas aan de dubbele longe of bijzet gaan werken.
Sturen hoef je inprincipe niet want voor de handigheid kun je beter een stukje afzetten, zo is het voor het paard rustiger omdat hij maar een kant op kan en heb jij weer minder om handen.

Halthouden gaat prima bij mij, uitademen, zwaar zitten, bovenbenen aanleggen en kuiten voor de impuls te behouden en een hele ophouding op het touwhalster. Ging vanaf dag een eigenlijk al prima.

ju1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 20:01

Dan wacht ik een dagje dat kan best hoor (of 2, 3) Marliez :P ...ben allang blij dat je het wilt doen!

Halthouden kan ik nog niet over meepraten. Althans met longeren heb ik dat nog niet geoefend, wel dat hij naar mij toe moet komen en halthouden en dan pas de andere kant op. En longeren met halster gaat super goed. Vind het zel wel handig omdat ik zelf weleens te lui ben om het hoofdstel in te doen :o . Balkje met longeren vindt hij ook geweldig, de 1e wat lastig hij begreep het niet helemaal maar de 3e keer (afgelopen maandag) was totaal geen probleem. Hij loopt er netjes overheen in zowel stap, draf en galop..

En nog een keer wil ik melden dat ik erg blij ben met dit topic :D ...Zo fijn dat mensen tips geven en geen gegooi met wat je niet goed doet. Fijn om te horen dat er ook mensen zijn die zeggen; kijk wat bij jou en je paard past :)

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:18

*\o/* Vandaag voor het eerst met zadel en hoofdstel op Puk 'gereden' Stappen aan de longeerlijn dus.

Het op en afstappen is opeens niet meer eng ? In het begin kraakte het zadel wat, dus dat was een beetje spannend, maar zijn in totaal 3 keer op en afgestapt en toen was het al niet meer eng. =:)

Ik had vorige week dus best een discussie met haar tijdens longeren, maar goed afgesloten, dat ze het snapte, en ik weet niet, maar meestal is ze niet zo naar mij gericht en soms laat ze zich niet eens door mij vangen, maar vandaag niet bij me weg te slaan. haha. Volgens mij kan ze het wel waarderen als je heel duidelijk tegen haar bent.

Snoepjes erbij, werkt echt super, op het goede moment geven, kwartje valt, en Puk doet wat je zegt, ideaal paard hoor haha.

+:)+ Ze weet nu, been eraan leggen, dan moet ik vooruit. Blij met onze aankoop, twee maanden geleden zo goed als groen uit het land geplukt <3
Afbeelding
Hier Pukje

leonie1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:41

Hey, ik wil me hier ook melden, wil deze zomer ook gaan beginnen met mijn paard.
Vandaag voor het eerst een zadel erop gelegd.

Afbeelding

Voorlopig ga ik hier alleen nog even mee aan de gang. Volgens mij is op de foto het zadel een beetje verschoven. Hij vond het toch echt nodig om even te proberen of het niet mogelijk was dat ding van zijn rug af te gooien en ik had hem nog niet helemaal aangesingeld :P . Daarna was hij wel weer rustig en hebben we nog even snel een foto gemaakt voordat we het zadel erweer vanaf hebben gehaald.

Zie hier trouwens in dit topic echt mooie filmpjes voorbij komen van mensen die met hun paard al een stuk verder zijn als wij.

Hoop dat jullie het goed vinden als ik ook aan dit topic deelneem :o

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 21:45

wat een leuk topic! Ik heb al het een en ander meegelezen maar ik vind het wel zo netjes om dan ook even een berichtje te plaatsen.

Ik heb een jonge tinkerruin die volgende maand drie jaar wordt, ook hij mag er langzaam aan aan geloven om wat meer te leren dan gras eten en af en toe een wandeling :)

Ik vind het interessant om te lezen hoe jullie het inrijden aanpakken, ik denk dat ik voornamelijk zal meelezen maar wie weet spring ik soms wel eens in!