Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Simpelman schreef:Ceriadwen schreef:Zou verboden moeten worden!
LDR zou niet verboden moeten worden?
Als je iets niet begrijpt kun je beter nederig zijn, tot je het begrepen hebt, daarna mag je natuurlijk oordelen.
Fransje_70 schreef:Ceriadwen schreef:Vind jij dat LDR verboden moet worden dan?
Ceriadwen ik raad je aan eerst eens even de 180 pag. discussie door te spitten voordat je vragen stelt. Dan stel je ook dit soort vragen niet.
Simpelman schreef:@Lante,
Kijk op de site van PH K, enz. het gaat veel te ver voor dit topic.
Hij doet het tegenovergestelde van LDR.
Met LDR kun je er zeker van zijn dat de achterhand er niet onder komt.
Kijk nog een keer naar de Piaffe, het is echt een Piaffe, hij laat ze je zo zien en rijdt er ook zo weer uit.
Ik ben "volgeling" van niemand en wil Ph K niet verdedigen of uitleggen, maar wel heb ik een groot respect.
Simpelman schreef:vur schreef:En daarmee probeert hij te voorkomen dat het paard te veel aanleuning neemt ofzo??
Misschien dat Simpelman het kan uitleggen wat hij hiermee wil bereiken.
Ik wil niet ingaan op alle expertise van de verschillende posters, het is niet aan mij om uit te leggen of zelfs te verdedigen.
Het is misschien aan jullie zelf om meer te gaan begrijpen van wat je ziet.
Wanneer je wilt weten wat hier plaats vindt, er is voldoende info beschikbaar.
Je ziet hier denk ik het tegenovergestelde van LDR.
Hermelientje schreef:@Jannico
Fijn dat je uit de meeleesstand kwam. Mocht wat ik schreef op jou wel overgekomen zijn als een waardeoordeel dan was dat absoluut niet de bedoeling. Alle respect voor Philippe Karl. Maar ik zie toch dat we het eigenlijk helemaal eens zijn. Dit is een foto voor een boekillustratie zeg jij, dus dan kun je zeker aannemen dat men dan de mooiste fotomomenten uit de serie kiest. Ik had het kennelijk goed gezien het is een foto van een overgang naar de pesade. Dat zou dan de correcte omschrijving zijn. Het heeft geen enkele zin het als foto van een piaffe te presenteren en te vergelijken met een piaffe uit een andere tak vd rijkunst. Het gaat dus om het moment van een overgang naar een hogeschool oefening op die foto. Hetgeen ik beweerde is niet dat Philippe Karl geen mooie piaffe zou kunnen rijden maar dat hij niet vanuit zo ontzettend dragend en zo weinig stuwend vanuit de piaffe een passage in zou kunnen rijden.
Citaat:Ik vind persoonlijk alle rijkunst en vooral dressuur leuk, of dat nou hogeschool, wedstrijd of circus- of showdressuur is. Ik ben niet zo van een vaste stroming. Ik verbaasde me alleen dat Simpelman die hier pagina's lang heeft verteld dat het skala en een vaste aanleuning de enige juiste manier is in zijn ogen nu opeens kwam met een foto van iemand die dat juist helemaal niet vindt. Ansie heeft in dit topic ongeveer 25 keer gevraagd of er ook verzameling mogelijk is met een losser teugelcontact. Simpelman zei daarop nee dat is onmogelijk terwijl Philippe Karl juist iemand is die die opvatting bestrijdt en juist een voorbeeld is van wat Ansie zocht. Zoals jij zelf al zegt er zijn heel veel opvattingen van klassiek. Maar qua teugelvoering vind ik Karl veel meer lijken op academisch dan de vaste aanleuning volgens het skala. Ik heb wat filmpjes bekeken en qua impuls heb jij zeker gelijk dat het dan minder lijkt op de filmpjes van academisch.
Citaat:Het punt wat ik wilde maken over de fotomomenten is niet dat het een slechte foto zou zijn maar dat het een foto is van een moment wat een wedstrijdruiters absoluut niet wil namelijk een beetje achterwaarts in de piaffe. Het is dus een "kunstje" dat niet gevraagd en zelfs afgestraft wordt dus zul je geen foto vinden van een piaffe die zo dragend is binnen de wedstrijdsport. Ik zeg dit ook zonder enig waardeoordeel eraan te hechten, zoals gezegd ik hou van alle "kunstjes" met paarden en vind het ene niet superieur aan het andere.
Citaat:Zoals ik het zie is wedstrijddressuur een soort tienkamp binnen de dressuurwereld. Je wilt eigenlijk goed zijn in van alles. Uitgestrekte gangen en verzamelde gangen, maar vooral vloeiende overgangen daartussen. Net zo min als het zin heeft om tegen een tienkamper te zeggen dat er ergens iemand is die hoger kan springen heeft het zin om tegen een wedstrijdruiter te zeggen dat er mensen zijn die hun paard nog beter kunnen verzamelen en zelfs een pesade/levade kunnen. Andere tak van sport, andere tak van rijkunst. Het ene bijt het andere niet gezien het feit dat er over en weer kruisbestuiving is. Het is maar waar je je accenten wilt leggen.
clarence schreef:
vur schreef:En daarmee probeert hij te voorkomen dat het paard te veel aanleuning neemt ofzo??
Misschien dat Simpelman het kan uitleggen wat hij hiermee wil bereiken.
Citaat:Mocht veulen84 nog meelezen en nog steeds het gevoel hebben na de harde woorden van oa Simpelman dat ze zelf iets fout deed dan weet ze nu in ieder geval wel wat ze fout deed, ze heeft zijn hoofd niet genoeg opgetild.
hwn schreef:Nu een kritische bedenking die bij me opkomt vanuit één van de vorige posts: als het vanuit een zittende piaffe (die m.i. toch de ultieme verzamelende oefening is, en het plaatje dat men - als men gymnastiserend wil werken - grag wil bereiken) onmogelijk een goede passage kan neerzetten, waarom wordt dit dan gevraagd in de wedstrijden?
Is dit dan een "fout" in de wedstrijdprotocols en zou dit beter aangepast worden? Of is er een duidelijke reden waarom passage na de piaffe komt in de competities?
Hermelientje schreef:@Jannico
Ik waardeer je bijdrages enorm en dat meen ik. Bedankt voor de link over de hoge hand.
Maar 34 pagina's om 30 seconden film uit te leggen dat gaat zelfs mij als verstokte lezer te ver. En als ik het boek al zou lezen dan zou ik weer het verwijt krijgen dat al mijn kennis uit boekjes komt.
Laat ik het anders zeggen : Het simpel maken is prima mogelijk, ik voel mij echter niet de aangewezen persoon de volledige theorie van dhr Karl uiteen te zetten. Als mensen echt opzoek zijn is die informatie makkelijk te vindenCitaat:Neem me niet kwalijk, maar Richard Feynman lukte het om in een redelijk korte tijd aan een groep alfa's de relativiteitstheorie uit te leggen. Ik kan me met de beste wil van de wereld niet voorstellen dat de theorie van 30 seconden dressuur moeilijker zou zijn dan die van de fundamentele fysica. De kunst van kennis overbrengen zit in het simpel maken van moeilijke zaken niet in het moeilijk maken van simpele zaken.
Het gaat mij niet zozeer om de pesade, als wel om de controlle van balans en impuls, het in de hand hebben van meer variable lijkt mij het rijkunstige niveau te verhogen. Dhr Karl (en ongetwijfeld anderen dat terzijde) is prima instaat de balans in een fractie (footfall) te veranderen en van een diep zittende piaffe naar een piaffe te gaan waar uit wel een overgang passage gereden kan worden. Er zal dan zeker sneller gekozen worden voor een barok paard. Daarvoor geld echter het zelfde als warmbloeden, die zonder al teveel moeite van nature een gestrekte gang kunnen laten zien, kapitaliseren op de kracht van je paard maakt nog geen goede ruiter. A chain is only as strong as its weakest linkCitaat:Theoretisch zou je inderdaad de pesade prima kunnen inbouwen in een dressuurproef. Dat is niet gebeurd, ik weet niet waarom dat zo is. Ik kan me voorstellen dat de fokkers van Duitse en Nederlandse paarden hier niet op zitten te wachten. Meer mensen zouden denk ik voor een barok paard kiezen.
Citaat:Ook al is contact wellicht een groot onderdeel van de filosofie van Karl dat neemt niet weg dat Ph. Karl toch heel duidelijk (net als Anky) kiest voor hand zonder been en been zonder hand. Toen Visitor en ik dat eerder aanhaalden als een opvatting die volgens wetenschappers correct is vanuit een africhtingstechnisch oogpunt werden we nog terechtgewezen door Simpelman. Dus de plotselinge wending van Simpelman daaromtrent verbaasde mij nogal.
Hermelientje schreef:Het was dus eigenlijk geen foto van een piaffe maar een foto van het overgangsmoment naar de pesade. Dat pasje achterwaarts zou worden afgestraft in een dressuurproef dus die grens gaat een wedstrijdruiter denk ik niet opzoeken uit angst daarvoor.
jannico schreef:Hermelientje schreef:Het was dus eigenlijk geen foto van een piaffe maar een foto van het overgangsmoment naar de pesade. Dat pasje achterwaarts zou worden afgestraft in een dressuurproef dus die grens gaat een wedstrijdruiter denk ik niet opzoeken uit angst daarvoor.
Maar als Dhr Karl er vervolgens voorkiest de balans niet verder naar achter te verplaatsen en miniem naar voren te verplaatsen ?
Hermelientje schreef:Eerst leek het hier in dit topic nog een beetje op de godsdienst uit mijn jeugd. Eindeloos herhalen wat de juiste leer is. Nu gaat het zelfs de kant van een sekte op. Wij gewone stervelingen snappen het niet goed, we zijn er nog niet aan toe en moeten nog wat verder zoeken enz. enz. Op onze vragen komt geen antwoord, onze afstand tot de meesters is nog zo groot wij zouden het niet begrijpen. Kostelijk, heb me al lang niet meer zo geamuseerd.
Anoniem schreef:Hermelientje schreef:Eerst leek het hier in dit topic nog een beetje op de godsdienst uit mijn jeugd. Eindeloos herhalen wat de juiste leer is. Nu gaat het zelfs de kant van een sekte op. Wij gewone stervelingen snappen het niet goed, we zijn er nog niet aan toe en moeten nog wat verder zoeken enz. enz. Op onze vragen komt geen antwoord, onze afstand tot de meesters is nog zo groot wij zouden het niet begrijpen. Kostelijk, heb me al lang niet meer zo geamuseerd.
Inderdaad Hermelientje, dat is ook de reden dat ik hier ben afgehaakt.
Goeroe's en sekte, zo zie ik het ook. En wat te denken van die (paar) internetruiters hier en roeptoeters.
En maar commentaar geven op onze dressuurtop maar ze hebben nog nooit zelf op een paard gezeten of enkel op een kleine pony maar hebben hier het hoogste woord.
jannico schreef:..
Ik denk dat simpleman hier al antwoord op heeft gegeven, maar contact (lees teugelhulpen en hand hulpen)is wel degelijk een zeer belangrijk onderdeel van zijn filosofie.
Na het lezen van dit artikel zou iedereen een redelijke analyse moeten kunnen maken over wat er in die 30 en 50 seconden gebeurt.
http://www.philippe-karl.com/modules/ne ... &topicid=3
Hermelientje schreef:Eerst leek het hier in dit topic nog een beetje op de godsdienst uit mijn jeugd. Eindeloos herhalen wat de juiste leer is. Nu gaat het zelfs de kant van een sekte op. Wij gewone stervelingen snappen het niet goed, we zijn er nog niet aan toe en moeten nog wat verder zoeken enz. enz. Op onze vragen komt geen antwoord, onze afstand tot de meesters is nog zo groot wij zouden het niet begrijpen. Kostelijk, heb me al lang niet meer zo geamuseerd.