Projectje.........

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Projectje.........

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:27

met rillerig wordt in deze contest zenuwachtig bedoeld Lachen Lachen

een deken gaat daar weinig verandering in brengen vrees ik Lachen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:28

KiWiKo schreef:

het is te proberen.... Knipoog

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:38

Huilen van het lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:46

maikeltje schreef:
Verder ambieert het gros van de ruiters het zadelmak maken en beleren van een paard niet.

Ik kom ze hier op bokt anders bij bosjes tegen...Lips are sealed

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 20:48

Bosjes??? Ik zie oerwouden!!! Of ik zie dubbel, kan ook natuurlijk.
TS, sorry dat ik zo off-topic ga!!! Haha! Haha! Haha!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:09

Zammie schreef:
maikeltje... Ik denk dat de meesten (ik in ieder geval ) geen prof ben. Heb wel een hele tijd op verschillende stallen gewerkt en daar ook jonge paarden beleerd, maar ben absoluut geen prof. Heb het wel een tijdlang "erbij" gedaan en vond dit ook heel leuk om te doen. Ben niet opgeleid of zo, heb alles zelf geleerd met soms een goede hulp aan mijn zijde. Daarom weet ik nu dus dat het zo belangrijk is om in ieder geval inderdaad iemand erbij te hebben die weet wat te doen... Ik heb dus wel al menig paard onder mijn reet gehad die dus verkeerd ingereden was en echt, dat is geen pretje. Ik maak nog liever 10 paarden zadelmak als dat ik nog 1 keer weer op zo'n verpest paard zou moeten stappen. Nu beleer ik geen paarden meer, heb dit jaar mijn laatste paard ingereden (mijn eigengefokte 4 jarige ruin) en dit was voor mij zeer bijzonder en nog steeds, om een paard te zien groeien in zijn gangen en zijn lichaam en met zeer veel plezier voor me te werken... Ik zeg dus niet dat een prof de enigste manier is, want hier in de omgeving zit dus zo'n prof die ook al een paar paarden heeft verknalt. Maar dat is weer een ander verhaal. Nee, ik moedig echt iedereen aan die wil leren om juist ook het beleren te gaan doen, want het is heel mooi om te doen, maar iemand die niet goed kan rijden, niet snel genoeg is en weet wat te doen, kan echt ernstige ongelukken krijgen, om dus maar (weer) te zwijgen over het paard wat hierdoor verpest kan worden... Ik ben ook als kind overal opgezet en heb op deze manier de handigheid mogen krijgen om paarden te kunnen beleren. Maar helaas leert de meerderheid tegenwoordig rijden op een manege en sorry voor de manegeruiters onder ons... Dat is echt andere koek...

Dat heb je mooi verwoord Zammie.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:10

KiWiKo schreef:

ROFL ROFL Dat bedoel ik ook niet Haha!
*gaat weer terug lezen, net avondeten op*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:12

Wat bedoel je dan wel Maikeltje???
***ziet de humor er wel van in*** Haha! Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:12

ennuh............ wat bedoel je dan wel??????????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:14

Haha, als we zo doorgaan zitten we straks in de huiskamer Haha!

Om even op rillerigheid terug te komen, ik kan zelf niet veel met koele kikkers. Raar maar waar. De kijkerige exemplaren hebben toch vaak net dat beetje extra om te kunnen vlammen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:20

ik ga ladida rijden als ik makkelijke paarden onder de bibs heb Lachen Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:24

Ben bijgelezen dus zal het effe uitleggen.

Ik ben nu met mijn jonge merrie bezig om haar te beleren. Maar het zadel bleef ontzettend eng bij haar. Als ze het zadel op haar rug had (past goed Knipoog ) kneep ze bij elke beweging de billen samen. Ook een ontzettend rillerig dier. Veel en vaak aan de longe genomen met zadel maar erg veel verbetering zat er niet in. Het was OF heel hard proberen onder het zadel uit te rennen OF stil staan en bibberen Ach gut Tot het wat kouder ging worden en ik haar een deken op ging leggen. De eerste dag met deken op heeft ze niet gegeten en is ze op een plek buiten blijven staan. Ze durfde niet te lopen, alleen maar met de billen te knijpen wat ook weer eng was want dan bewoog de deken een beetje. Toch de deken op gelaten en de volgende dag ging het een stuk beter. Aangezien het opleggen en afhalen van de deken ook ontzettend eng was heb ik dat twee dagen daarna geoefend. Deken op-af-op-af. Na een paar keer had ze in de gaten dat die deken toch echt niet beet en wat denk je? Het zadel was opeens ook een stuk minder bedreigend. Heeft in totaal drie maanden geduurd maar nu rijd ik op haar rond. Ze zal altijd een beetje rits blijven en je moet iedere keer weer opletten want ook voor balansfoutjes is ze erg gevoelig, maar die deken heeft bij haar de ommekeer betekend. Ze is nu zoveel makkelijker in de omgang en begint er echt lol in te krijgen. Als ze me nu met zadel aan ziet komen begint ze vrolijk naar me te roepen want zadel betekent dat ze mee mag. (ik rij het liefst buiten met m'n jonge paard)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:26

Dat heb ik ook, ik presteer het ook om van een oud doodbraaf paard af te vallen.
Ben recent nog van een goed doorgereden 12 jaar oude Connemara gekiept tijdens een buitenrit met mijn lieftallige nichtjes.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:26

hihihi lief. Dit dekenverhaal is zo standaard dat ik er niet eens bij stilstond je dit kon bedoelen Lachen alles krijgt een deken op als ze naar huis komen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:30

Oke Maikeltje, bedankt voor je bijdrage!!!
Jouw paard was dus bang voor "iets" op de rug en je hebt haar met een deken daar aan gewend, wat naturals desensibiliseren noemen.
Bij "mijn" merrie is dat niet het geval, dekens geeft ze niks om en gaf ze ook niks om. Maar voor ze bij mij kwam had ze een zeer slecht zittend zadel, ik weet wel zeker dat het bij haar daar van komt. Ze moet nu gewoon door krijgen dat een zadel ook fijn kan zijn, lekker naar buiten, en met de "baas" werken. Dat kost tijd! Dit paard heeft nare ervaringen met het oude zadel, dat is het.
Desalniettemin snap ik heeel heel goed wat je bedoelde!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:30

Ze kwam in augustus bij ons en was al zo ondersteboven van de verhuizing (4 jaar lang bij de fokker in de wei gestaan en nooit iets mee gedaan) dat ik haar niet meteen een deken op wilde gooien. Maar bij een evt volgende gaat dat zeker wel gebeuren Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:31

Bij mij gaat de deken er ook al op ver voordat het paard en zadel opkrijgt... Maak ze pas zadelmak als ze minimaal 4 zijn en vaak doe ik de winter ervoor dus een deken op en inderdaad scheelt dit...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:32

ik begin ook gewoon met dekens Haha! Haha! en bij de lastige gaat er nog een dekensingel om ook Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:33

Gewoon doen, Maikeltje. Gaan ze niet stuk van!!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:33

maikeltje, je hebt haar duidelijk gemaakt dat ze dingen op haar rug ook kan vertrouwen Lachen

@suleilitha: is ze ook rillerig als je opzadelt? Of puur het opstappen.
sommige mensen kunnen paarden toch verkl*ten met hanarchement...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:38

@Dorien, ze is rillerig met zadelen, aansingelen en opstappen. Het gaat steeds beter maar ze is er nog niet. Ze is nu wel zover dat ik haar gewoon opzadel in de box en dan staat ze los en bij het opstappen hoeft ze niet meer te worden vastgehouden. Ze wil nog wel wegvliegen, dus daarom zet ik haar bij voorkeur in een hoek van de bak en dan nog moet ik echt bliksemsnel erop....

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:41

suleilitha schreef:
Gewoon doen, Maikeltje. Gaan ze niet stuk van!!

Nee dat klopt, maar heb er nooit bij stil gestaan. Gaandeweg leert men, zo zie je maar Knipoog
Mijn andere paarden had ik vanaf 2,5 jaar en vanaf veulen, die hadden dus ook allang een deken op gehad voordat het zadel in zicht kwam. Deze merrie is 4 jaar en had nog nooit een deken van dichtbij gezien terwijl die andere paarden vanaf 2.5 al ruim een jaar in handen waren voordat ik serieus iets met ze ging doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:43

Weet je, je kunt ookk té voorzichtig zijn... en dat is geen aanval hoor. Maar ik heb ook wel eens zoiets van: en nu niet aanstellen, stil staan, ik maak je nog niet dood!!!!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:44

nog niet Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 21:45

TE voorzichtig is nooit goed Haha! Haha! soms moet je dingen gewoon DOEN Haha!