Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marcel aan Schoentje schreef:Je begint dit leuk te vinden, he? Ik ook! Ik heb het gevoel dat we hier de springsport goed doen, en ruiters/amazones dingen aan dragen waardoor ze plezier in het springen krijgen.
Jolienn schreef:Dus dan kan ik aannemen dat ze enigszins ergens een beetje talent heeft?Toen ik begon met lessen bij hem, gaf hij me les om me les te geven, hij heeft gezegd dat het een leuk paardje zou zijn om eens een B parcoursje mee te springen, maar dat er meer ook niet in zou zitten. Maar de afgelopen lessen is hij steeds weer verbaasd over hoe ze vooruit gaat en ook mooi rond gaat springen, zelf kijkt, de achterhand uitslaat en dat soort dingen. Toen ik hem vertelde dat ik twijfelde over mijn L debuut was zijn reactie: Waarom niet, jullie kunnen het makkelijk. Dus wie weet is er nog hoop. SGW talent heeft ze zeker, ze is nergens bang voor en dit jaar gaan we de M in, en hoop te kunnen blijven combineren met mijn studie.
Heb je verder nog tips om haar nog alerter te krijgen zodat ze ook tijdens trainingen 100 % op mij gefocussed is. In het parcours gaat dit vaak wel goed maar bij het inrijden en de trainingen kan ze ontzettend druk zijn en gewoon echt 'schijt' aan mij hebben. (Bit pakken en gaan rennen) Moet haar van mn instructeur (als de hoogte dit toelaat natuurlijk, bij een oxer van 1.20 vind ik t zelf onverantwoord) ik haar laten rennen en het laten uitzoeken wat ze doet op de sprong (zichzelf redden, zij moet springen niet ik) Ik heb toch graag wel wat meer controle.. Dit is vooral aan het begin, hoe langer je bezig bent hoe minder ze gaat rennen en hoe beter ze technisch gaat springen.
PeterH schreef:Hallo Marcel,
Ik ben nieuw op dit forum, maar vroeg me af of je ook les geeft?
(ik ben bereid goed te betalen..)
Groeten,
Peter Holtermans
P.s. Over die vraag waarom er vaak zo diep gereden wordt. Lijkt mij om de simpele reden dat het paard zijn rug dan meer gebruikt.
schoentje schreef:Ja is best leuk!
Tot nu toe blijft iedereen ook vriendelijk. Commentaar en discussie mag en is ook goed!
Simmie schreef:Voor jou is een "sprongetje" van 1.10 misschien een sprongetje, maar voor veel mensen is dit toch een serieuze hoogte waar een goede afstand rijden wel essentieel is. Persoonlijk vind ik het geen hoogte waarop je kunt spelen en oefenen. Ja, als je zelf heel veel ervaring hebt en al minimaal M-Z (hebt) springt (gesprongen).
Showtime_ schreef:Ik heb ook een vraag, best handig topic dit! Hoop niet dat hij al gesteld is.. Maar op welke leeftijd zou je beginnen met springen?
Beetje balkjes lopen kan lijkt mij vanaf dat ze zadelmak zijn maar wanneer zou je echt een sprongetje gaan bouwen? Naar mijn idee vanaf een jaar of 4..(Ik heb een 3 jarig paard die ik in de toekomst allround in de sport uit wil brengen) Bvd!
Lindas2 schreef:Ik vind het een erg interessant topic en wat super van Marcel dat hij hier gevraagde vragen wilt beantwoorden.
Ik ga het meelezen!
schoentje schreef:Ik heb daar verschillende keren met m'n bek open naar zitten kijken, wat hij voor elkaar krijgt!
Niet altijd even vriendelijk, maar wel noodzakelijk en effectief!
MarcelDufour schreef:Klinkt mij als een beetje gevaarlijk advies wat die instructeur geeft. Maar dat is wat ik denk. Vandaar ook dat jouw gevoel je zegt dat dit op 1.20 toch ook wel een beetje link is. En dat is ook zo. Heel vaak is je gevoel een hele goede raadgever. Luister daar maar vaak naar! Jouw probleem is eigenlijk geen probleem. Omdat je in de ring de controle hebt die je wenst, zou ik me helemaal niet druk maken om hoe ze is daar buiten. Neem dat maar met een lach op de koop toe.
Tijdens de training hoeven mijn paarden persoonlijk nooit zo attent en alert te zijn. ik wieg ze eigenlijk altijd een beetje in slaap door alles heel rustig en op het gemak te doen. Omdat ik in de jaren ondervonden heb dat de paarden juist als ze in die staat zijn, het meeste leren. Een nerveus of hoog alert paard, registreert over het algemeen minder van de dingen die gebeuren.
terorita schreef:erg leuk topic dit!
een pony die graag en fijn springt, alleen na de sprong, de kop acuut naar beneden gooit, de ruiter word voor over getrokken en de pony zet het op rennen.ruitertje is een tenger poppetje kan wel goed rijden
hoe los je dit probleem op?
mmouse schreef:Wat een super topic! Echt chapeau voor Marcel![]()
Ik ben een beginnende springruiter en heb om de week les van een goede instructeur, die ik dan ook overstelp met vragenVragen zal ik in dit topic dan waarschijnlijk ook niet zo snel stellen, maar ik vind het wel heel leuk om mee te lezen met de vragen en antwoorden
En hou me zeker aanbevolen als er later dit jaar clinics komen; hoe meer visies, hoe meer je kunt leren