[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:35

schoentje ...vroeger maakte Gust altijd onze paarden zadelmak ( of toch de aparte gevallen :D ) op de witte vallei ..maar dat is ondertussen wel 8 jaar geleden ofzo ..leeft hij nog ?

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:38

Marcel aan Schoentje schreef:
Je begint dit leuk te vinden, he? Ik ook! Ik heb het gevoel dat we hier de springsport goed doen, en ruiters/amazones dingen aan dragen waardoor ze plezier in het springen krijgen.

Ja is best leuk!
Tot nu toe blijft iedereen ook vriendelijk. Commentaar en discussie mag en is ook goed!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:38

Jolienn schreef:
Dus dan kan ik aannemen dat ze enigszins ergens een beetje talent heeft? :P Toen ik begon met lessen bij hem, gaf hij me les om me les te geven, hij heeft gezegd dat het een leuk paardje zou zijn om eens een B parcoursje mee te springen, maar dat er meer ook niet in zou zitten. Maar de afgelopen lessen is hij steeds weer verbaasd over hoe ze vooruit gaat en ook mooi rond gaat springen, zelf kijkt, de achterhand uitslaat en dat soort dingen. Toen ik hem vertelde dat ik twijfelde over mijn L debuut was zijn reactie: Waarom niet, jullie kunnen het makkelijk. Dus wie weet is er nog hoop. SGW talent heeft ze zeker, ze is nergens bang voor en dit jaar gaan we de M in, en hoop te kunnen blijven combineren met mijn studie.

Heb je verder nog tips om haar nog alerter te krijgen zodat ze ook tijdens trainingen 100 % op mij gefocussed is. In het parcours gaat dit vaak wel goed maar bij het inrijden en de trainingen kan ze ontzettend druk zijn en gewoon echt 'schijt' aan mij hebben. (Bit pakken en gaan rennen) Moet haar van mn instructeur (als de hoogte dit toelaat natuurlijk, bij een oxer van 1.20 vind ik t zelf onverantwoord) ik haar laten rennen en het laten uitzoeken wat ze doet op de sprong (zichzelf redden, zij moet springen niet ik) Ik heb toch graag wel wat meer controle.. Dit is vooral aan het begin, hoe langer je bezig bent hoe minder ze gaat rennen en hoe beter ze technisch gaat springen.

Klinkt mij als een beetje gevaarlijk advies wat die instructeur geeft. Maar dat is wat ik denk. Vandaar ook dat jouw gevoel je zegt dat dit op 1.20 toch ook wel een beetje link is. En dat is ook zo. Heel vaak is je gevoel een hele goede raadgever. Luister daar maar vaak naar! Jouw probleem is eigenlijk geen probleem. Omdat je in de ring de controle hebt die je wenst, zou ik me helemaal niet druk maken om hoe ze is daar buiten. Neem dat maar met een lach op de koop toe.
Tijdens de training hoeven mijn paarden persoonlijk nooit zo attent en alert te zijn. ik wieg ze eigenlijk altijd een beetje in slaap door alles heel rustig en op het gemak te doen. Omdat ik in de jaren ondervonden heb dat de paarden juist als ze in die staat zijn, het meeste leren. Een nerveus of hoog alert paard, registreert over het algemeen minder van de dingen die gebeuren.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:39

besita schreef:
schoentje ...vroeger maakte Gust altijd onze paarden zadelmak ( of toch de aparte gevallen :D ) op de witte vallei ..maar dat is ondertussen wel 8 jaar geleden ofzo ..leeft hij nog ?

Gust? heet ie klein zieverink van achter? weet niet hoe die man van voren heet?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:43

PeterH schreef:
Hallo Marcel,

Ik ben nieuw op dit forum, maar vroeg me af of je ook les geeft?

(ik ben bereid goed te betalen..)

Groeten,

Peter Holtermans

P.s. Over die vraag waarom er vaak zo diep gereden wordt. Lijkt mij om de simpele reden dat het paard zijn rug dan meer gebruikt.

Ja, ik geef zelfs veel les. Zelfs zo veel dat ik echt geen gaatje meer over heb om nog nieuwe klanten aan te nemen. Maar dat gaat tegen de zomer veranderen, daar ik dan minder les in het buitenland ga geven, omdat dat pas echt tijdrovend is.
Tezijnertijd laat ik weten hier op bokt hoe ik dat ga aanpakken. Ik heb daar al wat over gefilosofeerd, en zie het als een soort 'Marcel On Tour', dus op vijf plekken (Noord, West, Oost, Zuid en Centrum) ergens een dag per week een hal te huren en daar dan les te gaan geven. Ben er nog niet helemaal uit, maar dat vind ik het leukst om te doen. En voor degenen die me kennen, weten ze dat ik iets leuk moet vinden, want als ik het niet leuk vind, dan maakt het niets uit hoeveel ze betalen, ik doe het niet.

Om een paard door de rug te rijden, is het echt niet nodig om zo diep te rijden als nu gangbaar is. Een kilotje minder kan ook, zonder verschil te merken.
Laatst bijgewerkt door Springert op 12-02-10 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:44

ja die :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:45

schoentje schreef:
Ja is best leuk!
Tot nu toe blijft iedereen ook vriendelijk. Commentaar en discussie mag en is ook goed!

Ja, dat vind ik ook. Hier zitten allerhande mensen, en ik ben al best weer wat dingen tegengekomen die me op zn minst weer laten nadenken over de materie. Want ik ben nog steeds zo verslaafd aan het springen, dat ik, bewust of onbewust, nog steeds het grootste deel van de dag er over nadenk, en dingen verzin om zaken te verbeteren.

Sim

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:46

Hoe denk je dan over mijn mening die ik geef in het bericht een paar posts terug?

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:47

Simmie schreef:
Voor jou is een "sprongetje" van 1.10 misschien een sprongetje, maar voor veel mensen is dit toch een serieuze hoogte waar een goede afstand rijden wel essentieel is. Persoonlijk vind ik het geen hoogte waarop je kunt spelen en oefenen. Ja, als je zelf heel veel ervaring hebt en al minimaal M-Z (hebt) springt (gesprongen).

Zoals je misschien gelezen hebt in diverse van mijn antwoorden, heb ik het ook vaak over sprongetjes van 50, 80 cm.

Lindas2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:47

Ik vind het een erg interessant topic en wat super van Marcel dat hij hier gevraagde vragen wilt beantwoorden.
Ik ga het meelezen!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:48

besita schreef:

Daar is niks veranderd. Hij maakt nog steeds paarden zadelmak op geheel eigen wijze :D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:50

Showtime_ schreef:
Ik heb ook een vraag, best handig topic dit! Hoop niet dat hij al gesteld is.. Maar op welke leeftijd zou je beginnen met springen?
Beetje balkjes lopen kan lijkt mij vanaf dat ze zadelmak zijn maar wanneer zou je echt een sprongetje gaan bouwen? Naar mijn idee vanaf een jaar of 4..(Ik heb een 3 jarig paard die ik in de toekomst allround in de sport uit wil brengen) Bvd!

Ja, zo denk ik er ook over. vanaf een jaar of 4 rustig aan beginnen. Eerst zorgen dat ze bijvoorbeeld ontspannen over een rij balkjes kunnen draven. Ook daar begin je met een balkje, als dit goed gaat, doe je er twe, drie vier. Als je gelijk begint met een hele rij, is de kans groot dat ze te druk gaan worden en er over rennen. Daar heb je niks aan. Als je paard tegen de tijd dat hij 5 is, goed een parcourtje van 1.00 mtr a 1.10 mtr springt, dan lig je perfect op schema.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:51

schoentje schreef:
besita schreef:

Daar is niks veranderd. Hij maakt nog steeds paarden zadelmak op geheel eigen wijze :D

zal ondertussen al een nieuwe pop zijn *D

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:52

Lindas2 schreef:
Ik vind het een erg interessant topic en wat super van Marcel dat hij hier gevraagde vragen wilt beantwoorden.
Ik ga het meelezen!

Vergeet Schoentje niet, want ik ken haar en heb in haar advies net zoveel vertrouwen als in het mijne. Het is zelfs goed, want hoewel we in grote lijnen hetzelfde denken, zijn er af en toe details waar we over kunnen verschillen. En dat is goed, want wat voor de een werkt, hoeft niet perse voor de ander te werken.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:53

schoentje schreef:
besita schreef:

hahahaha....ja zo is het. Onevenaarbaar!!!!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:57

Ik heb daar verschillende keren met m'n bek open naar zitten kijken, wat hij voor elkaar krijgt!
Niet altijd even vriendelijk, maar wel noodzakelijk en effectief!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:00

schoentje schreef:
Ik heb daar verschillende keren met m'n bek open naar zitten kijken, wat hij voor elkaar krijgt!
Niet altijd even vriendelijk, maar wel noodzakelijk en effectief!

Ja...ik zelf zou het niet eens durven zo. Liever geef ik ze wat Valium en dan heb ik geen kip meer aan ze. Wat ik tegen die manier van zadelmak maken heb is dat je toch een paard met het rijden op zn rug kennis laten maken op een zeer stressvolle manier. Daar blijft altijd een beetje van in hun geheugen zitten. Maar dat is wat ik denk.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:02

MarcelDufour schreef:
Klinkt mij als een beetje gevaarlijk advies wat die instructeur geeft. Maar dat is wat ik denk. Vandaar ook dat jouw gevoel je zegt dat dit op 1.20 toch ook wel een beetje link is. En dat is ook zo. Heel vaak is je gevoel een hele goede raadgever. Luister daar maar vaak naar! Jouw probleem is eigenlijk geen probleem. Omdat je in de ring de controle hebt die je wenst, zou ik me helemaal niet druk maken om hoe ze is daar buiten. Neem dat maar met een lach op de koop toe.
Tijdens de training hoeven mijn paarden persoonlijk nooit zo attent en alert te zijn. ik wieg ze eigenlijk altijd een beetje in slaap door alles heel rustig en op het gemak te doen. Omdat ik in de jaren ondervonden heb dat de paarden juist als ze in die staat zijn, het meeste leren. Een nerveus of hoog alert paard, registreert over het algemeen minder van de dingen die gebeuren.

Dat advies geeft ie ook niet op die hoogte hoor. Maar meer in een lijntje inuitjes of een dubbeltje met inspringen. Zo van ga er niet aan zitten rukken en plukken tot ze op het tempo loopt wat jij wil, laat los van voren (niet los natuurlijk, maar alleen licht contact) en laat het haar zelf uitzoeken, ze moet zelf haar benen optillen daar moet jij haar niet bij helpen, 600 kilo krijg je toch niet omhoog. En als ze er 2/3 keer doorheen geweest is komt ze er achter dat het toch handiger is niet zo te rennen. Maar ik heb de neiging zelf teveel het tempo te willen regelen waardoor je juist verkeerde afstanden krijgt. Hij zegt dit om te zorgen dat ik van haar afblijf en niet ga zitten prutsen aan de afstanden ed. Maar ik snap dat als je het zo leest het gevaarlijk vindt klinken, en zonder het achterliggende verhaal en de uitvoering ervan is het van achter een computerscherm natuurlijk moeilijk in te schatten. Maar als het gevaarlijke situaties op zou leveren was is allang weggeweest! :)

terorita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:03

erg leuk topic dit!
een pony die graag en fijn springt, alleen na de sprong, de kop acuut naar beneden gooit, de ruiter word voor over getrokken en de pony zet het op rennen.ruitertje is een tenger poppetje kan wel goed rijden
hoe los je dit probleem op?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:04

Soms ben ik gewoon sneller dan het geluid.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:08

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om vooral niet op dit soort berichten te reageren of ze te quoten :)

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:08

Marcel;
Het is mij duidelijk de dubbelsprong van 1 of 2 galopsprongen, oxer oxer zal je niet in de lagere klassen tegenkomen. 8-)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:18

terorita schreef:
erg leuk topic dit!
een pony die graag en fijn springt, alleen na de sprong, de kop acuut naar beneden gooit, de ruiter word voor over getrokken en de pony zet het op rennen.ruitertje is een tenger poppetje kan wel goed rijden
hoe los je dit probleem op?

Dat is heel moeilijk voor zo'n tenger poppetje zoals je zegt. Dat doet zo'n pony omdat die heeft gemerkt dat ie er mee weg komt. Misschien is een oplossing om af een toe een andere ruiter er mee te laten springen die wel genoeg te zeggen heeft om dit niet te laten gebeuren.

mmouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:29

Wat een super topic! Echt chapeau voor Marcel _/-\o_

Ik ben een beginnende springruiter en heb om de week les van een goede instructeur, die ik dan ook overstelp met vragen ;) Vragen zal ik in dit topic dan waarschijnlijk ook niet zo snel stellen, maar ik vind het wel heel leuk om mee te lezen met de vragen en antwoorden :) En hou me zeker aanbevolen als er later dit jaar clinics komen; hoe meer visies, hoe meer je kunt leren :))

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:43

mmouse schreef:
Wat een super topic! Echt chapeau voor Marcel _/-\o_

Ik ben een beginnende springruiter en heb om de week les van een goede instructeur, die ik dan ook overstelp met vragen ;) Vragen zal ik in dit topic dan waarschijnlijk ook niet zo snel stellen, maar ik vind het wel heel leuk om mee te lezen met de vragen en antwoorden :) En hou me zeker aanbevolen als er later dit jaar clinics komen; hoe meer visies, hoe meer je kunt leren :))

leuk om te lezen, en bedankt.
Ik ben op mijn beurt ook blij dat er hier ook anderen zijn die advies geven. Zoals je zegt, hoe meer visies, hoe meer je kunt filteren wat voor een specifieke situatie de juiste oplossing of advis is.

Ik ga nu even wat les geven, ben over een uurtje of 2 weer terug.