[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 16:01

Jooliieen schreef:
FF een vraag tussendoor::
Heeft het ook niet te maken met het bit wat een paard in zijn mond heeft?
Met welk bit rijden jullie(als hij wel aan de teugel gaat)
Dus welk bit raden jullie aan?

Nee. heeft NIKS te maken met het bit!

Daarbij is het verschillend waar een paard het beste op reageerd. Daarom zijn er ook zoveel bitten.
Echter zijn het slechts uitzonderingen dat het paard (veel/zichtbaar) last heeft van een standaard/veel gebruikt bit.

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:41

Ben het helemaal eens met Superwoman. Heeft echt helemaal nix met het soort bit te maken. Elk paard reageert anders, net als mensen dus.
Het aan de teugel rijden moet je leren met goede instructie.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 23:54

Dat is een waar woord Superwoman!!!!
Veel te vaak wordt met bitten, rond geklommeld (er is geen ander passend woord voor), in plaats dat er grondig gekeken wordt naar de manier van inwerking met de handen. Ik vermijd het term 'teugelvoering' omdat dit woord vooral slaat hoe men de teugel (s) vast houdt (in het bijzonder stang en trens; conventioneel, modern, fillis, 1:3, etc).
Als ik al een vermoeden heb, dat het niet aan de 'teugel-inwerking' van de betreffende ruiter ligt, dan bekijk ik de ligging van het bit. Soms hangt het dusdanig in de mond dat het een tand raakt: te laag (hengstentand?); te hoog (wolfstand). Deze tanden kunnen weliswaar zonder veel moeite verwijderd worden (zeker de wolfstand), maar als het bit zonder noodzaak echt veel te hoog (of te laag)hangt, dan is de vraag wie ....wie in de weg zit: de tand het bit, of....het bit de tand?

@Teddy321
Nu ben ik het geheel er mee eens dat MEN 'aan de teugel' rijden het beste leert met goede instructie, MAAR het wordt hier zo vaak en ZO INDRINGEND gesteld, dat ik mij afvraag of er nog wel een vraag over gesteld mag worden? Ik heb toch altijd het idee gehad dat dit forum ook de functie had, van elkaars kennis te leren. Zo heb ik onlangs iemand hier op Bokt, puur theoretisch kunnen helpen met een praktisch probleem. En volgens die persoon met goed gevolg (vond ook haar instructrice). Ik noem haar naam niet dat vind ik onbeleefd. Dat moet de persoon zelf beslissen.
In ieder geval kan het geen kwaad mensen in te lichten over de bestaande mogelijkheden. Alleen maar stellen dat 'aan de teugel' rijden geleerd moet worden via instructie, is nog niet eens helemaal waar, MAAR IS VOORAL EEN DOODDOENER. Niet iedereen krijgt, heeft, vindt goede instructie of weet waaraan het moet voldoen: GOEDE INSTRUCTIE IS SCHAARS, anders zou er veel beter gereden worden. Het ligt echt niet aan de onwil van de ruiter/leerling. Maar wellicht wel aan het feit dat veel instructeurs zelf nog lerende zijn; zij spekken hun kas (heel begrijpelijk) om hun eigen lessen te betalen. Ook ik ging les geven toen ik pas St.George kon rijden, om mijn lessen bij meneer van Loon te betalen en ik heb zonder het te weten of te willen ook mensen verkeerde dingen verteld omdat ik toen dacht dat het absoluut waar was.

Ik kan, mag en wil niemand iets verbieden. Maar ik mag wel zeggen dat ik de voortdurende herhaling dat 'aan de teugel rijden' of goed paardrijden überhaupt alleen geleerd kan worden met instructie, hier niet op zijn plaats vind (omdat dit forum dient voor informatie winning), niet motiverend en UITERMATE VERVELEND is; Het is al te gemakkelijk zoiets te schrijven, als men zelf meent goede instructie te hebben.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 08:38

Citaat:
Maar ik mag wel zeggen dat ik de voortdurende herhaling dat 'aan de teugel rijden' of goed paardrijden überhaupt alleen geleerd kan worden met instructie, hier niet op zijn plaats vind (omdat dit forum dient voor informatie winning), niet motiverend en UITERMATE VERVELEND is; Het is al te gemakkelijk zoiets te schrijven, als men zelf meent goede instructie te hebben.

Hear hear!!!
Helemaal mee eens, goede instructie is schaars, en je wilt toch verder, vooruit.

Van deze kant een vraagje; paard loopt ongeveer de 1e 20 minuten als een giraffe, krijg je per teugelongeluk contact dan kantelt ze
haar hoofd of steekt t nog verder omhoog , na stap ,draf galop en veel figuren aan een lang teugeltje, gaat ze de hand opzoeken en komt nageeflijk, toch is er geen constante aanleuning met oa overgangen.
Heeft er iemand tips?
Alvast bedankt.

Jooliieen

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 09:54

@Kaatje, dat heb ik dus ook!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:33

Geachte Kaatje,
De beschrijving die U geeft is twee-en-een-halve regel lang. Dat is natuurlijk niet erg lang. Maar ik heb een grote mond gehad en nu moet ik ook iets schrijven. De kans is echter groot dat ik iets niet weet vanwege die korte beschrijving en U niet weet dat juist dat ook van belang is omdat niemand het U ooit heeft verteld. Dus neem het mij niet kwalijk als ik de plank mis sla.
Vooral uit het zinsdeel "krijg je per teugelongeluk (goed gevonden trouwens) contact" maak ik op, dat U erg voorzichtig bent met Uw hand en wacht dat het paard contact met U opneemt. Ik weet natuurlijk niet hoe Uw paard gebouwd is en hoe zijn/haar persoonlijkheid is. Maar neem het paard dat op mijn Avatar staat afgebeeld (Nimble, bijna Gr.Prix klaar) Zijn hals staat er van Nature erg hoog ingesteld op, hij heeft een extreem korte rug. En van aard is hij erg gespannen. Bij hem had ik kunnen wachten totdat ik een ons woog, voordat hij mijn hand zou opzoeken, terwijl mijn andere paard een mooie lange, gewelfde hals heeft. Die valt als het ware in mijn hand.
Wat ik daarmee wil zeggen; Wellicht is het een idee, zelf rustig, maar duidelijk contact op te nemen met de mond van het paard. En met een rustige, gelijkmatige druk (daarbij de hand vastzetten op de schoft of het zadel zodat die, bij plots nageven van het paard achteruit schiet en het dier weer in de mond trekt) van de teugel in de mond van uw paard, het duidelijk maakt waar U het hoofd (ongeveer) wilt hebben. Dit alles in stilstand. Als dat gelukt is, laat U de teugel los als beloning (eventueel met klont) en stapt een rondje, dan weer halthouden en doet het weer. Dit herhalen totdat deze oefening redelijk gemakkelijk gaat. De volgende stap is het maken van een overgang naar stap: Als het rijdier heeft nagegeven, probeert U met een rustig been voortdurend, maar niet bestraffend voorwaarts te gaan. Waarbij U moet bedenken dat de nageeflijkheid belangrijker is (nu) dan voorwaarts. Als het schoorvoetend een pasje voorwaarts gaat mag U tevreden zijn. Van 'een' worden er 'twee', etc. Hetgeen ik hier beschrijf ; noemt men de corrigerende weerstand biedende hand. De enige auteur die deze handeling uitvoerig heeft beschreven is Ernest van Loon in zijn boek 'Ruiters en Rechters'. Dit boek wordt momenteel besproken in de topic 'Boekenwijsheid'. Dit is dus de richting die ik U kan aanraden. U kunt elk moment hieraan deelnemen of gewoon meelezen indien u het boek hebt.
Er is nog een andere aanpak mogelijk: Longeren met hulpteugels, bij voorkeur gogue, driehoeksteugel of bijzet teugels. U kunt dat rustig de tijd nemen, van lang naar steeds strakker, kijken wanneer het begin van nageven inzet; dus niet in een keer maar strak zetten.
Kantelen en onrust zijn gewoon tekenen dat het paard niet goed genoeg nagevelijk is. Tenzij U ook ziet dat het dier moeilijk eet; hoofd optilt, kantelt, voer in grote hoeveelheid uit de mond laat vallen. Dan zou het kunnen zijn dat het paard haken op de tanden heeft die de dierenarts eraf kan vijlen.
Natuurlijk is bovenstaande beschrijving niet volledig, het is veeleer bedoeld U een richting aan te geven waarin ik, in uw plaats zou zoeken. Probeer rustig, stapje voor stapje.
Mocht U nog vragen hebben, wil ik die graag beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:08

Citaat:
Maar ik mag wel zeggen dat ik de voortdurende herhaling dat 'aan de teugel rijden' of goed paardrijden überhaupt alleen geleerd kan worden met instructie, hier niet op zijn plaats vind (omdat dit forum dient voor informatie winning), niet motiverend en UITERMATE VERVELEND is; Het is al te gemakkelijk zoiets te schrijven, als men zelf meent goede instructie te hebben.

En toch vind ik dat er teveel ruiters zijn die zonder enige vorm van les of controle bezig zijn met het "leren van dressuur".
imo ben je dan oneerlijk bezig. De reactie van les nemen is dan imo niet vervelend, maar gewoon de harde waarheid. Paardrijden is duur!

Fouten maak je, daar ben je mens voor, echter zonder begeleiding of controle is het percentage van fouten maken natuurlijk veel hoger en blijven dezelfde fouten ook veel langer gemaakt worden.
Je zit op een paard waardoor je véél kan stuk maken. Dierenartsen hebben dit bevestigd;meeste blessures komen door de ruiter/verzorger, door onkunde.

Wanneer je instructie hebt is het dus de kunst om niet klakkeloos alles aan te nemen, maar begrijpt hoe en waarom. Zelf kun je door lezen en ook middels een topic vragen stellen hoe anderen erver denken, blijven leren en controleren of je goed bezig bent.

Dit topic zou dus aanvullend moeten zijn en niet vervangend.
Dát is mijn mening :o

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:58

Beste Superwoman,
Op het gevaar af in herhaling te vallen: U hebt met verschillende dingen die U stelt gelijk. Echter ook de mensen die les nemen, ja zelfs de mensen die kwaliteitsvolle les nemen, maken fouten, grove fouten. En ik betwijfel ten sterkste dat deze mensen, in de regel, EERLIJKER zijn tegenover hun paard dan degene die geen les nemen (zeker als ze geen bevredigende goede instructie gevonden hebben). Het woord 'ONEERLIJK' in dit verband gebruiken vind ik KWALIJK. U scheert daarmee alle mensen die in een minder gelukkige financiële toestand bevinden dan U en degene die geen trainer naar hun smaak gevonden hebben (nog maar te zwijgen over goedbedoelenden onwetenden), over één kam. Voor zover ik U ken, kan ik mij niet anders voorstelling dat dit op een vergissing berust.
Als ik niet zoveel, op advies van gerenommeerde trainers, door hun ruiters gemaltraiteerde rijpaarden had gezien, dan zou ik uw gedachtegang nog kunnen volgen. Maar aangezien er zoveel van zulke paarden zijn, kunt U nauwelijks ontkennen, dat het niets uit maakt indien iemand de voorkeur geeft aan 'geen instructie'. SLECHTE INSTRUCTIE IS MINSTENS EVEN NADELIG VOOR HET PAARD ALS GEEN INSTRUCTIE.

Waarschijnlijk onbewust (ook hier veronderstel ik dat U zich niet bewust bent van de consequenties van uw gedachtengang) doet U aan materieeel snobbisme door eigenlijk anderen paardrijden te onzeggen door ze van "oneerlijk"-heid te beschuldigen, als zij niet in staat of bereid zijn, zoveel voor les uit te geven als U. Er nog van uitgaande dat dat, de reden is om geen instructeur te nemen.
U negeert of baggatelliseert herhaaldelijk mijn stelling dat er niet voldoende afdoende goede instructie is, terwijl U zelf, alhier, ieder keer weer opnieuw (en vaak zeer terecht) wijst op een foute aanpak. En dat zijn zeker niet allemaal ruiters zonder instructie. Ook hebt U een sterk standpunt tegenover al te 'nieuwerwetse' africhtingsmethoden, waarvan U zelfs met stelligheid beweert dat ze schadelijk zijn voor het paard. Deze 'nieuwe' methoden worden via, vaak nog heel dure, instructie overgebracht. Uw standpunt, waar het hierover gaat zou nog enigzins te begrijpen zijn, indien U niet zo'n groot bezwaar zou maken tegen andere rijkunstige opvattingen, zoals het rond laag en diep rijden. Maar aangezien deze methode zeer zeker ook door instructie wordt overgeleverd, kunt U niet met zulke stelligheid beweren dat iemand die geen instructie heeft of neemt "oneerlijk bezig" is. U zou daarmee in het gevaar komen, onbedoelde te beweren dat les waarin men wordt aangezet tot bijvoorbeeld het paard 'in elkaar trekken' beter is dan het nemen van geen instructie. Ook dit kan niet uw bedoeling zijn.

Natuurlijk zou ik het ook beter vinden indien iedereen goede instructie zou hebben. Maar er zijn tal van begrijpelijke redenen waarom dat niet voor iedereen even toegankelijk is. Naast de hierboven vermelde redenen, is zeker nog te noemen dat niet iedereen vervoer voor hun paard heeft, dat de 'juiste' instructie zich niet in hun omgeving bevind, dat niet elk paard even gemakkelijk te transporteren is.
Ofschoon het mij zeker niet altijd lukt en nog vaak genoeg in de fout ga, tracht ik toch een meer begripvol standpunt tegenover mijn (rijdende) medemens, in te nemen. Beschuldigingen zijn al te gemakkelijk gemaakt, maar onterecht geuit, moeilijk te herstellen. Ook nu ben ik eerder geneigd aan te nemen dat deze discussie op een misverstand berust.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:09

Ik weet niet of jullie mij nog kennen :=
Maar Kadankovitch had mij een tijdje geleden een paar tips gegeven
(pony die alleen in galop sterren kijkt en in middengalop de bak door gaat, verder is stap en draf relaxed en zijn ook de overgangen daartussen goed)
Maar, het wil nog steeds niet lukken .. heb het met de eigenaar van de pony er over gehad
en zij zei dat we er misschien (alleen voor de galop) een elastiek eraan moeten hangen..

Zo'n soort:
http://www.datwinkeltje.nl/images/433.jpg

Maar, dat worden ze toch 'gedewongen' om in die positie te galopperen?
Lijkt mij nou niet de beste oplossing, of vinden jullie het een goed plan, en zou ik daaraan de slag mee moeten?

Groetjes, Chernique

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:31

Hallo Chernique,

Jammer dat het nog niet lukt. Dat plan met een elastique is zo slecht nog niet: Dwingen is realitief; De pony moet toch leren dat 'n bepaalde houding gewenst is. Waarschijnlijk kan die nooit echt begrijpen dt die houding ook echt beter voor hem/haar is.
Bedenk ook dat zo'n elastique, zeker als die niet al te strak wordt ingesteld, niet absoluut werkt. Het dier zal werken hoe harder het trekt, hoe harder de tegendruk wordt en omgekeerd bij onspanning de druk van de elastique ook afneemt.
Gedwongen wordt het dier alleen als de elastique op z'n strakst gezet wordt, maar dat is dan ook niet de beste methode, tenzij hij/haar erg koppig is.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:40

Kadankovitch schreef:
Hallo Chernique,

Jammer dat het nog niet lukt. Dat plan met een elastique is zo slecht nog niet: Dwingen is realitief; De pony moet toch leren dat 'n bepaalde houding gewenst is. Waarschijnlijk kan die nooit echt begrijpen dt die houding ook echt beter voor hem/haar is.
Bedenk ook dat zo'n elastique, zeker als die niet al te strak wordt ingesteld, niet absoluut werkt. Het dier zal werken hoe harder het trekt, hoe harder de tegendruk wordt en omgekeerd bij onspanning de druk van de elastique ook afneemt.
Gedwongen wordt het dier alleen als de elastique op z'n strakst gezet wordt, maar dat is dan ook niet de beste methode, tenzij hij/haar erg koppig is.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Oke, bedankt :D
we zullen 'm ook zeker niet op z'n strakst zetten!

Ik ga hem vanmiddag weer rijden, dan zal ik de elastiek (alleen tijdens de galop) eraan hangen :)
Ik zal zorgen dat hij goed is afgesteld, zodat ie gewoon goed gebruikt wordt.
Ook zal ik kijken hoe hij erop reageert etc.

Ben blij dat U dit idee ook zo slecht nog niet vind :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:50

Laat ik op een paar dingen ingaan...
Citaat:
SLECHTE INSTRUCTIE IS MINSTENS EVEN NADELIG VOOR HET PAARD ALS GEEN INSTRUCTIE.

Deze stelling is idd waar! Echter om dan maar te kiezen voor geen instructie vind ik wel erg makkelijk.
Van slechte instructie leer je hoe het niet moet - is ook belangrijk. Wanneer je logisch blijft nadenken én je goed blijft opletten op wat er om je heen gebeurd (andere lessen -clinics-boeken) én ook goed blijft kijken naar je paard desnoods doormiddel van het opnemen van je les - kom je er snel achter dat je instructeur slecht is.
Daarbij zit er tussen slechte instructie en goede instructie nog veel gradaties-ook van middelmatige instructie kunnen vele nog genoeg leren om zo hun fouten niet steeds te maken... Niet aan het been en strenge handen zijn immers veel gemaakte fouten én zijn door de gemiddelde instructeurs wel regelmatig aangehaald worden.

Citaat:
doet U aan materieeel snobbismedoor eigenlijk anderen paardrijden te onzeggen door ze van "oneerlijk"-heid te beschuldigen, als zij niet in staat of bereid zijn, zoveel voor les uit te geven als U.
Haha, die is goed!
Sorry maar een paard onderhoudhouden houdt toch niet op bij "voldoende" voer geven?
Iemand die het basisonderhoudt niet kan betalen moet gewoon geen paard kopen. Paard kan er niks aan doen dat jij geen geld of mogelijkheden ziet (!) om voor die zorg op te draaien?
Naar mijn mening wordt er te makkelijk gezegd dat "er geen mogelijk is tot" - er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Momenteel zit ik ook zonder instructie :P áls ik al op 1 van mijn paarden ga zitten, rij ik slechts wat rondjes nageeflijk door de bak- dus ook een behoorlijke stap terug. Als ik weer de kracht hervind om met regelmaat te kunnen rijden (minstens 3 x per week), zal ik weer een instructeur gaan opzoeken.

Citaat:
Ook hebt U een sterk standpunt tegenover al te 'nieuwerwetse' africhtingsmethoden

Dit is ONZIN! Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken.

Nogmaals fouten maakt ieder mens! Ook ik! Ook goede instructeurs! Ook de beste ruiters!
Echter moet je er imo wel bewust van zijn en hier wat aan doen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:06

Moet nu weg, maar kom er later op terug, wel kan ik nu zeggen, dat ik het jammer vind dat U laat blijken dat deze discussie niet gaat om een vergissing, waarbij U ineen moeilijker parket komt dan ik: U beschuldigt namelijk mensen impliciet van dierenbeulerij. IK NIET!
Vooral Uw laatste standpunt getuigt alleen van een gebrek aan afdoende argumenten tegen mijn standpunt en wordt daarom kortweg afgedaan met een arrogant "Dit is onzin! Meer woorden ga ik er niet aan vuil maken." Ik vermoed dat U geen woorden kunt vinden.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:21

Naar aanleiding van de bovenstaande discussie tussen Kandankovitch en Superwoman zal ik mijn ervaringen
hier neerzetten.
Wegens mijn gevorderde leeftijd had ik bedacht om in mijn paardloze periode mijn lichaam in conditie te houden
door op een manege in de les te gaan rijden.
Daar wordt verlangd ; 10 minuten stappen en wat voltes rijden ,teugels aannemen en paard in de krul trekken.
alvorens aan te draven. Dat doe ik niet , en val zodoende naast de boot in de les, er blijft door de instructeur op gehamerd worden
dat ik het paard nageeflijk moet rijden en verder werd er eigenlijk niet gekeken.
Diverse maneges uitgeprobeerd en overal tegen hetzelfde probleem aan gelopen.
Gevraagd wat te doen ; druk zetten ,en lukt t niet druk verhogen.
Wegens arthrose in de schouders kan ik niet eens een paard in de krul trekken, de druk die je moet zetten is te hoog
voor mijn gammele lichaam.
Ik deed mijn eigen ding, probeerde balans en evenwicht te behouden en de spieren getraind, maar eigenlijk vond ik het intriest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:23

Kadankovitch schreef:
Ik vermoed dat U geen woorden kunt vinden.

Juist door uw aannames en vermoedens en door de woorden te gebruiken die ik niet heb gebruikt reageer ik zoals ik doe!

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:31

Kadankovitch ; bedankt voor uw antwoord.
Citaat:
dat U erg voorzichtig bent met Uw hand en wacht dat het paard contact met U opneemt. Ik weet natuurlijk niet hoe Uw paard gebouwd is en hoe zijn/haar persoonlijkheid is.

Klopt ,ik wacht tot de merrie mijn hand komt zoeken ipv een vechtpartij aan te gaan.
Paard heeft een wat korte hals maar niet zo dat t problemen oplevert, korte rug, en heeft slechte ervaring opgedaan bij een prof. ruiter.
Van nature is het juist een paard dat makkelijk zakt en snel achter de loodlijn gaat lopen.
De tandarts is pas geweest.
Citaat:
de corrigerende weerstand biedende hand

Aan dat hoofdstuk was ik nog niet begonnen, maar ik ga het zeker aandachtig lezen alvorens ik uw oefening ga proberen.
Citaat:
Mocht U nog vragen hebben, wil ik die graag beantwoorden.

Ik ga ermee aan de slag en zal indien nodig graag van uw aanbod gebruik maken.
hartelijk bedankt en vriendelijk groeten,
Kaatje.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 14:31

Kaatje: Ook ik heb mijn slechte ervaringen met maneges en slechte instructie. Ik ontken zeker niet dat er veel slechte instructie te vinden is.
Toch door te blijven zoeken ben ik ook een hoop fijne goede mensen tegen gekomen die mij (al dan niet dat ze het wisten of betaald) hebben kunnen helpen.
Ik heb uren gekeken naar lessen van anderen en ook naar paarden in het weiland, daar heb ik bijzonder veel van geleerd :j én kan nog steeds heel veel leren :o .

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:28

En weer ben ik het eens met Superwoman. Er zijn gelukkig nog wel goede instructeurs te vinden.
Een paard komt aan de teugel door je zit en je benen. Het paard zal dan vanzelf je hand zoeken.
Met het in de krul trekken dwing je het paard om op de voorhand te lopen, en blessures zullen dan vaak
niet lang uitblijven.
Ik vind het dapper van Kaatje dat ze dat getrek, ondanks instructie aanwijzingen, niet wil!
Op de alwetendheid van Kandankovitch wil ik niet ingaan. Volgens mij horen de woorden"beschuldigingen
en discussies"niet thuis op dit forum.

Kirsten1213

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 15:58

Je moet 't gevoel krijgen om een paard aan de teugel te laten lopen.
Ik was er ook lang mee bezig met m'n paard want hij wouw maar niet..
maar je moet gewoon doorgaan [ dat deed ik te minstens] en toen liukte en kreeg hij 't onder de knié.
Als 't echt niet lukt ga anders naar iemand die 't weet hoe hij met zo'n probleem moet omgaan.
Veel succes

Chernique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:01

Hallo Kadankovitch,

Vanmiddag heb ik dus met een elastiek gereden.
De aanleuning was nog niet perfect, maar het was tenminste geen sterren kijken meer :)
Hij liep nog niet super netjes, maar dat komt ook omdat hij daar nog aan moet wennen (en het elastiek zat erg los)

Maar, ik ben al blij met dit stapje die we gemaakt hebben! :D

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:17

Citaat:
Ik heb uren gekeken naar lessen van anderen en ook naar paarden in het weiland, daar heb ik bijzonder veel van geleerd

Ik ook superwoman, daardoor wist ik dat de instructie zo slecht is en ben ik halsstarrig door blijven rijden op mijn manier.
Daardoor kreeg ik wel aanleuning maar geen nageeflijkheid, so be it.
t waren tenslotte manegepaarden die jaren in de krul op de voorhand getrokken waren .
Citaat:
Ik vind het dapper van Kaatje dat ze dat getrek, ondanks instructie aanwijzingen, niet wil!

Dat vond ik eigenlijk ook wel, :D het is niet makkelijk tegen de stroom in te gaan in je 1-tje.
En dan ga je in tegen mensen die winstpunten rijden op concours, dus die doen het toch goed...... :roll:

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:50

Hoofdletter U betekend toch dat je het tegen god hebt? :P
Ik zou in ieder geval niet met elastiek gaan rijden, dan gaat je paard alleen maar in de hand hangen ;)

Harvest_Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:58

Hee allemaal :)

Het aan de teugel rijden van mijn paard gaat niet zo soepel. Op een lichte druk reageert hij (bijna) niet, om hem na te laten geven is echt wat meer 'kracht' nodig. Nu moet ik wel toegeven dat ik van andere vaak te horen krijg dat ik wel eens wat liever ben dan zou mogen, dus misschien dat de druk die nodig is om hem nageeflijk te rijden helemaal niet zo erg veel is. Daarnaast is hij bij zijn vorige eigenaar door een boom van een kerel gereden en ben ik een flink stuk kleiner. In ieder geval, om hem aan de teugel te rijden hou ik meestal mijn handen op de plaats en rij ik hem nageeflijk op mijn been. Soms speel ik daarbij wat met mijn binnen of buiten teugel. Hij laat daarbij zijn hals wel wat zakken, maar zijn neusje is er nog te ver uit. Hij maakt zich ook snel heel sterk. Als ik echt doorzet gaat hij vaak met zijn hoofd klapperen, 'ja knikken' dus. Een ander probleem is dat hij er ook (vooral in stap) vaak weer uitkomt, dan loopt hij een paar meten aan de teugel en dan krijg ik hem er daarna echt niet meer bij. Vaak moet ik hem dan stil zetten, want dan staat hij zonder enige druk gemakkelijk aan de teugel, en rij ik vanuit daar weer verder. Op slechte dagen raak ik het gewoon helemaal kwijt zodra ik aandraaf.
Hoe zouden jullie dit aanpakken, hou zouden jullie van wat wij nu hebben een mooie stille aanleuning proberen te maken? Hartstikke bedankt! :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:52

@Saskiakefie,
Als er een goed bestaat, ja dan zou U gelijk kunnen hebben

Het in de hand hangen is een veel minder groot probleem dan sterrenkijken. Daarom ben ik heel blij met het succes van Cernique. Maar ieder zijn/haar mening.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 02:01

@Teddy321,
Ik ben het niet die andere mensen van oneerlijkheid tegenover hun paard beschuldigd!

Die 'alwetendheid' die U met mij in verband brengt zijn uw woorden, niet de mijne. U mag het, wat mij betreft best beter weten, als U dat gelukkig maakt.