Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:34

Afbeelding
hwn schreef:
@Simpelman, dit lijkt me een academisch plaatje, niet? Naar mijn bescheiden mening ziet dit er zeer goed uit, behalve mss iets te streng in de mond, aangezien ie z'n mond opent.

Dit is niet het beeld dat je ziet in de AR.
Kijk naar de hoeken van de koten voor en achter.
Dit is een toppunt van KD.

Het paard doet zijn mond niet open doordat er druk is.
Ph K rijdt met één zachte hand en zit volkomen ontspannen in het zadel.

Het paard doet de mond open omdat het uiterst geconcentreerd een heel zware krachtsinspanning levert, het doet met de mond net zoals sommige mensen als ze inspanning leveren.
Het paard tilt hier de voorhand op vanuit de achterhand.
Het hier getoonde heeft nauwelijks iets te maken met het voeten vegen dat men op het moment veel paarden aan het leren is als zijnde Piaffe.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:37

Simpelman, het lijkt wel of je van je geloof aan het vallen bent. Ik vind de hals toch echt opgekropt en het paard een hoop spanning uitstralen. Ontspannen zit van Ph. K. of niet.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:46

vur schreef:
Simpelman, het lijkt wel of je van je geloof aan het vallen bent. Ik vind de hals toch echt opgekropt en het paard een hoop spanning uitstralen. Ontspannen zit van Ph. K. of niet.

Ph K is mijn buurman.
Ik kan je verzekeren dat het gereden is in uiterste lichtheid, het paard doet hier werkelijk heel erg zijn best, het kauwt van inspanning.
Dit soort van geconcentreerde krachtsinspanningen en ware oprichting zie je heel weinig.
Kijk naar het oog van het paard, daar zie je altijd alles, de teugel is ontspannen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:53

Dan zie je dat afbeeldingen niet altijd het goede verhaal (lijken) te vertellen. Het oog is wat lastig te zien, maar lijkt rustig.

Simpelman

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 19:56

Ik denk dat er een tendens is om afbeeldingen negatief te beoordelen....
De beste stuurlui staan nog altijd aan wal.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 20:02

Babootje schreef:
_Marinke_ schreef:
Babootje, paard is niet zo gebouwd hoor. Dat valt nog wel mee! Niet een hele goede foto (moet eens foto's op stand gaan maken kom ik achter... Heb er geen 1! :oo ) maar hier zie je wel een beetje dat hij niet een hele lage kont ofzo van zichzelf heeft: https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 7633_n.jpg

(je hebt wel gelijk dat hij al snel zo loopt, dit zie je op onze rijfoto's ook terug, vind het persoonlijk enorm moeilijk om hem op het achterbeen te krijgen, heeft veel (hoog) front, word sterk en achter is een slappe vaatdoek... -O- )

Moeilijk te zien op deze foto. Ik heb in een ander topic nog meer foto's van Disco gezien en toen had ik de indruk van een hoge schoft en iets aflopende rug. Had jij ook niet moeite met een goed passend zadel?
Ik zag deze foto nog van hem - als het goed is, dit is hem toch? - (misschien is daar beter op te zien wat ik bedoel?)
[ Afbeelding ]

Is hem inderdaad... ;)

Zal je even een pb'tje sturen, gaan wel erg offtopic anders denk ik...
Maar dat ie die winter (deze foto is van vorig jaar april, die andere foto's zijn van augustus 2011), erg was ingevallen door te weinig goed ruwvoer heeft ook een hele grote rol gespeeld waarom veel zadels toen niet fijn paste (simpelweg omdat die schoft nog extremer werd... :\ )

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 22:44

vur schreef:

Vind het ook best een vreemd voorbeeld. Philippe Karl heeft meer gemeen met academische rijkunst dan het klassieke "naar de hand toe" zoals Simpelman eerder beschreef. Karl is immers een voorstander van hand zonder been en been zonder hand. En erg voorwaarts wordt er ook niet gereden op zijn manier. Daarom was er ook die enorme rel met Heuschmann. Heuschmann gaf eerst heel hoog op van de methode van Karl en vervolgens toen er kritiek kwam in Duitsland op het feit dat er niet voorwaarts gereden werd liet hij hem vallen als een baksteen. Wat dan weer tot de volgende uitvoerige reactie van Karl leidde:
http://www.philippe-karl.com/modules/ne ... &topicid=3

Beetje lang om te citeren, het lijkt wel een Boktdiscussie. }>
Maar 1 ding is me wel bijgebleven uit het stuk van Philippe, nl het volgende zinnetje:
"Several times in your clinics in late 2008 and early 2009 you asked for contributions from some of my pupils to help you out of one equestrian dead end or another."

Sinds ik dat gelezen heb verlang ik ook elke keer dat ik me in een "rijkunstige doodlopende weg" bevind naar een leerling van Philippe Karl om me er ogenblikkelijk uit te helpen. :D

Maar goed het is een prachtige foto van een piaffe die niet voorwaarts is. Het paard zit heel erg en stuwt niet meer. Het zou zelfs een achterwaartse piaffe kunnen zijn, wie zal het weten aangezien het maar een momentopname is. Prima ter voorbereiding op een oefening waar de voorbeentjes van de grond moeten komen, maar natuurlijk niet te vergelijken met wedstrijddressuur waar je weer in een passage eruit moet. Ik weet 100% zeker dat dat vanuit deze piaffe niet gaat lukken, zelfs Philippe Karl lukt dat niet. Zoals Dujardin al zei natuurlijk kan Valegro nog meer gaan zitten maar dan kunnen we er niet meer uitrijden in een mooie passage. In Wenen zie je ook zo'n diep zittende piaffe gevolgd door een schoolsprong en een paard wat daarna ietwat onelegant neerploft op alle vier de beentjes. ;)

Airnt maakte al de opmerking dat het zinloos is om dingen te gaan zitten vergelijken die niet vergelijkbaar zijn. Het doel van de piaffe van Karl is anders dan het doel van wedstrijdruiters. Karl wil een mooi extreem zittend plaatje. Kan het desnoods 100 keer opnieuw schieten tot hij de juiste foto heeft. Ruiters die de wedstrijdring ingaan stellen zich echter bloot aan de genadeloze kritiek op elk moment van hun rijden en zij willen gewoon een mooie pi-pa overgang kunnen maken waarbij de takt doorslaggevend is. Het heeft geen zin het zo moeilijk te maken voor je paard dat er taktverlies is. Nog afgezien van het feit dat dat pas echt oneerlijk zou zijn ten opzichte van je paard. Iets van hem verlangen wat niet haalbaar is. Geen enkel paard ter wereld kan vanuit de houding op de foto van Philippe Karl nog een mooie taktmatige overgang naar de passage maken. Mocht iemand beweren dat het anders is kom dan maar eens met bewijs in de vorm van een filmpje.

De piaffe is slechts een voorbeeld van het verkeerd en oneerlijk beoordelen van foto's zoals gangbaar is geworden op Bokt. Over de onzin die uitgekraamt wordt over uitgestrekte draf kun je ook een boek schrijven.

Simpelman schreef:
Ik denk dat er een tendens is om afbeeldingen negatief te beoordelen....
De beste stuurlui staan nog altijd aan wal.

Daarom ben ik het 100% met die uitspraak eens. We moeten maar eens ophouden met mensen te veroordelen op grond van een enkele afbeelding. Sommige mensen hier op Bokt gaan zelfs zover dat ze uit een filmpje van vier minuten 1 slechte still gaan peuteren om hun gelijk over een ruiter te krijgen. Inderdaad een zielige vertoning.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:05

Wat heb je dit weer goed opgeschreven, Hermelientje. Mijn complimenten. :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:41

Electra63 schreef:

Dank je voor het compliment. Alleen niet zo handig om het onder de quote van vur te zetten. Betoog van mij was vanzelfsprekend niet richting vur bedoeld. Ik weet dat zij absoluut niet onderschat hoe moeilijk het is om een prachtig ontspannen plaatje neer te zetten.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-14 23:43

Hermelientje schreef:
Electra63 schreef:

Dank je voor het compliment. Alleen niet zo handig om het onder de quote van vur te zetten. Betoog van mij was vanzelfsprekend niet richting vur bedoeld. Ik weet dat zij absoluut niet onderschat hoe moeilijk het is om een prachtig ontspannen plaatje neer te zetten.

Dat begrijpt iedereen vast wel hoor :D ;)

jannico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 01:40

Ok ik stof even mijn oude account af, normaal ben ik slechts een meelezer, simpelweg omdat er 99% van de tijd langs elkaar heen gepraat wordt. Nu kan ik het even niet laten. Laat ik voorop stellen dat ik niet de behoefte ergens een waarde oordeel te hangen.

Hermelientje schreef:
vur schreef:

Vind het ook best een vreemd voorbeeld. Philippe Karl heeft meer gemeen met academische rijkunst dan het klassieke "naar de hand toe" zoals Simpelman eerder beschreef. Karl is immers een voorstander van hand zonder been en been zonder hand. En erg voorwaarts wordt er ook niet gereden op zijn manier. Daarom was er ook die enorme rel met Heuschmann. Heuschmann gaf eerst heel hoog op van de methode van Karl en vervolgens toen er kritiek kwam in Duitsland op het feit dat er niet voorwaarts gereden werd liet hij hem vallen als een baksteen. Wat dan weer tot de volgende uitvoerige reactie van Karl leidde:
http://www.philippe-karl.com/modules/ne ... &topicid=3

Dhr Karl heeft 13 jaar bij de Cadre Noir gereden, ongeacht welke interpertatie er is van klassiek (die discussie is toch eindeloos gebleken)Academisch is zijn achtergrond (en in mijn ogen zijn huidige visie) zeker niet. Ik vind de suggestie dat er niet voorwaarts gereden zou worden in zijn systeem dan ook ietwat vreemd, op Youtube zijn er legio voorbeelden te vinden waar er door zowel Dhr Karl zelf als zijn studenten gewoon met een duidelijke voorwaartse impuls gereden wordt.

Citaat:
Maar goed het is een prachtige foto van een piaffe die niet voorwaarts is. Het paard zit heel erg en stuwt niet meer. Het zou zelfs een achterwaartse piaffe kunnen zijn, wie zal het weten aangezien het maar een momentopname is. Prima ter voorbereiding op een oefening waar de voorbeentjes van de grond moeten komen, maar natuurlijk niet te vergelijken met wedstrijddressuur waar je weer in een passage eruit moet. Ik weet 100% zeker dat dat vanuit deze piaffe niet gaat lukken, zelfs Philippe Karl lukt dat niet. Zoals Dujardin al zei natuurlijk kan Valegro nog meer gaan zitten maar dan kunnen we er niet meer uitrijden in een mooie passage. In Wenen zie je ook zo'n diep zittende piaffe gevolgd door een schoolsprong en een paard wat daarna ietwat onelegant neerploft op alle vier de beentjes. ;)

Airnt maakte al de opmerking dat het zinloos is om dingen te gaan zitten vergelijken die niet vergelijkbaar zijn. Het doel van de piaffe van Karl is anders dan het doel van wedstrijdruiters. Karl wil een mooi extreem zittend plaatje. Kan het desnoods 100 keer opnieuw schieten tot hij de juiste foto heeft. Ruiters die de wedstrijdring ingaan stellen zich echter bloot aan de genadeloze kritiek op elk moment van hun rijden en zij willen gewoon een mooie pi-pa overgang kunnen maken waarbij de takt doorslaggevend is. Het heeft geen zin het zo moeilijk te maken voor je paard dat er taktverlies is. Nog afgezien van het feit dat dat pas echt oneerlijk zou zijn ten opzichte van je paard. Iets van hem verlangen wat niet haalbaar is. Geen enkel paard ter wereld kan vanuit de houding op de foto van Philippe Karl nog een mooie taktmatige overgang naar de passage maken. Mocht iemand beweren dat het anders is kom dan maar eens met bewijs in de vorm van een filmpje.

De foto komt uit een serie foto`s (te vinden in twisted truths of modern dressage) waarbij dit paard vanuit de piaffe doorzakt naar een pesade (zonder vervolgens weer neer te ploffen ;) ). Oefening als voorbereiding op nog een oefening, de context bepaald hier wat mij betreft de kwaliteit. Daarnaast is er ook genoeg beeld materiaal waarbij de Piaffe wel de voorwaartse tendens behoud.

Ongetwijfeld zijn daar ook genoeg op en aamerkingen over te maken, en iedereen is gelukkig vrij om het ergens wel of niet mee eens te zijn. . Echter zoals ik al zei : Ik voel er niets voor om met waarde oordelen te gaan smijten :).

en nu kruip ik weer terug naar de meelees hoek.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 02:27

Electra63 schreef:

Niet alleen goed opgeschreven, maar ook zeer verhelderend. Ben het er ook zeer mee eens.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 10:26

Electra63 schreef:

Dank je voor het compliment. Alleen niet zo handig om het onder de quote van vur te zetten. Betoog van mij was vanzelfsprekend niet richting vur bedoeld. Ik weet dat zij absoluut niet onderschat hoe moeilijk het is om een prachtig ontspannen plaatje neer te zetten.[/quote]

Dat begrijpt iedereen vast wel hoor :D ;)[/quote]

Dat denk ik ook wel, maar hoe hoger je komt en moeilijker de oefeningen worden, hoe moeilijker het wordt om het evenwicht te bewaren tussen ontspanning en aanspanning, activiteit en verzameling.
Sorry, quote verknalt. :D

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:09

@Jannico
Fijn dat je uit de meeleesstand kwam. Mocht wat ik schreef op jou wel overgekomen zijn als een waardeoordeel dan was dat absoluut niet de bedoeling. Alle respect voor Philippe Karl. Maar ik zie toch dat we het eigenlijk helemaal eens zijn. Dit is een foto voor een boekillustratie zeg jij, dus dan kun je zeker aannemen dat men dan de mooiste fotomomenten uit de serie kiest. Ik had het kennelijk goed gezien het is een foto van een overgang naar de pesade. Dat zou dan de correcte omschrijving zijn. Het heeft geen enkele zin het als foto van een piaffe te presenteren en te vergelijken met een piaffe uit een andere tak vd rijkunst. Het gaat dus om het moment van een overgang naar een hogeschool oefening op die foto. Hetgeen ik beweerde is niet dat Philippe Karl geen mooie piaffe zou kunnen rijden maar dat hij niet vanuit zo ontzettend dragend en zo weinig stuwend vanuit de piaffe een passage in zou kunnen rijden.

Ik vind persoonlijk alle rijkunst en vooral dressuur leuk, of dat nou hogeschool, wedstrijd of circus- of showdressuur is. Ik ben niet zo van een vaste stroming. Ik verbaasde me alleen dat Simpelman die hier pagina's lang heeft verteld dat het skala en een vaste aanleuning de enige juiste manier is in zijn ogen nu opeens kwam met een foto van iemand die dat juist helemaal niet vindt. Ansie heeft in dit topic ongeveer 25 keer gevraagd of er ook verzameling mogelijk is met een losser teugelcontact. Simpelman zei daarop nee dat is onmogelijk terwijl Philippe Karl juist iemand is die die opvatting bestrijdt en juist een voorbeeld is van wat Ansie zocht. Zoals jij zelf al zegt er zijn heel veel opvattingen van klassiek. Maar qua teugelvoering vind ik Karl veel meer lijken op academisch dan de vaste aanleuning volgens het skala. Ik heb wat filmpjes bekeken en qua impuls heb jij zeker gelijk dat het dan minder lijkt op de filmpjes van academisch.

Het punt wat ik wilde maken over de fotomomenten is niet dat het een slechte foto zou zijn maar dat het een foto is van een moment wat een wedstrijdruiters absoluut niet wil namelijk een beetje achterwaarts in de piaffe. Het is dus een "kunstje" dat niet gevraagd en zelfs afgestraft wordt dus zul je geen foto vinden van een piaffe die zo dragend is binnen de wedstrijdsport. Ik zeg dit ook zonder enig waardeoordeel eraan te hechten, zoals gezegd ik hou van alle "kunstjes" met paarden en vind het ene niet superieur aan het andere.

Zoals ik het zie is wedstrijddressuur een soort tienkamp binnen de dressuurwereld. Je wilt eigenlijk goed zijn in van alles. Uitgestrekte gangen en verzamelde gangen, maar vooral vloeiende overgangen daartussen. Net zo min als het zin heeft om tegen een tienkamper te zeggen dat er ergens iemand is die hoger kan springen heeft het zin om tegen een wedstrijdruiter te zeggen dat er mensen zijn die hun paard nog beter kunnen verzamelen en zelfs een pesade/levade kunnen. Andere tak van sport, andere tak van rijkunst. Het ene bijt het andere niet gezien het feit dat er over en weer kruisbestuiving is. Het is maar waar je je accenten wilt leggen.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:15

Nu een kritische bedenking die bij me opkomt vanuit één van de vorige posts: als het vanuit een zittende piaffe (die m.i. toch de ultieme verzamelende oefening is, en het plaatje dat men - als men gymnastiserend wil werken - grag wil bereiken) onmogelijk een goede passage kan neerzetten, waarom wordt dit dan gevraagd in de wedstrijden?

Is dit dan een "fout" in de wedstrijdprotocols en zou dit beter aangepast worden? Of is er een duidelijke reden waarom passage na de piaffe komt in de competities?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:45

Ph K rijdt Klassieke Dressuur mét permanente aanleuning en een zo licht mogelijk contact, maar daar streeft daar niet iedereen naar?
@Hermelientje, vast is misschien een verkeerd gekozen woord, dat suggereert stevig.
Ph K rijdt niet met het los vast contact waar Ansie op doelde maar met een licht contact, Rijkunstige verzameling zonder aanleuning is niet mogelijk.
Ik veronderstel dat Ph K in zijn geschriften veel nadruk op lichtheid legt omdat hij nog al wat "zwaarte om zich heen ziet".

AD rijdt zonder voorwaartse drang, dus zonder Schwung en dus zonder tact.
Zonder tact rijden heeft o.m. als gevolg dat het paard een wisselende energie inbreng geeft al naar gelang de oefening.
In de KD wordt dit beschouwd als een basis fout.

Het vergelijken van Hogeschool, wedstrijd of circus- of showdressuur is als het vergelijken van Klassiek ballet met country dansen, ze hebben heel weinig gemeen, maar natuurlijk kun je het allemaal mooi vinden...

Overigens heb ik de indruk dat jullie allemaal wijsheid uit boekjes en tijdschriften hanteren.
Weten kun je pas als je doet.
Wil je wiens geschriften dan ook kunnen begrijpen dan zul je moeten kunnen rijden wat er beschreven staat.
(Iets dat BB heeft gedaan met Pluvinel.)
Je zult dan ook kunnen ontdekken dat het allemaal eigen interpretaties zijn van de verschillende schrijvers, het is een deel van de waarheid, ze zijn afhankelijk van de hun context, hun intelligentie, ervaring en temperament, paarden.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 15:58

Citaat:
De foto komt uit een serie foto`s (te vinden in twisted truths of modern dressage) waarbij dit paard vanuit de piaffe doorzakt naar een pesade (zonder vervolgens weer neer te ploffen ;) ). Oefening als voorbereiding op nog een oefening, de context bepaald hier wat mij betreft de kwaliteit. Daarnaast is er ook genoeg beeld materiaal waarbij de Piaffe wel de voorwaartse tendens behoud

Jij hebt het exact begrepen. Het gros vertaalt dit domweg als een piaffe en kijkt niet verder dan zijn neus lans lang is. In dat geval zou de balans zoek zijn en draagt het paard teveel gewicht op de achterhand.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 17:19

In z'n boek staan mooie plaatjes, maar ik kan me nou niet echt in dit werk vinden:

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:15

Die handen :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:21

En daarmee probeert hij te voorkomen dat het paard te veel aanleuning neemt ofzo??
Misschien dat Simpelman het kan uitleggen wat hij hiermee wil bereiken.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:28

Wat ik zo enorm grappig vind is dat als je een foto van een dressuurtoppurt met open mond ziet dat het dan wel spanning MOET zijn, en dat het bij zo een goeroe concentratie heet. Ik viel echt van mijn stoel!

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 18:33

Die filmpjes gaan nergens over, of ik snap het doel niet? Is er iemand die mij uit kan leggen wat daar nou gebeurd?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:06

vur schreef:
En daarmee probeert hij te voorkomen dat het paard te veel aanleuning neemt ofzo??

Ik wil niet ingaan op alle expertise van de verschillende posters, het is niet aan mij om uit te leggen of zelfs te verdedigen.
Het is misschien aan jullie zelf om meer te gaan begrijpen van wat je ziet.
Wanneer je wilt weten wat hier plaats vindt, er is voldoende info beschikbaar.

Je ziet hier denk ik het tegenovergestelde van LDR.

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:22

Simpelman schreef:
vur schreef:

Ik wil niet ingaan op alle expertise van de verschillende posters, het is niet aan mij om uit te leggen of zelfs te verdedigen.
Het is misschien aan jullie zelf om meer te gaan begrijpen van wat je ziet.
Wanneer je wilt weten wat hier plaats vindt, er is voldoende info beschikbaar.

Je ziet hier denk ik het tegenovergestelde van LDR.

:D

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-14 19:24

Zou verboden moeten worden!