een deken gaat daar weinig verandering in brengen vrees ik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KiWiKo schreef:met rillerig wordt in deze contest zenuwachtig bedoeld![]()
![]()
maikeltje schreef:Verder ambieert het gros van de ruiters het zadelmak maken en beleren van een paard niet.
Zammie schreef:maikeltje... Ik denk dat de meesten (ik in ieder geval ) geen prof ben. Heb wel een hele tijd op verschillende stallen gewerkt en daar ook jonge paarden beleerd, maar ben absoluut geen prof. Heb het wel een tijdlang "erbij" gedaan en vond dit ook heel leuk om te doen. Ben niet opgeleid of zo, heb alles zelf geleerd met soms een goede hulp aan mijn zijde. Daarom weet ik nu dus dat het zo belangrijk is om in ieder geval inderdaad iemand erbij te hebben die weet wat te doen... Ik heb dus wel al menig paard onder mijn reet gehad die dus verkeerd ingereden was en echt, dat is geen pretje. Ik maak nog liever 10 paarden zadelmak als dat ik nog 1 keer weer op zo'n verpest paard zou moeten stappen. Nu beleer ik geen paarden meer, heb dit jaar mijn laatste paard ingereden (mijn eigengefokte 4 jarige ruin) en dit was voor mij zeer bijzonder en nog steeds, om een paard te zien groeien in zijn gangen en zijn lichaam en met zeer veel plezier voor me te werken... Ik zeg dus niet dat een prof de enigste manier is, want hier in de omgeving zit dus zo'n prof die ook al een paar paarden heeft verknalt. Maar dat is weer een ander verhaal. Nee, ik moedig echt iedereen aan die wil leren om juist ook het beleren te gaan doen, want het is heel mooi om te doen, maar iemand die niet goed kan rijden, niet snel genoeg is en weet wat te doen, kan echt ernstige ongelukken krijgen, om dus maar (weer) te zwijgen over het paard wat hierdoor verpest kan worden... Ik ben ook als kind overal opgezet en heb op deze manier de handigheid mogen krijgen om paarden te kunnen beleren. Maar helaas leert de meerderheid tegenwoordig rijden op een manege en sorry voor de manegeruiters onder ons... Dat is echt andere koek...
KiWiKo schreef:met rillerig wordt in deze contest zenuwachtig bedoeld![]()
![]()
suleilitha schreef:Gewoon doen, Maikeltje. Gaan ze niet stuk van!!