Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:26

Snap de filmpjes (en die hoge handhouding) idd ook niet, en paard wordt er ook niet blij van.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:41

Ceriadwen schreef:
Zou verboden moeten worden!

LDR zou niet verboden moeten worden?
Als je iets niet begrijpt kun je beter nederig zijn, tot je het begrepen hebt, daarna mag je natuurlijk oordelen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:06

Simpelman schreef:
Ceriadwen schreef:
Zou verboden moeten worden!

LDR zou niet verboden moeten worden?
Als je iets niet begrijpt kun je beter nederig zijn, tot je het begrepen hebt, daarna mag je natuurlijk oordelen.

Vind jij dat LDR verboden moet worden dan?

Klopt dat ik dat geklojo in die filmpjes niet begrijp, ik zie er de meerwaarde niet van.

Lante

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:14

Die filmpjes begrijp ik ook niet inderdaad.

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:23

Ceriadwen schreef:

Ceriadwen ik raad je aan eerst eens even de 180 pag. discussie door te spitten voordat je vragen stelt. Dan stel je ook dit soort vragen niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:35

@Lante,
Kijk op de site van PH K, enz. het gaat veel te ver voor dit topic.

Hij doet het tegenovergestelde van LDR.
Met LDR kun je er zeker van zijn dat de achterhand er niet onder komt.
Kijk nog een keer naar de Piaffe, het is echt een Piaffe, hij laat ze je zo zien en rijdt er ook zo weer uit.

Ik ben "volgeling" van niemand en wil Ph K niet verdedigen of uitleggen, maar wel heb ik een groot respect.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:45

Fransje_70 schreef:
Ceriadwen schreef:

Ceriadwen ik raad je aan eerst eens even de 180 pag. discussie door te spitten voordat je vragen stelt. Dan stel je ook dit soort vragen niet.

Omdat je dan tot de conclusie moet komen dat vragen sowieso niet beantwoord gaan worden?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 20:46

Simpelman schreef:
@Lante,
Kijk op de site van PH K, enz. het gaat veel te ver voor dit topic.

Hij doet het tegenovergestelde van LDR.
Kijk nog een keer naar de Piaffe, het is echt een Piaffe, hij laat ze je zo zien en rijdt er ook zo weer uit.

Ik ben "volgeling" van niemand en wil Ph K niet verdedigen of uitleggen, maar wel heb ik een groot respect.

Ik zal de website opzoeken, dank je wel. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:25

Simpelman schreef:

En dat is ook helemaal de bedoeling niet van LDR.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 21:53

Ik weet wel zeker dat PH K deze 2 paarden zelf niet heeft opgeleid, en het verkeerd aangeleerde op deze wijze af leert
Zelf zou ik het anders doen, maar wordt er veelal moedeloos van , zoveel paarden zo extreem op de voorhand gewerkt worden, dat ze vaak niet eens meer weten dat ze een achterhand hebben.
Leer dat na 10 jaar zo gereden zijn maar eens af....
Bovendien zou ik het paard op de 1e video niet eens willen opleiden in de dressuur. Dat paard kan gewoonweg niet leren verzamelen met zo een lijf. Dat is eigenlijk dierenmishandeling als je dat vraagt aan dat dier

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:23

Simpelman schreef:
vur schreef:
En daarmee probeert hij te voorkomen dat het paard te veel aanleuning neemt ofzo??
Misschien dat Simpelman het kan uitleggen wat hij hiermee wil bereiken.

Ik wil niet ingaan op alle expertise van de verschillende posters, het is niet aan mij om uit te leggen of zelfs te verdedigen.
Het is misschien aan jullie zelf om meer te gaan begrijpen van wat je ziet.
Wanneer je wilt weten wat hier plaats vindt, er is voldoende info beschikbaar.

Je ziet hier denk ik het tegenovergestelde van LDR.

Eerst leek het hier in dit topic nog een beetje op de godsdienst uit mijn jeugd. Eindeloos herhalen wat de juiste leer is. Nu gaat het zelfs de kant van een sekte op. Wij gewone stervelingen snappen het niet goed, we zijn er nog niet aan toe en moeten nog wat verder zoeken enz. enz. Op onze vragen komt geen antwoord, onze afstand tot de meesters is nog zo groot wij zouden het niet begrijpen. Kostelijk, heb me al lang niet meer zo geamuseerd.

Nou vur ik kan het je wel uitleggen hoor. Het is ongetwijfeld weer zo'n paard wat verprutst is door een meisje en nu door een wijze oude meester gecorrigeerd moet worden. Ik gok erop dat het paard te diep is gereden, nu is hij omgekruld en net als een stuk papier krullen we hem de andere kant op om hem weer recht te maken. Zoals je ziet, simpel genoeg om uit te leggen. ;)

Mocht veulen84 nog meelezen en nog steeds het gevoel hebben na de harde woorden van oa Simpelman dat ze zelf iets fout deed dan weet ze nu in ieder geval wel wat ze fout deed, ze heeft zijn hoofd niet genoeg opgetild. :D

Maar alle gekheid op een stokje, Karl is ongetwijfeld een ervaren klassieke ruiter maar zijn manier van werken lijkt toch echt in niets op de van achter naar voren theorie die hier steeds als enige juiste klassieke manier werd aanbevolen door oa Simpelman. En Simpelman heeft gelijk ik heb inderdaad veel gelezen maar wel veel minder uit boekjes geciteerd dan sommige andere deelnemers aan dit topic. {:}

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:29

Hermelientje schreef:
@Jannico
Fijn dat je uit de meeleesstand kwam. Mocht wat ik schreef op jou wel overgekomen zijn als een waardeoordeel dan was dat absoluut niet de bedoeling. Alle respect voor Philippe Karl. Maar ik zie toch dat we het eigenlijk helemaal eens zijn. Dit is een foto voor een boekillustratie zeg jij, dus dan kun je zeker aannemen dat men dan de mooiste fotomomenten uit de serie kiest. Ik had het kennelijk goed gezien het is een foto van een overgang naar de pesade. Dat zou dan de correcte omschrijving zijn. Het heeft geen enkele zin het als foto van een piaffe te presenteren en te vergelijken met een piaffe uit een andere tak vd rijkunst. Het gaat dus om het moment van een overgang naar een hogeschool oefening op die foto. Hetgeen ik beweerde is niet dat Philippe Karl geen mooie piaffe zou kunnen rijden maar dat hij niet vanuit zo ontzettend dragend en zo weinig stuwend vanuit de piaffe een passage in zou kunnen rijden.

De gemaakte observatie was zeker correct. Ik kreeg slechts het idee dat de "waarde" bij die observatie lag in de bruikbaarheid van de oefening in een wedstrijd. Het estetische plaatje is dhr Karl trouwens lichtelijk vreemd, hij staat er om bekend de meest ongunstig gebouwde paarden naar demonstraties mee te nemen, om te laten zien wat zijn filosofie voor positief effect heeft in dit soort moeilijkere gevallen.
In het boek worden natuurlijk fotos geplaatst die zijn filosofie zo correct mogelijk weergeven.

Citaat:
Ik vind persoonlijk alle rijkunst en vooral dressuur leuk, of dat nou hogeschool, wedstrijd of circus- of showdressuur is. Ik ben niet zo van een vaste stroming. Ik verbaasde me alleen dat Simpelman die hier pagina's lang heeft verteld dat het skala en een vaste aanleuning de enige juiste manier is in zijn ogen nu opeens kwam met een foto van iemand die dat juist helemaal niet vindt. Ansie heeft in dit topic ongeveer 25 keer gevraagd of er ook verzameling mogelijk is met een losser teugelcontact. Simpelman zei daarop nee dat is onmogelijk terwijl Philippe Karl juist iemand is die die opvatting bestrijdt en juist een voorbeeld is van wat Ansie zocht. Zoals jij zelf al zegt er zijn heel veel opvattingen van klassiek. Maar qua teugelvoering vind ik Karl veel meer lijken op academisch dan de vaste aanleuning volgens het skala. Ik heb wat filmpjes bekeken en qua impuls heb jij zeker gelijk dat het dan minder lijkt op de filmpjes van academisch.

Ik denk dat simpleman hier al antwoord op heeft gegeven, maar contact (lees teugelhulpen en hand hulpen)is wel degelijk een zeer belangrijk onderdeel van zijn filosofie.

Citaat:
Het punt wat ik wilde maken over de fotomomenten is niet dat het een slechte foto zou zijn maar dat het een foto is van een moment wat een wedstrijdruiters absoluut niet wil namelijk een beetje achterwaarts in de piaffe. Het is dus een "kunstje" dat niet gevraagd en zelfs afgestraft wordt dus zul je geen foto vinden van een piaffe die zo dragend is binnen de wedstrijdsport. Ik zeg dit ook zonder enig waardeoordeel eraan te hechten, zoals gezegd ik hou van alle "kunstjes" met paarden en vind het ene niet superieur aan het andere.

Ik kan mij prima indenken dat een wedstrijd ruiter zijn paard liever niet leert dat de mogelijkheid er is, meer variablen zorgt voor een hoger risico op fouten. De vraag die bij dan echter opkomt is waarom de beoordeling op de piaffe dan op deze wijze beperkt gehouden wordt. Gaat het immers niet om controlle over je paard in alle oefeningen ? dus ook controlle over de impuls en balans in de piaffe ?.

Citaat:
Zoals ik het zie is wedstrijddressuur een soort tienkamp binnen de dressuurwereld. Je wilt eigenlijk goed zijn in van alles. Uitgestrekte gangen en verzamelde gangen, maar vooral vloeiende overgangen daartussen. Net zo min als het zin heeft om tegen een tienkamper te zeggen dat er ergens iemand is die hoger kan springen heeft het zin om tegen een wedstrijdruiter te zeggen dat er mensen zijn die hun paard nog beter kunnen verzamelen en zelfs een pesade/levade kunnen. Andere tak van sport, andere tak van rijkunst. Het ene bijt het andere niet gezien het feit dat er over en weer kruisbestuiving is. Het is maar waar je je accenten wilt leggen.

Dat is waar, en dan kom je weer terug bij de verschillende interpertaties, daar zal altijd discussie over blijven. En iemand " overtuigen" gebeurt zelden over het internet.

clarence schreef:
In z'n boek staan mooie plaatjes, maar ik kan me nou niet echt in dit werk vinden:

[ Video ]

[ Video ]

Kan je het in zijn werk vinden , omdat je het niet eens bent met zijn zienswijze (maar deze wel snapt) of kan je je niet in zijn werk vinden omdat de context mist en de filosofie er achter niet duidelijk is ? :)

vur schreef:
En daarmee probeert hij te voorkomen dat het paard te veel aanleuning neemt ofzo??
Misschien dat Simpelman het kan uitleggen wat hij hiermee wil bereiken.

Ik ben het eens met Simplemans post. Wat er in deze 30 seconden gebeurt vergt behoorlijke diepgang om uit te leggen (34 Paginas in zijn laatste boek) Daarnaast ontbreekt de analytische kant in de reacties. Wat vertelt de bespiering van beide ons over de problemen die er zijn ?. Wat gebeurt er (actie) wat volgt er (reactie)

Na het lezen van dit artikel zou iedereen een redelijke analyse moeten kunnen maken over wat er in die 30 en 50 seconden gebeurt :).
http://www.philippe-karl.com/modules/ne ... &topicid=3

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 23:44

Citaat:
Mocht veulen84 nog meelezen en nog steeds het gevoel hebben na de harde woorden van oa Simpelman dat ze zelf iets fout deed dan weet ze nu in ieder geval wel wat ze fout deed, ze heeft zijn hoofd niet genoeg opgetild. :D

Ik lees nog hoor :) Ik heb niet zo'n teer zieltje. Wel nog steeds een afwijkende mening.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:06

@Jannico
Ik waardeer je bijdrages enorm en dat meen ik. Bedankt voor de link over de hoge hand.
Maar 34 pagina's om 30 seconden film uit te leggen dat gaat zelfs mij als verstokte lezer te ver. En als ik het boek al zou lezen dan zou ik weer het verwijt krijgen dat al mijn kennis uit boekjes komt. ;)
Neem me niet kwalijk, maar Richard Feynman lukte het om in een redelijk korte tijd aan een groep alfa's de relativiteitstheorie uit te leggen. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat de theorie van 30 seconden dressuur moeilijker zou zijn dan die van de fundamentele fysica. De kunst van kennis overbrengen zit in het simpel maken van moeilijke zaken niet in het moeilijk maken van simpele zaken. }>

Theoretisch zou je inderdaad de pesade prima kunnen inbouwen in een dressuurproef. Dat is niet gebeurd, ik weet niet waarom dat zo is. Ik kan me voorstellen dat de fokkers van Duitse en Nederlandse paarden hier niet op zitten te wachten. Meer mensen zouden denk ik voor een barok paard kiezen. ;)

Ook al is contact wellicht een groot onderdeel van de filosofie van Karl dat neemt niet weg dat Ph. Karl toch heel duidelijk (net als Anky) kiest voor hand zonder been en been zonder hand. Toen Visitor en ik dat eerder aanhaalden als een opvatting die volgens wetenschappers correct is vanuit een africhtingstechnisch oogpunt werden we nog terechtgewezen door Simpelman. Dus de plotselinge wending van Simpelman daaromtrent verbaasde mij nogal.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:32

hwn schreef:
Nu een kritische bedenking die bij me opkomt vanuit één van de vorige posts: als het vanuit een zittende piaffe (die m.i. toch de ultieme verzamelende oefening is, en het plaatje dat men - als men gymnastiserend wil werken - grag wil bereiken) onmogelijk een goede passage kan neerzetten, waarom wordt dit dan gevraagd in de wedstrijden?

Is dit dan een "fout" in de wedstrijdprotocols en zou dit beter aangepast worden? Of is er een duidelijke reden waarom passage na de piaffe komt in de competities?

Een paard zou zeker moeten zitten in de piaffe. Maar het door Simpelman gekozen plaatje is een moment van overgang naar de pesade. Zie dit filmpje

Het is helaas niet in slowmotion, dus goed snel kijken. :D Het moment waar het paard een pas achteruit zet, dus net voor de pesade (op ongeveer 2 of 3 seconden) is het moment zoals op de foto die Simpelman plaatste. Het paard draagt hier veel meer gewicht op zijn achterhand omdat hij de voorkant omhoog gaat brengen, dat zie je aan de gewrichten achter die veel meer doorbuigen. Het was dus eigenlijk geen foto van een piaffe maar een foto van het overgangsmoment naar de pesade. Dat pasje achterwaarts zou worden afgestraft in een dressuurproef dus die grens gaat een wedstrijdruiter denk ik niet opzoeken uit angst daarvoor.

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:38

Hermelientje schreef:
@Jannico
Ik waardeer je bijdrages enorm en dat meen ik. Bedankt voor de link over de hoge hand.
Maar 34 pagina's om 30 seconden film uit te leggen dat gaat zelfs mij als verstokte lezer te ver. En als ik het boek al zou lezen dan zou ik weer het verwijt krijgen dat al mijn kennis uit boekjes komt. ;)

Die 34 paginas gaat natuurlijk niet alleen over de hoge hand, maar over alle hand en teugelhulpen, historische achtergrond etc.

Citaat:
Neem me niet kwalijk, maar Richard Feynman lukte het om in een redelijk korte tijd aan een groep alfa's de relativiteitstheorie uit te leggen. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat de theorie van 30 seconden dressuur moeilijker zou zijn dan die van de fundamentele fysica. De kunst van kennis overbrengen zit in het simpel maken van moeilijke zaken niet in het moeilijk maken van simpele zaken. }>
Laat ik het anders zeggen : Het simpel maken is prima mogelijk, ik voel mij echter niet de aangewezen persoon de volledige theorie van dhr Karl uiteen te zetten. Als mensen echt opzoek zijn is die informatie makkelijk te vinden :).

Citaat:
Theoretisch zou je inderdaad de pesade prima kunnen inbouwen in een dressuurproef. Dat is niet gebeurd, ik weet niet waarom dat zo is. Ik kan me voorstellen dat de fokkers van Duitse en Nederlandse paarden hier niet op zitten te wachten. Meer mensen zouden denk ik voor een barok paard kiezen. ;)
Het gaat mij niet zozeer om de pesade, als wel om de controlle van balans en impuls, het in de hand hebben van meer variable lijkt mij het rijkunstige niveau te verhogen. Dhr Karl (en ongetwijfeld anderen dat terzijde) is prima instaat de balans in een fractie (footfall) te veranderen en van een diep zittende piaffe naar een piaffe te gaan waar uit wel een overgang passage gereden kan worden. Er zal dan zeker sneller gekozen worden voor een barok paard. Daarvoor geld echter het zelfde als warmbloeden, die zonder al teveel moeite van nature een gestrekte gang kunnen laten zien, kapitaliseren op de kracht van je paard maakt nog geen goede ruiter. A chain is only as strong as its weakest link :)

Citaat:
Ook al is contact wellicht een groot onderdeel van de filosofie van Karl dat neemt niet weg dat Ph. Karl toch heel duidelijk (net als Anky) kiest voor hand zonder been en been zonder hand. Toen Visitor en ik dat eerder aanhaalden als een opvatting die volgens wetenschappers correct is vanuit een africhtingstechnisch oogpunt werden we nog terechtgewezen door Simpelman. Dus de plotselinge wending van Simpelman daaromtrent verbaasde mij nogal.

Dat stuk van de discussie heb ik niet meegekregen. In mijn optiek staat de keuze voor een bepaalde filosofie niet gelijk aan een zelfde uitvoering hiervan (daar is ie weer : interpetatie). Observe remember and compare zei ooit een horseman. Als ik dat doe zie ik binnen het zelfde idee twee totaal verschillende uitvoeringen :).

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:40

Hermelientje schreef:
Het was dus eigenlijk geen foto van een piaffe maar een foto van het overgangsmoment naar de pesade. Dat pasje achterwaarts zou worden afgestraft in een dressuurproef dus die grens gaat een wedstrijdruiter denk ik niet opzoeken uit angst daarvoor.

Maar als Dhr Karl er vervolgens voorkiest de balans niet verder naar achter te verplaatsen en miniem naar voren te verplaatsen ? :)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 00:51

jannico schreef:
Hermelientje schreef:
Het was dus eigenlijk geen foto van een piaffe maar een foto van het overgangsmoment naar de pesade. Dat pasje achterwaarts zou worden afgestraft in een dressuurproef dus die grens gaat een wedstrijdruiter denk ik niet opzoeken uit angst daarvoor.

Maar als Dhr Karl er vervolgens voorkiest de balans niet verder naar achter te verplaatsen en miniem naar voren te verplaatsen ? :)

Dan zou hij, aangenomen dat er ook nog een mooie passage en uitgestrekte gangen en wissels getoond konden worden op een afgesproken plaats en tijd, de huidige olympische kampioen dressuur zijn. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:37

Hermelientje schreef:
Eerst leek het hier in dit topic nog een beetje op de godsdienst uit mijn jeugd. Eindeloos herhalen wat de juiste leer is. Nu gaat het zelfs de kant van een sekte op. Wij gewone stervelingen snappen het niet goed, we zijn er nog niet aan toe en moeten nog wat verder zoeken enz. enz. Op onze vragen komt geen antwoord, onze afstand tot de meesters is nog zo groot wij zouden het niet begrijpen. Kostelijk, heb me al lang niet meer zo geamuseerd.

Inderdaad Hermelientje, dat is ook de reden dat ik hier ben afgehaakt.
Goeroe's en sekte, zo zie ik het ook. En wat te denken van die (paar) internetruiters hier en roeptoeters. :')
En maar commentaar geven op onze dressuurtop maar ze hebben nog nooit zelf op een paard gezeten of enkel op een kleine pony maar hebben hier het hoogste woord. :+

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:47

Anoniem schreef:
Hermelientje schreef:

Inderdaad Hermelientje, dat is ook de reden dat ik hier ben afgehaakt.
Goeroe's en sekte, zo zie ik het ook. En wat te denken van die (paar) internetruiters hier en roeptoeters. :')
En maar commentaar geven op onze dressuurtop maar ze hebben nog nooit zelf op een paard gezeten of enkel op een kleine pony maar hebben hier het hoogste woord. :+

+1 exact mijn gedachte....
ik lees en zie hier steeds meer voorbijkomen waar ik van denk hoe verzin je het :?

ik hou mezelf liever bezig met ECHT paardrijden, niet uit de boekjes of vanachter mijn toetsenbord, maar op gevoel!
Lekker in April weer de ring in, Z2 starten en ons zelf klaarstomen voor het ZZ-L,
trainingsweken, clinics en lessen zijn alweer ingepland!
Daar leer ik veel meer van, als de onzin die hier voor zoete koek verkocht wordt ;)

Dus ik wens iedereen succes hier :evaw:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 09:59

jannico schreef:
..
Ik denk dat simpleman hier al antwoord op heeft gegeven, maar contact (lees teugelhulpen en hand hulpen)is wel degelijk een zeer belangrijk onderdeel van zijn filosofie.

Na het lezen van dit artikel zou iedereen een redelijke analyse moeten kunnen maken over wat er in die 30 en 50 seconden gebeurt :).
http://www.philippe-karl.com/modules/ne ... &topicid=3

Dank je wel Jannico voor het plaatsen van de link. Ik heb gezocht gisteren op internet gezocht naar de theorie achter zijn handelen maar kon het niet vinden. Met deze link waar ik een bladwijzer van heb gemaakt kan ik op regenachtige dagen me eens gaan verdiepen in zijn zienswijze en theorie.
Ik vind het interessant om te weten waarom hij kiest voor deze manier van rijden want je ziet na die handeling dat het paard er wel beter van lijkt te worden. Ook vind ik de man met veel gevoel rijden want hij doet zijn handen wel hoog en breed maar is niet ruw of stug of hard. Ik had dit nog nooit gezien. Zelf zal ik het nooit gaan doen, maar dat hoeft ook niet. En ik denk zoals NOmbrado al schreef dat hij aan het corrigeren is maar wat en hoe daarvoor is het filmpje eigenlijk veel te kort. Dus bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:09

Succes Listiglistje. +:)+

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:25

Och, weet je, ik rij ook liever, maar soms, heel soms, doe je ook op internet wel ideeën op. Horizon verbreden noem ik dat. Weten wat er te koop is en wat wel of niet werkt. Zo ben ik (eerder zeer sceptisch over) toch begonnen met wat grondwerk. Alles ten diensten van de wedstrijdsport en om een ontspannen buitenritje te kunnen maken, maar toch, grondwerk. En het bevalt me, dus helemaal negatief sta ik niet tegen internet of tegen zo'n topic als dit. Je moet alleen hetgeen meepikken waar je denkt iets mee te kunnen en de rest laten voor wat het is.

En ja, een paard corrigeren... Soms moet je daar eens met een heel andere aanpak mee bezig om een ingang te vinden. Nu vind ik die van Ph. K. wel wat vreemd, maar als het werk bij een paard dat verschrikkelijk op de hand hangt of constant zijn neus in de wind steekt? Ik schrijf het niet bij voorbaat af. Wel ben ik van mening dat je ook met deze techniek goed moet weten wat je doet en oog moet houden voor het hele paard en het lichaamsgebruik. Net zoals bijvoorbeeld bij het filmpje van Tucker met het hoger op laten beuren van de voorbenen. Of te wel, don't try this at home wat mij betreft als je van de rest van de training van het paardenlichaam geen kaas hebt gegeten.

LL succes met je plannen. Klinkt goed!

morocco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 10:34

Die filmpjes doen me ook een beetje denken aan de ADB methode.
Als het paard het hoofd hoog houdt, doe je je handen ook hoog.
Gaat het paard met het hoofd naar beneden, doe je je handen ook weer naar beneden. Zo komt het paard erachter wat voor hem het fijnste is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-14 11:32

Hermelientje schreef:

Ik moest hier ook wel om grijnzen, maar hier lijkt het idd wel het meeste op.
De "top" te bekritiseren, werkt op bokt ook altijd heel goed om volgelingen te krijgen. Dat hebben er een paar hier ook heel goed in de gaten.
Heb je iets beargumenteerd uitgelegd, dan wordt er om argumenten gevraagd en vervolgens wordt de hele grammofoonplaat opnieuw afgedraaid.
Ben om diezelfde reden grotendeels afgehaakt.

@ LL: goed bezig :j