[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:00

Geachte lezer en Superwoman in het bijzonder,
Om de een of andere reden zijn 'quotes' en mijn commentaar daarop, in elkaar overgelopen. Uit de voorgaande teksten kunt U afleiden wat door Superwoman geschreven is en wat mijn reaktie daarop is. Het is een beetje puzzelen, maar mijn pogingen het te herstellen maakten het slechts erger.

superwoman schreef:
Citaat:
SLECHTE INSTRUCTIE IS MINSTENS EVEN NADELIG VOOR HET PAARD ALS GEEN INSTRUCTIE.

Deze stelling is idd waar! Echter om dan maar te kiezen voor geen instructie vind ik wel erg makkelijk.
Van slechte instructie leer je hoe het niet moet - is ook belangrijk. Wanneer je logisch blijft nadenken én je goed blijft opletten op wat er om je heen gebeurd (andere lessen -clinics-boeken) én ook goed blijft kijken naar je paard desnoods doormiddel van het opnemen van je les - kom je er snel achter dat je instructeur slecht is.
Daarbij zit er tussen slechte instructie en goede instructie nog veel gradaties-ook van middelmatige instructie kunnen vele nog genoeg leren om zo hun fouten niet steeds te maken... Niet aan het been en strenge handen zijn immers veel gemaakte fouten én zijn door de gemiddelde instructeurs wel regelmatig aangehaald worden.

Mijn antwoord:
Fijn dat we het daar over eens zijn. Maar U wilt mij toch niet vertellen dat U willens en wetens les gaat nemen bij eeen instructeur/trice die in uw ogen niet deugd. En juist die schifting maakt de spoeling al dunner. Dan lees ik momenteel in de topic 'Boekenwijsheid' verhalen die mijn mening over de problemen van het vinden van goede les bevestigen.
U hebt ongetwijfeld gelijk dat er gradaties zijn in de kwaliteit van instructeurs, dat neemt niet weg dat ik iemand kan verplichten bij een instructeur te gaan lessen die niet naar haar/zijn smaak is, op het gevaar af beschuldigd te worden van oneerlijk gedrag tegenover haar/zijn paard. Hoe verhoudt zich dat trouwens tegenover bijvoorbeeld ruiter in andere takken van 'paardensport'; Daar wordt vaak zeer afwijkend gereden: zijn dat ook oneerlijke mensen.

Citaat:
doet U aan materieeel snobbismedoor eigenlijk anderen paardrijden te onzeggen door ze van "oneerlijk"-heid te beschuldigen, als zij niet in staat of bereid zijn, zoveel voor les uit te geven als U.
Haha, die is goed!
Sorry maar een paard onderhoudhouden houdt toch niet op bij "voldoende" voer geven?
Iemand die het basisonderhoudt niet kan betalen moet gewoon geen paard kopen. Paard kan er niks aan doen dat jij geen geld of mogelijkheden ziet (!) om voor die zorg op te draaien?
Naar mijn mening wordt er te makkelijk gezegd dat "er geen mogelijk is tot" - er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. [/quote][/quote]

Mijn antwoord:
Bent U nu de maat aller dingen? Bent U degene die gaat bepalen wanneer iemand voldoende doet voor zijn of haar paard. Dat is erg gevaarlijk. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die véél méér doen (en geld kunnen uitgeven) voor hun paard dan U. En onder die mensen zullen wederom ook misrade figuren zitten, die van mening zijn dat hetgeen zij doen (of uitgeven) het minimum is en dus dat mensen die dat niet doen (om welke reden dan ook) ONEERLIJK ZIJN TEN OPZICHTEN VAN HUN PAARD.
Daarboven, zoals ik al eerder heb gesteld, zie ik veel ruiters die wel les krijgen, hun paard mishandelen. Daar tegenover ken ik een niet gering aantal ruiters die zonder les, hun rijdier weznlijk beter behandelen: DUS DE DOOR U AANGEHAALDE NOODZAKELIJKHEID OM HET 'KRIJGEN VAN INSTRUCTIE', TE KOPPELEN AAN GOEDE PAARDENHOUDERIJ, KAN ONMOGELIJK AANGETOOND WORDEN.

[quote]
Momenteel zit ik ook zonder instructie :P áls ik al op 1 van mijn paarden ga zitten, rij ik slechts wat rondjes nageeflijk door de bak- dus ook een behoorlijke stap terug. Als ik weer de kracht hervind om met regelmaat te kunnen rijden (minstens 3 x per week), zal ik weer een instructeur gaan opzoeken.

Mijn antwoord:
U weet dat ik respect heb voor uw lichamelijke problemen, mij ontgaat de relevantie van uw opmerking, aangezien uw situatie geheel buiten de groep valt van personen waarover wij het hebben. Ik zou nooit van mijn leven uw een verwijt kunnen of willen maken met betrekking tot de mate waarmee uw kunt werken met uw paarden; U weet heel goed dat ik zelf kamp met lichamelijk klachten en daardoor niet altijd kan zoals ik wil. Hier rest mij alleen U sterkte en beterschap te wensen.
Dat neemt niet weg dat ik wel de degens met U kruis over dit onderwerp. Bij mij heeft de langdurige ziekte (de verschijnselen traden in voor mijn zesde levensjaar) er zeker voor gezorgd, samen met het groeien der jaren, dat ik meer begrip heb gekregen voor de diverse beweegredenen voor het handelen van mensen.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

bernouu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 16:12

Ik denk dat het per paard verschillend is om hem naar beneden te kunnen krijgen!
En dat les nemen toch het beste is.
Dan kan een ervaren ruiter jou en je paard zien rijden.
En die kan dan,
aan de hand van wat ze gezien heeft.
Tips geven!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:41

ik heb er ook moeite mee :o
zit steeds met die teugels in de knoop en krijg dat gevoel ook nog niet .
terwijl mijn paard wel makkelijk naar beneden te rijden is .
vind het gewoon erg moeilijk .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:18

Kadankovitch schreef:
Mijn antwoord:
Fijn dat we het daar over eens zijn. Maar U wilt mij toch niet vertellen dat U willens en wetens les gaat nemen bij eeen instructeur/trice die in uw ogen niet deugd. En juist die schifting maakt de spoeling al dunner. Dan lees ik momenteel in de topic 'Boekenwijsheid' verhalen die mijn mening over de problemen van het vinden van goede les bevestigen.
U hebt ongetwijfeld gelijk dat er gradaties zijn in de kwaliteit van instructeurs, dat neemt niet weg dat ik iemand kan verplichten bij een instructeur te gaan lessen die niet naar haar/zijn smaak is, op het gevaar af beschuldigd te worden van oneerlijk gedrag tegenover haar/zijn paard. Hoe verhoudt zich dat trouwens tegenover bijvoorbeeld ruiter in andere takken van 'paardensport'; Daar wordt vaak zeer afwijkend gereden: zijn dat ook oneerlijke mensen.

Waarom zou je gaan lessen bij iemand waarbij je geen goed gevoel hebt? Dan ga je toch weer verder op zoek naar instructie? De paardenwereld is relatief klein (ons kent ons), maar er zijn legio mensen rijden en die les geven. Ik heb ook wel bij mensen gelest die nooit les hadden gegeven, maar waarvan ik de rijstijl goed vond. Die hebben mij ook goed kunnen helpen.

Oneerlijk vind ik het wanneer je niet optimaal bezig bent om jezelf te verbeteren. Wanneer je van een manier bent overtuigd en daar dus goede reden voor hebt gevonden en tevens om je heen en naar je paard blijft kijken ben je imo eerlijker bezig dan wanneer je zonder hulp en controle maar "een gooi doet naar een dressuurtraining."

Citaat:
Bent U degene die gaat bepalen wanneer iemand voldoende doet voor zijn of haar paard.

Tuurlijk ben ik dat niet, maar ik mag wel een mening hebben, net als U.

Citaat:
Hier rest mij alleen U sterkte en beterschap te wensen

Dank U en voor U hetzelfde gewenst natuurlijk.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:26

[quote="Kaatje"]t waren tenslotte manegepaarden die jaren in de krul op de voorhand getrokken waren .
[quote]

Dat maakt het idd een heel stuk moeilijker!
Paarden zijn door al die herhalinging goed geworden in "onder het werk uitkomen", waardoor leren rijden nog moeilijker is.
Zeker ook nog dat veel manegepaarden lichamelijk nog wel eens wat pijntjes hebben en dan niet graag meewerken. Ik vind het top dat ook jij zoveel heb geleerd door het kijken naar anderen en paarden in het algemeen. Dit is een goede leerschool die geen geld kost alleen maar tijd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 21:42

Chernique schreef:
Hallo Kadankovitch,

Vanmiddag heb ik dus met een elastiek gereden.
De aanleuning was nog niet perfect, maar het was tenminste geen sterren kijken meer :)
Hij liep nog niet super netjes, maar dat komt ook omdat hij daar nog aan moet wennen (en het elastiek zat erg los)

Maar, ik ben al blij met dit stapje die we gemaakt hebben! :D

Hoi,

Ik ben ook van mening dat een elastiek wanneer deze niet strak zit weinig schade kan aanrichten.
Echter ben ik niet van mening dat dit een hulpstuk is voor het paard dat deze moet leren om het hoofd anders te dragen, maar een hulpstuk is voor de ruiter. Belangrijk vind ik ook dat je er niet te lang gebruik van gaat maken, omdat je dan vaak als eerste het hangen weer in de hand gaat werken (of het paard wordt nog schever wat de ruiter niet gelijk door heeft etc etc) en tevens het nooit moet zorgen voor een verdoezeling van het probleem.

Ik wil je nog wel graag je attenderen op het feit dat je een paard VAN ACHTER naar voren moet rijden. Dus eerst het paard goed aan het been, zodat hij zijn achterbenen goed onder de massa (buik) zet. Hierdoor wordt zijn rug bol en zal hij vervolgens ook "zijn hoofd laten zakken".
Dus het "aan de teugel" is een resultaat.

Nu met een elastiek begin je aan de voorkant.
Je zal dus erg moeten oppassen dat het paard niet alleen het hoofd laat zakken, maar ook zijn lijf goed laat bewegen. Je wil toch immers dat hij de rug bol maakt ipv hol, zodat hij je beter kunt dragen en dat zit ook lekkerder.
Je zet je paard goed aan het been door stteds tempo-wisselingen te maken en door te schakelen in een gang. Hij hoeft niet weg te spuiten als jij je been aan legt, juist niet, maar je moet wel verschil voelen dat hij op je hulp reageerd.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

IRIIZ_XD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 14:48

wij hebben geleerd voorwaarts rijden en veel hoefslagfiguren rijden en selling en normaal komt je paard ontspannen en komt hij makkelijker aanteugel

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 17:29

superwoman schreef:
Chernique schreef:
Hallo Kadankovitch,

Vanmiddag heb ik dus met een elastiek gereden.
De aanleuning was nog niet perfect, maar het was tenminste geen sterren kijken meer :)
Hij liep nog niet super netjes, maar dat komt ook omdat hij daar nog aan moet wennen (en het elastiek zat erg los)

Maar, ik ben al blij met dit stapje die we gemaakt hebben! :D

Hoi,

Ik ben ook van mening dat een elastiek wanneer deze niet strak zit weinig schade kan aanrichten.
Echter ben ik niet van mening dat dit een hulpstuk is voor het paard dat deze moet leren om het hoofd anders te dragen, maar een hulpstuk is voor de ruiter. Belangrijk vind ik ook dat je er niet te lang gebruik van gaat maken, omdat je dan vaak als eerste het hangen weer in de hand gaat werken (of het paard wordt nog schever wat de ruiter niet gelijk door heeft etc etc) en tevens het nooit moet zorgen voor een verdoezeling van het probleem.

Ik wil je nog wel graag je attenderen op het feit dat je een paard VAN ACHTER naar voren moet rijden. Dus eerst het paard goed aan het been, zodat hij zijn achterbenen goed onder de massa (buik) zet. Hierdoor wordt zijn rug bol en zal hij vervolgens ook "zijn hoofd laten zakken".
Dus het "aan de teugel" is een resultaat.

Nu met een elastiek begin je aan de voorkant.
Je zal dus erg moeten oppassen dat het paard niet alleen het hoofd laat zakken, maar ook zijn lijf goed laat bewegen. Je wil toch immers dat hij de rug bol maakt ipv hol, zodat hij je beter kunt dragen en dat zit ook lekkerder.
Je zet je paard goed aan het been door stteds tempo-wisselingen te maken en door te schakelen in een gang. Hij hoeft niet weg te spuiten als jij je been aan legt, juist niet, maar je moet wel verschil voelen dat hij op je hulp reageerd.

Hopelijk heb je hier wat aan. Succes!

Aan dat stuk tekst heb ik zelf wat hoor superwoman :).

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:37

uote="Kadankovitch"]
@Teddy321,
Ik ben het niet die andere mensen van oneerlijkheid tegenover hun paard beschuldigd!

Die 'alwetendheid' die U met mij in verband brengt zijn uw woorden, niet de mijne. U mag het, wat mij betreft best beter weten, als U dat gelukkig maakt.
[/quote]
Hieruit blijkt maar weer dat je inderdaad de quotes door elkaar gooit, in mijn antwoorden spreek IK niet over oneerlijkheid.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 03:02

Geachte Teddy321,

Inderdaad had U het o.a. over beschuldigingen die hier niet thuis horen. Maar ik heb juist gesteld dat het beschuldigen van andere mensen van oneerlijkheid tegenover hun paard, niet gepast is. U pikt het woord "oneerlijkheid" eruit, terwijl ik doelde op Uw gebruik van het woord "beschuldingen".
En frist U mijn verheugen eens op; wanneer heb ik "weer" een keer "de quotes door elkaar" gegooit?

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 07:48

superwoman schreef:
Citaat:
doet U aan materieeel snobbismedoor eigenlijk anderen paardrijden te onzeggen door ze van "oneerlijk"-heid te beschuldigen, als zij niet in staat of bereid zijn, zoveel voor les uit te geven als U.
Haha, die is goed!
Sorry maar een paard onderhoudhouden houdt toch niet op bij "voldoende" voer geven?
Iemand die het basisonderhoudt niet kan betalen moet gewoon geen paard kopen. Paard kan er niks aan doen dat jij geen geld of mogelijkheden ziet (!) om voor die zorg op te draaien?
Naar mijn mening wordt er te makkelijk gezegd dat "er geen mogelijk is tot" - er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Momenteel zit ik ook zonder instructie :P áls ik al op 1 van mijn paarden ga zitten, rij ik slechts wat rondjes nageeflijk door de bak- dus ook een behoorlijke stap terug. Als ik weer de kracht hervind om met regelmaat te kunnen rijden (minstens 3 x per week), zal ik weer een instructeur gaan opzoeken.

Kan het niet anders dan hier mee eens zijn.
Ik heb nog altijd geen paard, juist om bovenstaande redenen, ik heb zo mijn eisen, en die gaan íets verder dan voer ;)

Zolang ik het geld nog niet heb om een paard te onderhouden zoals ik dat wil, komt er geen paard. Ik zou het idd oneerlijk vinden naar het paard toe om er dan tóch een aan te schaffen, wetende dat het dier niet optimaal gehouden zal worden.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 12:00

Geachte Yamcha,

Dit standpunt is op zich zelf lovenswaardig, echter gaat het mij persoonlijk te ver om daarom andere met een afwijkende mening te beschuldigen van oneerlijkheid tegenover hun paard. Mij is trouwens uit uw bericht niet duidelijk geworden of U ook die mening bent toegedaan. Dit laatste gaat mijns inziens 'n stap te ver, het getuigd van weinig tolerantie tegenover de medemens, temeer het nooit bewezen kan worden dat een ruiter zonder instructie perdefintie zijn/haar paard meer benadeeld dan de talrijke ruiters met instructie die wij dagelijks kunnen terwijl zij hun paard mishandelen. Pas als men (wetenschappelijk en/of jurisch) hard zou kunnen maken dat de paarden van instructieloze ruiters er erg slechter aan toe zijn, dan geïnstrueerde ruiters, zou men recht van spreken hebben. De kans daarop lijkt mij erg klein gezien het feit dat juist zoveel geklaagt wordt over nieuwe en afwijkende rijstijlen die overbracht worden, niet door de wind, maar juist door instructie.
Ik ben een groot voorstander van instructie, maar dan wel deugdelijk instructie. Ik blijf erbij : SLECHTE INSTRUCTIE IS EVEN NADELIG VOOR EEN PAARD ALS GEEN INSTRUCTIE. En zeker niet bij mensen die alhier trachten toch iets wijzer te worden.

Maar ik denk dat we deze weinig vruchten afwerpende discusie kunnen staken met de conclusie dat we het EENS zijn, dat we het met elkaar ONEENS zijn.

Met vriendelijke groet, Kadankovitch

Anoniem

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:45

Mijnheer Kadankovitch,
Laat ik het zo zeggen: Ik zou mijnzelf buitengewoon oneerlijk vinden als ik een paard onder suboptimale omstandigheden zou houden (daar hoort imo dan ook instructie bij), alleen maar om het hebben van een paard, ik zou dat erg egoïstisch vinden.

Wellicht dat ik in een ander deel van het land wel een paard zo zou kunnen houden als ik dat wil, met hetzelfde geld. Dat zou dan een heel ander verhaal worden, immers, het paard lijdt er niet onder.
Slechte instructie of geen instructie: doe mij dan maar geen instructie. Maar in mijn geval is het kiezen tussen 2 kwaden, en ik prefereer 1 heel goede les per 4 weken boven 4 slechte lessen in 4 weken.

Ik vind het moeilijk om over anderen een oordeel te hebben. Ik moet dan de situatie op zich kennen, zo in het algemeen oordelen is niet fair, je hebt goede en slechte ruiters, mensen met veel gevoel, die prima wegkomen met een les heel af en toe, en mensen die je haast dagelijks les moet geven.
Ik kende een dame, die werkelijk een paard had voor het hebben ervan, en die les nam waarvan ze wist dat het niet optimaal was, maar zíj was dan op de plek waar ze wilde zijn. Daar heb ik destijds wel een mening over gehad, en die heb ik ook kenbaar gemaakt. Maar nogmaals, dat is een situatie die ik persoonlijk kende.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:42

Yamcha schreef:
Ik moet dan de situatie op zich kennen, zo in het algemeen oordelen is niet fair, je hebt goede en slechte ruiters, mensen met veel gevoel, die prima wegkomen met een les heel af en toe, en mensen die je haast dagelijks les moet geven.

Hier ben ik het wel mee eens.
Sommige mensen, mar hebben meestal al een goede basis kunnen prima wegkomen met weinig les.
Bij het begin met aan de teugel rijden, zie je gewoon meestal dat dit gepaard gaat met heel veel fouten.
Zoals gezegd mág je fouten maken!
Maar imo maak je er met goede begeleiding veel minder en ook minder lang dezelfde fouten.

Geen les of slecht les, zijn imo ook een keuze uit 2 kwaden. Er zijn veel slechte instructeurs, maar er zijn er genoeg die redelijk en goed zijn en die je prima kunnen helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:08

Is ook zo, en er zijn genoeg manieren om geholpen te worden.

Het ligt vooral bij de ruiter zelf, die ook kritisch moet durven zijn, en vragen moet durven stellen :)

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:50

Citaat:
Er zijn veel slechte instructeurs, maar er zijn er genoeg die redelijk en goed zijn en die je prima kunnen helpen.

Wanneer heb je de kennis om te beoordelen dat een instructeur goed is? Als je tegen diverse problemen
aangelopen bent weet je dat je instructeur toch niet zo goed was, weer tijd, moeite en geld over de balk gesmeten.
De kreet zoek een goede instructeur is zo makkelijk, maar de praktijk wijst uit dat een goede vinden niet zo simpel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:17

Ik heb ook een probleempje met 'aan de teugel'.
Ik werk aan de lange teugel met mijn shetlanders, en met [***] heb ik het weer opgepakt na een lange tijd niets. Helaas is hij zo stijf als een hark :+ Dus begonnen met longeren, bijgezet maar had geen effect, meneer hield gewoon koppie stijf de lucht in... Na een tijdje pgegeven, en na een week begon het toch te kriebelen om het nog eens te proberen :+ Dus zodoende, en opeens doet meneer het gewoon prima... Hij loopt mooi laag en rond, ontspannen en achterhand er goed onder, in zowel stap draf als galop. Super dus! Na 2 maanden longeren (puntjes op de i) ben ik sinds 2 weken terug aan de lange teugel aan het werken met hem. De knoppen zitten er gelukkig nog op :D (stap, draf, SB, schouderbuitenwaarts, wijken...)
Hij geeft ook al uit zichzelf na.. Het probleem is alleen dat hij niet langer wil worden in de hals. Gisteren lukte het eventjes, maar dat duurde een halve hoefslag en hij liep weer bovenin... En ik wil hem nog niet in de 'wedstijdhouding' hebben, maar laag en rond om zijn rug wat sterker te maken zodat hij in de toekomst ook de verdere verzameling aan kan..... Heeft er iemand tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:56

Kaatje schreef:
Citaat:
Er zijn veel slechte instructeurs, maar er zijn er genoeg die redelijk en goed zijn en die je prima kunnen helpen.

Wanneer heb je de kennis om te beoordelen dat een instructeur goed is? Als je tegen diverse problemen
aangelopen bent weet je dat je instructeur toch niet zo goed was, weer tijd, moeite en geld over de balk gesmeten.
De kreet zoek een goede instructeur is zo makkelijk, maar de praktijk wijst uit dat een goede vinden niet zo simpel is.

Ik vond dat toe nu toe wel mee vallen...
ja, op de manege toen ik nog erg jong was, was ik daar niet mee bezig, was blij dat ik een uurtje mocht rondhobbelen :o
Verder vond ik het best wel te doen.
Niet alles maar aannemen, maar vragen waarom en verder moet je en goed gevoel houden.
Ondertussen kun je véél opzoeken op internet, wat het imo ook makkelijker maakt.
Daarbij kun je jezelf laten filmen, waardoor je ook kunt zien of het goed gaat en of je vooruit gaat.

Ik heb er verschillende gehad om verschillende redenen, maar heb van elke instructeur/trice wel wat geleerd.
Heb maar 1 les gehad van een instructrice waar ik niks aan had en was ook mijn laatste les bij haar... :Y)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:04

Geachte Yamcha,
Maar dan zijn we het helemaal niet zo oneens. Uw standpunt m.b.t. les kan ik begrijpen; sterker nog ik ben het er mee eens; heb ik het ook gedaan. En uit uw verdere tekst maak ik op dat U voorzichtig bent andere mensen te be (ver-)oordelen. Dat is juist waar ik op doelde; hetgeen ik niet juist vind zonder de preciese omstandheden te weten, zoals U zelf aanhaald. Ik ga niet nog een keer mijn argumenten herhalen, dat wordt vervelend. Maar uw standpunt toont tolerantie en dat streef ik ook na.
Bedankt!
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 14:45

Graag gedaan!
Ik kan soms wat fel worden, wat betreft dit onderwerp, omdat de paarden zélf geen keus hebben in het hele verhaal. Wij bepalen hun leven, wij bepalen hoe zijn gereden worden, hoe ze hun dagen doorbrengen, wat ze eten, en haast hóe ze moeten eten, en onze paarden hebben eigenlijk vrij weinig keus.

En als wij dan zoveel te bepalen hebben, laten we het dan in vredesnaam zo goed mogelijk doen. Ik wil dan niet roeien met de riemen die ik heb, als het voor het paard niet goed genoeg is.
Je kunt met een beperkt budget een paard een prima leven geven, dat wil alleen niet overal. Soms kun je dan (wat ik gedaan heb) er beter voor kiezen om géén paard te kopen, dat is dan beter als een ongelukkig paard.

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:01

Ik wil nog even terugkomen over de discussie die hier nu gevoerd wordt over wel of niet met elastiek rijden.

Ik en mijn verzorgpony moeten allebei nog veel leren. Ik omdat ik gewoon geen perfecte ruiter ben, en mijn verzorgpony omdat hij nooit dressuurmatig gereden is.
Hij is nu 16 jaar, waarvan ik hem nu 1 jaar rijd.
Toen ik net aankwam, was het probleem van het 'sterrenkijken' nog velen malen erger. Dankzij goede instructie en dankzij het vertrouwen tussen mij en mijn verzorgpony gingen we steeds met sprongen vooruit.
Alleen nu is er dus weer een probleempje, de galop.
Ik heb het hier met de eigenaar ook over gehad, en we gebruiken het elastiek alléén tijdens de galop én hij zit erg los.

Dit zei superwoman;

Citaat:

Hier klopt echt niets van ;)
1. Hij loopt niet de hele les met elastiek
2. het hulptstuk is niet alleen voor de ruiter, maar ook voor het paard. Tuurlijk, ik moet zelf ook nog veel leren, maar dat kan ik niet overbrengen als de pony niet weet hoe hij zijn hoofd moet dragen.
3. Het hangen in de mond gebeurd ook niet, omdat het elastiek zodanig los zit, dat dit helemaal niet voor komt.
4. Het is ook geen verdoezeling van het probleem, ik ben van mening dat mijn verzorgpony én ik hier allebei veel aan zullen hebben. Zelf merk ik ook dat hij lekkerder loopt, en dit is niet omdat hij naar beneden getrokken wordt.

Nu ik gezien heb hoe mijn verzorgpony op het elastiek reageert, ben ik van mening dat dit een hele goede methode is.
Wij allebei moeten nog veel leren, en het elastiek helpt ons erbij. En dit is dus niet zomaar een oplossing om het probleem op te verdoezelen.

Groetjes, Chernique

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 10:43

Ook ik ben blij dat het zo goed gaat. Zoals eerder geschreven als je de elastique zo gebruikt zal er niet snel een probleem ontstaan. Daarbij zijn die lang niet zo erg als het probleem dat je daarmee oplost in galop; Als je dit lang genoeg oefent, zul je zien dat je pony beter gaat begrijpen wat jij wilt. En jij; jij krijgt de tijd beter op eigen hulpen en houding te letten, waardoor je steeds beter in staat bent het probleem zelf op te lossen.
Zo kun je over een tijdje (maar vooral niet te snel) de elastique steeds losser maken zodat jij het steeds meer zelfstandig kunt gaan doen. Maar dat zal je lesgever wel begeleiden. Ik denk dat je op de goede weg zit en wens veel succes.
Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 11:36

Chernique: je zegt dat er niets van klopt, maar het is duidelijk een mening.... zowel van mij zoals ik aangaf als van jou ;)

Daarbij gaf ik voorbeelden wat het elastiek kán doen niet wat het zál doen.
Verschil van goed en minder goed gebruik ;)

Vind het ook fijn voor julie dat het wel goed gaat nu! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 15:09

Bizzybijtje schreef:
Ik heb ook een probleempje met 'aan de teugel'.
Ik werk aan de lange teugel met mijn shetlanders, en met [***] heb ik het weer opgepakt na een lange tijd niets. Helaas is hij zo stijf als een hark :+ Dus begonnen met longeren, bijgezet maar had geen effect, meneer hield gewoon koppie stijf de lucht in... Na een tijdje pgegeven, en na een week begon het toch te kriebelen om het nog eens te proberen :+ Dus zodoende, en opeens doet meneer het gewoon prima... Hij loopt mooi laag en rond, ontspannen en achterhand er goed onder, in zowel stap draf als galop. Super dus! Na 2 maanden longeren (puntjes op de i) ben ik sinds 2 weken terug aan de lange teugel aan het werken met hem. De knoppen zitten er gelukkig nog op :D (stap, draf, SB, schouderbuitenwaarts, wijken...)
Hij geeft ook al uit zichzelf na.. Het probleem is alleen dat hij niet langer wil worden in de hals. Gisteren lukte het eventjes, maar dat duurde een halve hoefslag en hij liep weer bovenin... En ik wil hem nog niet in de 'wedstijdhouding' hebben, maar laag en rond om zijn rug wat sterker te maken zodat hij in de toekomst ook de verdere verzameling aan kan..... Heeft er iemand tips?

O:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:55

Bizzybijtje : met het werken aan de lange teugel heb ik geen ervaring, dus kan je niet helpen.
Misschien dat je je vraag beter kunt stellen bij het onderwerp grondwerk ofzo?