Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
EAF schreef:Hoi
Ik had een vraagje. Als ik een paard nageeflijk rijd, is de hals spier heel erg stevig (dik om zo maar te zeggen). Ik zelf denk dat ie zich dan niet genoeg ontspant of überhaupt niet nageeflijk loopt, maar dat weet ik niet zeker.
Is het goed als hij een sterke hals spier heeft of niet?
Misschien klinkt het heel dom, maar ik dacht, ik vraag het gewoon.
Petulan schreef:@ Somebitch: Nageeflijkheid komt (zoals je ook in de bovenstaande post van Kadankovitch had kunnen lezen) voort uit aanleuning en niet uit ontspanning. Je moet als ruiter inderdaad los durven laten, maar waneer je de aanleuning niet voor elkaaar hebt zal de nageeflijkheid nooit optimaal zijn. Ontspanning is het loslaten van het lichaam, je begrijpt vast dat dit niet kan wanneer het (nog) niet nageeft.
Aniek93 schreef:Hey bokkers!
Er is een pony op de manege die ik al een aardige tijd rijd. Nu probeer ik hem nagefelijk te laten lopen. In stap lukt dit, wanneer ik mijn binnenbeen goed aanduw zakt hij. Maar in draf lukt dit me niet. Ik weet dat hij het wel kan, want bij sommige andere ruiters doet hij dit wel. Het is een nogal langzaam typje. Wanneer ik er de eerste keren op reed liet ik hem niet doorlopen. Nu loopt hij wel lekker door. Ze zeggen, wanneer je je paard voorwaarts houd zakken ze vanzelf, maar bij mij doet hij dit niet.
Ik moet er wel bijzeggen dat wanneer je er voor de eerste keer op rijd, en hem dan meteen lekker laat doorlopen hij ook makkelijker zakt dan wanneer je hem de eerste keren zijn gangetje laat gaan(wat ik deed, dit is onderhand anderhalf jaar geleden en reed toen nog geen half jaartje)
Snappen jullie het een beetje?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik weet namelijk nog niet goed hoe ik dit moet aanpakken, aangezien de een zegt dat je moet drijven en van voren moet tegenhouden, wat niet de manier is, en de ander zegt dat je stelling naar binnen moet doen, en druk op de buitenteugel en binnenbeen eraan.
Groetjes!
edit:
Er is me ook verteld dat je veel overgangen en tempowisselingen moet maken, en veel figuren moet rijden?
ietjelover schreef:les hem ik al en zei zegt dat het gewoon neit gaat lukken met deze pony
HorsesWoman schreef:Aniek93 schreef:Hey bokkers!
Er is een pony op de manege die ik al een aardige tijd rijd. Nu probeer ik hem nagefelijk te laten lopen. In stap lukt dit, wanneer ik mijn binnenbeen goed aanduw zakt hij. Maar in draf lukt dit me niet. Ik weet dat hij het wel kan, want bij sommige andere ruiters doet hij dit wel. Het is een nogal langzaam typje. Wanneer ik er de eerste keren op reed liet ik hem niet doorlopen. Nu loopt hij wel lekker door. Ze zeggen, wanneer je je paard voorwaarts houd zakken ze vanzelf, maar bij mij doet hij dit niet.
Ik moet er wel bijzeggen dat wanneer je er voor de eerste keer op rijd, en hem dan meteen lekker laat doorlopen hij ook makkelijker zakt dan wanneer je hem de eerste keren zijn gangetje laat gaan(wat ik deed, dit is onderhand anderhalf jaar geleden en reed toen nog geen half jaartje)
Snappen jullie het een beetje?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, ik weet namelijk nog niet goed hoe ik dit moet aanpakken, aangezien de een zegt dat je moet drijven en van voren moet tegenhouden, wat niet de manier is, en de ander zegt dat je stelling naar binnen moet doen, en druk op de buitenteugel en binnenbeen eraan.
Groetjes!
edit:
Er is me ook verteld dat je veel overgangen en tempowisselingen moet maken, en veel figuren moet rijden?
Mischien moet je eerst beginnen met hem lekker voorwaards rijden en veel figuren rijden, zodat hij lekker los word.
Ook het opwarmen is heel belangerijk, dus lekker in stap draf en galop los rijden.
Daarna kan je hem mischien eerst op de volte zetten, want meestal is het makkelijker om hem dan nagevelijk
naar beneden te rijden.
Mij is geleerd, dat je druk op je binnenteugel hebben met, en met je buiten teugel kleine ophoudingen moet maken,
alsof je een spons uitknijpt. En dan met de binnenbeen druk houden, en als je op de volte rijd eerst stelling vragen.
Als hij naar beneden gaat, moet je de ontspanning opzoeken en iets geven, en probeer hem maar lekker laag
te rijden, door een beetje te geven, en te kijken of hij je hand wilt volgen. ( snap je wat ik bedoel? )
Mischien is het ook handig om een eerst volte te rijden met je benen, dus binnen been voor de stelling/buiging,
buiten been om hem op de volte te houden.
Veel succes, en ik hoop dat alles klopt wat ik gezegt heb,
maar bij mij werkt het zo goed, en zo heb ik het ook geleerd.
HorsesWoman schreef:Mij is geleerd, dat je druk op je binnenteugel hebben met, en met je buiten teugel kleine ophoudingen moet maken,
superwoman schreef:HorsesWoman schreef:Mij is geleerd, dat je druk op je binnenteugel hebben met, en met je buiten teugel kleine ophoudingen moet maken,
Dit vind ik nogal tegenstrijdig en is niet de manier hoe ik het doe.
Je buiten teugel is juist je vaste aanleuning. dus geen druk, maar gewoon contact (steeds dezelfde minimale "druk" ookal beweeg jij en je paard - dit is dus niet zó makkelijk als het klinkt)
Wanneer je een ophouding geeft aan je buitenhand vraag je dus een ophouding - tempo-vermindering (wat je doet als hij niet (direct) op je zit reageerd)
vandaar dat ik dat tegenstrijdig vind!
Binnenhand kan voor stelling zorgen en wanneer je met je binnenbeen je paard naar buiten drijft -naar je buitenteugel wordt hij hol en zakt hij makkelijker - belangrijk is om dat op tijd je binnenhand te ontspannen - wanneer hij stelling geeft moet je gelijk ontspannen en zelfs wanneer je een waslijntje met je binnenteugel maakt, moet de stelling blijven, omdat je aanleuning op je buitenhand heb.
Wat je vaak ziet is dat veel ruiters een strenge binnenhand hebben, wat het paard juist tegen werkt.
Verder is het belangrijkste dat je paard/pony goed aan het been is, dit is iets wat vaak niet goed gaat. Men denkt al snel dat hij aan het been is, maar vaak is dat niet het geval.
Hij moet bij het aanspannen van je kuit al reageren. Zeker snelle paarden zijn vaak niet aan het been. Paard moet goed zijn achterbeen onder de massa zetten - het heeft dus niks met tempo te maken
Eshh schreef:Hoi bokkers, ik heb ook een probleempje..
Ik rij mijn paard lekker ontspannen door in het begin tempowisselingen te maken en veel overgangen, figuren en zijgangen. Dan komt hij uit zichzelf lekker naar beneden, maar hij gaat als het ware 'slaan' met zijn hoofd omhoog. Om de 10 seconden ongeveer. Dit doet hij alleen als hij naar beneden komt, weten jullie hoe dit komt?
Hij is lichamelijk geheel in orde en van de week wordt het zadel nagekeken.
Haffielover schreef:Hee bokkers!
Mijn pony loopt véél te laag, wat kan ik hieraan doen?
superwoman schreef:Eshh schreef:Hoi bokkers, ik heb ook een probleempje..
Ik rij mijn paard lekker ontspannen door in het begin tempowisselingen te maken en veel overgangen, figuren en zijgangen. Dan komt hij uit zichzelf lekker naar beneden, maar hij gaat als het ware 'slaan' met zijn hoofd omhoog. Om de 10 seconden ongeveer. Dit doet hij alleen als hij naar beneden komt, weten jullie hoe dit komt?
Hij is lichamelijk geheel in orde en van de week wordt het zadel nagekeken.
Geef je niet teveel druk op de teugels?
Vaak is het toch een manier om onder de druk uit te komen.